SM-T VS. ADV

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Motard
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Le Motard

New member
Tarkoitus olisi vaihtaa nykyiset kaksi rengasta sellaisiin, jotka eivät peljästy kestopäällysteeltä poistumista ja jatkaa näin myös ajokautta mahdollisesti vuoden ympäri. Merkki pidetään KTM:ssä huollon kalliin hinnan ja varaosien huonon saatavuuden vuoksi
biggrin.gif


Pääasiassa siis ajeltaisiin kaupungin tuntumassa, kauniina päivinä hiekkateitä, pari kertaa pidemmälle reissulle(näin aluksi) ja perunapellolla sitten ehkä vähemmän(toisaalta se kiinnostaa päivä päivältä enemmän).

Kumpi siis, that is the question. Talviajoa ajatellen olisi varmaan hyvä olla toinen vannekerta nastarenkailla tai kunnon rupulikumeilla. Adventuressa on pinnavanteet, ovatko ne kalliimmat tai onko niissä jotain erityistä huollon kannalta? SM-T:hen taas ei taida saada asiallisia maastonakkeja tai nastarenkaita niin helpolla, liekö jopa samat vanteet kuin muissa tiemalliston LC8-pataisissa? Jos vejän nutulleen mettässä, niin varmaan SM-T:n vanteiden uusiminen kalliimpi nakki?

Adventurea on sitten kahta(no, nykyään kolmea mutta R ei kiinnosta) sorttia, standardi ja S-malli. S-mallissa on pidemmät joustot. Lueskelin jenkkipalstaa jossa oli myös puhetta näistä eroista, ja kannattaako S-malli, jos pääasiassa nopeudet pysyvät suurimmassa sallitussa tiellä(kuulemma woblaa kovissa nopeuksissa)? S-malli on myös korkea, miten korkea? Jos jollakulla semmonen on, niin miten pitkä olet ja yltävätkö jalat hyvin maahan?

Kuinka uusi sen Adventuren kannattaisi sitten olla, minä vuonna tulee ruiskuversio? Onko jotain erikoista tarkastettavaa, mikä pitäisi olla tehty? Paljonko uusi vanneparsi nastarenkailla maksaa? Pitääkö/kannattaako kylmiä kelejä varten vaihtaa jotain nesteitä, starttaako normiakulla pakkasella?

SM-T:n iloista ja vihoista täällä on pidempi topikki, mutta Adventuren osalta ohjataan aina johonkin pelkästään siihen keskittyvään foorumiin. Täällä kuitenkin suurempi asiakaskunta käsittääkseni. Saas nähdä saako tämä tulta alleen, SM-T:lle on kuitenkin kertynyt jo harras faniporukka. Ehkä Adventureakin joku puolustaa. Heitelkää vaikka hyvää/huonoa listaa ja kertokaa mikä voisi olla paremmin, mikä on p:stä jne?
033102beer_1_prv.gif
 
Ruiskua ei ole 950 Adv malleissa, eli 990 ( -06? )on ruiskulla.

Kaikki mallit soveltuvat tuohon kuvailemaasi toimintaan.
Myös SM-T.

Tosin jos on kutina että siellä ojan vihreämmällä puolella tulee tulevaisuudessa viettämään enemmän aikaa niin silloin liene Adv parempi vaihtoehto.
Ihan pelkästään 21/18 rengasvalikoiman takia.

Ja ne vanteet ei ole ihan ensimmäisenä vaihtolistalla jos pikitien ulkopuollella hiukan lipeää...

Ei kai siihen talveksi mitään sen kummempaa tarvitse, kunhan pyörä on muuten huollettu ja kunnossa.
Pykälää notkeammat öljyt jos ohjekirja niin käskee?

Jenkit tuontuvat kovin pitävän noista ohjausiskareista?
Kun tuntuu että tuohon pienempäänkin Adveen se olisi lähes pakollinen hankinta...

Nämä mielipiteet muodostettu sivusta seuraamalla ja muitten touhuja sivusta katsomalla...
tounge.gif


Veikkaisin että suurin osa Adv kuskeista kuitenkin majailee siellä toisella foorumilla...
Muutama sivu juttua 990 Adventuresta, ja siitä vanhemmasta 950 mallista...
 
No minä tässä katselen SMT:n rinnalle jotakin halvahkoa enduroa juuri soratie-, polku- ja talvikäyttöön... Siis 50 kiloa kevyempää, 400...650-luokan, isoilla rupulikumivanteilla jne.
Vähän tuli tuolla SMT:llä sähläiltyä mutta tällainen eli tuommoinen ei kyllä oikein ole enää sen alaa. Tosin enpä minäkään vielä mitään mistään enskahommista ymmärrä. Kyllähän sillä kaiken maailman poluillakin voi varovaisesti samoilla kunhan ei ole kovin kivistä, mutaista jne. "oikeaa maastoa". Mutta niin voi melkein millä vaan kun tarpeeksi varoo.
Enkä uskalla sillä opetella ajamaan soratielläkään vauhdikkaasti, ei vaan pokka pidä heittää katurenkailla kaasulla mutkaan kaksipyöräsladissa ja "katsoa miten äijän käy" kun lasku voi olla aika kiva kun vähän lipeää.

Omien kokemusteni perusteella suosittelen siis ilman muuta Advea kestopäällysteeltä poistumiseen. Eihän se toki päällysteellä sitten ole taatusti samalta planeetaltakaan kuin SM/SMT.  
nixweiss.gif

Ihan jo kumiteknologian puolesta taitaa kyllä valitettavasti olla niin että pitoa on joko metsässä tai asfaltilla.

Muuten en kyllä Adveista juuri mitään tiedä. Voisin harkita itsellekin pienemmällä pyörällä enskailua harjoiteltuani, mutta ilman muuta oletuksella että rinnalla olisi sitten jokin puhdas katupyörä.
 
Jos 950SE toimii myös 17" SM vanteilla, niin miksei Adventurekin?
Jos siis haluaisi kadulle sopivammat kumit alle tuollaiseen?

Tosin jos nopeudet tosiaan pysyy suunnilleen suurimmassa sallitussa niin touring-enduro renkaillakin pärjännee vallan mainiosti?

Tuossa pienemmässä adventuressa ei tosin ole nappulakumit pahemmin matkantekoa haitanneet...
tounge.gif

Tuskin isommassakaan haittaa, tottumis ja asenne kysymys pitkälti kai.
 
Kyllä melkein kallistuisin sen Adven puolelle ja hankkisin siihen sitten toiset vanteet, jos paljon asfalttireissuja tulee. Toiset vanteet vois olla vaikka 17/19 puhtailla assukumeilla. Tosin ei ne vähän rupulimmatkaan mitään haittaa asfaltilla, mutta ei tarvi sitten tehdä kompromisseja. Adve assukumeilla ei varmaan häpeä SMT:kään asfaltilla, mutta on luokkaa parempi siellä soralla.
 
Tähän en sano muuta kuin että itse pähkäilin samaa viime keväänä. Aluksi ajattelin ADV:a mutta päädyin SMT:n. Pitkälti painoi vaa'assa asfaltti ja matkustusmukavuus kyytiläisellä. Mallilla ei väliä; merkki kuitenkin oikea
thumbs-up.gif
 
Jokuhan on tuonkin jo kaupallistanut...
Lienekö toteutettu ihan KTM:n varaosaluetteloa selaamalla?
Ei luulisi olevan vaikeaa.

Väärinkäyttö...  
crazy.gif


Toisaalta...
Tosiaan, ameriikan mantereella pulju tekee vanteille mitä lystää. 17/17, 19/17, 19/18 ja tietenkin alkup 21/18 ADV nielee mukisematta.

pulju

Tossa laguna seca videossa on alla alkuperäiset Pirellin scorpion at 90set. Viimekesänä haaveilin 19/18 setistä elikkä etuvanteelle joku asvaltti ja takana scorppari. No kerran radalla käynti sitten tuli halvaksi,, perusscorpparit voi vetää täysin kantilleen ilman että lipsumista olisi havainnut. Ei tarvi enään hankkia toista settiä vanteita.

Oikeastaan yllätyin pidosta kun koko ratapäivän odottelin että koska etunen alta lähtee. Ei ne mitkään ratarenkaat ole mutta riittää minun vauhteihin.  Kelpaa perussoralle mutta ei ollenkaan hyvät jos vähänkään liejua/savea tarjolla- nappulat erikseen.

SMT 19 tuuman etusella ja kapeammalla takasella (pinnavanteilla) olis varmaan se kaikkivaatimukset täyttävä vekotin. WWWstä sellaiset tubelesseinäkin on mahdollista saada.

Muutta 21 on vakaa, ei voblaa minnekään kunhan paineet ja alusta on säädetty oikein ja takalaukku ei ole mallia pizzaboksi. Pyörteet ottaa siihen kiinni ja kun se on korkealla, voi ravistaa. Pelkkien sivulaukkujen ja tavaramakkaran kanssa ei ongelmaa. Jaa Jos ei vedä ihan niikuin tuossa viimeisessä videossa, ei sitä ohjausiskariakaan osaa kaivata.

ADVtä vois luonnehtia pyöränä millä pysyy Suomessa ratojen ulkopuolella hyvin kyykkykuskien missätahansa kyydissä mukana mutta kun he neli/viisnumeroisen tien karumman pinnan alkaessa tekee uukkarin,, ADVllä kuski nousee tapeille seisomaan ja virnistää kypärässä.

Itelläni on tavallinen matala malli. En ole osannut kaivata S mallin 26 cm joustoja. Koskaan ei ole alusta pohjannut ja voima loppunut kesken, tosin nämähän vain määrittää kuskin ominaisuuksia. Ja kun edessä on kaatumaraudat+tankinsuojat ja takana laukkuraudat niin mopo on todella hyvin kolhuilta suojassa, naarmuja ei lasketa. Jaa kun siirtää peilin kiinnityksen pois jarrupääsylenterin kyljestä niin het säästy 400 kontatessa.

Että duksu ja SMT mun mielestä on enempi asvalttivehkeitä luonteeltaan kun ADV on täys allrounderi. Paha enää vaihtaa kun parempaa ei ole markkinoilla.

Vähän nastailoittelua kun sen osaa.
 
Kannattaako muuten olla lukkiutumattomilla jarruilla varustettu tuo Adventure? Kuulemma ovat huonot sora- ja hiekkateillä? Varmaan uusi kommervenkki huoltoja ajatellen ja tähän asti on menty ihan normaaleilla jarruilla. Saako sen ABS:in pois päältä nappulasta vai pitääkö säätää jotain itse?

Entäs tuo väri, kun noita uudempia saa valkoisena, niin onko se jatkuvasti paskainen ja minkälainen se maalipinta on, kiiltävä?

Onko Adventuressa venttiilien säätö ekahuollossa, sehän on kuulemma kallis huoltokohde? Eli kannattasko kattella tommosta alle 10 ajettua, uutta tuskin viitsii ostaa.
 
Taisi olla(on, tarkistettu) napista poistettava tuo ABS.
Hyödyt ja haitat riippunevat täysin ajotyylistä ja tottumuksista?

Ei simmoista puhtaana pysyvää väriä ole keksittykkään vielä...  
tounge.gif
 
Oranssi-musta kuitenkin varmaan näyttää suht asialliselta hieman kauemmin kuin tommonen valkosella muovilla koteloitu
tounge.gif


Toisaalta onhan sitä aikaa ruiskutella puhtaaksi, joten aivan sama.

Kannattaako muuten noihin helvetin kalliisiin Touratechin kilkkeisiin laittaa rahaa, saako noita alumiinipurkkeja tonne taakse jostain halvemmalla?

Kaipa se ainoa oikea on kuitenkin tommonen touratech, varmaan sylkevät päälle jos sinne jotain halvempaa lykkää.
 
Itse kallistuin Därrin halppis aluboxeihin kun käyttö on rujoa mutta satunnaista.
Eikä itse tehtyihin rautoihin mikään kalliimpikaan laukku sen helpommin kiinnittynyt kuin nuo...
Eikä sitten ne naarmut ja kolhut harmita ihan niin paljoa.

Kuten ei kyllä tuon tyyppisessä pyörässä mutenkaan kuuluisi harmittaa...  
tounge.gif
 
Onko Adventuressa venttiilien säätö ekahuollossa, sehän on kuulemma kallis huoltokohde? Eli kannattasko kattella tommosta alle 10 ajettua, uutta tuskin viitsii ostaa.
Eikös se poistunut jo ekasta huollosta venojen välysten tarkastus. Jos sen leiman välttämättä haluaa siihen huoltokirjaan (ei siis tee ite) niin puolet huollon hinnassa säästää, jos viittii ite edes purkaa ne muovit pois siitä ympäriltä.
 
Ainakaan SMT:ssä ei tonnin huollossa tarkistettu, ymmärtääkseni koskee kaikkia LC8-koneita vm. 2009 alkaen.
 
Itse olen tyytyväinen adentureen
-vakio pirelleillä pärjää kyllä hienosti asvaltilla
-takajousen esijännityksen säätö positiivista( nopea säätää)
-jos mehtään haluaa mennä silloin tarvii rupulikumit,
minulla on toiset vanteet joissa on nappulat ostettu käytettynä
-venttiilien säätö on 15 tonnissa
-Apsit saa napista pois päältä
Täällä 950-990 adv lisää
Elämä alkaa asvaltin loputtua
sport05.gif
sport05.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Onko Adventuressa venttiilien säätö ekahuollossa, sehän on kuulemma kallis huoltokohde? Eli kannattasko kattella tommosta alle 10 ajettua, uutta tuskin viitsii ostaa.
Eikös se poistunut jo ekasta huollosta venojen välysten tarkastus. Jos sen leiman välttämättä haluaa siihen huoltokirjaan (ei siis tee ite) niin puolet huollon hinnassa säästää, jos viittii ite edes purkaa ne muovit pois siitä ympäriltä.
Niin, jos silti viittivät tehdä. Sen varaan ei kannata laskea että saa leiman jos ite työtä ei kuitenkaan ole tehty. kaupallisesta huollosta siis. Ite arvostaisin enempi sellaista mopoa jonka ex-omistaja on vakavasti otettava harrastaja..  Onneksi LC8n venttiilit vanuu kohtalaisen hankalasti.

Ei se purkaminen nyt niin hankalaa ole, parikertaa kun huoltomanuaalin kanssa harjoittelee niin alkaa sujumaan. Ja varmistaa ainakin että onpahan pultit vedetty oikeille jengoille jos ei muuta.

edit, tänän autohallissa kokeilin 2 kk sitten edellisestä kerrasta kuinka pata tulille lähtee ja lähtihän se toisesta. (05 alkup akku)
 
Noihin adven asfalttiominaisuuksiin voisin senverran kommentoida myös että kyllä noilla perus skorppiooneillakin pitoa saa asfaltillakin. Tuntuma tiehen ei niillä kuitenkaan ole samaa luokkaa kuin pienemmillä katunakeilla. Vauhdin noustessa tuo 21" käy aika paljon kankeammaksi kuin 17".

Tehoakaan ei tietenkään ole hirveästi kadulle joten ahkeraa laatikon vekslaamista kierrosten käyttöä vaatii. Soralla ja noissa kuvissa näkyvillä poluilla skorppioonien kanssa kuitenkin noin 50 hp ylimääräistä.

ABSit on näin amatöörillä toiminut iha hyvin hiekallakin. Ajotyyli ei vielä kehittyny sellaiseks että olis ollu tarvetta saada takapäätä lukkoon (poislukien uukkarit).Vaikka kuinka pelästyy pusikosta loikkivia karvaturreja tai muita esteitä niin nurin ei mene, oli alusta mikä tahansa. Ja noita otuksiahan riittää kun pieniä polkuja ja hiekkateitä kiertelee.

LC8 ei taida olla helpoin käynnistyjä. Mm. Stormilla myytävällä MGM:n akulla ei lähde kylmänä käyntiin sitten millään. Vaikka akku oli uusi ja täynnä. Yuasan akulla sen sijaan lähti ainakin -5 C keleissä.

Sivulaukuiksi ostin pololta Zargesin alumiiniboxit. Oli halvin paketti sw-motechin telineen kanssa mitä löysin. Nuo därrin boxit olis ollu aavistuksen halvemmat mikäli tekee tuollaiset Seikkailu_R tyylisiä kiinnikkeet. Därrin boxit kätevämmät malliset jos puskissa ajaa laukkujen kanssa.

SM-T ei oikein herättäny minussa mielenkiintoa kun pyörää vaihdoin. Vähän tuntui siltä että sitä samaa katupyörää siinä olis ollut taas.

8 vuotta tullu asfaltilla ajeltua. Nyt tuntuu kun olis alottanu mopoilun uudestaan. Kaikki on muuttunut, renkaiden valinta, ajoalusta, ajotyylit ja varusteet. No kyllä silti välillä on ikävä sitä silkinpehmeää 1500 rpm alkaen nykivää 4-syl vehjettä jolle asfaltti maistui hieman toiseen tapaan.
 
Onneksi oon niin toivoton vertailija, että jää vaihtamatta kun kohtahan se on jo kesä. Moottoritiellä vois jo ajella täälläkin ihan helposti, pitäsköhän kärrätä pyörä tienvarteen, että pääsis vähä fiilistelemään
biggrin.gif
 
Onko Adventuressa valmiina 12v sytkäliitäntä? Kattelin jotain testivideota, niin konsolissa oli tulpattu reikä joka haiskahti ihan tupakkiliitännältä.

Pittää saaha mahollisimman paljon nyt plussia että voi hyvillä mielin tehdä päätöksiä
biggrin.gif


Mitkä laukut Adveen kannattaa sitten hankkia, hyvät tietenkin muttei mittään monen tonnin touratecheja. Jossain arvostelussa kehuivat kotarin omia laukkuja, jossa on kahva päällä ja ovat muovia vs. GS Adventuren aluboksit.

Mitä naveja olette käyttäneet? Ei perse kestä ostaa sitä moottoripyöräzumoa viidellä sadalla.
 
Back
Ylös