Supersport ilmansuodatin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Harri

New member
Ilmansuodattimia on sivuttu noissa aikasemmissa virittely ketjuissa, mutta aloitin silti uuden niin löydän kesälläkin hakemani tiedon helposti.

Eli ss-mallien suodattimista. Kallein vaihtoehto on ostaa pestävä suodatin ja avoin kansi samassa paketissa. Yksi vaihtoehto on ostaa pelkkä vapaavirtaussuodatin. Sitten voi myös pitää tavallisen suodattimen.

Mutta mitä sille boxin kannelle oikeasti kannattaa tehdä? Snorkkelit pois, puukolla puolet pois vai ei tee mitään? Onko niistä snorkkeleista mitään hyötyä, jos ei niin miksi siinä sellaiset on?

Viimekesäisessä MotoParkin saunakeskustelussa todettiin, että vapaavirtaussuodatin ei ole rahansa arvoinen, kun autotarvikekaupoista saa halvalla kertakäyttöisiä ja tehonlisäystä ei tule. Mitenkähän jos sille kannelle antaa puukkoa, olisiko silloin vapaavirtaussuodattimestakin jotakin hyötyä?
 
Kokemus Ducan 900-koneisesta Norsucagivasta: Ostin pestävän vaahtomuovisuodattimen ja poistin snorkkelit ilmaboxin kannesta, toimi Dynojetin Stage 1:n ja Laser Produron kanssa parhaiten niin. Kokeilin myös ilman kantta, vaan olisi vaatinut tukevasti rikkaampaa seosta sillä toimiakseen. Ne kärsät siinä kannessa ovat tietääkseni ainoastaan imuilman äänenvaimentimina.
 
Eli jos, on ohjelmoimassa ECU uudelleen joka tapauksessa kannattaa boxin kantta puukottaa, koska silloin saa ruiskun säädettyä.

Pitäisiköhän siihen ostaa se vapaavirtaussuodatin kuitenkin..
nixweiss.gif
 
Eli jos, on ohjelmoimassa ECU uudelleen joka tapauksessa kannattaa boxin kantta puukottaa, koska silloin saa ruiskun säädettyä.

Pitäisiköhän siihen ostaa se vapaavirtaussuodatin kuitenkin..
nixweiss.gif
Kannattaako sitä kantta rikkoa?
Riittäisikö vain töttöröiden poisto ja hengittävämpi suodatin?
Jäisi ainakin ehjä kansi jäljelle.
 
Jos tuo norsu on ollut kaasareilla, niin melko pienetkin ilman virtaavuutta parantavat muutokset ilmansuodattimeen / koteloon, pienentävät alipainetta imupuolella ja luistit eivät nouse ylös -> vaatii löysemmät jouset luistien päälle.

Ruiskuducateihin olen kokeillut erilaisia versioita airboxin kannesta sekä ilmanputsarista. Noilla tempuilla kikkailemalla saa 0-4hp lisää, joten ei ole kummoinen tehon nousu. Toimivin juttu mopoosi voisi olla, että käytät alkuperäisen kaltaista paperifiltteriä, snorkkelit pois ja jugurttipurkin kannen kokoinen reikä kotelon kanteen. Sitten säätö.

K&N-putsarilla (tai vastaavilla) ei saa juuri mitattavissa olevaa tehon nousua, koska 2-venttiiliducatin läpi pumppaamalle ilmamäärälle paperifiltterinkin virtaus riittää, koska filtterin pinta-ala on näissä ducateissa iso.

Jos ajattelit FIM:n karttoja, niin ne on tehty juurikin pyörille, joissa on vakioputsari ja TPS:n säätö tarkistettu.
 
FIM:n karttoja ajattelin. Eikös ne saa vielä muokattua pyöräkohtaisesti? Näin ainakin mainostivat sivuillaan.

Jogurttipurkin kokoiset reiät, eli siis laajennan niitä snorkkeli aukkoja jonkin verran.

Tarkoitus ei ole saada tehoja perkeleesti lisää, kun ei niitä tehoja tuohon kuitenkaan paljon saa, tai pitää vaihtaa nestejäähdytteinen moottiri tilalle. Tärkeintä olisi saada moottori toimimaan mahdollisimman hyvin. Säädättää aion sen joka tapauksessa, kun DP yläputket tai siis vaimentimet tulee.

Tuosta vapaavirtaus vs paperi suodattimesta olen kuullut samanlaista tarinaa ennenkin, joten taidan pysyä paperisessa niin ei tarvitse sitä pestä. Niitä pitäisi saada vielä aika edullisesti autotarvikekaupasta.
 
Tarkoitus ei ole saada tehoja perkeleesti lisää, kun ei niitä tehoja tuohon kuitenkaan paljon saa, tai pitää vaihtaa nestejäähdytteinen moottiri tilalle. Tärkeintä olisi saada moottori toimimaan mahdollisimman hyvin. Säädättää aion sen joka tapauksessa, kun DP yläputket tai siis vaimentimet tulee.

Tuosta vapaavirtaus vs paperi suodattimesta olen kuullut samanlaista tarinaa ennenkin, joten taidan pysyä paperisessa niin ei tarvitse sitä pestä. Niitä pitäisi saada vielä aika edullisesti autotarvikekaupasta.
Tuossa on meidän ilmansuodatin testi, jossa predatoria ajettiin dynossa kuudella eri suodattimilla. Lopputuloksen mukaan vapaavirtaussuodatin ei todellakaan ole rahan arvoinen.
http://www.ducatibikes.com/index.php/Ilmansuodatin_testi

Mulla on tuossa omassa vekottimessa avoin ilmansuodatin kotelo ja sen hyöty ilmenee lähinnä vääntö- ja tehokäyrän siirtymisenä alemmille kierroksille. Tehoa ei tullut yhtään lisää, mutta se tulee 300 rpm alemmilla kierroksilla, sama juttu väännössä. Parasta tuossa oli mehukkaan imuäänet. Enemmän tehoa ja vääntöä saa sitten avoimilla putkilla, jolloin imupuolen avaruudesta on hivenen enemmän apua.
 
FIM:n karttoja ajattelin. Eikös ne saa vielä muokattua pyöräkohtaisesti? Näin ainakin mainostivat sivuillaan.

Jogurttipurkin kokoiset reiät, eli siis laajennan niitä snorkkeli aukkoja jonkin verran.

Tarkoitus ei ole saada tehoja perkeleesti lisää, kun ei niitä tehoja tuohon kuitenkaan paljon saa, tai pitää vaihtaa nestejäähdytteinen moottiri tilalle. Tärkeintä olisi saada moottori toimimaan mahdollisimman hyvin. Säädättää aion sen joka tapauksessa, kun DP yläputket tai siis vaimentimet tulee.

Tuosta vapaavirtaus vs paperi suodattimesta olen kuullut samanlaista tarinaa ennenkin, joten taidan pysyä paperisessa niin ei tarvitse sitä pestä. Niitä pitäisi saada vielä aika edullisesti autotarvikekaupasta.
Saa muokattua. Ja 15M ecun tapauksessa melko tarkastikin.

Snorkkelit pois JA jugurttipurkin kannen kokoinen reikä kopan kanteen. Eli siis snorkkeleiden reikien lisäksi.

Juu, näillä pikkukonsteilla siihen ei paljoa lisätehoa saa. Voipi olla, että huipputehoa ei yhtään lisää. Mutta oikealla linjalla olet, eli säätele se toimimaan.

Pidän hyllyssä FRAM:n ilmanputsareita. Maksavat muistaakseni 8€/kpl kaupassa. Olisiko ollut niin, että sama putsari kuin porsse 924:ssä.
 
Täytyypäsitten tehdä lisäreikä kanteen ja ottaa snorkkelit pois. Lisäksi usko sen mitä Motomajojen saunassa ja täällä on kerrottu, eli pidän paperisuodattimen paikoillaan. Eipähän tartte pestä/öljytä vapaavirtaussuodatintakaan.

On tämä hyvä foorumi, kun saa asiakysymyksiinkin vastauksia, kun asiallisesti kysyy.
 
Voisikohan tässä tiedustella, mikä tarvikeliikkeestä saatava ilmansuodatin sopii SS/S 750-900 1998->?
"888":n mainitsema Porschen suodatin käy <-98 ja lienee(vai onko) eri mittainen.
Entä polttoainesuodatin?
Tietenkin voin ottaa mallit mukaan ja mennä vertailemaan, mutta valmiin tiedon kanssa olisi mukavampi mennä ostoksille.
 
Löyty vanhasta nyyssifaqista - en tiedä onko mitään hyötyä ie:n kanssa.

sanoi:
replacement air filter for 851

If you don't want to shell out mucho dinero for a genuine Fiamm part, run
down to the local auto parts store and pick up either Purolator xx31153 or
Fram CA3399. Both are meant for the '77 Porsche 924 2.0. The Fram version
fits perfectly, while you'll need to trim the Purolator one a tad.

Tämä listahan oli muistaakseni tuossa nokkahihna-säikeessä:
http://www.users.waitrose.com/~paso/parts.htm:

sanoi:
Air Filters: The air filter for the 1992-98 900ss/851/888 is the same as fitted to a Porsche 924. Dimensions are: 211 x 211 x 57. Purflex A515 (K & N equivalent: 33-2003, Mann-Hummel filter part number P12210), costs £5.75 and is common fitment on numerous cars

Edit: tässä vielä linkit K&N:n suodattimiin:

http://www.knfilters.com/search/applications.aspx?Prod=DU-9098
http://www.knfilters.com/search/applications.aspx?Prod=DU-0900
 
Löyty vanhasta nyyssifaqista  - en tiedä onko mitään hyötyä ie:n kanssa.

sanoi:
replacement air filter for 851

If you don't want to shell out mucho dinero for a genuine Fiamm part, run
down to the local auto parts store and pick up either Purolator xx31153 or
Fram CA3399. Both are meant for the '77 Porsche 924 2.0. The Fram version
fits perfectly, while you'll need to trim the Purolator one a tad.

Tämä listahan oli muistaakseni tuossa nokkahihna-säikeessä:
http://www.users.waitrose.com/~paso/parts.htm:

sanoi:
Air Filters: The air filter for the 1992-98 900ss/851/888 is the same as fitted to a Porsche 924. Dimensions are: 211 x 211 x 57. Purflex A515 (K & N equivalent: 33-2003, Mann-Hummel filter part number P12210), costs £5.75 and is common fitment on numerous cars

Edit: tässä vielä linkit K&N:n suodattimiin:

http://www.knfilters.com/search/applications.aspx?Prod=DU-9098
http://www.knfilters.com/search/applications.aspx?Prod=DU-0900
ton mukaan porshen suodatin kävis 851.seen.Eipä kuiteskaan käy...on nimittäin toi paksuus(57) liikaa vakiokopalle,muistaakseni pitäis olla 36mm.Ei kotelo enään sulkeutunu,ja tankki ahdisti.
talktohand.gif
 
Löyty vanhasta nyyssifaqista - en tiedä onko mitään hyötyä ie:n kanssa.

sanoi:
replacement air filter for 851

If you don't want to shell out mucho dinero for a genuine Fiamm part, run
down to the local auto parts store and pick up either Purolator xx31153 or
Fram CA3399. Both are meant for the '77 Porsche 924 2.0. The Fram version
fits perfectly, while you'll need to trim the Purolator one a tad.

Tämä listahan oli muistaakseni tuossa nokkahihna-säikeessä:
http://www.users.waitrose.com/~paso/parts.htm:

sanoi:
Air Filters: The air filter for the 1992-98 900ss/851/888 is the same as fitted to a Porsche 924. Dimensions are: 211 x 211 x 57. Purflex A515 (K & N equivalent: 33-2003, Mann-Hummel filter part number P12210), costs £5.75 and is common fitment on numerous cars

Edit: tässä vielä linkit K&N:n suodattimiin:

http://www.knfilters.com/search/applications.aspx?Prod=DU-9098
http://www.knfilters.com/search/applications.aspx?Prod=DU-0900
Jos sen ilmansuodatinkopan mitat ovat samat kuin minulla (211x211), niin M-Filter MAP 6696 tai Teho 2230 ovat leveys/pituus suunnassa sopivia. Ainut ongelma on tuo suodattimen korkeus. Vakiona se on matala (~25 mm), kun noissa se on noin 60 mm korkea. Avoimella ilmansuodatin kotelolla se menee sinne kivasti, mutta mulla ne eivät menneet vakio kopalla. Mittanauha käteen ja mittailemaan... Öljynsuodattimista M-Filter 327 ja TEHO 4029 pitäsi olla sopivia.
 
Voisikohan tässä tiedustella, mikä tarvikeliikkeestä saatava ilmansuodatin sopii SS/S 750-900 1998->?
"888":n mainitsema Porschen suodatin käy <-98 ja lienee(vai onko) eri mittainen.
Entä polttoainesuodatin?
Tietenkin voin ottaa mallit mukaan ja mennä vertailemaan, mutta valmiin tiedon kanssa olisi mukavampi mennä ostoksille.
Kävin lukemassa alkup. suodattimesta tekstit ja sieltä löytyi FIAAM PA 7059. Tuolla varmaan löytyy. Öljyfiltterihän on sitten se Champion H301. Bensaa en (vielä) tiedä.
 
Jos tuo norsu on ollut kaasareilla, niin melko pienetkin ilman virtaavuutta parantavat muutokset ilmansuodattimeen / koteloon, pienentävät alipainetta imupuolella ja luistit eivät nouse ylös -> vaatii löysemmät jouset luistien päälle.
Juu, kaasariversio kyseisestä elukasta. Dynojetin mukana tulee löysemmät jouset, joita myös käytin. Mä kun olen tällainen kaasariaikakauden kasvatti, muinaishistoriallinen jäänne.
biggrin.gif
 
Jos tuo norsu on ollut kaasareilla, niin melko pienetkin ilman virtaavuutta parantavat muutokset ilmansuodattimeen / koteloon, pienentävät alipainetta imupuolella ja luistit eivät nouse ylös -> vaatii löysemmät jouset luistien päälle.
Juu, kaasariversio kyseisestä elukasta. Dynojetin mukana tulee löysemmät jouset, joita myös käytin. Mä kun olen tällainen kaasariaikakauden kasvatti, muinaishistoriallinen jäänne.
biggrin.gif
No onhan noita kaasarimopojakin vielä liikkeellä aika monta, myös Ducatin tekeminäkin. Harmi vaan ettei niitä kakkivia norsuja täälläpäin kovin montaa näy. Joskus on käynyt mielessä moisen uittaminen tänne, mutta tullin mielivalta hiukan huolettaa, sekä useamman kuin kahden mopon pito maassa, jossa tavanomaisen mopon ajaminen läpi vuoden ei ole kovin mielekästä.
 
Harmi vaan ettei niitä kakkivia norsuja täälläpäin kovin montaa näy. Joskus on käynyt mielessä moisen uittaminen tänne, mutta tullin mielivalta hiukan huolettaa, sekä useamman kuin kahden mopon pito maassa, jossa tavanomaisen mopon ajaminen läpi vuoden ei ole kovin mielekästä.
Tuossa pari viikkoa sitten kävin Hollannissa Oldtimerbeursissa (kuvia tulossa), sieltä olisi 650:n saanut 950€:lla. Kulunut, mutta toimiva. Aina niitä silloin tällöin putkahtelee myyntiin. Ai niin, sen ilmanputsarin (pestävä vaahtomuovinen) tilasin "down under", TÄÄLTÄ, tuli kolmessa viikossa kohtuuhintaan. Kannattava ratkaisu motoon, johon on vaikea saada putsareita.
 
ööö, down under? Suoraan lännessähän tuo näyttäis olevan, eli kanukkilassa. Näytti löytyvän filsu ainakin nykyiseen, muttei mahdolliseen tulevaan kakkosmopottiin.

Juu, onhan noita ysisatasia ja jokunen kolmen vartin norsu kökkinyt jopa Lauttasaaressa ajoittain, mutta järjettömillä hintapyynneillä, tietty, ja saishan tommosen ysisatasen vaikka tuolta Detlevin kautta muutamalla tonnilla sakemannilasta, mutta jos niiden verotusarvo sitten määrättäisiin noiden parin ylihinnoitellun mukaan, niin eipä innosta. Samahan tuo koskee useita Ducatin malleja, mm. ST4:sta, Monsteria ja SS-malleja, joita saisi sieltä Itämerren ja Välimeren väliltä masentavan edullisesti, mutta sitten rakas verokarhu ja ystävämme tulli lätkäisevät haaveilijan pikaisesti maanpinnalle mopon hinnan jopa tuplaavilla veromätkyillä...

Ohops, tais lipsahtaa jo aika reilusti OT:n puolelle.
 
ööö, down under? Suoraan lännessähän tuo näyttäis olevan, eli kanukkilassa. Näytti löytyvän filsu ainakin nykyiseen, muttei mahdolliseen tulevaan kakkosmopottiin.

Juu, onhan noita ysisatasia ja jokunen kolmen vartin norsu kökkinyt jopa Lauttasaaressa ajoittain, mutta järjettömillä hintapyynneillä, tietty, ja saishan tommosen ysisatasen vaikka tuolta Detlevin kautta muutamalla tonnilla sakemannilasta, mutta jos niiden verotusarvo sitten määrättäisiin noiden parin ylihinnoitellun mukaan, niin eipä innosta. Samahan tuo koskee useita Ducatin malleja, mm. ST4:sta, Monsteria ja SS-malleja, joita saisi sieltä Itämerren ja Välimeren väliltä masentavan edullisesti, mutta sitten rakas verokarhu ja ystävämme tulli lätkäisevät haaveilijan pikaisesti maanpinnalle mopon hinnan jopa tuplaavilla veromätkyillä...

Ohops, tais lipsahtaa jo aika reilusti OT:n puolelle.
Olen parina syksynä käynyt ostamassa itselleni auton saksasta ja kyllä mielestäni tulli nykyään määrää aika varovaisesti verot... kai se sama linja alkaa olla prätkissä myös. Eli eivät ne uskalla valitusten pelossa laittaa korkeiden pyyntihintojen mukaan veroja enää...
 
Back
Ylös