• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Staattori.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeroXX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös tuo ylempi ole oikea kun siinä on tuo pahamaineinen ruskea liitin?
 
Ite tilasin talvella AF1:n kautta Rick'sin staattorin, piirun verran edukkaampi noin kuin suoraan Rick'siltä.

Ja tosiaan tuo ruskean liittimen versio näyttää oikealta. Vanhassa mallissa ilmeisesti kampiakselin anturi samassa paketissa, vai?
 
Jaa tämä on se kuuluisa ruskea pistoke... Onko
teillä nämä "harakiri" staattorit kestänyt? Minun
pyörään vaihdettiin takuuseen vuonna 2008 ja 28 tuh/km
sitten alkuperäisosa.
 
Itse tilasin talvella ebaysta halvimman staattorin, tähän mennessä ei ongelmia.

Suosittelen ehdottomasti hommaamaan SH775 tyyppisen jännitteensäätimen alkuperäisen tilalle, tällä muutoksella staattori lämpenee vähemmän ja kestoikä pidentyy. Esim tuolla keskustelua aiheesta: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?328501-Used-or-new-Stator&highlight=SH775

Samalla tietysti poistat ruskeat liittimet välistä ja hommaat kunnolliset vedenpitävät liittimet (tai ihan tinailet kuten itse tein). Itse myös siirsin jännitteensäätimen takakatteen alle, jolloin saa pidettyä akulle menevät kaapelit lyhyinä.

Näillä muutoksilla pitäisi tulla kestävä paketti.
 
Ite tilasin talvella AF1:n kautta Rick'sin staattorin, piirun verran edukkaampi noin kuin suoraan Rick'siltä.

Ja tosiaan tuo ruskean liittimen versio näyttää oikealta. Vanhassa mallissa ilmeisesti kampiakselin anturi samassa paketissa, vai?

Mulla kesti tuo Ricksin staattori taannoin kolmisen päivää. Toinen tarvikestaattori pelasi sitten pyörän loppuajan jonka se minulla oli, mutta en nyt kuollaksenikaan muista sen merkkiä. eBaysta se tuli silloin kaivettua.
 
Mulla kesti tuo Ricksin staattori taannoin kolmisen päivää. Toinen tarvikestaattori pelasi sitten pyörän loppuajan jonka se minulla oli, mutta en nyt kuollaksenikaan muista sen merkkiä. eBaysta se tuli silloin kaivettua.

Tuolla staattorinvaihto-ohjeketjussa olit kirjoittanut toisin päin, eli Electrex tms. kesti tonnin ja Rick's pitempään.

edit: linkki lisätty
 
Viimeksi muokattu:
Itse tilasin talvella ebaysta halvimman staattorin, tähän mennessä ei ongelmia.

Suosittelen ehdottomasti hommaamaan SH775 tyyppisen jännitteensäätimen alkuperäisen tilalle, tällä muutoksella staattori lämpenee vähemmän ja kestoikä pidentyy. Esim tuolla keskustelua aiheesta: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?328501-Used-or-new-Stator&highlight=SH775

Samalla tietysti poistat ruskeat liittimet välistä ja hommaat kunnolliset vedenpitävät liittimet (tai ihan tinailet kuten itse tein). Itse myös siirsin jännitteensäätimen takakatteen alle, jolloin saa pidettyä akulle menevät kaapelit lyhyinä.

Näillä muutoksilla pitäisi tulla kestävä paketti.

Näyttäis olevan asennuskitti myynnissä.
http://www.ebay.com/itm/Regler-MOSF...ash=item5689ad7284:g:g9oAAOSwZ1BXf0ad&vxp=mtr
 
Oliko niin että SH775 saattaa jo Rotaxinkin maksimikierroksilla tuupata ylijännitettä, vai oliko ko. ongelma jossain toisessa vaihtoehdossa? Joku syy siinä varmaan oli että päädyin SH847:aan, joka ei kyllä ihan plug&playna mennyt vanhan paikalle.
 

Hirveästi on ihmisillä ollut ongelmia noissa ruskeissa liittimissä, joten ne olisi hyvä eliminoida pois.
http://www.ebay.com/itm/Regolatore-...ash=item3d25497a27:g:NjMAAOSwnHZYlcLB&vxp=mtr Tämän tyypisen setin tilasin itselle, eli SH775 säädin irrallisilla liittimillä, jotka helpottaa uusien piuhojen vetämistä staattorin ja säätimen välille sekä säätimen ja akun välille. Jos osaamista ja mielenkiintoa löytyy, niin kannattaa tosiaan vetää uudet piuhat ilman ruskeita liittimiä.

Oliko niin että SH775 saattaa jo Rotaxinkin maksimikierroksilla tuupata ylijännitettä, vai oliko ko. ongelma jossain toisessa vaihtoehdossa? Joku syy siinä varmaan oli että päädyin SH847:aan, joka ei kyllä ihan plug&playna mennyt vanhan paikalle.

SH847 on ainakin uudempi ja parempi, kuin SH775. Tilasit omasi vissiin jenkeistä? Apriliafoorumeilta ei osunut silmään juttua ylijänniteongelmista silloin, kun tilasin itselle romppeita. Mutta vissiin SH775:ssa on semmoinen ominaisuus korkeilla kierroksilla. Itselle jäi semmoinen mielikuva, ettei Rotaxilla pääse niin koville kierrosluvuille että olisi haittaa. Mutta täytyypä mitata jännite omasta pyörästä punarajalla.
 
SH847 on ainakin uudempi ja parempi, kuin SH775. Tilasit omasi vissiin jenkeistä? Apriliafoorumeilta ei osunut silmään juttua ylijänniteongelmista silloin, kun tilasin itselle romppeita. Mutta vissiin SH775:ssa on semmoinen ominaisuus korkeilla kierroksilla. Itselle jäi semmoinen mielikuva, ettei Rotaxilla pääse niin koville kierrosluvuille että olisi haittaa. Mutta täytyypä mitata jännite omasta pyörästä punarajalla.

Tilasin Saksasta KFM-Motorräderiltä Suzukin varaosana. Ja liittimet piuhanpätkineen on Triumphista, mutta johdotusta pitää tulevaisuudessa fiksailla uusiks, kun asennuspaikkamuutoksesta johtuen joutui tekemään yhden ylimääräisen liitoksen.
 
Kiitos ohjeista. Nyt on uusi Lightmachinen staattori viimein paikoillaan, pyörän oman mittarin mukaan
lataa 13.1 ja yleismittarilla akunnavoista 14.1. Missä on ylijännitteen raja.
Täytynee talven aikana päivittää säädin.
 
Itse painiskelin samaisten ongelmien kanssa Suzukin kanssa ja sain kaikki korjattua. Jenkkifoorumilta GSresources löytyi kuvalliset ohjeet ja kymmeniä sivuja tekstiä ja tutkimuksia.
Vanhan Suzukin ongelmana on aina ollut se, että säädin purkaa ylimääräiset jännitteet takaisin staattoriin, missä se muuttuu lämmöksi. Staattorin piuhat palavat liitoksista poikki tai käämit menevät kuumuudesta poikki tai lakkaus palaa pois. Sama nykyaikainen säädin käy muihinkin pyöriin ja useat tunnetut merkit käyttävätkin seuraavaa:
Hyvän ja kohtuuhintaisen (130-150€) säätimen tyyppi on Shindengen R/R SH-775. Oma alkuperäinen vanhan tekniikan säädin olisi maksanut 350 €.
Vaikka ebayn myynti-ilmoituksissa ilmoitetaan säätimen koodiksi SH775, siihen ei välttämättä kannata luottaa. Ulkoisestikin nuo Kiinan kopiot ovat erinäköisiä ja näköjään niitä myydään euroopastakin käsin. Alkuperäisessä on päällä enemmän pyöreitä "nastoja" näkyvissä. Säätimessä taytyy lukea SH775 tai SH775AA. Jos myyntikuvissa tuotteen kyljessä ei näy tekstiä SH775, kannattaa jättää ostamatta. Hinta kertoo paljon.
Mönkijän säädintä ei kannata ostaa. Siinä lukee SH775BA, se ei lataa riittävästi joillain kierrosalueilla. Omani ostin Suomesta 150 € hintaan.
Useissa moottoripyörissä ja kelkoissa käytetään tuota hyväksi havaittua SH775 säädintä.

Tässä varaosakoodeja:
Polaris 4012941
Sea-Doo tai Can-Am 710001103

Näistä ohjeista en ota vastuuta, mutta omassa pyörässä toimii
 
Kyselin jännitteensäätimen hintija. Brp maksaa tällä hetkellä n. 200€ Rm Heinolla. Polaris 280€ Bike worldissa ja Aprilian alkuperäinen 300€ samaisessa myymälässä. Jos joku tietää edullisen paikan tai valmistajan oem-numeron, niin toki kelpaisi.
 
Kyselin jännitteensäätimen hintija. Brp maksaa tällä hetkellä n. 200€ Rm Heinolla. Polaris 280€ Bike worldissa ja Aprilian alkuperäinen 300€ samaisessa myymälässä. Jos joku tietää edullisen paikan tai valmistajan oem-numeron, niin toki kelpaisi.

https://mtp-racing.de/Spannungsregler-MOSFET-FH020AA tuollainen pärähti viime perjantaina postiin aikaisemmassa viestissä mainitsemani tilalle. Vanha meni siis rikki ja nyt tämä tilalle takuuhyvityksenä.

Äkkiseltään toimivan oloinen kampe kun sen paikalleen asentelin. Ei toki Japanilaista laatua. Ebayn kautta saa tilattua kys. firmasta. Adapteri ostettava lisäksi, jos haluaa vakiopiuhoihin kiinni. Itse vedin staattorilta paksummat piuhat säätäjälle ja säätäjältä lyhyet ja paksut piuhat akulle. Jännitteensäätimen asentelin takakatteen alle.

Taisipa olla valikoimissa myös sopivaa tarvikeosaa, mikäli ei muutoksia halua tehdä.
 
Kannattaa olla tarkkana nuiden Shindengenin säätimien kanssa kun ebaysta tilaa. Iso osa listatuista on todennäköisesti kiinalaista roskaa, ja osa ihan täydellä hinnalla. Itsekin tuollaista kokeilin, latasi ~16V:lla isommilla kierroksilla, lisäksi kun muutaman kerran kierrätti punarajalle niin lopulta kärähti mittariston ledit. En tuota sen tarkemmin enää alkanut tutkimaan vaan tilasin itse lopulta ebaysta käyttäjältä "jasonmotoelectrix" uuden - noiden pitäisi olla ainakin aitoja.

https://www.ebay.com/itm/SHINDENGEN-MOSFET-FH020AA-REGULATOR-RECTIFIER-KIT-NEW-GENUINE-SHINDENGEN-/380704480069

https://advrider.com/index.php?threads/fake-vs-genuine-shindengen-mosfet-fh020aa-regulator.1223588/
 
https://mtp-racing.de/Spannungsregler-MOSFET-FH020AA tuollainen pärähti viime perjantaina postiin aikaisemmassa viestissä mainitsemani tilalle. Vanha meni siis rikki ja nyt tämä tilalle takuuhyvityksenä.

Äkkiseltään toimivan oloinen kampe kun sen paikalleen asentelin. Ei toki Japanilaista laatua. Ebayn kautta saa tilattua kys. firmasta. Adapteri ostettava lisäksi, jos haluaa vakiopiuhoihin kiinni. Itse vedin staattorilta paksummat piuhat säätäjälle ja säätäjältä lyhyet ja paksut piuhat akulle. Jännitteensäätimen asentelin takakatteen alle.

Taisipa olla valikoimissa myös sopivaa tarvikeosaa, mikäli ei muutoksia halua tehdä.
Tuo ensimäinen taisi ainakin myyjän kuvien mukaan olla Kiinalainen feikki. Tämä mtp-racingin tuote on "Ausverkauft", eli ei saatavilla.
 
Back
Ylös