• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suodatinavain?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MarkoNy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MarkoNy

New member
Moi!

Onko tietoo löytyykö Motonetin valikoimista Puimurin öljynsuodattimeen käypää avainta?
Tästä kylästä ei moista löydy, mutta Kuopiossa on Motonet ja ajattelin tulevalla viikolla siellä vierailla.
 
Et maininnut puimakoneen tyyppiä, mutta ainakin K-75-K100-K1100 sopii bilhelveten <a href="http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=20323.htm&tuote=20321" target="_blank">Vw - Audi öljynsuodatinavain: Tuotenro
20321</a>
74 mm ja 14 kulmaa. Varmaan motonetistä tai jostakin harakiripihaviri-myymälästä löytyy vastaava.
 
Tommosta näyttää Motonetista löytyvän. Sopivuudesta ei mitään käsitystä.
withstupid.gif
 
Moi
Itse puolestani otin liikkeemme (AD-varaosakauppa) hyllystä
Mann Filterin tekemän avaimen LS 7 joka on valettu kuppi avain.
05300020.JPG
 
ruuvimeisseli suodattimesta läpi. ei kai sitä sen kummosempia avaimia tarvita.
irroitettaessa tuo yleisavain on OK, muttakun laitat sen suodattimen paikalleen, niin tuo tekee pahaa jälkeä  
cool.gif
Ei sitä kiinni tarvitse vääntää muuten kuin käsin. Vähän ölppää o-renkaaseen ja paljain käsin momenttiin. Itsellä ei ole ainakaan ikinä vuotanut suodatin vaikka aina olen kaikkiin vehkeisiin vain käsin vääntänyt kiinni.
 
Mutta jos käyttää Delvacia niin kyllä sitte onnistuu...
tounge.gif


Mulla on BMW:n oma kuppiavain. Tais tulla aikoinaan K1200LT:n mukana.
 
Tuossa kuvassa näkyy öljyfilsun pää. *kliks*
No johan on ratkaisu
eek.gif
Ikäänkuin normaali panosfilsu, mutta ui öljyssä myös ulkopinnaltaan. No ehkä BMW:lle tyypillinen keksintö kun edes vilkkuja ei voida tehdä kuten muut
biggrin.gif
Kawassa on hiukka vastaava öljypohjassa oleva luukku, mutta sisällä on kuoreton filsu ja asennuskin tapahtuu pyöreän kannen ja filsun läpi menevällä pultilla. Filsu tulee ulos kannen tipautuksen mukana, joten mitään filsunirroitustyökalujakaan ei tarvita. Hylsyllä vain kansi auki ja filsu vaihtoon
cool.gif


Noista filsun päähän tarttuvista oli muistaakseni kanssa joku yleismalli, joka kiristyi sitä tiukempaan filsun ympärille, mitä enemmän sitä hylsyllä väänsi - siis jos ei tuollaista juuri tuohon sopivaa mistään löydy tai haluaa hiukka yleiskäyttöisemmänkin työkalun repertuaariinsa
cool.gif
 
ruuvimeisseli suodattimesta läpi. ei kai sitä sen kummosempia avaimia tarvita.
Et ilmeisesti ole koskaan vaihtanut filsua K-sarjan pyörään?

No saahan tuohon iskettyä ruuvarin, mutta aukeaako se sitten? Ja mites kiinni laittaminen? Väliin ei mahdu sormet eikä oikein muu, kuin se oikea kuppiavain. Tuossa kuvassa näkyy öljyfilsun pää. *kliks*
Näin on, ei mahdu ruuvari oikeestaan mihinkään.
 
Moro!

Kiitos vastauksista taas. Löysin itsekin sopivan avaimen kun Motonetin sivuilta oikean kohdan löysin.
Ruuvarilla eka kerralla öljyjä vaihtaessani suotimen irroittelin. Onnistuu toki sitenkin muttei ole oikein mukava tapa.

Pitänee viikolla ajella Kuopioon ja ostaa kyseinen kapistus. Onpahan hyvä syy hypätä pyörän selkään.
tounge.gif


Hyvät jussit kaikille!
thumbs-up.gif


Ai niin, pyörähän on R1100S
 
ruuvimeisseli suodattimesta läpi. ei kai sitä sen kummosempia avaimia tarvita.
irroitettaessa tuo yleisavain on OK, muttakun laitat sen suodattimen paikalleen, niin tuo tekee pahaa jälkeä  
cool.gif
Ei sitä kiinni tarvitse vääntää muuten kuin käsin. Vähän ölppää o-renkaaseen ja paljain käsin momenttiin. Itsellä ei ole ainakaan ikinä vuotanut suodatin vaikka aina olen kaikkiin vehkeisiin vain käsin vääntänyt kiinni.
Joo, noin periaatetasolla sen saa käsin kiinni, mutta ainakin Zetorissa on määritelty myös suodattimelle kiristysmomentti... Rannemomentti ei sillon ole riittävän tarkka
cool.gif
 
Tuossa kuvassa näkyy öljyfilsun pää. *kliks*
No johan on ratkaisu
eek.gif
Ikäänkuin normaali panosfilsu, mutta ui öljyssä myös ulkopinnaltaan. No ehkä BMW:lle tyypillinen keksintö kun edes vilkkuja ei voida tehdä kuten muut
biggrin.gif
Kawassa on hiukka vastaava öljypohjassa oleva luukku, mutta sisällä on kuoreton filsu ja asennuskin tapahtuu pyöreän kannen ja filsun läpi menevällä pultilla. Filsu tulee ulos kannen tipautuksen mukana, joten mitään filsunirroitustyökalujakaan ei tarvita. Hylsyllä vain kansi auki ja filsu vaihtoon
cool.gif


Noista filsun päähän tarttuvista oli muistaakseni kanssa joku yleismalli, joka kiristyi sitä tiukempaan filsun ympärille, mitä enemmän sitä hylsyllä väänsi - siis jos ei tuollaista juuri tuohon sopivaa mistään löydy tai haluaa hiukka yleiskäyttöisemmänkin työkalun repertuaariinsa
cool.gif
Ei taida Guzzin filtterista uskaltaa mainita mitään.  
biggrin.gif


http://p1.bikepics.com/pics/2009/06/18/bikepics-1701748-full.jpg
 
Noista filsun päähän tarttuvista oli muistaakseni kanssa joku yleismalli, joka kiristyi sitä tiukempaan filsun ympärille, mitä enemmän sitä hylsyllä väänsi - siis jos ei tuollaista juuri tuohon sopivaa mistään löydy tai haluaa hiukka yleiskäyttöisemmänkin työkalun repertuaariinsa
cool.gif
Jos tällaista yleisavainta meinasit,
50943099.jpg

niin ei mahdu.
 
Onneks tai epäonneks sain niin huonon tarjouksen guzzilta, et jäi pyörä ostamatta. Näyttäis aika isolta duunilta vaihtaa ölpät.vaikka puimuriin verrattuna, Josta kyllä aina kahella läpi lyödyllä ruuvarilla vaihtelin suodattimen
 
Moi!

Onko tietoo löytyykö Motonetin valikoimista Puimurin öljynsuodattimeen käypää avainta?
Tästä kylästä ei moista löydy, mutta Kuopiossa on Motonet ja ajattelin tulevalla viikolla siellä vierailla.
Ei ole tarvinnut koskaan minkäänlaista avainta omilta jäljiltä asentaman suodattimen irroitukseen. Rukkanen kouraan, kääntöä ja apinan raivolla huutoa. Se tiivistekumi turpoaa yllättävän paljon heti eka lämpiämisen jälkeen. Eli kevyt voitelu tiivisterenkaaseen asentaessa ja kääntää "sopivasti" kiinni. Ei ole ikinä jäänyt vuotamaan tai irronnut. Yleensä ongelma on ollut just se irrotus vaikka koittaa jättää sen suodattimen tosi löysälle.
Tiiviste turpoaa ja suodatin kiristyy sen takia yllättävän paljon.
Sellainen muotoon valettu tai kolmikäpäläinen avain on ollut aika hyvin toimivia verme noissa ahtaissa koloissa.
 
Moe!

Entisenä autonasentajana on tuo suodattimen vaihto ja kiristystarve on hyvinkin tuttua ja koettua.
Juuri tuo ahtaus onkin tässä se ongelma ja aiheuttaa tarpeen avaimelle jos ei halua meisseliä (epäammattimaista ja sotkuista) käyttää.
Tila vaatii sellaisen kuppiavaimen.

Joskus kun on autoansa käyttänyt öljynvaihdossa, on joutunut toppuuttelemaan kokematonta asentajaa.
Kaveri kun on kiristänyt öljyproppua ohimosuonet pullollaan niin, että koko auto heiluu ja avaimella meinaa vetää suodattimen kiinni kunnolla.
tounge.gif


Asiaan tulee ajan ja tekemisen myötä tuntumaa.
 
Back
Ylös