• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sinappia öljykorkissa

Yritetään nyt taas selittää mistä asiassa on kyse.

Polttomoottorissa ohipuhalluskaasuja tulee kampikammioon jatkuvalla syötöllä, ja niissä on huomattavan paljon vesihöyryä. Vesihöyry on bensan/dieselin/kaasun sisältämän vedyn palamistuote. Vettä on ohipuhalluskaasuissa paljon suurempana pitoisuutena kuin ulkoilmassa ja ohipuhalluskaasujen virtaama on siis jatkuvaa. Huohotussysteemi on olemassa ensisijaisesti siksi, että ilman sitä kampikammion paine nousisi ja pullauttaisi jostain tiivisteen rikki, ja virtaussuunta on korkeammasta paineesta matalampaan. Siis kampikammiosta pois.

Siis tiivistäen: Polttomoottorissa moottorin käydessä öljytilaan tulee koko ajan uutta vettä. Tämä on se iso ero verrattuna muuntajiin tai erillisiin vaihdelaatikoihin, joissa mekanismi veden pääsylle on katkokuormituksen tai tehovaihteluiden aiheuttamat huomattavat lämpötilavaihtelut.

Jaa - miksi huohottimen syöttö on ilmanputsarin 'puhtaalla' puolella? Siksi ettei huohottimen kautta tuleva öljy tukkisi suodinta.
 
Viimeksi muokattu:
Yritetään nyt taas selittää mistä asiassa on kyse.

Polttomoottorissa ohipuhalluskaasuja tulee kampikammioon jatkuvalla syötöllä, ja niissä on huomattavan paljon vesihöyryä. Vesihöyry on bensan/dieselin/kaasun sisältämän vedyn palamistuote. Vettä on ohipuhalluskaasuissa paljon suurempana pitoisuutena kuin ulkoilmassa ja ohipuhalluskaasujen virtaama on siis jatkuvaa. Huohotussysteemi on olemassa ensisijaisesti siksi, että ilman sitä kampikammion paine nousisi ja pullauttaisi jostain tiivisteen rikki, ja virtaussuunta on korkeammasta paineesta matalampaan. Siis kampikammiosta pois.

Siis tiivistäen: Polttomoottorissa moottorin käydessä öljytilaan tulee koko ajan uutta vettä. Tämä on se iso ero verrattuna muuntajiin tai erillisiin vaihdelaatikoihin, joissa mekanismi veden pääsylle on katkokuormituksen tai tehovaihteluiden aiheuttamat huomattavat lämpötilavaihtelut.

Jaa - miksi huohottimen syöttö on ilmanputsarin 'puhtaalla' puolella? Siksi ettei huohottimen kautta tuleva öljy tukkisi suodinta.

Nyt olen ihmeissäni kun kampikammiossa on venttiilin takia alipaine ja nyt siellä on sitten kumminkin ylipaine.
Tai miksi huohotus putki pitää viedä sinne ilman putsariin jos sieltä ei mene ilmaa sisään ja kaiken kukkuraksi tukkii suodattimen.

Jos vaan todetaan että ollaan erimieltä.
 
Paine-eroja löytyy palotilan ja kampikammion väliltä sekä kampikammion ja ulkoilman väliltä.
 
- kampikammiossa on moottorin käydessä aina ylipaine
- huohotuskaasut viedään takaisin imuilman sekaan niiden sisältämän palamattoman polttoaineen takia. Näin tuo vähäinen palamaton bensa menee polttoon eikä suoraan ulkoilmaan
- huohottimen kaasut eivät likaa ilmansuodinta, koska ne johdetaan suotimen jättöpuolelle


Täällä näistä asioista tulee melkein aina yksi loputon Groundhog Day...Nyt minä hyppään pois tästä - antaa toisten jatkaa...
 
Olen antanut itseni ymmärtää öljykorkkiin kertyvän kerman juurisyyksi bensan palamistuotteena syntyvän veden. Se menee huohotinkaasujen mukana palotilasta öljytilaan ja tiivistyy/kondensoituu siellä kylmiin koneenosiin, kuten öljykorkkiin. Öljyn lämmetessä vesi haihtuu pois. Myös palamatonta bensaa kertyy öljyn sekaan kylmässä koneessa samalla periaatteella. Siksi turha moottorin käynnistely, käyttämättä sitä lämpöiseksi ei ole hyvä asia koneelle, koska bensa laimentaa öljyä ja vesi vanhin mutta huonoin voitehista.
 
Joo hyvin muistan kun kylmissä oloissa pätkäajossa kuplavolkkarin öljyt sen kun lisääntyi :D
 
Jotain ajtelmia huohotelusta
Semmoinekin juttu tuossa puhtalle puolle putsaria tulevassa huohotin letkussa on että
siinä kun on se takaisku, yksisuunta ventiili tai mikä lie nimeltän niin
siellä että letku tulee sinne saadan joissan tilanteissa pieni imu kampi kammoin mikä sitten alenta sillä olevan huohettlu kaasun tai vaikka vaan ilman märää mikä sitten vähentää pumppaus häviöitä,
mäniten liikuessa alaspäin niiden ei tarvitse pumpat kaikkea sitää kaasu/ilma moskaa ulos että uutta mahtuu
kun kone imee osan siitä elikäs se voiman hippunen mikä siinä säästyy kun mäntä mene alas helpommin jää tuhlatavaksi vaikkapa takarenkkan pyöritämiseen,
siellä puhtaalta puoleela on enemän imua(jossain kieroksilla)
kuin likaisella ja lisän se että ei sotke putsari haittan että puhtalta ilmalalta viedään "tilaa"
joissan laiteissa on pumppu imemässä mikä toki vie voimaa jossain muodossa sähköllä tuotteuna tai sitten kampiakselita suorraan varastamalla mutta kuitenkin vähemän mitä sitten jossain tilantessa säästyy,
sen huohotimen voi laittaa myös pakoputkeen sopiva ventilli väliin ja kun pako pulssi on sopiva niin
imua tule siinä säästy siltä haitalta mikä tulee ilmanputsarin puhtaalle puolela johdetusaa missä
se likainen kaasu vie epämääräisen määrän tilaa puhtaalta ilmalta
(vähemmän happea=vähemmän tehoa toki se pumppaus häviön pienenmine hiukan auttaa) täytöksessä
kuumassa putkessa ne huohutus moskan sisältämä palmatta jäänet bensa höyryt osittain palaa jos sillä on jotain väliaä, voi myös tehdä niin ison huohottimen että kampikammio on käytänössä ulko ilmaa eli mikään ei kurista sitä ilma/huohotus moskan liikettä kun mäntä tulee alas ja lykää sitä edellään
ai mutta siinähän jää polttamtta epämääräinen määrä niiten bensahöyryjä onnekis ne voi korvata tarkemmin tiedetyllä määrällä uuttaa bensaa sekä puhdasta hapekasta ilmaa mistä sitten seuraa se ikävä puoli että satta tulla enemän voimaa takrenkaale tuhlatavaksi :)
 
Nippelitieto-pesservissyröintinä tuosta vedestä, niin se vesihän on palotapahtuman jälkeen ns. rutikuivaa vettä (on siis kaasumaiksessa olomuodossa) kuten vaikka palotapahtuman hiilidioksidikin on. Kylmempään jouduttuaan se kuiva kaasumainen vesi tiivistyy pieniksi vesipisaroiksi sitten minne se pakokaasu sitten päätyykään.
 
Sen verran sitten tuosta kondenssiveden aiheuttamasta haitasta, että kunhan öljyt on ollet koneessa (ainakin käynnin aikana), niin en ole yhdestäkään avaammastani koneesta mitään korroosioon viittaava vauriota löytänyt. Kaikkea muuta kylläkin.

Yksi ratapyörä näytti vähän kermaiselle kevään jälkeen ja puski aika paljon höyryä ekassa lämpimäksi käytössä. Mitään nesteitä ei kuitenkaan puuttunut, mutta kosteuden määrä oli aika selkeä. Muistaakseni ajoin tuolla syksyllä sateessa ja niiltä teloilta lämpimään talliin. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta vaihtelin öljyt ja kohti auringon laskua taas. Tämän jälkeen käytelty kuumaksi muutaman kerran eikä mitään oireita mihinkään suuntaan.

Pitää varmaan koittaa jaksaa olla edes vähän tarkempi.. no, ei sitä mitään ehdi, jos joka asian perään murehtii. Täyty ehkä vielä laittaa lisää ilmaa renkaisiin, ennen kuin taasen lähtee ajelemaan.
 
En löytänyt ilmapalloa mutta kortsuja on onneksi jättipakkaus. Lukumäärällisesti siis.
https://www.youtube.com/watch?v=wxftOwC5Z_k
Oli ylimääräinen huohottimen letku niin helppo testata. Penkin päällä kuvatussa oli yksisuuntavena paikallaan ja koneen sivulla kuvatussa ei. Kone oli vasta auki vaihteistovaurion vuoksi ja todellä vähän kulumisjälkeä joten uskallan olettaa että ohivuoto on varsin vähäistä.
Vähän eroa pallon täyttymisnopeudessa on joten sanoisin että kampikammiossa on pienempi keskimääräinen paine kun vena on paikallaan. Molemmissa tapauksissa kyllä liike käy ulospäin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ennen puhuttiin kylmälimasta. Se tiivistyy kylmiin pintoihin, kuten öljykorkki, venttiilikoppa, jne. toiset öljyt tekee tätä enemmän ja toiset ei. Jotkut moottorit enemmän kuin toiset. Sattumien summa. Ei ole vaarallista, poistuu kun antaa moottorin lämmetä kunnolla, niinkuin tuolla aikaisemmin kerrottiin.
 
En löytänyt ilmapalloa mutta kortsuja on onneksi jättipakkaus. Lukumäärällisesti siis.
https://www.youtube.com/watch?v=wxftOwC5Z_k
Oli ylimääräinen huohottimen letku niin helppo testata. Penkin päällä kuvatussa oli yksisuuntavena paikallaan ja koneen sivulla kuvatussa ei. Kone oli vasta auki vaihteistovaurion vuoksi ja todellä vähän kulumisjälkeä joten uskallan olettaa että ohivuoto on varsin vähäistä.
Vähän eroa pallon täyttymisnopeudessa on joten sanoisin että kampikammiossa on pienempi keskimääräinen paine kun vena on paikallaan. Molemmissa tapauksissa kyllä liike käy ulospäin.
Mutta missä on poksaus jos liike on vain ulospäin. Vai menisikö sitä myös vähän sisään? Määräthän on pieniä kuten on männänrenkaiden ohikin.
 
Miula on ilmajäähy yks'pyttynen nelitahti Cagiva.
Keväällä ja syksyllä pätkäajossa lohkon öljysilmä on maitokahvin värinen.
Sitten kun käy ajamassa koneen kunnolla lämpimäksi, niin öljysilmä on muuttunut mustaksi.

Joten kyseessä on enempi ominaisuus meidän leveyspiireillä kuin vika.

Kun taas kaks'pyttysellä Ducatilla ei ole sitä ongelmaa, öljysilmä pysyy mustana.
 
Eikun nythän tämä muuttui mielenkiintoiseksi. Tuo nelonenhan käyttäytyy ihan eri tavalla. Kasissa on tosin tasapainoakselin sisään tehty semmoinen separaattoriviritys joka vatkaa enimmät öljyt pois huohotuksesta ja sen reiät ei kovin isot ole. Se saattaa tasata tuota virtausvaihtelua.
Saatan jatkaa tutkimuksia vaimon pikkunelarilla.
Sitten on neloskoneet joiden kampikammion tilavuusvaihtelu on tosi pientä, pl Crossplanet kun niiden kampura on sellainen vänkkyrä.
Kiehtovaa.
 
Enpäs muuten hetkeen ole nauranut yhtä hyvin kuin noita Mikeyx:n tekstejä lukiessa. Saako näitä tilattua jostain päivän piristykseksi? :D
 
Back
Ylös