ss750ff ratakuntoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Harri

New member
Niin eli ss750ff vm. 2000 on ostettu ja mahdollisimman hyvään ratakuntoon sitä pitäisi tässä pikkuhiljaa laitella.

Tällä hetkellä renkaat on loppu ja tilalle pitäisi saada hyvät ratarenkaat. Niillä ajetaan myös hieman kadulla radalle ja takaisin sekä kaupunkiajoa jo jotain muuta silloin tällöin. Eli mitkään supersoftit ei käy, mutta liukkaatkaan ei saa olla. Jos 5tkm maatiellä keskiosa kestäisi niin riittäisi erittäin hyvin. Ehdotuksia otetaan vastaa. Supercorsat on jo korvantakana.

Yläputket löytyy hiilarivaimentimilla. DP lastu on paikallaan ja alkuperäinen on laatikossa. Ilmeisesti alkuperäisen voisi ohjelmoida. Missä? paljonko maksaa?

Vapaavirtaussuodatin ostetaan ja sitten penkitetään sekä säädätetään sen jälkeen.

Alusta???

Etupamppuja ei voi säätää, eli niille tehdää ehkä jotain joskus, jos rahaa on. Sisuskalut uusiksi vai koko pamput uusiksi?

Takaiskari pitäisi säätää minulle sopivaksi. Ei hajuakaan miten ko. asia tehdään. Vanhan VFR:n iskari oli niin löysä, että säätäminen tarkoitti sitä, että se laitettiin jäykimpään asentoon ja kiroiltiin, kun se on silti liian löysä.

Pitäisikö takaiskari vaihtaa (Öhlins?), tämä taas maksaa..

Ohjausiskari? pitäisikö laittaa? Mikä olisi hyvä? löytyisikö käytettyjä?

Jalkatappisarja? onko käytännön hyötyä?

Toisiovälitykset uusiksi. Ketjur ja rattaat ovat huonokuntoiset, eli ne vaihdetaan. Yksi pienempi etteen ja kolme suurempi taakse? onko liikaa? parempia ehdotuksia? huippunopeutta en tarvitse aivan kauheasti kiihtyvyydestä voisi olla iloa..

Tässäpä näitä mietteitä aluksi. Juhannuksen jälkeen ruetaan puuhailemaan.. Hyviä vinkkejä kokemuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Diablo Stradat tai 'tavalliset' Diablot vois olla toinen vaihtoehto, jos ei ihan sitä pehmeintä halua, mutta silti pitoa ja ajettavuutta. Ainakin aiemmassa mopotissa pelitti hienosti sekä kadulla että radalla.

Takaiskareista sen verran että kannattais varmaan ekana ajella ihan niillä perussäädöillä, jos siis niitä ei ole edellinen omistaja mennyt sorkkimaan, ja kerätä perstuntumaa kaikessa rauhassa. Sen jälkeen sitten kannattais ainakin minusta kysyä neuvoja joltain kisakuskilta tms. joka tietää asiasta ihan oikeastikin. Eipähän ainakaan mene metsään, ja säästyy ehkä parilta turhalta ruuvaukselta.

Ainakin näin rata-aloittelijan kokemuksella tuo systeemi näyttäis toimivan hyvin. Tästä voiskin tulla ihan mielenkiintoinen ketju ajan kanssa, kunhan tänne rupeaa kertymään tietoa ja kokemuksia enemmänkin.

BTW, (OT), ootko kenties lähdössä 11.7. Kemoraan kisoja katsomaan ja radalle ajelemaan? Kenties siellä nähdään.
 
11.07.... en osaa sanoa. Vähän pitkä matka täältä Kemoraan, mutta kyllähän tuota pyörällä tai autolla pääsee, katsotaan juhannuksen jälkeen kukkaroon ja tehdään sitten kesän suunnitelmia.

Rattaista:

Ei varmaan kannata pienentää eturatasta, kun se näyttää oleva jo 14 piikkinen. Eli pistänen taakse 800 monsterin rattaan 42 (alkup 40). Tämä saa riittää toistaiseksi. Tietysti jos hyllystä löytyisi sopivia 43 tai 44 rattaita niin miksi ei..
nixweiss.gif
katsotaan kuinka käy.

Renkaista:
Tässä vaihtoehtoja:

Dunlop D208
Pirelli Diablo
Michelin pilot power/sport

Mikäköhän näistä olisi paras. Pitäisi kestää kohtalaisesti ja tarjota kohtalainen pito radalla. Myöhemmin, jos taidot kasvaa niin ostetaan vielä pehmeämmät renkaat alle.
 
Renkaista:
Tässä vaihtoehtoja:

Dunlop D208
Pirelli Diablo
Michelin pilot power/sport

Mikäköhän näistä olisi paras. Pitäisi kestää kohtalaisesti ja tarjota kohtalainen pito radalla. Myöhemmin, jos taidot kasvaa niin ostetaan vielä pehmeämmät renkaat alle.
Diablo Corsa?
Entisessä 851:ssä oli viime kesänä alla ja tykkäsin kovasti renkaista.
Nykyisen SS1000:n ensiasennus Pilot Sportit ei tunnu ollenkaan niin hyviltä.
 
Diablo Corsa?

Stormin luettelossa on Diablo Strada, Diablo ja Diablo supercorsa. Eli onko tämä Corsa tuo pelkkä Diablo, vai Strada vai ei kumpikaan? Onko poistunut mallistosta, muutettu nimeä tai jotain?
nixweiss.gif
 
Diablo Corsa?

Stormin luettelossa on Diablo Strada, Diablo ja Diablo supercorsa. Eli onko tämä Corsa tuo pelkkä Diablo, vai Strada vai ei kumpikaan? Onko poistunut mallistosta, muutettu nimeä tai jotain?  
nixweiss.gif
Pirelli valmistaa seuraavia rengasmalleja (löytyy paremmin pirellimoto.com sivustolta):

- Diablo Strada : katumatkailijan unelma, kohtuullinen pito ja hyvä kilometrikestävyys - ei hyvä radalle

- Diablo : sporttinen katukumi, lämpeää nopeasti ja sietää jollain lailla kilometrejä, pitää hyvin sateella, voi ajaa radalla

- Diablo Corsa : Diablosta vielä sporttisempi hieman hitaammin lämpenevä versio, sopii myös satunnaiseen rata-ajoon ihan hyvin, kunhan EI LASKE painteita liian alas. Ei pidä sateella niin hyvin kuin Diablo, mutta mielestäni ihan riittävästi silti.

- Supercorsa STRADA (street) : lähes sama kuin DIablo Corsa, mutta vanhempaa koppaa. Osta ennemmin Diablo Corsa.

- KISARENKAAT Supercorsa (uudempi lisänimellä PRO) SC-seoksin, pelkästään radalle ja satunnaiseen katukurvailuun.
 
Joo onhan noita Diablo Corsiakin, mutta tuossa Stormilla ei löydy ko mallia 160/60 kokona.

No tuota Dragon supercorsa prota löytyisi kyllä 160/60 kokonakin..
 
Joo onhan noita Diablo Corsiakin, mutta tuossa Stormilla ei löydy ko mallia 160/60 kokona.

No tuota Dragon supercorsa prota löytyisi kyllä 160/60 kokonakin..
Laita sitten eteen myös Supercorsa Pro. Katurengas ei toimi ratarenkaan kanssa yhtään yhteen, profiili ja toimintalämpötila on niin erilainen... Ja miksi ostaa pro jos edessä on jotain kuraa...

Rengas on erittäin hyvä, mutta pito kadulla ei todellakaan ole kauhean hyvä... Itselläni on tosin ollut vain vanhempaa Supercorsaa (ei pro) sc-seoksilla, ja ne ovat kohtuullisen liukkaita kadulla.

Radalla Supercorsa on erittäin hyvä rengas.
 
Taidan pistää Diablot alle tässä vaiheessa. Sitten kun taidot lisääntyy niin siirrytään niihin SuperCorsiin. Tässä vaiheessa SuperCorsista tuskin olisi paljon iloa, kun oma uskallus kuitenkin rajoittaa menoa eniten.

Taakse sitten pistetään joko 43 tai 44 ratas. Molempia pitäisi löytyä, kun vähän tarkemmin etsiskeli. 43 ratas lyhetää välityksiä n. 7% ja 44 n. 9%. Onkohan tuo 9% liikaa vai sopivasti?

Paljonko on huiput vakiokuntoisella ss750ff:llä (oletuksena, että jaksaa vääntää rajoitinta vasten isoimmalla vaihteella)? Ei viitsisi lähteä kokeilemaan tuonne motarillekaan.
 
Metzeler Sportec M-1

Tuollaiset ovat nyt pyörineet tovin 800:n alla ja hieno on kurvailla. Lämpiävät aika nopeasti ja pito on ollut loistava. Ratakokemusta ei tuollaisilla hirveästi ole, mutta jos nyt kestävät kohtuullisesti, niin seuraavatkin ovat Sportecit. Über.
 
Diablot tuli ostettua.

Takarattaaksi tuli ostettua 43 piikkinen. Katsotaan miten näillä kulkee. Laskennallisesti pitäisi mennä vielä n. 190km/h, jonka se varmasti meneekin, koska luultavasti jaksaa vääntää rajoitinta vasten, kun on tiheämpi välitys. No tätä en pääse ennen Motoparkkia testaamaan, eikä sielläkään tule mittaria kytättyä. Pitäisiköhän piruuttaa käydä jossakin lentokenttäajossa kokeilemassa, ei varmaan kannata. Busakuskit kuitenkin nauraisivat itsensä tärviölle, kun näkisivät moottoripyörän, joka kulkisi alle 200 km/h..
 
Voithan tuon auttavasti kierroksista laskea. Orkkisvälityksillä nelosvaihteen 5 tonnia vastasi noin satasen vauhtia ja 6 tonnia reipasta 120, ja vitosella vastaavat lukemat on n. 120 ja 140, ja nyt pääset samoilla jengoilla tod. näk 10-15km/h pienempiin mittarilukemiin. Käy kokeilemassa ennen rataa, jos sillä nopeuden tietämisellä radalla on merkitystä. Kyllä se rata-ajoon meikäläisillä radoilla on varmaan ihan sopiva välitys, kun isoimmastakin tulee käyttövaihde.
 
Huomasimpa tuossa etuvannetta irroittaessani, että ei tule tähän pyörään mittarivirhettä ratastuksesta.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif


Ottaa nopeusmittari eturenkaasta arvot, eli on helppoa myös kokeilla mitä kulkee ratastettuna. No jos tuossa matkalla kemoraan sattuisi yksi tiukka ohitus niin voisihan se huippukin selvitä. Eteen siis tuli 14 piikkinen ja taakse 3 piikkiä isompi 43 piikkinen. Tai oikeastaan tulee, koska ei ole asennettu vielä.
 
Jos joku kaipaa pientä ratastusta ss750ff pyöräänsä niin minulta saa edullisesti paketin, jossa on kolme piikkiä isompi takaratas. Hallitus lunastutti oman pyöräni ja sen tilalle tulenee cup-kilpuri tai kilvellinen ss900ff ensi kaudeksi.
 
Paljonko on huiput vakiokuntoisella ss750ff:llä (oletuksena, että jaksaa vääntää rajoitinta vasten isoimmalla vaihteella)? Ei viitsisi lähteä kokeilemaan tuonne motarillekaan.
205 km/h se vakioasetuksissa kulkee. Kokeiltu on. Eikä muistaakseni jaksanut aivan vääntää rajarille isoimmalla vaihteella..

Eli ei mikään varsinainen raketti, mutta eihän suoraan ajamisessa mitään erikoista olekaan.
 
Eli ei mikään varsinainen raketti, mutta eihän suoraan ajamisessa mitään erikoista olekaan.
Ei ehkä pitemmän päälle, mutta kyllähän siitä ihan hyvät fiilikset saa, kun mittari huitelee jossain 200 km/h paremmalla puolella.
thumbs-up.gif
Niin.. onhan se tuossakin ihan 5 km/h siellä rajan "paremmalla" puolella.
biggrin.gif
biggrin.gif
Tylsää se on muna-asennossa pidemmän päälle suoraan mennä.. sitä mieltä olen. Mielummin kiemurtelen.
 
Back
Ylös