Mielestäni et pysty vakuuttamaan minua omilla argumenteillasi, koska olen tuolla itse ajellut jo aika paljon. Mielipiteitä on toki kaikilla, myös minulla. Jotain faktaakin olen koittanut laittaa mukaan...
Koneessa nyt vaan ei ole potkua siihen tapaan kuin olen tottunut, millä kierroksilla ja millä vaihteella tahansa, piste. Toki otan välitykset ja maximikierroksien eron huomioon. Ero vain nyt on juuri niin selkeä kuin dynokäyrätkin näyttää.
Kokeiltiin roll-on testejä motarilla Thunderacea vastaan, jossa on 1070cc setti. Samat kiekat tauluun ja menoks. Mun entinen Gixxeri voitti Acen aina ja kaikilla vaihteilla. Aprilia taas jäi todella selkeästi, vaikka tosi monta kertaa kokeiltiin ja eri vaihteilla. Ei mitään jakoa...
Onhan siinä liian pitkät välitykset juu, mutta osaan käyttää vaihteita ja katsoa kiekkamittaria. Ei auta, kun ei ole tehoa niin ei vaan ole. Sen tuntee niin selkeästi kun on ajellut tehokkaammilla.
En toki yritä käännyttää sinua, omassa tallissa on tällä hetkellä lisäksi kevyesti tuunatut 9R ja ZZ-R1100, ysi tulee parin vuoden sisään vaihtumaan uudempaan kilokyykkyyn, sen verran paljon pidän myös kyseisen tyyppisestä pyörästä.
Se mitä yritän tehdä, on vääntää rautalangasta, että se objektiivinen voiman tunne riippu välityksistä, eli vääntömomentti moottorin akselilla kertaa välityssuhde = momentti takapyörän akselilla, eli se mikä sinua ja mopoa repii eteenpäin. Ei siis riitä että jengat on rundikellossa samat, vaan efektiivinen vääntömomentti taka-akselilla pitää olla sama. Mikäli kitkat ovat saman suuruiset, kiihtyvät mopot identtisesti sillä hetkellä.
sanoi:
Stonga on mun makuun liian kaukana. Ei auta vaikka joku sanoo että ei ole liian kaukana. Ei ihan onnistunut ajoasento mulle, tykkään tiiviimmästä. Olen ajanut sekä XX:llä että ZZR:llä, ne ovat matkapyöriä ja asento sen mukainen. Stonga on niissä paljon ylempänä kuin Apriliassa. Yhdistelmä stonga kaukana ja alhaalla ei ole mun mielestä paras mahdollinen. Mieluummin lähempänä ja alhaalla.
Heh, luonnollisestikaan ei auta minun sanomiseni mitään, en ole mikään Tauno Kuparikenttä sentään. Pointtini on, että noissa kahdessa matkamopossa stonga on oikeasti todella kaukana, tämä tulee ihan reilun ajokokemuksen perusteella. Itselle RSV:n asento tuntuu lähes täydelliseltä mutka-ajoon, on ikäänkuin riittävän edessä ja sisällä suhteessa pyörään, toki painoa tulee sitten käsille huomattavasti enemmän.
sanoi:
Täytyypä kysyä, jos sais ruiskun softan päivitettyä. Huoltovalokaan ei suostu sammumaan huollon jälkeen, vaikka sen pitäis sammua kun painaa + ja - nappeja mittaristossa yhtä aikaa pohjaan yli 15 sek ajan, onko ideoita?
Suosittelen softan päivitystä, mitä tulee tuohon huoltovalon nollaukseen niin kokeilepa tätä: "you have to press and keep pressed the + and - buttons BEFORE you turn the key", eli ensin napit pohjaan ja vasta sitten sytkävirta päälle.
sanoi:
Kun puhuin siitä, että Aprilia jää kyllä esim Gixxerille helposti, niin tarkoitin nimenomaan kiihtyvyyttä. Näin onkin, jos on hiukankin suoraa niin japsi-rivinelkkku-kiloset jättää sen kyllä todella helposti. En puhunut kierrosajoista, ne ovat asia erikseen. Esim suomen radoilla 600cc:llä ajetaan ihan yhtä lujaa kuin kilosilla, vaikka suoran auettua ne jäävät kuin tikku paskaan, kuten Apriliakin jää.
Totta, 600:n riittää mainiosti, mitä muuhun tulee, on kyse välityksistä. Jos kilonelikon välittää kovin lyhyeksi, ei hyötyä tule juurikaan, kun voimaa ei saa tiehen asti. Vaikkei Biken tietoarvo ole häävi, mittasivat 5/05 varttimailille kilonelikoille 10.4 - 10.9s aikoja loppunopeuksien ollessa 221 - 228 km/h, paras aika & nopeus 10R:llä, taitaa kawalla vaan toimia ramair aika hyvin.
Vastaavasti 6/04 Factory kulki 10.6/218 km/h ja 999 10.7/223, eli itse asiassa 10R oli ainoana nopeampi kuin nuo twinit, toki loppunopeus kertoo tehoerosta, mutta yllättävän vähän ducce siinä jää. Tuo 0.2s ajassa tekee tuollaisen 12 m eroa matkassa, eli selkeä, muttei ihan kuin "tikku paskaan".
Se miksei roll-on kiihdytysaikoja kannata vertailla ihan sellaisenaan, käy ilmi tuolta viestin alkupuolelta.
Joten relasti vaan, hyviä pyöriä kaikki, tärkeää on se a) kulkineessa on kaksi pyörää, b) kumipuoli on alaspäin ja c) fiilis korvien välissä on hyvä