• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Speed triple..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Trumppa-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alkuperäinen 1290 peto antaa sen 150-155 takapallolta. ”Vain”.
Yks tossa penkitettiin katittomalla putkistolla.

Virillä sit tietty enempi.
 
Pitkään mietin mikä olisi triplen jälkeen kliffampi pyörä, lopulta kyllästyin etsimään ja nyt on ahdettu triple :D
 
Että sellanen….. PETO :grin: :doh:

Hieno värkki se silti on.

Juu. Se vääntökäyrän nousu sieltä jostain 4500-5000 nurkilta (muistaakseni) on aika pöyristyttävä. Sen potkaisun kuulemma huomaa.

Kantta jos surrais ja nokkia jos ajoittelis vois olla aika kovat luvut myös rajarin tuntumassa.
 
Onko muilla samaa ongelmaa: Itsellä 2006vm triple ja hitaammassa vauhdissa kädet puutuu kämmenien alaosasta, peukalosta ja siittä etenee myös etusormiin. Aikanaan super dukessa ei ollut moista ongelmaa, oliko siinä sitte pystympi ajoasento. Mietin että jos tuota tuuman korottais auttaisko se asiaan. Yli 110 vauhdissa ei ole ongelmaa kun ilmanvastus pitää pystyssä.
 
Olet kokeillut muuttaa ohjaustangon asentoa jos säätövaraa? Itselläni on ainakin suht tarkkaa missä asennossa/korkeudella kahvat ovat suhteessa käsivarsiin ajoasennossa. Polkupyörällä pääsääntöisesti kaikki käsivaivat johtuvat yleensä siitä, että paino on jatkuvasti käsillä. Ajoasento liian pitkä, tanko liian korkealla tai matalalla, tanko liian leveä jne. muutamia tullut säädettyä...pätee motoihin monet samat seikat.
 
Olet kokeillut muuttaa ohjaustangon asentoa jos säätövaraa? Itselläni on ainakin suht tarkkaa missä asennossa/korkeudella kahvat ovat suhteessa käsivarsiin ajoasennossa. Polkupyörällä pääsääntöisesti kaikki käsivaivat johtuvat yleensä siitä, että paino on jatkuvasti käsillä. Ajoasento liian pitkä, tanko liian korkealla tai matalalla, tanko liian leveä jne. muutamia tullut säädettyä...pätee motoihin monet samat seikat.

Käänsin vähän eteenpäin, eli siis korkeammaksi tangon kärkiä, se vähän helpotti. Sillä juuri sitä tuuman korotusta koropalalla mietin. Itse olen 178cm pitkä, eli siinä ei pitäs ongelmaa olla.
 
Tullut myyntiin vähän ajettu alkuperäiskuntoinen (17 500 km) -05 Speed Triple. Toinen omistaja myy. Hän on tuonut pyörän Saksasta 2008 joten historia selvillä.

Kolmisylinterisistä jäänyt polte Street Tripleistä eli josko Huskyn kaveriksi hankkisi talliin. Olisi riittävästi erilainen pyörä vaikka nakuja molemmat:grin: Liikennevakuutus näyttää olevan "edullinen" jos vertaa vaikka saman aikakauden litraisiin kuten Tuono, Superduke 990..

20 tkm huollossa Trumpassa pitänee venttiilit tarkistaa, mutta harvoin tarvitsee säätää? ja ilmeisesti tulpat, ilmansuodatin, perän + ohjauslaakerin rasvaus, takalaakeri...jotain muuta merkittävää?

Olen menossa tänään katsomaan pyörään. Joku voisi mainita hyviä syitä miksi tätä pyörää ei kannattaisi ostaa? :)
 
Vastaan lähinnä sillä tiedolla mitä Sprint ST 1050 myötä on tullut, näissähän on sama motti (eri nokilla?) ja muutenkin aika paljon yhtäläisyyksiä.

En ole kuullu että noilla kilsoilla ois venttiileissä ollut säädettävää. Heikkoja kohtia näissä on huonon huollon takia juurikin tuo perä ja linkusto. Linkusto ei tainnut kuulua oikeen huolto-ohjelmaankaan mutta hyvä olisi rasvailla laakerit sieltä. R/R näistä myös saattaa joskus kärvähtää, uudemmissa näiden sijaintia oli kai muutettu Speedissäkin. Nuo loput on kyllä semmosia mitkä kannattaa ihan mielenrauhan takia tehdä, vaikka kilsoja ei olekkaa tullu ni kaikki huollot taitaa olla ajankohtasia vuosien mukaan? Kytkimen vapaakytkin taitaa tässäkin joskus mennä (Sprag clutch), vaivaan auttaa paksumpien piuhojen vetäminen akulta startille. Kato että lähtee käyntiin kuin palmun alta eikä sahaa yhtään.

Tossa 2005 mallissa taitaa vielä olla muovitankki? Uudemmissa on metallinen ja parempi ecu ilmeisesti. Noihinhan voit lykätä tosiaan obd-lukijan kiinni ja tuupata tuneeculla omat kartat sisään.
 
Kiitos vinkeistä. Lähti kun palmun alta käyntiin ja moottori kävi todella hienosti sekä tasaisesti. Oli yllätys miten ketterän tuntuinen pyörä oli. Ajaminen todella vaivatonta ja pyörä veti kaikilla vaihteilla alhaalta. 130 hv tuossa kai on?...teho tulee kyllä todella tasaisesti.

Lukkojarrutuksessa luisteli melkoisesti ja sekin selvisi miksi...renkaat paistettu 2008 :D Renkaat pitäisi vaihtaa ja tehdä kunnon perushuolto. Muuten kyllä soiva peli - tarjoukseni ei vielä mennyt läpi ;)
 
Korotin vielä tarjoustani, mutta harkinnan jälkeen myyjä veti pyörän pois kokonaan myynnistä. Ymmärtäähän sen kyllä kun pitkä yhteinen historia:thumbup: ..eli seuraava ehdokas etsinnässä.
 
Muokkasin tripleä viime talvena vähän monikäyttöisempään suuntaan ja kyllä olen tykännyt kuin hullu puurosta kun ei tarvitse vain päällysteellä mennä vaan voi myös naatiskella sorateitä ja polkuja. Ahdin heräilee 4 tonnin jälkeen niin tulee kyllä myös se loppupotku alaväännön kaveriksi :jpstyle: Aika lailla kiva paketti ajella missä seurassa vaan. Katupyörien perässä voi roikotella kadulla mutkista ulos sladissa ja toisaalta soraporukankin mukana pysyy jos ei ihan kinttupoluilla mennä.

118228853_10158571986187954_335255482561817167_o.jpg
 
Lukkojarrutuksessa luisteli melkoisesti
johtuen painon jakaumasta, triplessä ei kannata myöskään mitään tourin kumia pitää edessä, koska lukittuu helposti. sellaista pehmeämpää sport kumia vaan eteen.

speed tripleä jos katsot tuollaista 2005 mallia, niin se on vähän sellainen hot rod, eli vakio on vähän so so. Jos taas on sellainen jossa on gsx-r jarrut, parempi jarrukahva(radiaali), lataussäädin vaihdettu mosfettiin yms, niin toimii paljon paremmin.

myös perusruiskukartta ja putki aika painava, joku kevyt sivuputki keventää 6kg ylhäältä, ja esim fat bar vs rauta-cromi ohjaustanko keventää jonkun kilon ehkä.

ehkä isoimpia parannuksia, jotka eräällä tavalla tulee myös 2008 mallissa on jarruparannukset.

yksi ihan merkittävä parannus oli itsellä tulppien käyttö uudet suosituksen mukaan, eli 8 lämpöarvo tulpat, 2005 oli alunperin 9 lämpöarvolla ja ne jos vähänkin kastelee epäonnistuneen startin tms takia, niin eivät puhdistu ikinä, melkein joutui ainakin joka kevyt vaihtamaan. Myös tikkupuolien kumisuojat jotka ei päästä vettä tulppakaivoihin kannattaa laittaa uudemmasta.

akku pitää olla aina hyvä ja sen takia tuo mosfet säädin on melkein must, koska ilman sitä ei voi oikein käyttää Agm akkua, koska vakiosäädin on vähän matala lataus agm akulle.

Eli jos löydät sellaisen jossa on tehty kaikki niin aika valmis peli. Vakiosatulahan on kanssa aika huono, eli joku sargent satula parantaa kummasti mukavuutta pitemmässä matkassa.

-jarrut päivitetty (2008 vakio)
-putki
-hiottu ruiskukartta
-fatbar (2008 vakio)
-mosfet laturi (2008 vakio)
-agm akku
-tikkupuolien suojat (2008 vakio)
-8 tulpat (2008 vakio)
-uudempi starttikytkin. (2008 vakio)
-peltitankki (2008 vakio)
-satula

sitten varusteita, takahugger on aika must. runkosuojat, kaatumasuojat, etuakseli sliderit, generaattorikopan suoja, oikean puolen kotelon suoja. takaritsi jos aikoo jotain tavaraa kuljettaa.

eiköhän noilla pärjäisi. aika lailla oman triplen speksi. eikä silläkään tuu juuri ajettua kun GS on parempi arkiajoon.

vähän se, että jos tehdas teki melko onnistuneen mallin ja sitten sitä on 15 vuotta hiottu, että kaikki käytännön heikkoudet saadaan korjattua, niin onhan se lopputulos parempi kuin uusi. eli hot rod.
 
Heinäkuussa tuli hankittua vm 2006 Triple.
Se oli aika peruskunnossa. Arrowin putkisto siihen oli laitettu.
Muuten pitkälti vakio.

Jarrut ei ole huiput, mutta niillä pärjää kyllä, kun ilmaa ja laittaa uudet palat.
Päivityskään ei olisi mikään iso ja kallis homma, mutta katsotaan löytyykö intoa.
Ratahommiin varmaan ihan asiallinen muutos.

Laturi ja säädin täytyy varmaan talvella ennakoivasti vaihtaa.
Samaten täytyy käydä pyörää läpi vähän joka puolelta edestä ja takaa.

Okein sopiva pyörä mun ajeluihin. Tehoa riittävästi ja vääntökäyrä mukavan laakea.
Arrowin röörillä pitää ihan kiitettävästi ääntäkin.

Pikkasen on noussut kyykkykuumetta näin syksyn myötä :) Semmoinen olisi kiva kaveri talliin.
Toivottavasti sataa lumet pian. Se laskee kuumeen yleensä ;)
 
Hieno moottori, vääntää laakeasti. Etuseen voisi kokeilla eri halkaisijalla olevaa pääsylinteriä. Itse vaihdoin milliä suuremman, tuli hieman kovemmaksi, mutta tunto hieman kärsi. Kompromissi.
 
Heissulivei!

Olikos jollain ihan omakohtaista kokemusta tai sitten tutkittua tietoa mitkä jarrut (paremmat) käy 2006 Tripleen?

Tonnisen suikan 05-06 vissiin käy suoraan, mutta käykö R1 jarrut? Noissa molemmissa on vissiin kiinnitysreikien etäisyys (108?) oikea, mutta onko muut mitat kohillaan? Jotain sovitteita R1 varten on ainakin kaupan.

Jarruhomma alkoi kuitenkin vähän houkuttaa :) Tallissa on kyllä 05-R1, mutten ainakaan ekana aikonut alkaa kokeilemaan ihan käytönnössä miten sopii :)

Ulkomaisilla foorumeilla törmäsin toiseen mielenkiintoiseen tunaukseen, Arrow vaimentimen lyhentämiseen. Sekin alkoi houkuttaa. Samaten ajattelin vetää koko putkiston mattamustaksi (ja varmaan muitakin osia pyörästä). Jotain tekemistä talveksi :)
 
itsellä on gixxerin puristimet ja joku honda radiaalikahva 1000rr kai. hyvä ja toimii. Itse kyllä suosittelen niitä R1 sen jarruja jos löytää, koska ne on hienommat. gixxerin jarrut on karheat valut

arrow lyhentäminen on hölmön hommaa, putkisto on liian lyhyt ja itse asiassa pitempi antaisi paremmin tehoa mielestäni.
 
Heips!

Joo kyllä minä ton änkkärin lyhentämisen jätän. Ainahan noissa on laskentaa ja testausta takana mikä on sopiva mitta. Alunperin ajatus liittyi ihan täysin ulkonäköön. Ei tehoon tai ääniin. Mitä vähemmän putkea näkyvissä, sitä parempi :)

Tarkotus oli maalata koko putki änkkäriä myöten mustaksi. Näkyy vaan mutterit olevan umpiruosteessa.
Voi olla, että en ala niiden kanssa tappelemaan.

Tallissa olis myös R1, jonka satuloita voisi testailla käykö miten hyvin. Jos jaksa vaan kokeilla ja jarrunesteiden kanssa pelailla.
 

Liitetiedostot

  • trumppa 5.jpg
    trumppa 5.jpg
    18,7 KB · Katselut: 38
Back
Ylös