Splitting

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -69-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-69-

New member
Tere,

Ajelin tänään kotilolla vaimon ja lasten kanssa kehä III:lla ruuhka-aikaan ja ihastelimme 750:stä GS:ää oikean puoleisella kaistalla. Pyörä oli hyvässä kiillossa ja hieno, mutta huomioni kiinnittyi rekkaan, joka GS:n takana ajoi aivan hanurissa Hämeenlinnantieltä Motonetille asti. Ihmettelin, etteikö GS kuski jo kohta huolestuisi ja hakeutuisi turvallisimmille apajille....   Anyway matelevan ruuhkan oli aiheuttanut kolmen auton ketjukolari about Motonetin tienoilla, jolloin huomasin takapeilistä, että Busa splittaa jostain takaa. Ilmoitin vaimolle, että joku splittaa, jolloin mamma rupesi vonkumaan, että kauheeta, vaarallista, laitonta jne......alkoi keskustelu turvallisuudesta.

Jumalauta, voin väittää, että tuo Busa kuski ajoi varmasti turvallisemmin kuin GS-kuski, vaikka ehkä rikkoikin lakia....GS kuski olisi tietysti voinut vaihtaa hieman kaistaa ja hakeuta "pikku auton" eteen, mutta...turha siinä on enää kontatessa väittää, että olinpas oikeassa.....

Että tällainen havainto tällä kertaa. Tilanteet elää ja säännöt pysyy. Mikä teillä on takavarana, minä luotan enempi omiin ajolinjoihini ja jarrukäteen kuin takana tulevan rektiokykyyn.

Mikä minussa on vikana kun ajattelen ja toimin lain vastaisesti ?
 
Taalla mulle ei tulisi mieleenkaan jaada auton ja rekan valiin, jos voin olla autorivien valissa olevalla tyhjalla alueella. Mika taalla levenee yleensa, kun autoilijat huomaavat pyorien tulevan lapi, ajattelutapana naas on se, etta mita me tassa kaikki jonotetaan, menkoon ne ohi, jotka mahtuu...
062802moto_prv.gif
 
Tänään olisi ollut mahdollisuus splittaukseen, mutta ei mulla niiiiiiiiin kiirettä ole.....
 
Splittaan vaikkei olisikaan kiire.

Oon huligaani.

Oon mieluummin siellä autorivien välissä kun kahden auton välissä.

Tosin ei se splittaaminenkaan ihan turvallista välttämättä ole mikäli sen tekee niinkuin viimekesänä havainnoimani motoristi: autojonot ajaa sitä 30kmh ja tää yks vatipää huomattavasti lujempaa. Enpä pysty tarkasti sanomaan mut jos laitetaan vaikka puolet lisää vauhtia niin tokko sekään olisi riittänyt... Huh huh...
 
Splittaamisessa on omat riskinsä varsinkin Suomessa jossa siihen ei olla totuttu ja jossa asenne on muutenkin vastainen jos joku pääsee nopeemmin. Aika usein täällä suljetaan mentävä paikka kiinni. Joskus tosin jotku oikein moikkailevat tietä antaessaan.
Itse splittaan jos huvittaa. Joskus huvittaa ja joskus ei.
 
Olen paha ihminen, minä splittaan.

Yleensä kuitekin enintään 20-30 km/h nopeuserolla. Eli jos jonot seisoo tai kulkee 20 km/h niin matelen siinä välissä huomiovalot ja ajovalo päällä enintään 50 km/h.

Toimii kehä I:llä nykyään jo aika hyvin, autoilijat väistää ja jos siellä on änkyrä, niin se näkee valot niin kaukaa että se alkaa tunkea keskiviivan päälle jo hyvissä ajoin että sen näkee.

Änkyröiden määrä on muuten nykyään vähäinen, enkä sellainen yksi kolmestasadasta. Mutta se voi kyllä liittyä siihenkin että pyrin tulemaan havaituksi, splittaan hiljaa ja yritän olla kohtelias.

Jos tuolla säikyttelee kotilokuskeja tulemalla kovaa, niin niidenkin V-käyrä nousee. Kun tulee hiljaa ja nostaa tassua kaikille ketkä väistää niin hyvin toimii.

Eikä tämä minun mopotin kestäisikään pelkällä ajoviimalla jäähtyvänä madella Leppävaaran tietyömaalle ylikuumenematta.
 
Heräsi semmonen kysymys aiheesta ku monet näyttävät harrastavan tätä splittingiä että mikä on rangaistus jos poliisi päättää puuttua asiaan? Selviääkö sakoilla vai jatkaako kuski kävellen?
 
Heräsi semmonen kysymys aiheesta ku monet näyttävät harrastavan tätä splittingiä että mikä on rangaistus jos poliisi päättää puuttua asiaan? Selviääkö sakoilla vai jatkaako kuski kävellen?
Oma vahva veikkaus ilman kokemusta olisi, että rikesakko tulisi, jos splittaa nätisti ja poliisi ei satu tykkäämään splittauksesta. Jos splittaa rumasti, niin varmaan alkaa poliisisetä löytään uusia mukavia rikkeitä ja päästää varmaan päiväsakoille. Ja jos tosi rumasti splittaa, niin kyllä varmaan kortistaan pääsee.
 
Taalla mulle ei tulisi mieleenkaan jaada auton ja rekan valiin, jos voin olla autorivien valissa olevalla tyhjalla alueella.  Mika taalla levenee yleensa, kun autoilijat huomaavat pyorien tulevan lapi, ajattelutapana naas on se, etta mita me tassa kaikki jonotetaan, menkoon ne ohi, jotka mahtuu...
062802moto_prv.gif
Valitettavasti tuo käsitetään suomessa v*****ksi, kun en minä, niin et sinäkään mentaliteetti on yhä, ja aina vaan kukassaan. Ei se siitä mihinkään parane joustavuus liikenteessä, samaa yritti aikoinaan Enska hokea, mutta kun ei mene perille, niin ei.  
nixweiss.gif

Ja näköjään vielä suomen tieliikennelakikin heittää kapulaa rattaisiin. Äh, olkoon. Mites menee autoverotuksen kanssa, kun ulkomailta autoa meinaat hakea?
biggrin.gif
Voi v***u,
biggrin.gif
 
Oma vahva veikkaus ilman kokemusta olisi, että rikesakko tulisi, jos splittaa nätisti ja poliisi ei satu tykkäämään splittauksesta.
Nope, kokemuksesta voin sanoa että aina paukkuu pv-sakkojen puolelle
sad_orig.gif


Nätti splittaus, matelevan jonon välistä, erittäin pienellä nopeuserolla... Jopa niin nätti että stoppien vaatinut mp-kyttä oikein kehui että harvoin noin nätisti tuota kukaan tekee, mutta kun se on laitonta niin ei hän voi silti siitä olla lappua kirjoittamatta. Splittaus ei kuitenkaan koskaan ole rikesakolla kuitattava ja 15pv tuli itselle makseltavaa. Kuulemma jos kaivelemaan olisi halunnut lähteä, olisi kirjasesta löytynyt läjä muitakin kohtia, joilla noita pv olisi helposti saanut hilattua ylöspäinkin
omg.gif
 
Ugandassa ei voi mopoilla jos ei splittaa, ruuhkat ovat ihan käsittämättömiä. Sitten taas kun menee Tansanian puolelle niin autot soittelevat torvea jos joku splittaillee, varsinkin muualla kuin valoissa.

Maaseutu ja päätiet ovat tietenkin oma lukunsa, 0,5 - 1,5 kaistaa yhteensä, lehmän kokoisia aukkoja tiessä ilman merkintöjä ja sillai. Ennakoivan ajon koulutus on täällä oikeastikin tarpeen.

Täytyy muuten sanoa että Kampalan mopokuskeilla on käsittely hallussa. Kolmepäällä rojua täynnä kiinapyörällä menee ysikymppiset autojen välissä hitaassa vauhdissa hienosti. Polvimaahan-osasto on sitten ehkä heikommalla, mutta en lähtisi itse kikkailupuolella haastamaan.
 
Viimekesänä Geckon perässä lontoossa splittaillessa alkuunsa hirvitti, mutta pian siihen tottu. Siellä mennään, mistä mahdutaan, ja jos ei tunnu heti mahtuvan, tekee autoilija useasti tilaa. Mielestäni upeata, varsinkin turkulaisten liikennekäyttäytymiseen tottuneena. Täällä kaikki omistaa tien.

Jatkan tänä kesänäkin splittaamista, mikäli siihen aihetta on. En kahden tai kolmen auton takia vielä yleensä, mutta joskus ei jaksa odotella turhia......
 
Oma vahva veikkaus ilman kokemusta olisi, että rikesakko tulisi, jos splittaa nätisti ja poliisi ei satu tykkäämään splittauksesta.
Nope, kokemuksesta voin sanoa että aina paukkuu pv-sakkojen puolelle
sad_orig.gif


Nätti splittaus, matelevan jonon välistä, erittäin pienellä nopeuserolla... Jopa niin nätti että stoppien vaatinut mp-kyttä oikein kehui että harvoin noin nätisti tuota kukaan tekee, mutta kun se on laitonta niin ei hän voi silti siitä olla lappua kirjoittamatta. Splittaus ei kuitenkaan koskaan ole rikesakolla kuitattava ja 15pv tuli itselle makseltavaa. Kuulemma jos kaivelemaan olisi halunnut lähteä, olisi kirjasesta löytynyt läjä muitakin kohtia, joilla noita pv olisi helposti saanut hilattua ylöspäinkin
omg.gif
Voi voihan kettu. Aika rankkaa sakottamista nätisti splittaamisesta  
sad_orig.gif
...paitsi, jos tuo sun termi "stoppie" tarkoitti kikkailua jossa jarrutuksessa nostetaan takapää ilmaan. Koska, jos sen teit poliisin edessä splittaamisen lisäksi, niin voi olla, että setä katsoi sen vit*uiluna  
wink.gif
Mutta tarkoitit varmaan ihan vaan poliisin pysäytysmerkkiä.
 
Jopa niin nätti että stoppien vaatinut mp-kyttä oikein kehui että harvoin noin nätisti tuota kukaan tekee, mutta kun se on laitonta niin ei hän voi silti siitä olla lappua kirjoittamatta.
Olisi helposti voinut olla kirjoittamatta. Mutta kun poliisin tehtävä on kytätä typerien lakien noudattamista ja rangaista kurittomia.
 
paitsi, jos tuo sun termi "stoppie" tarkoitti kikkailua jossa jarrutuksessa nostetaan takapää ilmaan. Koska, jos sen teit poliisin edessä splittaamisen lisäksi, niin voi olla, että setä katsoi sen vit*uiluna  
wink.gif
Mutta tarkoitit varmaan ihan vaan poliisin pysäytysmerkkiä.
Yep, tiedän termin oikeankin tarkoituksen, mutta kun Stop & Go -rangaistus on niin pitkä skrivattava
lookaround_orig.gif


Mutta tilanne itse siis meni ihan vain rauhallisen asiallisen keskustelun merkeissä, puolin ja toisin. Tiesinhän minä että väärin tein ja siksi siitä urputtamaankaan ruvennut. Osumatarkkuus kuitenkin sen verran harvassa että ed. laputuksesta on 20+ vuotta ja splittaamistakin on tullut Kehä I työmatkaruuhkissa harrastettua jo useita kesiä ennen kuin napsahti omalle kohalle
sport05.gif
 
Taalla mulle ei tulisi mieleenkaan jaada auton ja rekan valiin, jos voin olla autorivien valissa olevalla tyhjalla alueella.  Mika taalla levenee yleensa, kun autoilijat huomaavat pyorien tulevan lapi, ajattelutapana naas on se, etta mita me tassa kaikki jonotetaan, menkoon ne ohi, jotka mahtuu...
062802moto_prv.gif
Tästä aiheesta taitaa jo muutama keskustelu olla.
Mutta todettakoon taas, että keski euroopassa splittaamiseen suhtaudutaan normaalina asiana, toisin kuin suomessa. Siellä autoilijat tekevät yleensä tilaa mikäli mahdollista, suomessa tulee torvee, nyrkkiä ja välillä kiilailuakin..
 
Duoda duoda... mitä siinä voittaa jos splittaa? Minuutin? 2? Mitä SINÄ teet sillä "ylimääräisellä" minuutilla? Ainakin Suomessa riskinä on: Saada sakot, tulla auton kaatamaksi ym. Joo.. kukin tavallaan... mä en viitti.
 
Duoda duoda...  mitä siinä voittaa jos splittaa? Minuutin? 2? Mitä SINÄ teet sillä "ylimääräisellä" minuutilla? Ainakin Suomessa riskinä on: Saada sakot, tulla auton kaatamaksi ym. Joo..  kukin tavallaan...  mä en viitti.
Kone ei ylikuumene ja kytkin ei rasitu, tuossa mun syy splittaamiseen jos kovat jonot on...
 
Duoda duoda...  mitä siinä voittaa jos splittaa? Minuutin? 2? Mitä SINÄ teet sillä "ylimääräisellä" minuutilla? Ainakin Suomessa riskinä on: Saada sakot, tulla auton kaatamaksi ym. Joo..  kukin tavallaan...  mä en viitti.
Aiemmin oli, että jonossa ajoon verrattuna keskimäärin 12-18min / suunta voitti aikaa kehä ykkösellä ruuhka-aikana.
Nykyisin taitaa olla rekkaliikenteen? vähennyttyä muutama minuutti vähemmän, tosin tuo tunnelityömaan kohta jonkin verran kumoaa tuota etua.

Kyllä tuolla tulee tilaa jo ihan kivasti, isoista yhdistelmistä lähtien.
Puoli tuntia lyhyempi edestakainen työmatka on mun mielestä ihan jees. Käyttää sen ajan vaikka lenkillä hyödyksi.
 
Duoda duoda...  mitä siinä voittaa jos splittaa? Minuutin? 2? Mitä SINÄ teet sillä "ylimääräisellä" minuutilla? Ainakin Suomessa riskinä on: Saada sakot, tulla auton kaatamaksi ym. Joo..  kukin tavallaan...  mä en viitti.
Hahaha, käväisee kyllä mielessä silloin kun on lämpöä +30 ja autojono seisoo ruuhkassa paikallaan 10-15 minuuttia. Siinä ilmajäähy koneella on mukavaa. Mutta lakiahan pitää noudattaa.
wink.gif
"Bergis, eller hur?"
biggrin.gif
biggrin.gif


Ps. Noissa tapauksissa tuo minuutti venyy äkkiä puoleksi tunniksi.
idea3.gif
 
Back
Ylös