Sinappia öljykorkissa

Zseiskaviiskyt

New member
Sinappia öljykorkissa

Moro!
Käynnistelin talven jälkeen pärrää ja oli muutaman km ajossakin. Nyt öljynvaihdon yhteydessä huomasin öljykorkissa mönjää. Ollut talven lämpimässä hallissa ja aina välillä käynnisteltykkin lyhyeksi ajaksi. Voiko olla pelkkää kondensaatio nestettä, joka lähtee ajamalla poissa vai pitääkö olla enempikin huolissaan? Öljyt oli ihan ok näköstä ja öljyikkunassa ei oo ilmenny vaahtoumaa.
Jäähdytin neste oli kirkasta, eikä merkittävästi ollut vähentynykkään paisuntasäiliössä.

Pyörä tosiaan kawasaki Z750 vm.2009 ja ajettu rapiat 12tkm

Moro!
Käynnistelin talven jälkeen pärrää ja oli muutaman km ajossakin. Nyt öljynvaihdon yhteydessä huomasin öljykorkissa mönjää. Ollut talven lämpimässä hallissa ja aina välillä käynnisteltykkin lyhyeksi ajaksi. Voiko olla pelkkää kondensaatio nestettä, joka lähtee ajamalla poissa vai pitääkö olla enempikin huolissaan? Öljyt oli ihan ok näköstä ja öljyikkunassa ei oo ilmenny vaahtoumaa.
Jäähdytin neste oli kirkasta, eikä merkittävästi ollut vähentynykkään paisuntasäiliössä.

Pyörä tosiaan kawasaki Z750 vm.2009 ja ajettu rapiat 12tkm

Lyhyet ajot/käynnistelyt voivat aiheuttaa mähmääntymistä öljykorkkiin. Pyyhi puhtaaksi ja katso mähmääntyykö vielä pidemmässä ajossa.

Sen tosiaan kun muistaa että litran bensaa kun poltat, syntyy litra vettä. Ja jos kone ei käy kuumaksi, osa siitä jää öljyn joukkoon. Aja pitkä lenkki ja ongelma poistuu. Ensi talvena et turhaan rämppää konetta käyntiin.

Kone taitaa käy aika rikkaalla seioksella ennenkuin se on kunnolla lämmin (useampi minuutti = 60…70°C), Siksi ehkä kannattaa käyttää kone niin lämpöiseksi että flekti pyörähtää käyntiin (lähes 100°C), niin on katalysaattorit ja tulpat yms. kunnolla toimintalämpötilaan ja palaa bensasta puhtaaksi. Näin olen ajatellut, en tiedä onko tuo se paras tapa tai oikein mutta...

skuikka ei ole lukenut moottoripyora.orgin kirjoituksia, joissa todetaan veden joutuvan öljyn sekaan ulkoilmasta.

Kone taitaa käy aika rikkaalla seioksella ennenkuin se on kunnolla lämmin (useampi minuutti = 60…70°C), Siksi ehkä kannattaa käyttää kone niin lämpöiseksi että flekti pyörähtää käyntiin (lähes 100°C), niin on katalysaattorit ja tulpat yms. kunnolla toimintalämpötilaan ja palaa bensasta puhtaaksi. Näin olen ajatellut, en tiedä onko tuo se paras tapa tai oikein mutta...

Hyvä nyrkkisääntö on, että älä käynnistä jos et aio ajaa kuumaksi.

Liekö omassa pikkuzetorissa liian kuuma termostaatti vai mikä mutta sitä ei mun ajotyylillä saa kevätkelissä kunnolla lämpimäksi ajamalla. Tyhjäkäynnillä onnistuu kyllä ja paikallaan laulattamalla, mutta ajossa lämmöt lähtee aina laskemaan ajon myötä mittarissa. Jäin tuota pähkimään pikku pakkasilla kun yski kiihdytyksissä. Ohjekirjaa tavaamalla ja termarinkin keittämällä pähkäilin että noin kylmillä tulpilla tehty kone on tehty rapeampaan menoon, joka ei multa jäisellä tiellä taitu. En ole tuota koskaan kesäkelissä koittanut joten aika senkin tietty vasta tuossa näyttää. Aiemmalla ilmajäähdytteisellä jossa ei ole lämpömittaria ei ole tuotakaan joutavaa huolta kun käy kaikilla säillä ja kierroksilla yhtä vähäeleisesti.

skuikka ei ole lukenut moottoripyora.orgin kirjoituksia, joissa todetaan veden joutuvan öljyn sekaan ulkoilmasta.

:D Olen lukenut. Ja sen että MotoGP:ssä ajetaan Alibabasta ostetuilla iskareilla. Ja että moottoripyörän painopiste laskeutuu alemmas kun kuski nousee seisomaan. Ja paljon muuta.

^Niin... paljon täällä oppii.

Kuten että jos jousta esijännityksen säädöllä puristaa kasaan, niin jousi ei puristukaan vaan iskari mystisesti löytää itseensä lisää pituutta. Tai jos imukanavaa pidennetään, niin imuilma nostaa nopeuttaan, jotta ehtisi ajoissa perille. Ja mutkassa pitää tuimasti mulkoilla sitä mutkaa, jotta pyörä ymmärtää taittua oikeaan suuntaan!

Näin Aprilia -kuskina joutuu toteamaan 'Mamma mia!'

Kävin äsken polttamassa pyörällä 5 litraa bensaa. Pitääkö nyt käydä kaatamassa koneesta 5 litraa vettä pois:kääk:

En mää kaikkee tietty tiedä mutta mulla on pyörässä pakoputki joka aika tehokkaasti poistaa noita pyörän palamiskaasuja.:D mulla öljytilaan menee enempi tuota huohotus ilmaa eikä pakokaasuja:D

Ja alkuperäiseen kysymykseen. Aja pyörä kunnolla lämpimäksi niin kondensivesi häviää. Mulla 1290 keräs kosteutta keväällä kun usvassa ajeli liian isolla vaihteella kone ei lämmennyt riittävästi ja keräsi kosteutta öljy säiliöön seinämiin. Pykälää pienempi vaihe ja kosteuden kerääminen loppui.

Viimeksi muokattu:
No ei tarvii kaataa. Mutta kaikesta palamisesta sitä syntyy ja mitä kylmempi kone, sitä enemmän sitä ehtii kondensoitua palotilassa ja päästä renkaiden ohi. Kuin myös bensaa. Ja jos ja kun kone ei kunnolla kuumene talvella tallissa rämpytellessä, se ei myöskään haihdu.

No ei tarvii kaataa. Mutta kaikesta palamisesta sitä syntyy ja mitä kylmempi kone, sitä enemmän sitä ehtii kondensoitua palotilassa ja päästä renkaiden ohi. Kuin myös bensaa. Ja jos ja kun kone ei kunnolla kuumene talvella tallissa rämpytellessä, se ei myöskään haihdu.

Tarkoitat varmaan että pakokaasu joka pääsee männänrenkaiden välistä öljy tilaan. Pakokaasussa oleva kosteus kondensoituun kylmän koneen poskiin /ulko osiin. Huohotus ilma ei ole riittävän kuumaa että keräisi kosteuden pois koneesta vaan se sekoituu öljyyn ja muodostaa vaaleaa vaahtoa. Kun kone lämpenee niin paljon että kastepistettä ei muodostu kosteus lähtee huohotis ilman mukana pois.

Tuosta kun näppärästi joku laskee että kuinka monta männän iskua vaaditaan että palaa 1 litra bensaa ja sitten perään laskee kuinka iso osa tuosta menee männän renkaiden ohi öljytilaan.
Sitten laskee paljon sinne menee huohotus ilmaa samassa ajassa. Siihen kun katsoo kuinka paljon ilmassa on todellinen kosteus gammoina ja rupeaa vertaamaan että kummasta tulee öljytilaan enemmän kosteutta niin saattaa päästä jäljille tai sitten ei

Mutta kuten sanottua kone aina lämpimäksi jos sen laittaa käyntiin. Silloin ei kosteus jää koneeseen. Muodostuu se sinne sitten mistä vaan.

Alkoi heti aamusta päätä särkee kun tuli noin paljon laskemista ennen kun uskallan seuraavan kerran käynnistää moottorin:blink:

Tämä "ongelma" johtuu näemmä vain siitä, ettei vastaväittäjä ymmärrä moottorin huohottimen toimintaa.

Tarkoitat varmaan että pakokaasu joka pääsee männänrenkaiden välistä öljy tilaan. Pakokaasussa oleva kosteus kondensoituun kylmän koneen poskiin /ulko osiin. Huohotus ilma ei ole riittävän kuumaa että keräisi kosteuden pois koneesta vaan se sekoituu öljyyn ja muodostaa vaaleaa vaahtoa. Kun kone lämpenee niin paljon että kastepistettä ei muodostu kosteus lähtee huohotis ilman mukana pois.
Juurikin näin, tuo palotilassa kondensoituminen oli kyllä erikoinen ajatus :D
Tuosta lopusta olen eri mieltä. Tuossa minun Kotarissa on yksisuuntaventtiili huohottimessa tekemässä pientä alipainetta kampikammioon, se estää myös ulkoilman pumppaantumista sisään. Saan silti kerättyä kostetutta 3km työmatkaa ajelemalla syksy/kevät seutuun jos en välillä käy ajamassa pitempää siivua. Noissa vanhoissa LC8:eissa on sellainen vakiona, siinä uudemmassa ei muistaakseni ole.

Olisi kannattanut tutustua esim. Mobilin sivustoon, jossa todetaan että ulkoilman kosteus voi kertyä helposti esim. viileänä toimiviin vaihdelaatikoihin, ja täten myös moottoreihin. Toisaalta, mitäs nuo mistään tietävät, kun org- osaajat väittävät muuta.

"If the machine has not been operated for a long time, it is possible for moisture in the air to condense and contaminate the gear oil."

https://www.mobil.com/en/lubricants...ise/resources/industrial-gear-oil-looks-milky

Elämää nähneet toki tuon tietävät ilman Mobilin sivustoakin, mutta on se märkäkorville hyvä ihan osoittaa.

Juurikin näin, tuo palotilassa kondensoituminen oli kyllä erikoinen ajatus :D
Tuosta lopusta olen eri mieltä. Tuossa minun Kotarissa on yksisuuntaventtiili huohottimessa tekemässä pientä alipainetta kampikammioon, se estää myös ulkoilman pumppaantumista sisään. Saan silti kerättyä kostetutta 3km työmatkaa ajelemalla syksy/kevät seutuun jos en välillä käy ajamassa pitempää siivua. Noissa vanhoissa LC8:eissa on sellainen vakiona, siinä uudemmassa ei muistaakseni ole.

Siihen putken päähän kannattaa laittaa vaikka pieni ilmapallo ja kokeilla mitä sille tapahtuu kun laittaa pyörän käyntiin. Ja aika mystistä että se on aina moottorin ilmansuodattimen puhtaalla puolella vaikka venttiili ei päästä yhtään ilmaa koneeseen

Back