Speed triple sammuu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MCL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MCL

New member
Yritetään selvittää kaverin 03 triplen käyntiongelmaa.Tyhjäkäynti vaeltelee,koneelle kun antaa kierroksia ja päästää takaisin tyhjäkäynnille niin joko sammuu tai tippuu todella matalille kierroksille ja saattaa käydä parilla pytyllä.Vaikuttaisi muutenkin käyvän aavistuksen rikkaalla.
Ongelma on tullut pikkuhiljaa ja pahentunut jatkuvasti.Pyörä lähtee kyllä hyvin käyntiin eikä ajaessa ilmene mitään ongelmaa käynnissä/vedossa.

Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynti asettuu n 2000 tienoille,koneen lämmetessä laskeutuu n 1300 kierrokseen ja sitten valtelee +-100rpm.Tästä kun antaa jenkaa vaikka 6000rpm ja päästää kaasusta niin pyörä sammuu samantien,välillä jää juuri ja juuri käyntiin.Pyörässä on slipari ja jonkin sortin tehofiltteri,ruiskun kartoista ei mitään tietoa.

Tulpat ollaan vaihdettu,venttiilit säädetty hiljattain yms perushuollot tehty.Ruiskurungot ja läpät puhdistettu.IAc venttiili puhdistettu ja rasvattu,liikkuu hienosti kun virrat laittaa päälle/pois.Orggis iac muoviletkut vaihdettu silikooniletkuihin.

Alkaa keinot loppua,ongelmat viittaa ruiskun ongelmiin.
 
Kokeilisin käyttää trumppahuollossa softien latauksessa. Sillä trumpan kapulalla pystyy samalla lukemaan vikakoodit ja testaileen eri juttuja. Tai sit lainaa joltain tuneboyta, jolla pystyy samat temput tekemään.

Omassa trumpassa oli aikanaan puola rikki mikä aiheutti ihmeellistä käyntihäiriöitä. Lisäksi noista on mennyt myös kannentiivisteitä, mikä voisi aiheuttaa yhteen pyttyyn käyntihäikkää. Imuvuotokin vois olla mahdollinen.

Periaatteessa toi voi olla myös melkein mikä hyvänsä anturivika mikä sekoittaa ecua.



- T -
 
Ko pyörää en tunne, mutta yleisesti yksi vaihtoehto on imusarjan/kumikurkkujen vuodot. Starttipilottia suihkuttelemalla voi yrittää selvitellä.
 
Jos vielä ruiskurungot on synkattu niin mää kurkkaisin tankkiin ja ruiskuihin, kuulostaa vastaavilta oireilta kuin yks jonka tuossa talvella ropasin. Paitsi että se lähti käymään kolmella ja saattoi herätä neljälle jos antoi kierroksia, eikä käyny kunnolla,

Triumphit on tunnettuja siitä että tankinkorkinsyvennyksessä oleva vesireikä on turhan ohkainen ja menee tukkoon -> korkkia aukastessa vesi valahtaa tankkiin.
Kertyy moskaa, limaa (kasvustoa?) ja ruostuu.
Tuon korjaa tankin puhdistus ja suodattimen vaihto, vesireiän rassaaminen auki ja tarvittaessa ruiskujen puhistus.

Mahollisia on tietty sähköongelmatkin. (ja kuten aina, tarkista ensin että maajohto on kunnolla kiinni.)
 
Toissa kesänä kärsin just samoista ongelmista. Huojuva tyhjäkäynti, yläkierroksilta sammuva kone, kahdella mukilla käynti yms.

Lopulta vika löytyi viallisesta kampiakselin asentotunnistimesta joka oireili useamman viikon ennen hajoamista. Tästä anturista ei tule mitään vikakoodia eculle, joten kunto pitää mitata ohmisesti (n. 570 ohm jos jotain muuta ja muuttuu anturia koputtelemalla niin risa) Sijaitsee siinä moottorin vasemmalla puolella takimmaisen "patin" päällä. Liitin tankin alla ja helpoin ottaa tankki pois sen paikallistamiseksi.

Hätäsenä ostin korvaavan ECU:n ebaystä ja siinä ei ollut vikaa. Jos siinä on vikaa voin myydä tuon edullisesti toimivan tallin hyllystä.

Se on taivahan tosi, että vettä menee tankkiin ja lopulta aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia jos vesireikä on tukossa. Ei se tankki ruostu, kun on muovinen mutta pumppu ja PA-mittarin piirilevy ei vedestä pidä. Polttoainelinjat auki ja puhdistukseen.

Oliko läppärunkoja synkattu koskaan? Se työn alle kans, jos suorittamatta... tosin käyntihäiriöt olis saatava eka pois.

että näillä konsteilla...
 
Kampiakselin asentotunnistinhan on tyyppivika ihan ensimmäisissäkin T300 Tripleissä sieltä 90-luvun puolivälistä, mielenkiintoista että pariakin "korimallia" uudemmista samaa vikaa löytyy edelleen. Taitaa olla samankaltainen homma starttikytkimen kanssa, riivaa aika usein niin vanhempia kuin uudempiakin Triplejä :)-
Positiivista on se, että asentotunnistimen vaihtaminen ei ole kovin kallis eikä vaikea homma, joten toivottavasti siitä löytyy vika tässäkin tapauksessa.
 
Kiitoksia ehdotuksista.

Tankin vedenpoistoreikä oli tukkeessa kaksi vuotta sitten,huomattiin pesun jäljiltä.Pöyrää säilytetään tallissa eikä se vesisadetta näe.Tankin pumpun kunto ja filtteri on arvoitus,pumpun kuulee kyllä aina primaavan kun virrat kääntää päälle.Kone käy ajossa aivan normaalisti ja veto on tallessa,kaasunvastaavus todella ripeää.Jos kierrokset tiputtaa vaikka 4tonnista tyhjäkäynnille niin ei mitään ongelmaa,ainoastaan kun sille anata enemmän jenkaa ja päästää kaasusta niin se sammuu.

Ilmavuodot ja kampuran asentoanturi voidaan mitata/tarkistaa muutaman päivän sisällä.Netistä löytyi tieto että 02-> trumpissa on jonkinlainen automaattisäätö mikä suoritetaan antamalla pyörän käydä tyhjäkyntiä(koskematta kaasuun) 12min sen jälkeen kun flekti lähtee käyntiin.Ecu säätää/nollaa vissin jotain arvoja,moni on ilmeisesti saanut käyntiongelmat korjattu tällä menetelmällä.

Ruiskuja ei ole synkattu,tarvii tehdä huollossa/tuneboyn avulla.Sama juttu kaikkien karttojen tarkistuksessa yms.Tps resetointi ei taida onnistua ilman tuneboyta tai johtojen kuorimista(jännitteen mittaus)?
Lähimailla ei ole triumph huoltoa eikä siihen ole rahaa ja aikaa tehdä ennen kesäkuuta.

Nuo maajohdot voitaisiin kyllä tarkistaa.Netin syövereistä löytyi kaksi tapausta samoilla oireilla jonka syynä oli huono maajohto ja toisella regulaattori(jännitepiikkejä??).
 
Kiitoksia ehdotuksista.

Tankin vedenpoistoreikä oli tukkeessa kaksi vuotta sitten,huomattiin pesun jäljiltä.Pöyrää säilytetään tallissa eikä se vesisadetta näe.Tankin pumpun kunto ja filtteri on arvoitus,pumpun kuulee kyllä aina primaavan kun virrat kääntää päälle.Kone käy ajossa aivan normaalisti ja veto on tallessa,kaasunvastaavus todella ripeää.Jos kierrokset tiputtaa vaikka 4tonnista tyhjäkäynnille niin ei mitään ongelmaa,ainoastaan kun sille anata enemmän jenkaa ja päästää kaasusta niin se sammuu.

Ilmavuodot ja kampuran asentoanturi voidaan mitata/tarkistaa muutaman päivän sisällä.Netistä löytyi tieto että 02-> trumpissa on jonkinlainen automaattisäätö mikä suoritetaan antamalla pyörän käydä tyhjäkyntiä(koskematta kaasuun) 12min sen jälkeen kun flekti lähtee käyntiin.Ecu säätää/nollaa vissin jotain arvoja,moni on ilmeisesti saanut käyntiongelmat korjattu tällä menetelmällä.

Ruiskuja ei ole synkattu,tarvii tehdä huollossa/tuneboyn avulla.Sama juttu kaikkien karttojen tarkistuksessa yms.Tps resetointi ei taida onnistua ilman tuneboyta tai johtojen kuorimista(jännitteen mittaus)?
Lähimailla ei ole triumph huoltoa eikä siihen ole rahaa ja aikaa tehdä ennen kesäkuuta.

Nuo maajohdot voitaisiin kyllä tarkistaa.Netin syövereistä löytyi kaksi tapausta samoilla oireilla jonka syynä oli huono maajohto ja toisella regulaattori(jännitepiikkejä??).

Se on harvinaisen kettumaista ajella kokoajan pintakaasulla sen muistan. Viittaa erittäin vahvasti CPS:n eli asentotunnistimen vikaan. Voisin vaikka lyödä vetoa. Lopulta se menee siihen, että pärrä lähtee joskus käyntiin tai sitten saa sahata akun loppuun ilman kipinää :) . Tai jäät tien poskeen kiroilemaan sammunutta ripleä, kuten itselläni kävi.

12min vakio säätö on ihan paikallaan, en tosin usko sen auttavan. Ilmaisella TuneEculla voi TPS:n resetoida helposti, mutta läppien synkka on säädettävä käsipelillä mittalaitteita käyttäen. Ei mennä mitään johtoja silpomaan... enemmän haittaa kuin hyötyä.

täs linkki omaan ongelmaan http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/268493-04-speed-triple-ja-outo-sammahtelu tuli samalla korjattua muitakin vikoja...
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että nosta tyhjäkäyntiä ylemmäs. mulla taitaa olla noin 1700 rpm.

Jos ei auta, niin sitten on joku anturi tai johto risa.
 
Triplessä tyhjäkäyntiä voi säätää vain kartasta, mitään ruuvia ei ole, ja kyllä pyörässä on jotain vikaa jos tyhjäkäynti pitäisi olla 1700!

Se ruiskurunko jos on putsattu /purettu, niin ne läpät voi olla ihan pielessä. Itse joskus Purin läpät irti ja kun sen.kokoaa, niin ne on samalla akselilla ja eivät sulkeudu kunnolla jos yksi on vähänkin pielessä. Pitää löysätä ruuvit ja päästää läpät kiinni ja sitten ruuvit kiinni. Huomaa, että läpät ei ole koskaan kiinni normaalisti koska tyhjäkäynnin säätömoottori pitää niitä auki. Eli ne laittaa paikalleen virheellisesti niin että läpät on auki. Ne menee epäkeskeisesti.

Jos ei ole irrotettu, niin varmaan ok. Voi olla kartasta kiinni.
 
Eikös noissa Sagem-vehkeissä se pielessä oleva CO2-säätö aiheuta eniten näitä käyntiongelmia.

Onko tämä säädetty kuntoon tuossa "perushuollot tehty"? Ja nuo aiemmin jo mainitut läppien synkkaukset ja TPS:n resetointi? Onko TuneECU tms. säätövehje yleensäkään käytössä?

Ja samaa mieltä jaketin kanssa, että ei pitäisi olla mitään tarvista tuollaiselle huutavalle tyhjäkäynnille, jos laite on muuten iskussa.
 
Triplessä tyhjäkäyntiä voi säätää vain kartasta, mitään ruuvia ei ole, ja kyllä pyörässä on jotain vikaa jos tyhjäkäynti pitäisi olla 1700!

Oikeassa olette. Manuaalin mukaan -02 triplen tyhjäkäynti pitäisi olla semmosen 1200 rpm.
Itselle tuo triumphi on uusi, enkä ole ajanut metriäkään. Voi olla, että se mun tyhjäkäynti on noin korkea, kun on ollut aika kylmä ilma ja ulkosalla olen sitä viime aikoina ropaillut.

Mutta josko sitä tänään saisi siihen kilvet ja pääsisi ajamaan. Katsotaan mihin se tyhjäkäynti oikeasti asettuu.

edit. Tässä googlettelin ja on ollut samanlaisia ongelmia kuin kaverisi pyörässä. Ongelma on tullut siinä kohtaa, kun joku on ladannut itse sinne uuden softan. Samalla tyhjäkäynti on tippunut liian matalalle (syytä ei kerrottu). Kun ovat nostaneet tyhjäkäynnin takaisin ~1300 rpm, niin sitten on pyörä palautunut kuntoon.
 

Liitetiedostot

  • 3123131231.jpg
    3123131231.jpg
    40 KB · Katselut: 23
Viimeksi muokattu:
edit. Tässä googlettelin ja on ollut samanlaisia ongelmia kuin kaverisi pyörässä. Ongelma on tullut siinä kohtaa, kun joku on ladannut itse sinne uuden softan. Samalla tyhjäkäynti on tippunut liian matalalle (syytä ei kerrottu). Kun ovat nostaneet tyhjäkäynnin takaisin ~1300 rpm, niin sitten on pyörä palautunut kuntoon.

No eiköhän se TPS ole jäänyt resetoimatta, mikä pitää aina tehdä kartan vaihdon jälkeen. Ei todellakaan pyörä toimi hyvin, jos se jää tekemättä (mistäkö tiedän) ja "korjaaminen" tyhjäkäyntiä nostamalla nyt on.. tyypillinen ratkaisutapa monella moniin vikoihin.
 
No eiköhän se TPS ole jäänyt resetoimatta, mikä pitää aina tehdä kartan vaihdon jälkeen. Ei todellakaan pyörä toimi hyvin, jos se jää tekemättä (mistäkö tiedän)

Sagemista en tiiä, mutta 1050 Keihinin ruiskulla ei resetoinnilla ole mitään merkitystä kartan latauksen jälkeen. Ihan vain sivukommenttina, sillä tässä ketjussa siis Sagemista kyse.

Yksi mikä sekoitti 1050 tyhjäkäynnin oli jos käynnistäessä laittoi kaasua yhtään. Kaasuun ei saa missään nimessä koskea kun käynnistää. Korjaantui käynnistämällä uudelleen.
 
Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynti asettuu n 2000 tienoille,koneen lämmetessä laskeutuu n 1300 kierrokseen ja sitten valtelee +-100rpm.

Tyhjäkäynnin säätömoottori vaikuttaisi olevan kunnossa ja tyhjäkäynti muutenkin ihan kohdillaan.
 
Sagemista en tiiä, mutta 1050 Keihinin ruiskulla ei resetoinnilla ole mitään merkitystä kartan latauksen jälkeen. Ihan vain sivukommenttina, sillä tässä ketjussa siis Sagemista kyse.

Yksi mikä sekoitti 1050 tyhjäkäynnin oli jos käynnistäessä laittoi kaasua yhtään. Kaasuun ei saa missään nimessä koskea kun käynnistää. Korjaantui käynnistämällä uudelleen.


Tosiaan tuo on 955 triple?
955 koneissa on sama ettei pitäis antaa kaasua startatessa.

Ne on myös aika mun mielestä herkkiä synkkaukselle,. Säädössään käy nätisti ja vähän vinossa ei. Se on hyvin suoraviivanen toimenpide.
Tosin jos hyvin haluaa tehä niin pitää laittaa t-kappaleella mittarin letkut niihin IACV venttiilin letkuihin.
Jos liittää letkut suoraan letkunpäähän niin pitää pitää kaasulla kone käynnissä -> hankalampi tehä, tilanne on eri ja lopputulos ei yhtä hyvä.
En tiedä onko merkitystä sillä TPS resetillä on joskus jättänyt teemättä yleensä oon tehny kartan latauksen yhteydessä, jos on Tuneboy tai TuneEcu kiinni niin sama tehä- se vaan asettaa TPS arvon korkealle ja seuraavan kerran kun sähköt laittaa päälle niin se laskee sen TPS sensorin arvon mukaiseksi ja valitsee sen nollatasoksi

Toi onnistuu ilman Tuneboy/TuneEcuakin mut noita tai tehtaa kalikkaa tarttee että saa iacv venttiilin asettumaan ohjeen mukaiseen 35 steppiin -muistaakseni. Olikohan että steppejä oli joku 127 ja perussäätö olis tuo 35. Servicemanuaalista löytyy arvot ja service manuaalia liikkuu pdf'änä. Tämä tosin ei tunnu olevan herkkä säätö - ainakaan normioloissa, ehkä hyvin kylmällä tai kuumalla tms jollon tarttee tiettyä säätöasetusta.

Toi acclimation run - se kannattaa kyllä tehä, vaikka säädöissää oleva pyörä ei välttämättä tartte mut se kompensoi mm ilmanputsarin likaisuutta. Mun mielestä näissä ei tartte tehä CO säätöä kun kone haistelee ja säätää sen perustason, jolla se hienosäätää karttaa +/- jonkun verran. Se mun mielestä säätyy myös käytön aikana mut toi tyhjäkäynti säätö on hyvä tehä. Siinä on että pitää olla imuilma +20C koneen täyslämpöinen ja sivujalka alhaalla ja käydä kaasuun keskematta parikyt(+) sekuntia niin alkaa säätää ja syklin voi uudelleen käynnistää kun vaan pikkusen blippaa kaasua.
Tuon yksityiskohdat löytyy kans servicemanuaalista.
 
Back
Ylös