Supersizing, eli mikä pyörä seuraavaksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Senverta haluaisin selvittää omaa empiiristä kokemuspohjaa teho/vääntösuhteeseen. N.160hp 9ninja vs. 990Sd viimeisilleen trimmattuna joku 125hp, mutta se tunne minkä Sd saa aikaan kiihdyttäessä 3000-9500rpm on ihan toista luokkaa kun kawan kiihtyvyys mikä alkaa oikeistaan vasta 7000rpm jälkeen. Meno toki loppuu lyhyeen kun rajoitin hakkaa vastaan. Rivi4 ja v2 ei ole vertailukelpoisia koneen luonteen suhteen keskenään mitenkään.

Hyvä vertailu Hermanni.
>Tehoero
>Välitykset
>Ajoasento/tuulisuoja


Verrataan ennemmin Z1000 ja Tuono 1000
Näissä enemmän yhtäläisyyksiä tehokäyrissä, välityksissä, ajoasennossa...

Itselläni ei tarkkoja vertailuhavaintoja, sillä pyörien testauksien välissä niin pitkä aika. Apikka tuntui ehkä rajummalta (koska powercommando& möröputket). Z1000:ssa (2015) tuntui kiekat loppuvan kesken ja se tuntuikin aivan vanhanaikaiselta, kankealta ja hitaalta, kun hyppäsi heti perään S1000R:n puikkoihin.

2-sylinterinen houkuttelisi itseänikin... Mutta kuka kertoo edullisen ja luotettavan v2 sportin (ruisku, tuulisuoja, käyttöominaisuus, jousesäätö, <4000€)
 
Hyvä vertailu Hermanni.
>Tehoero
>Välitykset
>Ajoasento/tuulisuojai


Verrataan ennemmin Z1000 ja Tuono 1000
Näissä enemmän yhtäläisyyksiä tehokäyrissä, välityksissä, ajoasennossa...

Itselläni ei tarkkoja vertailuhavaintoja, sillä pyörien testauksien välissä niin pitkä aika. Apikka tuntui ehkä rajummalta (koska powercommando& möröputket). Z1000:ssa (2015) tuntui kiekat loppuvan kesken ja se tuntuikin aivan vanhanaikaiselta, kankealta ja hitaalta, kun hyppäsi heti perään S1000R:n puikkoihin.

2-sylinterinen houkuttelisi itseänikin... Mutta kuka kertoo edullisen ja luotettavan v2 sportin (ruisku, tuulisuoja, käyttöominaisuus, jousesäätö, <4000€)

Vaihtoehtoja on yksi. Gen1 Mille. Täältä neuvotaan lataus kohdilleen, niin laulaa pitkään. Keväällä voi tulla ärrää kera öölarien ja takovanteiden kaupan. (toi hinta rajoittaa mahdollisuuksia)
 
Vaihtoehtoja on yksi. Gen1 Mille. Täältä neuvotaan lataus kohdilleen, niin laulaa pitkään. Keväällä voi tulla ärrää kera öölarien ja takovanteiden kaupan. (toi hinta rajoittaa mahdollisuuksia)

Ja millessä oli muovitankki(ei magneettitankkilaukun helppoutta) ja vakiona jäykkä jouse?
Vtr1000sp saattaisi olla harkinnassa, jos olisi hintakehitys ollut sama kuin millellä.

Nelisylinterisiä japsisportteja saa kyllä niin edukkaasti, että taitaa kallistua sinne suuntaan.

Jos tuulisuojasta tingitään, niin ei taida silti kovin vaihtoehdot lisääntyä... Ellei sitten koroteta hintaa aapeen tasolle??
 
Ja millessä oli muovitankki(ei magneettitankkilaukun helppoutta) ja vakiona jäykkä jouse?
Vtr1000sp saattaisi olla harkinnassa, jos olisi hintakehitys ollut sama kuin millellä.

Nelisylinterisiä japsisportteja saa kyllä niin edukkaasti, että taitaa kallistua sinne suuntaan.

Millen jouset ok ~80 kiloiselle. VTR jää valitettavasti ärrälle. SP-2 on jo hyvä, mutta hinnan kiroissaan. SP-1 vs. ärrä Mille ei ole edes vertailu. Ärrää voi vertailla 998 Ducatiin.

Edit: Tankkilaukun saa kiinni bags connectionin tai muun vastaavan systeemillä, joskin tankkilaukku kyykyssä on omasta mielestäni aivan saatanasta.
 
Lisätään vielä, että jos neljän kilon huitteilla on hyvä k5 gikseri myynnissä, niin osta pois.
 
Millen jouset ok ~80 kiloiselle. VTR jää valitettavasti ärrälle. SP-2 on jo hyvä, mutta hinnan kiroissaan. SP-1 vs. ärrä Mille ei ole edes vertailu. Ärrää voi vertailla 998 Ducatiin.

Edit: Tankkilaukun saa kiinni bags connectionin tai muun vastaavan systeemillä, joskin tankkilaukku kyykyssä on omasta mielestäni aivan saatanasta.

Itselläni painoa 60+kg. Ja prioriteeteissa katumukavuus nousee rata-aikojen edelle.
Kyllä ainakin äffäseparissa isokin tankkilaukku on ollut vielä aivan siedettävä. Saapas nähdä rupeaako vituttelemaan matalampikahvaisessa...
954 hondaa olen kiikaroinut. Ovat aivan edullisia :)
 
Olen luonnollisesti JMH:n kanssa samaa mieltä siitä että gen1 RSV on vastaus kaikkeen, mutta kääpiöille se ei ehkä sovi (anteeksi te kaikki siellä alhaalla).
Tälleen vajaasta parista metristä kun maailmaa katsoo, on se taas aivan ihastuttavan tilava pyörä. Pystyy mm hengittämään ajaessa.
 
Itselläni painoa 60+kg. Ja prioriteeteissa katumukavuus nousee rata-aikojen edelle.
Kyllä ainakin äffäseparissa isokin tankkilaukku on ollut vielä aivan siedettävä. Saapas nähdä rupeaako vituttelemaan matalampikahvaisessa...
954 hondaa olen kiikaroinut. Ovat aivan edullisia :)

Edullisia ja oivia. Kandee poimia hyvä yksilö kotiin.
 
Olen luonnollisesti JMH:n kanssa samaa mieltä siitä että gen1 RSV on vastaus kaikkeen, mutta kääpiöille se ei ehkä sovi (anteeksi te kaikki siellä alhaalla).
Tälleen vajaasta parista metristä kun maailmaa katsoo, on se taas aivan ihastuttavan tilava pyörä. Pystyy mm hengittämään ajaessa.

Näin kääpiönä arvostan hyvin ulottuvilla olevia kahvoja, mutta alhaiselle istuinkorkeudelle en näe tarvetta - eihän sitä pyörää jalat maassa ajeta.

Mitens muuten onko seuraavan polven rsv:ssä jotain huonompaa verrattuna ensimmäiseen?
Olen vain lukenut kehityksestä ja parannuksista.
 
Itselläni painoa 60+kg. Ja prioriteeteissa katumukavuus nousee rata-aikojen edelle.
Kyllä ainakin äffäseparissa isokin tankkilaukku on ollut vielä aivan siedettävä. Saapas nähdä rupeaako vituttelemaan matalampikahvaisessa...
954 hondaa olen kiikaroinut. Ovat aivan edullisia :)

Jouset omalle painolla maksaa pari hunttia, joten ihan hirveesti ei tartte edes kaupantekotilanteessa tingata. Ja kun vaihtaa nuo alustahuollon yhteydessä niin ei tuu siitäkään ylimäärästä kustannusta. Tosin mukavuus/alustan toimivuus on aika paljon muutakin kuin pelkkä jousi. Et tod. näk. juurikaan huomaa eroa 60kg kaverille optimaalisella jousella vs. 80kg kaverille optimaalisella jousella, ero on kuitenkin niin pieni.
 
Tokko se huonompi on, taitaa vähän yläkierroshenkisempi olla ainakin paperilla. Ei omaa kokemusta. Kone aika sama, olikohan isommat läppärungot ja nokat erona. Sähköt muuttui aika reilusti. Puhtaasti makuasiana, ykkönen osuu UJM-rivistöstä silmään, kakkonen ei niin helposti. Joku kauppasi vuosi takaperin reilu 100tkm ajettua kakkos-Tuomoa, joten ehkä ne on yhtä kestäviäkin kuin vanhemmat.
Muistelen myös lukeneeni että olisivat ahtaampia, eli normaalikokoiselle passelimpia kuin eka polvi.
 
Itsellä kun raamia ja painoakin on sekä lihava akka tarakalla + laukut, ei voi ostaa mitään singeriä. Pitää olla hevosia reilusti. Alavääntöä sais olla tässä ZZR1400 enemmän, mut sitten kun ajelee yksin niin en ole vielä kertaakaan kiihdyttänyt kaasu pohjassa. Hevosvoimia ei ole kuitenkaan koskaan liikaa.
 
Näin kääpiönä arvostan hyvin ulottuvilla olevia kahvoja, mutta alhaiselle istuinkorkeudelle en näe tarvetta - eihän sitä pyörää jalat maassa ajeta.

Mitens muuten onko seuraavan polven rsv:ssä jotain huonompaa verrattuna ensimmäiseen?
Olen vain lukenut kehityksestä ja parannuksista.

Staattori on paska, jos ei ole päivitetty. Sähköt on can. Ei olekaan niin helppo kotipajassa korjata. Ylipäänsä kokemus gen1 pyöristä luotettavuuden osalta on positiivinen maailmalla. Jos gen2 pyörää ostaisin, niin ainoa vaihtoehto olis se big bore versio myynnissä. Vittu se ois pähee ja laitettu ammattilaisen toimesta.
 
Tuono vaikuttaa kyllä mielenkiintoselta. Ja tosiaan ei ole kakspyttyset bännissä, vaikka jotkut oli siihen suuntaan vähän veikkaillu. Onkos noissa Tuonoissa jotkut vuosimallit missä asiat on paremmin kun toisissa (sähköt jne.)?
 
Tuono vaikuttaa kyllä mielenkiintoselta. Ja tosiaan ei ole kakspyttyset bännissä, vaikka jotkut oli siihen suuntaan vähän veikkaillu. Onkos noissa Tuonoissa jotkut vuosimallit missä asiat on paremmin kun toisissa (sähköt jne.)?
Staattori-roottori on Gen.2 loppupään peleihin kuristettu lähemmäs riittävää tehoa, eli veikkaan 2009 & -10 jo vaihdettu (jos löytyy k.o. vuosina valmistettu yksilö?).
Kuukkelilla löytyy valmistenumerotieto mistä eteenpäin pienempitehoinen genu. Itsellä kärysi vm.2007 staattori jossain ~35tkm kohdilla, netissä paljon juttua tuosta tyyppiviasta. Halpa vaihtaa, mutta jos porsii jossain huitsin nevadassa niin on syytä olla vakuutus kunnossa. Muuten sähköt on italialaisittain ok (liittimet :right:).
 
Tulipa vielä mieleen tuosta moottorin pyörää liikuttaakseen tekemästä työstä...

Missä liitteen kuvan pyörässä vahvin moottori läpi kierrosalueen?
6689707_streetfighters_hp.jpg

Menin sitten ja integroin käppyröitä graafisesti photoshopissa.
Yamahassa vahvin kone, eli kuvaajassa käppyrän ja vaaka-akselin välinen alue suurin.
Kuvaajasta nopeasti päättelisi, että Trumpassa olisi hyvin voimaa, mutta eipä ollutkaan.

Tässä vertailuluvut:
yamaha 1
kawasaki 0.84
aprillia 0.82
ducati 0.73
triumph 0.72
 
Nuo on suhteessa tuon Jampin kierrosalueeseen. Saattaa tuolla tavalla saada 600cc räärääpyörän näyttämään paremmalta kuin mikään noista.
Olen kuullut tuota Trumppaa kehuttavan mehukkaaksi, nyt tajuan miksi. Ei RSV:kään laimealta tunnu mutta että jeesus, noin paljon enemmän alhaalta asti.
 
Nuo on suhteessa tuon Jampin kierrosalueeseen. Saattaa tuolla tavalla saada 600cc räärääpyörän näyttämään paremmalta kuin mikään noista.
Olen kuullut tuota Trumppaa kehuttavan mehukkaaksi, nyt tajuan miksi. Ei RSV:kään laimealta tunnu mutta että jeesus, noin paljon enemmän alhaalta asti.


Ei tuossa ole kyse mistään "paremmalta näyttämiseltä". Rehellisesti vaan lasketaan käppyröiden alta kokonaistehot. Tottakai kuussatasen räärään käppyrä näyttäisi tuossa rinnalla aika kilpailukykyiseltä, sikäli kun kellosta katsomalla tai kiihtyvyysanturilla mitattuna vauhtiakin piisaisi.

Olkoonkin trumpassa vaikka kuinka paljon alhaalta asti kunnei kierrä. Joutuu käyttämään pidempää välitystä -> takarenkaalle huonompi vääntö. Jos laitetaan sekä Speedtripleen että Fazeriin vaikkapa ykköselle sellainen välitys, jolla pääsee sataaakahtakymppiä, niin eipä taida palioa olla Trumpasta Jampalle vastusta.

Kyllähän se Speed Triple käytännössäkin aika hyvin kääntää ja vääntää jo alakiekoilta vakiovälityksillä ja normikatuajossa tuntuu kovin vahvalta.
Taisi vielä olla jonkin verran viritelty Speedtriple tuossa testissä mukana. Muut vakioita.
http://www.motorcycle-usa.com/2007/10/article/2007-triumph-speed-triple-comparison/
 
Tulipa vielä mieleen tuosta moottorin pyörää liikuttaakseen tekemästä työstä...

Missä liitteen kuvan pyörässä vahvin moottori läpi kierrosalueen?
katso liitettä 12309

Menin sitten ja integroin käppyröitä graafisesti photoshopissa.
Yamahassa vahvin kone, eli kuvaajassa käppyrän ja vaaka-akselin välinen alue suurin.
Kuvaajasta nopeasti päättelisi, että Trumpassa olisi hyvin voimaa, mutta eipä ollutkaan.

Tässä vertailuluvut:
yamaha 1
kawasaki 0.84
aprillia 0.82
ducati 0.73
triumph 0.72

Olipas yllätys, että korkeimmalle kiertävä kone osottautuu tuolla tapaa laskemalla parhaaksi. :D

Jos haluat vertailla erilaisia moottoreita ja pyöriä tuolla tavalla niin skaalaa nuo tehokäppyrät takarenkaan pyörintänopeudelle (tai suoraan pyörän nopeudeksi) niin saat paremmin vertailukelpoisia tuloksia. Toki tuonkin joutuu tekemään jokaiselle vaihteelle erikseen jos haluaa edes sinne päin vertailla suorituskykyä eri tilanteissa. Ja tehokäppyrän sijasta kannattaa käyttää suoraan vääntökäppyrää. Samalla näät, että millä vaihteella sitä tehoa ylipäänsä pystyy hyödyntämään.

Liitteenä esimerkkinä yhden mopon kiihtyvyys eri vaihteilla yhdellä välityksellä. (Ei huomioitu keulimista yms. dynaamisia ilmiöitä, joten pienellä vaihteella näyttää reippaasti yli 1g arvoja.) Käppyrän muotohan noissa on moottorin todellinen vääntökäyrä skaalattuna ko. välityksellä ko. nopeuteen. Yksi asia minkä tosta käppyrästä näkee hienosti, on se ettei ko. pyörää kannattanu kierrättää lähellekään rajaria ennen vaihtoa.
 

Liitetiedostot

  • Kappyra.JPG
    Kappyra.JPG
    161,2 KB · Katselut: 94
Back
Ylös