Mikeyx
New member
Yritetään nyt taas selittää mistä asiassa on kyse.
Polttomoottorissa ohipuhalluskaasuja tulee kampikammioon jatkuvalla syötöllä, ja niissä on huomattavan paljon vesihöyryä. Vesihöyry on bensan/dieselin/kaasun sisältämän vedyn palamistuote. Vettä on ohipuhalluskaasuissa paljon suurempana pitoisuutena kuin ulkoilmassa ja ohipuhalluskaasujen virtaama on siis jatkuvaa. Huohotussysteemi on olemassa ensisijaisesti siksi, että ilman sitä kampikammion paine nousisi ja pullauttaisi jostain tiivisteen rikki, ja virtaussuunta on korkeammasta paineesta matalampaan. Siis kampikammiosta pois.
Siis tiivistäen: Polttomoottorissa moottorin käydessä öljytilaan tulee koko ajan uutta vettä. Tämä on se iso ero verrattuna muuntajiin tai erillisiin vaihdelaatikoihin, joissa mekanismi veden pääsylle on katkokuormituksen tai tehovaihteluiden aiheuttamat huomattavat lämpötilavaihtelut.
Jaa - miksi huohottimen syöttö on ilmanputsarin 'puhtaalla' puolella? Siksi ettei huohottimen kautta tuleva öljy tukkisi suodinta.
Polttomoottorissa ohipuhalluskaasuja tulee kampikammioon jatkuvalla syötöllä, ja niissä on huomattavan paljon vesihöyryä. Vesihöyry on bensan/dieselin/kaasun sisältämän vedyn palamistuote. Vettä on ohipuhalluskaasuissa paljon suurempana pitoisuutena kuin ulkoilmassa ja ohipuhalluskaasujen virtaama on siis jatkuvaa. Huohotussysteemi on olemassa ensisijaisesti siksi, että ilman sitä kampikammion paine nousisi ja pullauttaisi jostain tiivisteen rikki, ja virtaussuunta on korkeammasta paineesta matalampaan. Siis kampikammiosta pois.
Siis tiivistäen: Polttomoottorissa moottorin käydessä öljytilaan tulee koko ajan uutta vettä. Tämä on se iso ero verrattuna muuntajiin tai erillisiin vaihdelaatikoihin, joissa mekanismi veden pääsylle on katkokuormituksen tai tehovaihteluiden aiheuttamat huomattavat lämpötilavaihtelut.
Jaa - miksi huohottimen syöttö on ilmanputsarin 'puhtaalla' puolella? Siksi ettei huohottimen kautta tuleva öljy tukkisi suodinta.
Viimeksi muokattu:

