Streetfighter v4

Ehkä vähän. Itse olin hieman pettynyt noihin V4 Multin lukuihin. 170hv/10500 rpm ja 125Nm/8750 kun oman 1200 Multin arvot olivat 160hv/9250 ja 130Nm/7500. Olisi kiva nähdä vertailukäyrät, mutta jotenkin tuntuu että on hukattu huipputeho, mutta ei ole saatu riittävästi parannusta verrattuna entiseen Multiin. Mutta nuo teholuvut nyt on tuollaisessa pyörässä vähän sivuseikka. Muissa ominaisuuksissa uusi Multi päihittää kyllä varmasti vanhan (ehkä painoa lukuunottamatta).

Sellainen siitä on haluttu tehdä. Kumpikin kone hengittää ihan hyvin ja se näkyy Nm/litra lukemasta. Huipputehoa saisi lisää kun kierrättäisi enemmän. Se vaatii erilaiset venttiilin ajoitukset ja silloin kärsisi keskialueen vääntö, varsinkin kun moottori on pienempi kuin vanhassa. Kone alkaisi muistuttaa streetfighteria tai panigalea. Ducati on tehnyt matkapyörään moottorin, jossa on riittävä huipputeho ja hyvä keskialueen vääntö. Racemmissa vehkeissä sitten painotetaan huipputehoa ja sitä saa vaparissa vain kierrättämällä.

Panigale 1199 piti saada kuipputeho kilpailukykyiseksi korkealle kiertäviä nelikkoja vastaan ja siinähän uhrattiin keskialue kokonaan verrattuna vanha 1198. Radallehan se oli tehty, jolloin asialla ei niin suurta merkitystä. Valitustahan siitä tuli katukuskeilta ja Ducatin piti sitten suurentaa konetta, jotta vääntöä saa palautettua ja myyntiin tuli 1299.

Kuvassa näkee hyvin eron, kun samankokoisesta koneesta halutaan reilusti lisää huipputehoa. Kierroksia lisää ja alhaalta vääntöä pois. Ihan samanlaiset ovat kuin panigale v4 ja multi v4 käyrät...toinen vaihtoehto on sitten ahtopaine, kuten mikkoyli jo mainitsikin.
54721d1327293650-panigale-dyno-no-numbers-yet-1199dyno.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaparien ongelmana on juurikin tämä jokotai-tilanne, eli yleensä voimaa on joko keskialueella tai sitten ylhäällä, mutta ei molemmissa.
Muuttuva venttiilien ajoitus lienee ratkaisu ongelmaan - haittana vaan on monimutkaisempi rakenne ja hinta.
 
Muuttuva venttiilien ajoitus lienee ratkaisu ongelmaan - haittana vaan on monimutkaisempi rakenne ja hinta.

Auttaa vähän, mutta ei korvaa kuutiotuumia tai ahtopainetta:)

Täysin erityyppinen moottori vaatii täysin erilaiset nokat (rampit, ajoitus, nousu), eri kokoiset venttiilit, erilaiset resonanssit imu- ja pakopuolelle. Pelkkä nokan kääntäminen aikaisemmalle tai myöhaisemmälle auttaa jotakin, mutta ei tee kesää.
 
Vaparien ongelmana on juurikin tämä jokotai-tilanne, eli yleensä voimaa on joko keskialueella tai sitten ylhäällä, mutta ei molemmissa.

Busan kone lie poikkeus joka vahvistaa säännön :) Noh, onhan siinä iskutilavuutta inan enempi.
 
Busan kone lie poikkeus joka vahvistaa säännön :) Noh, onhan siinä iskutilavuutta inan enempi.

1340cm^3 Busassa saman verran tai vähemmän huipputehoa kuin litraisessa kyykyssä. Tehty vääntäväksi matkamoottoriksi.
 
En kutsuisi Suizan 1340cc vääntäväksi matkamoottoriksi. Se laulaa sen verran kivasti yläkierroksilla mutta 155Nm vääntö tuo sitä jerkkua keskialueelle. Lajitoverin sanoin: "Sehän repii, kuin hullu tukasta" :)
 
Busan kone lie poikkeus joka vahvistaa säännön :) Noh, onhan siinä iskutilavuutta inan enempi.

Jos tonnisesta lähtee 200hp ja että oltais samalla viritysasteella Busan kanssa, niin Busassa pitäisi olla sellaset 270hp, joka varmasti näkyisi keskialueella.
 
Lopultakin hyvin suunnitellut vaparikoneet ovat aika samanlaisia. Johtuu siitä että optimi bensa/ilma-seos on vakio, joten määrääväksi muodostuu käsiteltävä määrä. Eli kierrosluku*iskutilavuus. Eipä siihen mitään taikakeinoja ole olemassa nyt eikä tulevaisuudessakaan. Taitaa busankin ja v4-multin tehoero 10500 kierroksella tulla suoraan iskutilavuudesta.

Eroja tulee sitten tietysti kaasuvasteissa, värinöissä, äänissä ja monissa muissa asioissa jotka vaikuttavat ajokokemukseen.
 
Jos tonnisesta lähtee 200hp ja että oltais samalla viritysasteella Busan kanssa, niin Busassa pitäisi olla sellaset 270hp, joka varmasti näkyisi keskialueella.

Ja jos Busassa olisi MotoGp viritysaste niin siitä irtoaisi sellaiset 360hp :D
 
Oliko helppo asentaa mukana tulevilla kiinnikkeillä? Lopputulos tukeva?

Kiinnitys tankoon näppärä piti vaan käyttää alkuperäisen tankopainon sisäkappaletta. Lisäksi ostin sarjaan kuuluvat tangonpää kappaleet. Ps peilejä on vain yksi/ laatikko joten ei ilmaiset😄
Ihan tukeva on ja paljon säätömahdollisuuksia. Näkymä taakse parempi kuin orggiksissa.
 
Kiinnitys tankoon näppärä piti vaan käyttää alkuperäisen tankopainon sisäkappaletta. Lisäksi ostin sarjaan kuuluvat tangonpää kappaleet.
Louis'lla näyttäisi olevan noita vai hommasitko jostain muualta? Tällaisenko adapterin hommasit vai jonkun muun? Vielä kysyisin että jätitkö tankopainot pois ja tuliko silloin värinöitä?
 
Onko ihmiset asentaneet tuota Evotechin jäähdyttimen suojaa - Onko sen arvoinen? Ei ole ennen ollut noin isoa jäähdytintä, niin ei ole tarvinnut edes miettiä sen suojaamista..
 
Onko ihmiset asentaneet tuota Evotechin jäähdyttimen suojaa - Onko sen arvoinen? Ei ole ennen ollut noin isoa jäähdytintä, niin ei ole tarvinnut edes miettiä sen suojaamista..
Minulla ei missään pyörässä ole ollut eikä tällä varmaankaan tule hiekkateillä ajeltua. Olen suihkuttanut reissun jälkeen aina vedellä syylärin puhtaaksi ja sitä hommaa ainakin voisi ajatella vaikeuttavan.
 
V2 Streetfighterissakin alasyyläri kuluu suht voimakkasti, vaikka ei ajaisi hiekkatiellä. Eturenkaasta lentää hiekanmuruja ja muuta ihan asfaltillakin. Ei tapahdu heti vahinkoa, mutta kilometrien ja ajan kuluessa kulumaa alkaa tulla.

Noissa vehkeissähän syylärin alareuna on tosi matalalla verrattuna moneen muuhun pyörään.
 
V2 Streetfighterissakin alasyyläri kuluu suht voimakkasti, vaikka ei ajaisi hiekkatiellä. Eturenkaasta lentää hiekanmuruja ja muuta ihan asfaltillakin. Ei tapahdu heti vahinkoa, mutta kilometrien ja ajan kuluessa kulumaa alkaa tulla.

Noissa vehkeissähän syylärin alareuna on tosi matalalla verrattuna moneen muuhun pyörään.
Kävin tutkimassa ja se alempi syyläri on aika alhaalla ja ottaa varmaan kuraroisketta vastaan enemmän kuin yleensä pyörät. Onneksi näyttäisi kuitenkin olevan tehty tukevammasta tavarasta kuin ylempi syyläri. Mitenköhän se kuluma sitten vaikuttaa? Ei varmaan ala vuotamaan mutta metallihetulat tietty kuluu. Ylemmästä en olisi niinkään huolestunut vaikka iso onkin. Täytyy ainakin tarkkailla tilannetta. Suojaritilän asennus vaatii kuulemma aika monen ruuvin ja osan irroituksen jos sellaiseen päätyy.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös