STM Milleen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muutama muukin ihminen on maininnut asiasta, tiedä häntä sitten pitääkö paikkansa. Koe-ajolle en ole vielä kerinnyt mutta kun työt loppuu tältä päivältä niin otan härkää sarvista ja astelen liikkeeseen. NPM:ssä pitäisi olla myös yksi busa käytettynä joten ajetaan se samalla ja vertaillaan.
 
Jos vääntöä havittelet, niin katsele nelipyttyisiä tonnisia. Olen tän viikon ajellu -04 RSV 1000 R:llä, eikä siellä kyllä vääntöä löydy kauhiasti millään kierrosalueella. Muuten kyllä loistava pyörä!
Tuoltahan se äkkiä tuntuu, tosin kun vääntökäyriä katselee, niin identtiset näyttävät olevan I4:ten kanssa tuonne 9500 rpm asti, sen jälkeen 4-koneet jatkavat, kun twineissä alkaa vääntö laskea.

Tärkein selitys tuolle väännön puuttumiselle on välitykset, eli vakiovälityksin kierroksia on vain 3500 rpm satasen vauhdissa. Kun heittää 15/42 välitykset, nousevat kierrokset 4000 rpm:ään, jolloin vääntöäkin on ruhtinaalliset 12% enemmän taka-akselilla jo pelkästään välitysten puolesta, päälle tulee vielä vääntökäyrän osuus, eli yhteisvaikutus näyttäisi olevan tuollainen 24%. Eli karkeasti vaikutus on kuin ajaisi 2 pykälää pienemmällä vaihteella.
 
Jos vääntöä havittelet, niin katsele nelipyttyisiä tonnisia. Olen tän viikon ajellu -04 RSV 1000 R:llä, eikä siellä kyllä vääntöä löydy kauhiasti millään kierrosalueella. Muuten kyllä loistava pyörä!
Tuoltahan se äkkiä tuntuu, tosin kun vääntökäyriä katselee, niin identtiset näyttävät olevan I4:ten kanssa tuonne 9500 rpm asti, sen jälkeen 4-koneet jatkavat, kun twineissä alkaa vääntö laskea.

Tärkein selitys tuolle väännön puuttumiselle on välitykset, eli vakiovälityksin kierroksia on vain 3500 rpm satasen vauhdissa. Kun heittää 15/42 välitykset, nousevat kierrokset 4000 rpm:ään, jolloin vääntöäkin on ruhtinaalliset 12% enemmän taka-akselilla jo pelkästään välitysten puolesta, päälle tulee vielä vääntökäyrän osuus, eli yhteisvaikutus näyttäisi olevan tuollainen 24%. Eli karkeasti vaikutus on kuin ajaisi 2 pykälää pienemmällä vaihteella.
Kyllä ne käyrät menee aika reilusti alapuolella koko ajan, ja kuoppia on enemmän. Nuo vääntökuopat muuten huomaa ihan persiissään kun tosissaan ruuvaa. Rivinelkussa voima on paljon tasaisempaa, tuollaisia kuoppia ei ole. Lisäksi voimaa on selkeesti enemmän koko ajan.

Saahan sitä varmaan säädöllä ja rööreillä tasaisemmaksi, mutta niin saa rivinelkkuakin, jolle se ei kyllä tule voiman tasaisuudessa eikä määrässä pärjäämään koskaan.

Huomasin toki välityksen, esim. 6. vaihde aivan liian pitkä. Mielellään piikin pienempi eturatas ainakin. Mutta silti siinä on potkua ihan selkeesti vähemmän joka paikassa kuin vaikkapa GSX-R 1000 jolla olen ajellut n. 1,5v, tuntuu sekä persiissä että näkyy käyrissä todella selvästi.

Aprilia:
http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Gixxer:
http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Jos aletaan kovaa ajamaan ja tiessä on hiukankin suoria, niin ei tuolla Aprilialla pysy millään vaikkapa Gixxerin perässä.
 
Jos vääntöä havittelet, niin katsele nelipyttyisiä tonnisia. Olen tän viikon ajellu -04 RSV 1000 R:llä, eikä siellä kyllä vääntöä löydy kauhiasti millään kierrosalueella. Muuten kyllä loistava pyörä!
Tuoltahan se äkkiä tuntuu, tosin kun vääntökäyriä katselee, niin identtiset näyttävät olevan I4:ten kanssa tuonne 9500 rpm asti, sen jälkeen 4-koneet jatkavat, kun twineissä alkaa vääntö laskea.

Tärkein selitys tuolle väännön puuttumiselle on välitykset, eli vakiovälityksin kierroksia on vain 3500 rpm satasen vauhdissa. Kun heittää 15/42 välitykset, nousevat kierrokset 4000 rpm:ään, jolloin vääntöäkin on ruhtinaalliset 12% enemmän taka-akselilla jo pelkästään välitysten puolesta, päälle tulee vielä vääntökäyrän osuus, eli yhteisvaikutus näyttäisi olevan tuollainen 24%. Eli karkeasti vaikutus on kuin ajaisi 2 pykälää pienemmällä vaihteella.
Kyllä ne käyrät menee aika reilusti alapuolella koko ajan, ja kuoppia on enemmän. Nuo vääntökuopat muuten huomaa ihan persiissään kun tosissaan ruuvaa. Rivinelkussa voima on paljon tasaisempaa, tuollaisia kuoppia ei ole. Lisäksi voimaa on selkeesti enemmän koko ajan.

Saahan sitä varmaan säädöllä ja rööreillä tasaisemmaksi, mutta niin saa rivinelkkuakin, jolle se ei kyllä tule voiman tasaisuudessa eikä määrässä pärjäämään koskaan.

Huomasin toki välityksen, esim. 6. vaihde aivan liian pitkä. Mielellään piikin pienempi eturatas ainakin. Mutta silti siinä on potkua ihan selkeesti vähemmän joka paikassa kuin vaikkapa GSX-R 1000 jolla olen ajellut n. 1,5v, tuntuu sekä persiissä että näkyy käyrissä todella selvästi.

Aprilia:
http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Gixxer:
http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Jos aletaan kovaa ajamaan ja tiessä on hiukankin suoria, niin ei tuolla Aprilialla pysy millään vaikkapa Gixxerin perässä.
Joopa joo.

Kummassakin riittää tehot ihan hyvin jos ei ole masokisti tehon suhteen.

Ei tehdä tästä ketjusta "juupaseipäs" 4-pyttyiset vs twinit ketjua.

Aprilian Rotax-mille-moottori on aivan fantastinen. Hauska ajaa ja suhteellisen kapea jolloin kallistusvaraa on. Pyörässä on lisäksi paljon hyviä ominaisuuksia kuten laptimer vakiona yms...

Jos mieli tekee sellaista niin ei muuta kuin kokeilemaan. Jos vertaa tehoja ja vääntöjä pelkästään on se ihan sama kuin vertaisi vaikka punttipallon joka tekee vain penkkiä ja hapaa sekä huippuyleisurheilijan tuloksia. Jos vertaa vain penkkitulosta se penkkipallo voittaa, mutta muuten kaikilla osa-alueilla voi yleisurheilija olla aika lailla parempi.

Nykyiset japsien nelipyttyiset ovat aivan erinomaisia moottoripyöriä myös kaikilta osiltaan.

Mieltymyskysymyksiä...
 
Jos vääntöä havittelet, niin katsele nelipyttyisiä tonnisia. Olen tän viikon ajellu -04 RSV 1000 R:llä, eikä siellä kyllä vääntöä löydy kauhiasti millään kierrosalueella. Muuten kyllä loistava pyörä!
Tuoltahan se äkkiä tuntuu, tosin kun vääntökäyriä katselee, niin identtiset näyttävät olevan I4:ten kanssa tuonne 9500 rpm asti, sen jälkeen 4-koneet jatkavat, kun twineissä alkaa vääntö laskea.

Tärkein selitys tuolle väännön puuttumiselle on välitykset, eli vakiovälityksin kierroksia on vain 3500 rpm satasen vauhdissa. Kun heittää 15/42 välitykset, nousevat kierrokset 4000 rpm:ään, jolloin vääntöäkin on ruhtinaalliset 12% enemmän taka-akselilla jo pelkästään välitysten puolesta, päälle tulee vielä vääntökäyrän osuus, eli yhteisvaikutus näyttäisi olevan tuollainen 24%. Eli karkeasti vaikutus on kuin ajaisi 2 pykälää pienemmällä vaihteella.
Kyllä ne käyrät menee aika reilusti alapuolella koko ajan, ja kuoppia on enemmän. Nuo vääntökuopat muuten huomaa ihan persiissään kun tosissaan ruuvaa. Rivinelkussa voima on paljon tasaisempaa, tuollaisia kuoppia ei ole. Lisäksi voimaa on selkeesti enemmän koko ajan.

Saahan sitä varmaan säädöllä ja rööreillä tasaisemmaksi, mutta niin saa rivinelkkuakin, jolle se ei kyllä tule voiman tasaisuudessa eikä määrässä pärjäämään koskaan.

Huomasin toki välityksen, esim. 6. vaihde aivan liian pitkä. Mielellään piikin pienempi eturatas ainakin. Mutta silti siinä on potkua ihan selkeesti vähemmän joka paikassa kuin vaikkapa GSX-R 1000 jolla olen ajellut n. 1,5v, tuntuu sekä persiissä että näkyy käyrissä todella selvästi.

Aprilia:
http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Gixxer:
http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Jos aletaan kovaa ajamaan ja tiessä on hiukankin suoria, niin ei tuolla Aprilialla pysy millään vaikkapa Gixxerin perässä.
Joopa joo.

Kummassakin riittää tehot ihan hyvin jos ei ole masokisti tehon suhteen.

Ei tehdä tästä ketjusta "juupaseipäs" 4-pyttyiset vs twinit ketjua.

Aprilian Rotax-mille-moottori on aivan fantastinen. Hauska ajaa ja suhteellisen kapea jolloin kallistusvaraa on. Pyörässä on lisäksi paljon hyviä ominaisuuksia kuten laptimer vakiona yms...

Jos mieli tekee sellaista niin ei muuta kuin kokeilemaan. Jos vertaa tehoja ja vääntöjä pelkästään on se ihan sama kuin vertaisi vaikka punttipallon joka tekee vain penkkiä ja hapaa sekä huippuyleisurheilijan tuloksia. Jos vertaa vain penkkitulosta se penkkipallo voittaa, mutta muuten kaikilla osa-alueilla voi yleisurheilija olla aika lailla parempi.

Nykyiset japsien nelipyttyiset ovat aivan erinomaisia moottoripyöriä myös kaikilta osiltaan.

Mieltymyskysymyksiä...
Kerroinpa vain totuuden, ettei jollain ole turhia odotuksia väännön suhteen. Ero on niin selkeä, että mua se ainakin todella häiritsee. Uskoisin näin käyvän kaikille, jotka ovat +150hp rivinelkuilla vähänkin enemmän ajaneet. Heitä on paljon, eikä tartte olla masokisti tehon suhteen huomatakseen tuon.

Se vain tuntuu yksinkertaisesti lussulta. Harmi, koska pyörä on muuten todella mahtava! Lussu kone, liian raskas ajoasento stadissa ja ruohonleikkurin äänet, muita vakavia puutteita en siitä keksi.

Mistäs muuten Jyri keksit tuon että se Aprilian Rotax-mylly on aivan fantastinen, kun ainakaan tehontuoton kannalta se ei sitä ole?

Alla on muuten mun "koeajoraportti" tuosta pyörästä, eli löysin todella paljon myös positiivista siitä. Onhan se upea pyörä, harmi kun siinä on pikkaisen alimitoitettu moottori... Koeajo jatkuu edelleen, lähden tästä kohta taas ajelemaan sillä mutkateille.


Yksi pyörä lisää listaan. Nyt pääsin ajelemaan uudemmalla Aprilialla muutaman päivän, eli RSV 1000 R vm. 2004.

Plussat:
+ Hyvät jarrut, hieno tuntuma ja teho!
+ Hyvä jousitus, jämäkkä mutta kuitenkin menee epätasaisuuksiin pehmeästi.
+ Hyvä runko, ei notku ja taipuu helposti mutkiin ja pitää linjan.
+ Todella upean näköinen ja hienoja yksityiskohtia, esim. teräspunosletkut vakiona, radiaali pääsylinteri, kuivasumppuvoitelu, luistokytkin, monipuolinen mittaristo jne..

Miinukset:
- Lussu moottori tonniseksi, ei tehoa eikä vääntöä millään alueella. Varsinkin 2 päällä motarilla isolla vaihteella huomasi, ei todellakaan jaksa mennä. Muutenkin potee ilmiselvää tehonpuutetta koko alueella.
- Käsille aika raskas ajoasento, selvästi raskaampi kuin vaikkapa kilosessa gixxerissä.
- Vapaata ei tahtonut löytyä, vaikka kytkin oli kahvasta säädetty maksimiin.
- Tutina/tärinä ja ruohonleikkurin soundit.
- Peilestä ei näe sitten yhtään mitään.
- Stumppaa helposti ihan alakiekoilla, ja sammui pari kertaa kun jarrutteli moottorilla. Tyhjäkäynnin nosto varmaan auttaa, mutta ei hyvä silti..
- Kyydissä on kuulemma ihan paska istua, tämä ei tosin ole oleellista.

Siinäpä ne päälimmäiset mielipiteet pyörästä.. Elikäs tiivistettynä; kaikin puolin mahtava pyörä, paitsi moottorin osalta.
 
Kyllä ne käyrät menee aika reilusti alapuolella koko ajan, ja kuoppia on enemmän. Nuo vääntökuopat muuten huomaa ihan persiissään kun tosissaan ruuvaa. Rivinelkussa voima on paljon tasaisempaa, tuollaisia kuoppia ei ole. Lisäksi voimaa on selkeesti enemmän koko ajan.

Reilusti on suhteellinen käsite, kiihtyvyyteen ja voiman "tunteeseen" vaikuttaa huomattavasti enemmän käytetty kokonaisvälitys. Todelliseen etenemiskykyyn vaikuttaa lisäksi voiman hallittavuus sekä etenkin jousitus ja jarrut.

sanoi:
Saahan sitä varmaan säädöllä ja rööreillä tasaisemmaksi, mutta niin saa rivinelkkuakin, jolle se ei kyllä tule voiman tasaisuudessa eikä määrässä pärjäämään koskaan.

Saa paljonkin tasaisemmaksi, ja luonnollisesti vertailukelpoinen nelikko on 750:nen.

sanoi:
Huomasin toki välityksen, esim. 6. vaihde aivan liian pitkä. Mielellään piikin pienempi eturatas ainakin. Mutta silti siinä on potkua ihan selkeesti vähemmän joka paikassa kuin vaikkapa GSX-R 1000 jolla olen ajellut n. 1,5v, tuntuu sekä persiissä että näkyy käyrissä todella selvästi.

Ei pelkästään 6:nen, vaan kokonaisvälitys on selkeästi pitkä.

sanoi:
Jos aletaan kovaa ajamaan ja tiessä on hiukankin suoria, niin ei tuolla Aprilialla pysy millään vaikkapa Gixxerin perässä.

Väittäisin, että vaaditaan melkoisen kovatasoinen kuljettaja, joka saa erot näkymään GSX-R:n hyväksi, vähemmän kovatasoisilla ero on äkkiä RSV:n hyväksi. Toki radallakin on suuri vaikutus...
 
Kertokaapas minkä verran noi 2-2 putkistot esim. leolta ja akralta maksaa?
 
Kertokaapas minkä verran noi 2-2 putkistot esim. leolta ja akralta maksaa?

2004-> malleihin kokopotkisto ei paljoa hyödytä, joten oletan että puhut vanhemmasta mallista:

Taitaa olla listahinnat alkaen noin 1500, Akran SBK jopa 2000.

NPM Konalan liikkeessä oli muuten Akran SBK-setti tarjouksessa, myyvät ilmeisesti varastossa olevat pois.
 
Oma pyöräni on siis 01-mallinen
smile_org.gif
 
Kertokaapas kuinka nuhaset äänet tuossa maailman suurimmassa äänenvaimentajassa on, joka siis mm. 01-mallista löytyy?
 
Näin nuhaiset: l l <-- Ainakin meidän keräävä Murray pitää miehekkäämpää ääntä kuin kaverin -05 Mille Aprilian omilla "tehoputkilla". Nyt tosin osat ovat vaihtuneet, koska kaveri laittoi siihen Arrowin sliparit.
 
sanoi:
Mistäs muuten Jyri keksit tuon että se Aprilian Rotax-mylly on aivan fantastinen, kun ainakaan tehontuoton kannalta se ei sitä ole?

Sillä pyörällä (omat kokemukset vanhemmasta mallista) on erittäin hyvä ajaa radalla! Kaasun voi avata jo todella aikaisessa vaiheessa ja "luistokytkin" auttaa jarruissa todella paljon. Lisäksi se vastaa kuljettajan toiveisiin omasta mielestäni paljon hienommin kuin vanhakoppainen gixxerr. Nämä tosin ovat mieltymys/säatökysymyksiä. Tehoa on oikein mukavasti useimmille!

sanoi:
Miinukset:
- Lussu moottori tonniseksi, ei tehoa eikä vääntöä millään alueella. Varsinkin 2 päällä motarilla isolla vaihteella huomasi, ei todellakaan jaksa mennä. Muutenkin potee ilmiselvää tehonpuutetta koko alueella.

Ei sillä kuuluu ajaa 2 päällä, siihen on olemassa parempia homosohvia! Lisäksi välitykset tulee vaihtaa tilanteen mukaan sopivaksi, kaupasta saa rattaita!

sanoi:
- Käsille aika raskas ajoasento, selvästi raskaampi kuin vaikkapa kilosessa gixxerissä.

Kysymyksessä on siis urheilullinen moottoripyörä minkä ajoasento sopii parhaiten erittäin aktiiviseen ajoon. Edelleen RSV-mallia ei ole tarkoitettu "kehäkolmosen" mukulakiville vaan reilusti mutkateille.

sanoi:
- Vapaata ei tahtonut löytyä, vaikka kytkin oli kahvasta säädetty maksimiin.

Ilmaa kytkin. Perusjuttu.

sanoi:
- Tutina/tärinä ja ruohonleikkurin soundit.

Jotta moottoripyörä ei olisi kuin iso valtatielimusiini siitä täytyy huomata, että siinä ON moottori. Ei auton moottoreita.
(mielipidekysymys tämäkin)

sanoi:
- Peilestä ei näe sitten yhtään mitään.

Niinpä. Kysymys on urheilullisesta moottoripyörästä edelleen. Miksi siihen pitäisi asentaa jotkut klönttipeilit kuten jossain nelipyttyisissä lintoissa on?

sanoi:
- Stumppaa helposti ihan alakiekoilla, ja sammui pari kertaa kun jarrutteli moottorilla. Tyhjäkäynnin nosto varmaan auttaa, mutta ei hyvä silti..

Isossa twinissä koneen seosten säätö oikeaksi on todella tarkkaa. Etenkin pienillä kierroksilla isot sylinterit ovat erittäin tarkkoja seokseltaan ja myös lämpötila vaikutta asiaan. Ihan samaa tekee mm. VTR Honda.


sanoi:
- Kyydissä on kuulemma ihan paska istua, tämä ei tosin ole oleellista.

Eipä ole RSV edes tarkoitettu kahdelle.

Hieno pyörä minunkin mielestäni! Kertakaikkiaan...
 
Näin nuhaiset: l l <-- Ainakin meidän keräävä Murray pitää miehekkäämpää ääntä kuin kaverin -05 Mille Aprilian omilla "tehoputkilla". Nyt tosin osat ovat vaihtuneet, koska kaveri laittoi siihen Arrowin sliparit.
Itsellänikin on tällä hetkellä kiinni toi Arwwin hiilari-pönttö ja sillä äänet on ihan mukavat.

Kertokaas muuten mistä johtuu, että näitä Arroweita tuntuu olevan lähes jokaisessa Millessä, mutta hiilari-pönttöjä sen sijaan ei lähes missään?
 
sanoi:
Mistäs muuten Jyri keksit tuon että se Aprilian Rotax-mylly on aivan fantastinen, kun ainakaan tehontuoton kannalta se ei sitä ole?

Sillä pyörällä (omat kokemukset vanhemmasta mallista) on erittäin hyvä ajaa radalla! Kaasun voi avata jo todella aikaisessa vaiheessa ja "luistokytkin" auttaa jarruissa todella paljon. Lisäksi se vastaa kuljettajan toiveisiin omasta mielestäni paljon hienommin kuin vanhakoppainen gixxerr. Nämä tosin ovat mieltymys/säatökysymyksiä. Tehoa on oikein mukavasti useimmille!

sanoi:
Miinukset:
- Lussu moottori tonniseksi, ei tehoa eikä vääntöä millään alueella. Varsinkin 2 päällä motarilla isolla vaihteella huomasi, ei todellakaan jaksa mennä. Muutenkin potee ilmiselvää tehonpuutetta koko alueella.

Ei sillä kuuluu ajaa 2 päällä, siihen on olemassa parempia homosohvia! Lisäksi välitykset tulee vaihtaa tilanteen mukaan sopivaksi, kaupasta saa rattaita!

sanoi:
- Käsille aika raskas ajoasento, selvästi raskaampi kuin vaikkapa kilosessa gixxerissä.

Kysymyksessä on siis urheilullinen moottoripyörä minkä ajoasento sopii parhaiten erittäin aktiiviseen ajoon. Edelleen RSV-mallia ei ole tarkoitettu "kehäkolmosen" mukulakiville vaan reilusti mutkateille.

sanoi:
- Vapaata ei tahtonut löytyä, vaikka kytkin oli kahvasta säädetty maksimiin.

Ilmaa kytkin. Perusjuttu.

sanoi:
- Tutina/tärinä ja ruohonleikkurin soundit.

Jotta moottoripyörä ei olisi kuin iso valtatielimusiini siitä täytyy huomata, että siinä ON moottori. Ei auton moottoreita.
(mielipidekysymys tämäkin)

sanoi:
- Peilestä ei näe sitten yhtään mitään.

Niinpä. Kysymys on urheilullisesta moottoripyörästä edelleen. Miksi siihen pitäisi asentaa jotkut klönttipeilit kuten jossain nelipyttyisissä lintoissa on?

sanoi:
- Stumppaa helposti ihan alakiekoilla, ja sammui pari kertaa kun jarrutteli moottorilla. Tyhjäkäynnin nosto varmaan auttaa, mutta ei hyvä silti..

Isossa twinissä koneen seosten säätö oikeaksi on todella tarkkaa. Etenkin pienillä kierroksilla isot sylinterit ovat erittäin tarkkoja seokseltaan ja myös lämpötila vaikutta asiaan. Ihan samaa tekee mm. VTR Honda.


sanoi:
- Kyydissä on kuulemma ihan paska istua, tämä ei tosin ole oleellista.

Eipä ole RSV edes tarkoitettu kahdelle.

Hieno pyörä minunkin mielestäni! Kertakaikkiaan...
Vielä palaan tuohon RSV:hen. Nyt olen ajellu sillä jo monta viikkoa. Aikaisemmat mielikuvat vahvistuu, eli muuten todella hieno pyörä ajaa, moottori pitäis vaihtaa niin ois hjuva.

Ei siinä kyllä ole paukkua vaikka miten venkslaa vaihteiden kanssa. Ykkösellä se menee vain 123km/h mittariin (japsikiloset menee 150-165km/h), eli välitys ei tod ole pitkä sillä vaihteella, mutta ei se silläkään jaksa kunnolla mennä. Välityksien vaihto toki auttaisi, mutta voimaa se ei tuo lisää koneeseen, jota siihen todella kaipaisi. Oli vaihde mikä tahansa, kiihtyvyys on vaisua -> lussu moottori.

Ei sillä todellakaan kuulu ajaa 2 päällä, mutta toki sitäkin tuli kokeiltua.

Mutkatiellä se on hyvä ajaa, siitä ei pääse mihinkään. Ainoa mikä sielläkin vaivaa on moottori. Ajoasento ei ole ihan onnistunut, stonga on liian kaukana, sen takia se on niin raskaskin se asento. Mutkateillä olen sillä enimmäkseen ajanut, mukulakiviä olen aina välttänyt kaikilla pyörillä, ei se ole ajamista.

Tässä pyörässä ikävä kyllä huomaa sen moottorin, mutta negatiivisessa mielessä. Kai se on jollekin sitten positiivinen piirre. Minä tykkään huomata moottorin mahtavien pako- ja imuäänien kautta, en tärinän, ruohonleikkuriäänien ja tehottomuuden kautta.

Monissa muissa urheilullisissa moottoripyörissä näkee peileistä ihan ok, tässä ei.

Luulisi koneen olevan tehtaalta sellaisissa säädöissä, että se ei sammu jarruteltaessa. Ainakaan aikaisemmat ajamani urheilulliset moottoripyörät eivät ole sitä tehneet, myöskään Hondan VTR SP-2.

Siinä karua faktaa. Muista edelleen, että mielestäni pyörässä on monia upeista ominaisuuksia, esim. alusta, runko ja yksityiskohdat. Kuitenkin joudun hieman oikomaan, jos aletaan pelkkää ylistyslaulua laulamaan, kun pyörässä on kuitenkin selviä epäkohtia. Mikään testaamani pyörä kun ei ole ollut vielä tähän mennessä täydellinen.
 
Vielä palaan tuohon RSV:hen. Nyt olen ajellu sillä jo monta viikkoa. Aikaisemmat mielikuvat vahvistuu, eli muuten todella hieno pyörä ajaa, moottori pitäis vaihtaa niin ois hjuva.

Ei siinä kyllä ole paukkua vaikka miten venkslaa vaihteiden kanssa. Ykkösellä se menee vain 123km/h mittariin (japsikiloset menee 150-165km/h), eli välitys ei tod ole pitkä sillä vaihteella, mutta ei se silläkään jaksa kunnolla mennä. Välityksien vaihto toki auttaisi, mutta voimaa se ei tuo lisää koneeseen, jota siihen todella kaipaisi. Oli vaihde mikä tahansa, kiihtyvyys on vaisua -> lussu moottori.

Ei sillä todellakaan kuulu ajaa 2 päällä, mutta toki sitäkin tuli kokeiltua.

Mutkatiellä se on hyvä ajaa, siitä ei pääse mihinkään. Ainoa mikä sielläkin vaivaa on moottori. Ajoasento ei ole ihan onnistunut, stonga on liian kaukana, sen takia se on niin raskaskin se asento. Mutkateillä olen sillä enimmäkseen ajanut, mukulakiviä olen aina välttänyt kaikilla pyörillä, ei se ole ajamista.

Tässä pyörässä ikävä kyllä huomaa sen moottorin, mutta negatiivisessa mielessä. Kai se on jollekin sitten positiivinen piirre. Minä tykkään huomata moottorin mahtavien pako- ja imuäänien kautta, en tärinän, ruohonleikkuriäänien ja tehottomuuden kautta.

Monissa muissa urheilullisissa moottoripyörissä näkee peileistä ihan ok, tässä ei.

Luulisi koneen olevan tehtaalta sellaisissa säädöissä, että se ei sammu jarruteltaessa. Ainakaan aikaisemmat ajamani urheilulliset moottoripyörät eivät ole sitä tehneet, myöskään Hondan VTR SP-2.

Siinä karua faktaa. Muista edelleen, että mielestäni pyörässä on monia upeista ominaisuuksia, esim. alusta, runko ja yksityiskohdat. Kuitenkin joudun hieman oikomaan, jos aletaan pelkkää ylistyslaulua laulamaan, kun pyörässä on kuitenkin selviä epäkohtia. Mikään testaamani pyörä kun ei ole ollut vielä tähän mennessä täydellinen.
Mikäs siinä. Mielipidehän se moottoriasia on, monelle riittää ja on jopa liikaa kun toiselle ei riitä.

Japanilaisissa pyörissä suositaan enemmän asentoa missä tanko on lähellä kuljettajaa. Apriliassa ja Ducatissa on usein tanko kauempana ja ajoasento rasittavampi. RSV on kuitenkin vielä aika mieto ja isolle ihmiselle usein oikein hyvällä mitoituksella.

Se nykimis/sammumisjuttu on kokemuksieni mukaan monessa twinissä välittämättä valmistusmaasta. Silti twinin saa toimimaan kunnolla jos seokset on säädetty oikein - yksilöissä on eroja.

Karusta "faktasta" voidaan olla montaa mieltä. Edellisessä vastauksessasi kun oli reilusti tuttua mutua. Mutu-pohjalta näitä yleensäkin pohditaan, aika harva tekee tarkkoja mittauksia.

Musta-tuntuu on sinänsä hyvä asia kertoa ja lukea täältä foorumista, että moni mm. Aprilian ostoa harkitseva saa siitä tietoa millaisena Aprilian omistaja kokee kalustonsa. Näennäisesti samoilla suoritusarvoilla olevat kaksi erilaista pyörää kun voivat tuntua täysin erilaisilta...
 
Ei siinä kyllä ole paukkua vaikka miten venkslaa vaihteiden kanssa. Ykkösellä se menee vain 123km/h mittariin (japsikiloset menee 150-165km/h), eli välitys ei tod ole pitkä sillä vaihteella, mutta ei se silläkään jaksa kunnolla mennä. Välityksien vaihto toki auttaisi, mutta voimaa se ei tuo lisää koneeseen, jota siihen todella kaipaisi. Oli vaihde mikä tahansa, kiihtyvyys on vaisua -> lussu moottori.

Älä katso mitä ne kulkee ykkösellä, vaan katso paljonko on kiekkamittarissa esim. 100 km/h vauhdissa, eroa 600 - 1000 rpm, se että ne kulkee enemmän ykkösellä, johtuu yksinkertaisesti siitä, että sieltä löytyy 2500 - 3000 rpm enemmän ennen kuin rajoittaja puuttuu peliin.

Kuten jo aiemmin mainittu, välitykset kohdalleen, esim. itsellä 15/42, niin johan muuttuu kulkupuoli, tuo vastaa 4050 rpm @ 100 km/h.

sanoi:
Ajoasento ei ole ihan onnistunut, stonga on liian kaukana, sen takia se on niin raskaskin se asento.

Stonga ei todellakaan ole kaukana, pikemminkin hieman alhaalla, kokeilepa sovittaa XX:ää tai ZZ-R:ää, niissä stonga on oikeasti kaukana. No, mittakysymyshän tämä kuitenkin on.

sanoi:
Monissa muissa urheilullisissa moottoripyörissä näkee peileistä ihan ok, tässä ei.

Totta, ehkä selitys on se kuuluisa "1st rule of italian driving: What's behind us, is not important".

sanoi:
Luulisi koneen olevan tehtaalta sellaisissa säädöissä, että se ei sammu jarruteltaessa.

Ensimmäisen mallisarjan pyörissä oli paljon toivomisen varaa kartastoissa, tuo on tyyppiesimerkki, jonka softapäivitys korjaa.

sanoi:
Siinä karua faktaa. Muista edelleen, että mielestäni pyörässä on monia upeista ominaisuuksia, esim. alusta, runko ja yksityiskohdat. Kuitenkin joudun hieman oikomaan, jos aletaan pelkkää ylistyslaulua laulamaan, kun pyörässä on kuitenkin selviä epäkohtia. Mikään testaamani pyörä kun ei ole ollut vielä tähän mennessä täydellinen.

Faktan karuuteen puuttumatta, kyseessä on kuitenkin pyörä, joka herättää tunteita ja fiiliksiä, mikä osaltaan selittänee "ylistyslaulut", mutta ei niin suurta valetta ettei puoliksi totta.

Vielä kuriositeettina mainittakoon, että uusimman Bike-lehden (joka ei todellakaan ole mikään totuuden torvi, mutta tässä tapauksessa yhteistyössä tehty testi on jo uskottavuudeltaan toista luokkaa) Master Bike testissä 999S jäi vain 0,1s 10R:lle, ei mielestäni ihan niin murskaava ero kuin aiemmin tässä threadissa on annettu ymmärtää. Kuskien tasokin oli varmasti riittävä, eli ehtii sillä twinillä sittenkin...
 
Ehkä tuohon Kawan ja Ducatin yllättävän pieneen eroon vaikuttaa merkkien tapa ilmoittaa pyöriensä painot. Sen verran mitä itse olen lukenut, niin monet japsi-merkit imloittaa pyöriensä painot ilman mitään nesteitä ja osa jopa ilman akkua. Ducatin sen sijaan on sanottu ilmoittavan painot märkänä ja ajokunnossa.

Nopeasti laskettuna kuivapainon ja märkäpainon ero voi olla esim. 25-30 kiloa. Vai kuinka?
 
Ehkä tuohon Kawan ja Ducatin yllättävän pieneen eroon vaikuttaa merkkien tapa ilmoittaa pyöriensä painot. Sen verran mitä itse olen lukenut, niin monet japsi-merkit imloittaa pyöriensä painot ilman mitään nesteitä ja osa jopa ilman akkua. Ducatin sen sijaan on sanottu ilmoittavan painot märkänä ja ajokunnossa.

Nopeasti laskettuna kuivapainon ja märkäpainon ero voi olla esim. 25-30 kiloa. Vai kuinka?
Kyllä 999 on painavampi kuin ZX-10R ja ihan selkeällä erolla. Toisaalta kun Ducatia muokkaa hieman se kevenee todella paljon, mutta niin kevenee myös Kawasaki ja pienemmällä rahalla...

Mutta on se Ducati 999 kyllä todella
inlove.gif
 
Ei siinä kyllä ole paukkua vaikka miten venkslaa vaihteiden kanssa. Ykkösellä se menee vain 123km/h mittariin (japsikiloset menee 150-165km/h), eli välitys ei tod ole pitkä sillä vaihteella, mutta ei se silläkään jaksa kunnolla mennä. Välityksien vaihto toki auttaisi, mutta voimaa se ei tuo lisää koneeseen, jota siihen todella kaipaisi. Oli vaihde mikä tahansa, kiihtyvyys on vaisua -> lussu moottori.

Älä katso mitä ne kulkee ykkösellä, vaan katso paljonko on kiekkamittarissa esim. 100 km/h vauhdissa, eroa 600 - 1000 rpm, se että ne kulkee enemmän ykkösellä, johtuu yksinkertaisesti siitä, että sieltä löytyy 2500 - 3000 rpm enemmän ennen kuin rajoittaja puuttuu peliin.

Kuten jo aiemmin mainittu, välitykset kohdalleen, esim. itsellä 15/42, niin johan muuttuu kulkupuoli, tuo vastaa 4050 rpm @ 100 km/h.

sanoi:
Ajoasento ei ole ihan onnistunut, stonga on liian kaukana, sen takia se on niin raskaskin se asento.

Stonga ei todellakaan ole kaukana, pikemminkin hieman alhaalla, kokeilepa sovittaa XX:ää tai ZZ-R:ää, niissä stonga on oikeasti kaukana. No, mittakysymyshän tämä kuitenkin on.

sanoi:
Monissa muissa urheilullisissa moottoripyörissä näkee peileistä ihan ok, tässä ei.

Totta, ehkä selitys on se kuuluisa "1st rule of italian driving: What's behind us, is not important".

sanoi:
Luulisi koneen olevan tehtaalta sellaisissa säädöissä, että se ei sammu jarruteltaessa.

Ensimmäisen mallisarjan pyörissä oli paljon toivomisen varaa kartastoissa, tuo on tyyppiesimerkki, jonka softapäivitys korjaa.

sanoi:
Siinä karua faktaa. Muista edelleen, että mielestäni pyörässä on monia upeista ominaisuuksia, esim. alusta, runko ja yksityiskohdat. Kuitenkin joudun hieman oikomaan, jos aletaan pelkkää ylistyslaulua laulamaan, kun pyörässä on kuitenkin selviä epäkohtia. Mikään testaamani pyörä kun ei ole ollut vielä tähän mennessä täydellinen.

Faktan karuuteen puuttumatta, kyseessä on kuitenkin pyörä, joka herättää tunteita ja fiiliksiä, mikä osaltaan selittänee "ylistyslaulut", mutta ei niin suurta valetta ettei puoliksi totta.

Vielä kuriositeettina mainittakoon, että uusimman Bike-lehden (joka ei todellakaan ole mikään totuuden torvi, mutta tässä tapauksessa yhteistyössä tehty testi on jo uskottavuudeltaan toista luokkaa) Master Bike testissä 999S jäi vain 0,1s 10R:lle, ei mielestäni ihan niin murskaava ero kuin aiemmin tässä threadissa on annettu ymmärtää. Kuskien tasokin oli varmasti riittävä, eli ehtii sillä twinillä sittenkin...
Mielestäni et pysty vakuuttamaan minua omilla argumenteillasi, koska olen tuolla itse ajellut jo aika paljon. Mielipiteitä on toki kaikilla, myös minulla. Jotain faktaakin olen koittanut laittaa mukaan...

Koneessa nyt vaan ei ole potkua siihen tapaan kuin olen tottunut, millä kierroksilla ja millä vaihteella tahansa, piste. Toki otan välitykset ja maximikierroksien eron huomioon. Ero vain nyt on juuri niin selkeä kuin dynokäyrätkin näyttää.

Kokeiltiin roll-on testejä motarilla Thunderacea vastaan, jossa on 1070cc setti. Samat kiekat tauluun ja menoks. Mun entinen Gixxeri voitti Acen aina ja kaikilla vaihteilla. Aprilia taas jäi todella selkeästi, vaikka tosi monta kertaa kokeiltiin ja eri vaihteilla. Ei mitään jakoa...

Onhan siinä liian pitkät välitykset juu, mutta osaan käyttää vaihteita ja katsoa kiekkamittaria. Ei auta, kun ei ole tehoa niin ei vaan ole. Sen tuntee niin selkeästi kun on ajellut tehokkaammilla.

Stonga on mun makuun liian kaukana. Ei auta vaikka joku sanoo että ei ole liian kaukana. Ei ihan onnistunut ajoasento mulle, tykkään tiiviimmästä. Olen ajanut sekä XX:llä että ZZR:llä, ne ovat matkapyöriä ja asento sen mukainen. Stonga on niissä paljon ylempänä kuin Apriliassa. Yhdistelmä stonga kaukana ja alhaalla ei ole mun mielestä paras mahdollinen. Mieluummin lähempänä ja alhaalla. Kädet mulla on lainattu apinalta, joten mitat pitäis olla tuohon pyörään hyvät, mutta en silti tykkää.

Täytyypä kysyä, jos sais ruiskun softan päivitettyä. Huoltovalokaan ei suostu sammumaan huollon jälkeen, vaikka sen pitäis sammua kun painaa + ja - nappeja mittaristossa yhtä aikaa pohjaan yli 15 sek ajan, onko ideoita?

Kun puhuin siitä, että Aprilia jää kyllä esim Gixxerille helposti, niin tarkoitin nimenomaan kiihtyvyyttä. Näin onkin, jos on hiukankin suoraa niin japsi-rivinelkkku-kiloset jättää sen kyllä todella helposti. En puhunut kierrosajoista, ne ovat asia erikseen. Esim suomen radoilla 600cc:llä ajetaan ihan yhtä lujaa kuin kilosilla, vaikka suoran auettua ne jäävät kuin tikku paskaan, kuten Apriliakin jää.
 
Back
Ylös