STM Milleen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kun puhuin siitä, että Aprilia jää kyllä esim Gixxerille helposti, niin tarkoitin nimenomaan kiihtyvyyttä. Näin onkin, jos on hiukankin suoraa niin japsi-rivinelkkku-kiloset jättää sen kyllä todella helposti. En puhunut kierrosajoista, ne ovat asia erikseen. Esim suomen radoilla 600cc:llä ajetaan ihan yhtä lujaa kuin kilosilla, vaikka suoran auettua ne jäävät kuin tikku paskaan, kuten Apriliakin jää.
Eipäs dramatisoida eroja. Esimerkiksi ihanan informatiivinen kotimainen bike julkaisi viime numerossaan testin, josta selviää ihan "faktana" eri pyörien mitatut suoranopeudet. Ducati 999 ja Aprilia Mille pärjäsivät oikein mainiosti, eli ei niissä nyt niin isoja eroja oikeasti ole.

Twinin moottorikäynti myös hämää...

Toki nelipyttyinen on tehokkaampi, mutta erot eivät ole siis todellakaan kovin merkittävät. Iso possu lökäpöksyissä saa 10R:n kulkemaan huonommin kuin pieni kaveri kunnon nahkapuvussa Aprilian.
 
Kun puhuin siitä, että Aprilia jää kyllä esim Gixxerille helposti, niin tarkoitin nimenomaan kiihtyvyyttä. Näin onkin, jos on hiukankin suoraa niin japsi-rivinelkkku-kiloset jättää sen kyllä todella helposti. En puhunut kierrosajoista, ne ovat asia erikseen. Esim suomen radoilla 600cc:llä ajetaan ihan yhtä lujaa kuin kilosilla, vaikka suoran auettua ne jäävät kuin tikku paskaan, kuten Apriliakin jää.
Eipäs dramatisoida eroja. Esimerkiksi ihanan informatiivinen kotimainen bike julkaisi viime numerossaan testin, josta selviää ihan "faktana" eri pyörien mitatut suoranopeudet. Ducati 999 ja Aprilia Mille pärjäsivät oikein mainiosti, eli ei niissä nyt niin isoja eroja oikeasti ole.

Twinin moottorikäynti myös hämää...

Toki nelipyttyinen on tehokkaampi, mutta erot eivät ole siis todellakaan kovin merkittävät. Iso possu lökäpöksyissä saa 10R:n kulkemaan huonommin kuin pieni kaveri kunnon nahkapuvussa Aprilian.
Kyllä ero on käytännössä niin merkittävä, että se jää selkeästi. Tämä kun on kokeiltu ihan itse, ei siinä jää selittelyille varaa. Kyllä se tuntee myös persiissään ja näkee mittarista ihan selkeästi, ettei kulkuja ole samaan tapaan.

Radalla ajettuun suoranopeuteen kun vaikuttaa mutkasta ulostulo todella paljon, ja siinähän twinit ovat perinteisesti vahvoilla. "Isoa kovaa" kun aletaan päästelemään, niin ei ole twinillä jakoa. Vaikkapa joku 100-250km/h kiihdytys niin ero on todella suuri.

Turha tuohon on takertua. Kuten sanottua, jos teho ei ole itselle niin tärkeää, niin onhan tuo ihan loistava pyörä! Jos kuitenkin on sitä mieltä, että tehoja/kulkuja tulee olla sen verran kuin 1k r4 japsikyykyssä, niin tuo ei ole oikea valinta.
 
Mielestäni et pysty vakuuttamaan minua omilla argumenteillasi, koska olen tuolla itse ajellut jo aika paljon. Mielipiteitä on toki kaikilla, myös minulla. Jotain faktaakin olen koittanut laittaa mukaan...

Koneessa nyt vaan ei ole potkua siihen tapaan kuin olen tottunut, millä kierroksilla ja millä vaihteella tahansa, piste. Toki otan välitykset ja maximikierroksien eron huomioon. Ero vain nyt on juuri niin selkeä kuin dynokäyrätkin näyttää.

Kokeiltiin roll-on testejä motarilla Thunderacea vastaan, jossa on 1070cc setti. Samat kiekat tauluun ja menoks. Mun entinen Gixxeri voitti Acen aina ja kaikilla vaihteilla. Aprilia taas jäi todella selkeästi, vaikka tosi monta kertaa kokeiltiin ja eri vaihteilla. Ei mitään jakoa...

Onhan siinä liian pitkät välitykset juu, mutta osaan käyttää vaihteita ja katsoa kiekkamittaria. Ei auta, kun ei ole tehoa niin ei vaan ole. Sen tuntee niin selkeästi kun on ajellut tehokkaammilla.

En toki yritä käännyttää sinua, omassa tallissa on tällä hetkellä lisäksi kevyesti tuunatut 9R ja ZZ-R1100, ysi tulee parin vuoden sisään vaihtumaan uudempaan kilokyykkyyn, sen verran paljon pidän myös kyseisen tyyppisestä pyörästä.
smile_org.gif


Se mitä yritän tehdä, on vääntää rautalangasta, että se objektiivinen voiman tunne riippu välityksistä, eli vääntömomentti moottorin akselilla kertaa välityssuhde = momentti takapyörän akselilla, eli se mikä sinua ja mopoa repii eteenpäin. Ei siis riitä että jengat on rundikellossa samat, vaan efektiivinen vääntömomentti taka-akselilla pitää olla sama. Mikäli kitkat ovat saman suuruiset, kiihtyvät mopot identtisesti sillä hetkellä.

sanoi:
Stonga on mun makuun liian kaukana. Ei auta vaikka joku sanoo että ei ole liian kaukana. Ei ihan onnistunut ajoasento mulle, tykkään tiiviimmästä. Olen ajanut sekä XX:llä että ZZR:llä, ne ovat matkapyöriä ja asento sen mukainen. Stonga on niissä paljon ylempänä kuin Apriliassa. Yhdistelmä stonga kaukana ja alhaalla ei ole mun mielestä paras mahdollinen. Mieluummin lähempänä ja alhaalla.

Heh, luonnollisestikaan ei auta minun sanomiseni mitään, en ole mikään Tauno Kuparikenttä sentään. Pointtini on, että noissa kahdessa matkamopossa stonga on oikeasti todella kaukana, tämä tulee ihan reilun ajokokemuksen perusteella. Itselle RSV:n asento tuntuu lähes täydelliseltä mutka-ajoon, on ikäänkuin riittävän edessä ja sisällä suhteessa pyörään, toki painoa tulee sitten käsille huomattavasti enemmän.

sanoi:
Täytyypä kysyä, jos sais ruiskun softan päivitettyä. Huoltovalokaan ei suostu sammumaan huollon jälkeen, vaikka sen pitäis sammua kun painaa + ja - nappeja mittaristossa yhtä aikaa pohjaan yli 15 sek ajan, onko ideoita?

Suosittelen softan päivitystä, mitä tulee tuohon huoltovalon nollaukseen niin kokeilepa tätä: "you have to press and keep pressed the + and - buttons BEFORE you turn the key", eli ensin napit pohjaan ja vasta sitten sytkävirta päälle.

sanoi:
Kun puhuin siitä, että Aprilia jää kyllä esim Gixxerille helposti, niin tarkoitin nimenomaan kiihtyvyyttä. Näin onkin, jos on hiukankin suoraa niin japsi-rivinelkkku-kiloset jättää sen kyllä todella helposti. En puhunut kierrosajoista, ne ovat asia erikseen. Esim suomen radoilla 600cc:llä ajetaan ihan yhtä lujaa kuin kilosilla, vaikka suoran auettua ne jäävät kuin tikku paskaan, kuten Apriliakin jää.

Totta, 600:n riittää mainiosti, mitä muuhun tulee, on kyse välityksistä. Jos kilonelikon välittää kovin lyhyeksi, ei hyötyä tule juurikaan, kun voimaa ei saa tiehen asti. Vaikkei Biken tietoarvo ole häävi, mittasivat 5/05 varttimailille kilonelikoille 10.4 - 10.9s aikoja loppunopeuksien ollessa 221 - 228 km/h, paras aika & nopeus 10R:llä, taitaa kawalla vaan toimia ramair aika hyvin.

Vastaavasti 6/04 Factory kulki 10.6/218 km/h ja 999 10.7/223, eli itse asiassa 10R oli ainoana nopeampi kuin nuo twinit, toki loppunopeus kertoo tehoerosta, mutta yllättävän vähän ducce siinä jää. Tuo 0.2s ajassa tekee tuollaisen 12 m eroa matkassa, eli selkeä, muttei ihan kuin "tikku paskaan".

Se miksei roll-on kiihdytysaikoja kannata vertailla ihan sellaisenaan, käy ilmi tuolta viestin alkupuolelta.

Joten relasti vaan, hyviä pyöriä kaikki, tärkeää on se a) kulkineessa on kaksi pyörää, b) kumipuoli on alaspäin ja c) fiilis korvien välissä on hyvä
smile_org.gif
 
Mielestäni et pysty vakuuttamaan minua omilla argumenteillasi, koska olen tuolla itse ajellut jo aika paljon. Mielipiteitä on toki kaikilla, myös minulla. Jotain faktaakin olen koittanut laittaa mukaan...

Koneessa nyt vaan ei ole potkua siihen tapaan kuin olen tottunut, millä kierroksilla ja millä vaihteella tahansa, piste. Toki otan välitykset ja maximikierroksien eron huomioon. Ero vain nyt on juuri niin selkeä kuin dynokäyrätkin näyttää.

Kokeiltiin roll-on testejä motarilla Thunderacea vastaan, jossa on 1070cc setti. Samat kiekat tauluun ja menoks. Mun entinen Gixxeri voitti Acen aina ja kaikilla vaihteilla. Aprilia taas jäi todella selkeästi, vaikka tosi monta kertaa kokeiltiin ja eri vaihteilla. Ei mitään jakoa...

Onhan siinä liian pitkät välitykset juu, mutta osaan käyttää vaihteita ja katsoa kiekkamittaria. Ei auta, kun ei ole tehoa niin ei vaan ole. Sen tuntee niin selkeästi kun on ajellut tehokkaammilla.

En toki yritä käännyttää sinua, omassa tallissa on tällä hetkellä lisäksi kevyesti tuunatut 9R ja ZZ-R1100, ysi tulee parin vuoden sisään vaihtumaan uudempaan kilokyykkyyn, sen verran paljon pidän myös kyseisen tyyppisestä pyörästä.  
smile_org.gif


Se mitä yritän tehdä, on vääntää rautalangasta, että se objektiivinen voiman tunne riippu välityksistä, eli vääntömomentti moottorin akselilla kertaa välityssuhde = momentti takapyörän akselilla, eli se mikä sinua ja mopoa repii eteenpäin. Ei siis riitä että jengat on rundikellossa samat, vaan efektiivinen vääntömomentti taka-akselilla pitää olla sama. Mikäli kitkat ovat saman suuruiset, kiihtyvät mopot identtisesti sillä hetkellä.  

sanoi:
Stonga on mun makuun liian kaukana. Ei auta vaikka joku sanoo että ei ole liian kaukana. Ei ihan onnistunut ajoasento mulle, tykkään tiiviimmästä. Olen ajanut sekä XX:llä että ZZR:llä, ne ovat matkapyöriä ja asento sen mukainen. Stonga on niissä paljon ylempänä kuin Apriliassa. Yhdistelmä stonga kaukana ja alhaalla ei ole mun mielestä paras mahdollinen. Mieluummin lähempänä ja alhaalla.

Heh, luonnollisestikaan ei auta minun sanomiseni mitään, en ole mikään Tauno Kuparikenttä sentään. Pointtini on, että noissa kahdessa matkamopossa stonga on oikeasti todella kaukana, tämä tulee ihan reilun ajokokemuksen perusteella. Itselle RSV:n asento tuntuu lähes täydelliseltä mutka-ajoon, on ikäänkuin riittävän edessä ja sisällä suhteessa pyörään, toki painoa tulee sitten käsille huomattavasti enemmän.

sanoi:
Täytyypä kysyä, jos sais ruiskun softan päivitettyä. Huoltovalokaan ei suostu sammumaan huollon jälkeen, vaikka sen pitäis sammua kun painaa + ja - nappeja mittaristossa yhtä aikaa pohjaan yli 15 sek ajan, onko ideoita?

Suosittelen softan päivitystä, mitä tulee tuohon huoltovalon nollaukseen niin kokeilepa tätä: "you have to press and keep pressed the + and - buttons BEFORE you turn the key", eli ensin napit pohjaan ja vasta sitten sytkävirta päälle.

sanoi:
Kun puhuin siitä, että Aprilia jää kyllä esim Gixxerille helposti, niin tarkoitin nimenomaan kiihtyvyyttä. Näin onkin, jos on hiukankin suoraa niin japsi-rivinelkkku-kiloset jättää sen kyllä todella helposti. En puhunut kierrosajoista, ne ovat asia erikseen. Esim suomen radoilla 600cc:llä ajetaan ihan yhtä lujaa kuin kilosilla, vaikka suoran auettua ne jäävät kuin tikku paskaan, kuten Apriliakin jää.

Totta, 600:n riittää mainiosti, mitä muuhun tulee, on kyse välityksistä. Jos kilonelikon välittää kovin lyhyeksi, ei hyötyä tule juurikaan, kun voimaa ei saa tiehen asti. Vaikkei Biken tietoarvo ole häävi, mittasivat 5/05 varttimailille kilonelikoille 10.4 - 10.9s aikoja loppunopeuksien ollessa 221 - 228 km/h, paras aika & nopeus 10R:llä, taitaa kawalla vaan toimia ramair aika hyvin.

Vastaavasti 6/04 Factory kulki 10.6/218 km/h ja 999 10.7/223, eli itse asiassa 10R oli ainoana nopeampi kuin nuo twinit, toki loppunopeus kertoo tehoerosta, mutta yllättävän vähän ducce siinä jää. Tuo 0.2s ajassa tekee tuollaisen 12 m eroa matkassa, eli selkeä, muttei ihan kuin "tikku paskaan".

Se miksei roll-on kiihdytysaikoja kannata vertailla ihan sellaisenaan, käy ilmi tuolta viestin alkupuolelta.

Joten relasti vaan, hyviä pyöriä kaikki, tärkeää on se a) kulkineessa on kaksi pyörää, b) kumipuoli on alaspäin ja c) fiilis korvien välissä on hyvä
smile_org.gif
Jep, ymmärrän kyllä että välitykset vaikuttaa kiihtyvyyteen. Omaan Gixxeriin pistin piikin pienemmän eteen ja vaikuttihan se. Mutta se ei riitä Aprilian tapauksessa, toki se paranee kun välitykset tihenee, mutta ei tarpeeksi. Voimaa vaan puuttuu ja sen tuntee.

Muuten, uudella Gixxerillä ajettiin juuri tekniikan maailman testissä varttimaili 9.91s _täysin_ vakiona ja vielä lentokenttäradalla. Vanhallakin pääsi amatöörikuski täysin vakiona 10.30s Alastarolla, kaveri ajoi sen -03 mallilla viime kesänä, olin itsekin silloin ajamassa. Kyseessä on vieläpä melko kokematon motoristi.

Että kyllä niissä ajoissa eroa on. Noihin varttimailiaikoihin kun vaikuttaa olosuhteet, rata ja varsinkin kuski todella paljon, se selittää miksi joskus ajetaan testeissä kelvottomia aikoja. Parhaiten se ero selviää menemällä itse sinne stripille...

Itse jonkun verran stripillä käyneenä voin sanoa, että Aprilia jää uudelle ja vanhallekin Gixxerille helposti useamman kymmenyksen erolla.

Tässä aika hyvä linkki, ajat on hyviä eli testaajat osaa hommansa ja olosuhteet on hyvät. Tuollaisiin aikoihin voi oikeasti päästä, jos on huippukuski ja hyvät rata + olosuhteet:
http://sportrider.com/bikes/146_perf_nums/

Aprilia RSV 1000 R Factory -04: 10.55s@214km/h
Suzuki GSX-R 1000 -04: 9.96s@232km/h

Tuollainen (n. 0.5s) se ero käytännössäkin on, eli selkeä. Uudet r4 kiloset menee vielä pikkasen lujempaa. Aprilia kamppailee aika tasaväkisesti stripillä 600cc r4 kyykkyjen kanssa, koska siinä on aika lähelle sama teho/paino -suhde kuin niissä. Siitähän tässä on kyse, eli siinä on painoa enemmän kuin r4 kilokyykyissä ja tehoa selkeästi vähemmän, joten eihän se tietysti voi kiihtyä samaan tahtiin.

Aika kattavan kuvan Aprilian kiihtyvyydestä olen kyllä jo saanut. Olen kokeillut kiihdyttää kaikilla vaihteilla, paikaltaan sekä vauhdista. Ei sillä pärjää siinä hommassa noille r4 kilokyykyille, ei millään.

Ihan relasti tässä ollaankin, koitan vaan arvioida tuota pyörää mahdollisimman totuudenmukaisesti. Kuten sanottua, siinä on hyvä puolia todella paljon, mutta koneen osalta se ei yllä läheskään parhaimpien tasolle.

Kiitoksia tuosta huoltovalon nollaus-vinkistä. Täytyypä kokeilla.. Ei muuta kuin kovaa ajoa!!  
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
Suosittelen softan päivitystä, mitä tulee tuohon huoltovalon nollaukseen niin kokeilepa tätä: "you have to press and keep pressed the + and - buttons BEFORE you turn the key", eli ensin napit pohjaan ja vasta sitten sytkävirta päälle.
Kiitoksia! Huoltovalo sammui juuri noin
033102beer_1_prv.gif


Mä en ollu aikasemmin nähny tollasia ohjeita, missä sanotaan että + ja - napit pitää olla pohjassa jo ennen kuin kääntää virrat päälle.

Kiitoksia vielä kerran, alkoi jo hieman korpeamaan kun mittaristossa luki jatkuvasti "SERVICE"...

Päivittäisiköhän ne tuon softan Pyörässä ja Mopossa ja mihin hintaan?
 
Back
Ylös