• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Speed triple..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Trumppa-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ei kannata kokeiluun irrottaa letkuja. nostat koko systeemin kerralla letkut kiinni pyörästä toiseen. Samoin triumphin orggis systeemin nostat kokonaisuutena irti ja ripustat kahvan vaan korkeammalle kuin puristajat.
 
Hello!

Onkos kukaan asentanut tune ecun softia (tuneecu.net)?
(Pyörä on siis 2006 1050 Speed Triple)

Mulla on Arrowin koko putkisto ja meinasin ladata myös sille spessun softan.
En tiedä mikä siellä nyt. Sekin ehkä selviää, kun ottaa ECUun yhteyttä.

Systeemi on nykyjään Android pohjanen ja vaatii tietyn kaapelin, että saa kytkettyä luurin ECUun.
Muuten vaikutti aika selkeältä hommalta.

Samalla ajattelin ottaa SAI systeemin pois käytöstä.
Pitäs vähentää putkessa paukkumista ja ehkä vaikuttaa vähän käytökseenkin.

Ehkä keväällä vien pyörän vielä penkkiin säädettäväksi.
Tune ecu näyttäs mahdollistavan myös ohjelman muokkaamisen.
 
Muokkasin tripleä viime talvena vähän monikäyttöisempään suuntaan ja kyllä olen tykännyt kuin hullu puurosta kun ei tarvitse vain päällysteellä mennä vaan voi myös naatiskella sorateitä ja polkuja. Ahdin heräilee 4 tonnin jälkeen niin tulee kyllä myös se loppupotku alaväännön kaveriksi :jpstyle: Aika lailla kiva paketti ajella missä seurassa vaan. Katupyörien perässä voi roikotella kadulla mutkista ulos sladissa ja toisaalta soraporukankin mukana pysyy jos ei ihan kinttupoluilla mennä.

katso liitettä 22134

Ihan mielenkiinnosta sorapätkille; mikäs nyo sun triplen renkaat on?
Sporttailu power-tyyppisellä renkailla on hauskaa, mutta silti useammin tulee osuttua sorapätkille...
 
Terve Speed Triple omistajat... Miten yleisiä jakoketjunkiristin ongelmat näissä pyörissä on? Sen tiesin että latureissa ja jännitteensäätimissä voi olla vikoja. Onko muita tyyppivikoja?
 
Terve Speed Triple omistajat... Miten yleisiä jakoketjunkiristin ongelmat näissä pyörissä on? Sen tiesin että latureissa ja jännitteensäätimissä voi olla vikoja. Onko muita tyyppivikoja?

2005 kun 1050 tuli, niin siinä oli joitakin tyyppivian tapaisia. Starttikytkin, mittaristovikoja ja lataussäädin esim. 2007-2008 niihin kaikkiin tuli parannetut versiot ja vanhoja osia ei enää edes myydä. Vanhoihin lienee jo kaikkiin vaihdettu parannetut osat, jos vikaa ollut. Periaatteessa hyvin vahvoja murikoita kokonaisuutena.
 
melkein vois olla joku katekin tai pakari joka resonoi vähän. vaikee tosta kuulla. muuten ihan ok vaikkakin vähän ehkä epätasainen käynti, ehkä tuplat tai jotain kannattas vaihtaa. ehkä lämpimänä kävis jo paremmin.

muuten hyvä.
 
melkein vois olla joku katekin tai pakari joka resonoi vähän. vaikee tosta kuulla. muuten ihan ok vaikkakin vähän ehkä epätasainen käynti, ehkä tuplat tai jotain kannattas vaihtaa. ehkä lämpimänä kävis jo paremmin.

muuten hyvä.

Okei, pyörä kuittien mukaan rykinyt ja sen jälkeen vaihdettu tulpat ja säädetty penkissä laitoin kuvan kuitista.
 

Liitetiedostot

  • 16841469637742715131983691538927~2.jpg
    16841469637742715131983691538927~2.jpg
    78,9 KB · Katselut: 33
joo, itselläkin on joskus rykinyt ja lähtenyt uusilla tulpilla pois. voi olla myös puolavikaa, joka huonoilla tulpilla voi tulla. lyö läpi puolassa ja vaurioittaa sitä.

ainakin 2005 triple osaa lambdalla trimmailla alakierroksien karttaa ihan itsekseen, niitä trim karttoja oikean kartan päälle. jos on lambda yhä kunnossa ja käytössä.

tuo että se on selvästi laihalla on siitä ongelmallinen, että jos tulppa / puola on huono, niin bensaa menee putkeen, sitten se ecu säätelee sitä trim laihemmalle ettei menis bensaa putkeen. nyt jos joku menee säätämään itse pääkarttaa rikkaammalle, niin mennään ojasta allikkoon.

jos pyörässä on suht vakio viritys ja putki(esim pelkkä äänenvaimennin vaihdettu), niin joku triumphin valmis kartta toiminee tai muu netistä ladattu ihan suht ok. no ok ja ok, mutta ei se ainakaan ryi.

se trim kartan korjaantuminen lambdalla voi vaatia tankillisen ajaa. itsellä joskus ajelin liian tyhjällä tankilla niin että bensa lähes loppui, pyörä sääteli seosta rikkaammalle niin että vaikka sitten tankkasin, niin pyörä oli rikkaalla, kunnes about tankin jälkeen se tuntui taas normaalilta ja oli korjannut tilanteen.


muuten tuossa kuitissa lukee, että tulpat on laitettu crk9, ne on just sellaiset tulpat jotka helposti rykii, jos starttaat esim keväällä ja ne vähän kastuu, niin ne on liian kylmät tulpat ja eivät puhdistu itsestään, eivät käy riittävän kuumana. ja sitten rykii.
kannattaa laitaa 8 lämpöarvolla, ne puhdistuu itsestään.

9 tulpilla saa olla todella varovainen, esim mitään lyhyitä käynnistyksiä ei saisi tehdä, koska ryyppybensa kastelee niitä ja jo siitä sammuttaa niin sekin voi olla liikaa ja sillä saa ajaa vaikka lappiin ja ne ei puhdistu.
 
Viimeksi muokattu:
jopa triumphi muutti sen lämpöarvosuosituksen 8 siksi, uutena oli 9, mutta nykyään jos katsot jotain varaosaluetteloja, niin tarjoaa 8 sia. koska se on muuttunut
 
No johan meni monimutkaiseksi. Nuo työt oli siis tehty sen rykimisen jälkeen. Tuokin paikka mainostaa olevansa Triumph pyöriin erikoistunut ja penkissä säätämiseen., jännä että ei noita asioita tajuaisi?

Olisi siis "turvallista" ostaa, vaihtaa vain heti tulpat ja sen jälkeen kovaa ajoa?

Vai onko tuo raakasäädös siis huono homma? Ja sillekkin pitäisi tehdä jotain?
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajoin koko 10v 9 lämpöarvon tulpilla. En ajanut lyhyttä ajoa, enkä starttaillut hyvikseen. En myöskään säätänyt mitenkään rikkaalle. Taisin jopa laihentaa jonkin verran. Monet jenkkigurut säätivät tosi rikkaalle ja sitten takki haisi bensalle ja tulppia vaihdeltiin.
 
riippuu varmaan mikä kartta siellä on ollut pohjalla ja paljonko se dynofirma on sitä rikastanut.

joo, mullakin on se B12 kartta pohjilla joka on kyllä sen verran economylaiha, että vähän sitä rikastin jostain kohti.

mutta jos esim on joku tors kartta triumphilta pohjalla, niin se on jo liian rikas alunperin ainakin alhaalta mielestäni ja tulppia menee. eipä niitäkään mennyt mulla kun yleensä kevätkäynnistyksessä, tai muutaman talvikäynnistyksen jälkeen piti vaihtaa, yleensä kun pääsi kesä alkuun niin sitten aina kesän pystyi 9 seillä ajamaan ok. mutta 8 seilla voi ajaa monta vuotta talvikäynnistys yms epäonnistumisten ja kylmästarttien läpikin.

tietääkseni jopa se uusi 180hp triple on 8 tulpilla, joten luulis toimivan, itse olen ajanut paljon rataakin niillä.
 
Juttelin dynomiehen kanssa ja hän sanoi että asiakas ei halunnut perusteellista ohjelmointia, vaan edullisemman raakakartan jossa hän sääsi laihaa kohtaa rikkaammalle yms.

Mikä kartta pohjalla on sitä en tiedä enkä kysynyt. Tulpista sanoi vaan että mitä halvemmat niin sitä paremmin pyörä toimii ja ei missään nimessä iridium tulppia. 9 tulppa ei pitäisi olla ongelma päinvastoin.
 
1050 oli aika arka liian laihalle seokselle. Oman säädin aika rajoille alakierroksilla ja pienellä kaasulla, että toimi vielä hyvin, mutta jaketin kombolla ilmeisesti sitten meni rajan yli:dunno: . Liian rikkaalla taasen kävi vielä hyvin ja siksi ehkä moni sitten sääti tosi rikkaalle, kun käynti ei siitä tykännyt kyttyrää. Jenkit sitten foorumeilla esittelivät nokisia tulppiaan.
 
Selvä, Osaakos kukaan sanoa kuulostaako tuo normaalilta käynniltä ja kierrättämisen jälkeen olen kuulevinani hieman rätinää ehkä?

https://youtube.com/shorts/r1uAdSu_T58?feature=share

- Kuulostaa ihan samanlaiselta ku mun oma, starttaakin yhtä laiskasti. Ainoastaan toi räpätys kun kaasun päästää on erilainen, mutta erilainen on putkikin. Ja kartat ilmeisesti.

- Oon käyttäny kaikenlaisia tulppia, irdiumia ja tavallista. En oo huomannu mitään eroa.

- Mulla on Triumphin TORS-kartta ja joku random Devil slip-on. Tulpat on aina näyttäny ainaki näteiltä.

Vioista:
- Jännitteensäädin mullakin on menny rikki, alkoi syömään akkuja, muusta ei heti huomannu. Se on vissiin aika yleistä jossain kohtaa. Laitoin tilalle japanilaisen.
- Nopeusmittarin anturin magneetti tuppaa hajoamaan kun huolimattomasti kokoaa tai muutan vaan tulee tunnit täyteen, on menny mulla, laitoin tilalle jonkun amerikkalaisen heebon itse tekemän erinomaisen rinkulan (ebay)
- Bensamäärän anturi tuppaa hajoamaan kai aika monella. On ollu rikki muutaman vuoden mulla. Pitäis joskus purkaa se ja kattoa mitä siellä on.
-Ne bensatankin liittimet mistä tossa dynolapussa puhutaan, on vaihdettu takaisinkutsuna metallisiin, oli muoviset ensin. Ite vaihdoin jo ennen sitä rosterisiin.
(Mulla on ollu toi pyörä 18 vuotta)
 
- Kuulostaa ihan samanlaiselta ku mun oma, starttaakin yhtä laiskasti. Ainoastaan toi räpätys kun kaasun päästää on erilainen, mutta erilainen on putkikin. Ja kartat ilmeisesti.

- Oon käyttäny kaikenlaisia tulppia, irdiumia ja tavallista. En oo huomannu mitään eroa.

- Mulla on Triumphin TORS-kartta ja joku random Devil slip-on. Tulpat on aina näyttäny ainaki näteiltä.

Vioista:
- Jännitteensäädin mullakin on menny rikki, alkoi syömään akkuja, muusta ei heti huomannu. Se on vissiin aika yleistä jossain kohtaa. Laitoin tilalle japanilaisen.
- Nopeusmittarin anturin magneetti tuppaa hajoamaan kun huolimattomasti kokoaa tai muutan vaan tulee tunnit täyteen, on menny mulla, laitoin tilalle jonkun amerikkalaisen heebon itse tekemän erinomaisen rinkulan (ebay)
- Bensamäärän anturi tuppaa hajoamaan kai aika monella. On ollu rikki muutaman vuoden mulla. Pitäis joskus purkaa se ja kattoa mitä siellä on.
-Ne bensatankin liittimet mistä tossa dynolapussa puhutaan, on vaihdettu takaisinkutsuna metallisiin, oli muoviset ensin. Ite vaihdoin jo ennen sitä rosterisiin.
(Mulla on ollu toi pyörä 18 vuotta)

Kiitos vastauksista, tuli ostettua kyseinen pyörä. Tosiaan pyörässä on joku nimetön kokoputkisto. Käynti on tosiaan lämpimänäkin epätasaista, en osaa sanoa kuuluukonolla vai onko häikkää.

Ymmärtäisiköhän Biketeamilla jos kävisi näyttämässä siellä.?

Ilmeisesti jakoketjun kiristimiä ei näissä kuitenkaan paljoa mene rikki yms.

Nopeusmittari näyttelee kyllä enemmän suuntaa antavasti kuin tarkasti. Varatankin valo ei syty jos anturi rikki? 250km ajanut nyt tankillisella, paljonko olette päässet nätisti ajamalla?

Noista bensatankin liittimistä, niin mistä niitä saisi tilattua o-renkaineen yms? Tarttis ilmansuodatin ja jäähdytysnesteet vaihtaa ja siihen hommaan tarvitsee tankki vissin irroittaa?

Ps. Haynesin korjaus opas on tulon päällä
 
Ymmärtäisiköhän Biketeamilla jos kävisi näyttämässä siellä.?

Jaa-a. Kyllä kait Triumph-huollossa pitäis osata. :)

Ilmeisesti jakoketjun kiristimiä ei näissä kuitenkaan paljoa mene rikki yms.

En oo ainakaan kuullu mitään tommosia. Brittifoorumeillakaan.

Venttiilitkin on mulla pysyny toleransseissaan, oon aina silloin tällöin mittaillu välykset, viimeks nyt tänä keväänä.

Varatankin valo ei syty jos anturi rikki? 250km ajanut nyt tankillisella, paljonko olette päässet nätisti ajamalla?

Jep, juuri näin. Mä tankkaan yleensä just about tossa 250 km kohdalla. On siellä vielä muutama litra siinä kohtaa.

Noista bensatankin liittimistä, niin mistä niitä saisi tilattua o-renkaineen yms?
En kyllä yhtään osaa sanoa. Ne on ihan semmosia teollisuudessa käytettäviä standardiliittimiä, mun faija joskus tilas mulle ne kun oli semmosissa hommissa. Se on nyt eläkkeellä, että ei voi auttaa :D

Tarttis ilmansuodatin ja jäähdytysnesteet vaihtaa ja siihen hommaan tarvitsee tankki vissin irroittaa?

Joo, ilmaboksi on tankin alla. Muutama piuha ja bensaletkut pitää ottaa irti ennen ku riuhtoon tankin pois.

Ps. Haynesin korjaus opas on tulon päällä

Triumphin oma korjaamo-opas on kanssa ihan hyvä. Löytyy netistä piraattina.

EDIT:
Ai niin, mulla oli alunperin asennettuna semmonen bensahöyrypönttö (charcoal canister, mitä lie suomeks), mitä ei mun mielestä pitäny olla kuin jossain Kalifornia-malleissa. Otin pois, koska se oli mun tiellä jossain remontissa.

Sitte noissa joko on tai ei ole paikoillaan se secondary air injection, eli venttiilikopan läpi pakosarjaan päästetään ilmaa solenoidiventtiilin läpi. Paukuttelee mukavasti putkessa kun kaasun päästää, varsinkin moottorijarrulla. Toi röpöttely voi liittyä siihen. Mulla oli pitkään ne paikallaan mutta ne letkut hapertui niin huonoksi jossian kohtaa, että otin pois.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös