Sytytysboksin testaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mopomies

New member
Pystyykö millään mittaustavalla todentaa sytytysyksikön toimivuutta? Kyseessä suzuki intruder 800..
 
Ongelma on lähinnä, se että toisesta sylinteristä katoaa silloin tällöin kipinä ja tämäkin pienemmillä kierroksilla.... Tai tietyllä kierrosalueella. Puolat,johdot,hatut ja tulpat vaihdettu, eli tuota boksia vähän epäilen... Se pulssianturi todennäköisesti toimii, kun toimii tuo toinen sylinteri ja välillä tämä toinenkin😊
 
Kyllä bensa puolin pitäis olla ok, kaasareiden sisukset uusittu, ultra pesty ja synkattu...
Aikaisemmin oli epäilys että se uittaisi bensaa ja siten söisi tulpan... Tosin tässä pytyssä on nokinen tulppa mikä väliin pätkii.. Kuiva nokinen vois viitata heikkoon sytytykseen, muutenki huono juttu kun vika ei ole säännöllistä.
Alussa ongelma oli sellainen että toimi n.20km matkan ok, 100kmh-80kmh tie osuudella(jota ajan usein) ja sen jälkeen alkoi nykyttää, mutta häipyi kun antoi hanaa. Sitten on ollut sellaistakin että käynnistäessä ei ole toinen pytty saanut kipinää, tosin kun tulpan kun vaihtaa, niin taas kipinöi... Että tälläisiä mutta nämä taitaa olla vain haasteita:grin:
 
Monesti cdi boxin vian diagnosointi = kaikkien muiden komponenttien toiminnan varmistaminen ja niiden ollessa kunnossa cdi on viallinen, noita harvoin pystyy siis mittamalla tarkastamaan.
 
Kyllä bensa puolin pitäis olla ok, kaasareiden sisukset uusittu, ultra pesty ja synkattu...
Aikaisemmin oli epäilys että se uittaisi bensaa ja siten söisi tulpan... Tosin tässä pytyssä on nokinen tulppa mikä väliin pätkii.. Kuiva nokinen vois viitata heikkoon sytytykseen, muutenki huono juttu kun vika ei ole säännöllistä.
Alussa ongelma oli sellainen että toimi n.20km matkan ok, 100kmh-80kmh tie osuudella(jota ajan usein) ja sen jälkeen alkoi nykyttää, mutta häipyi kun antoi hanaa. Sitten on ollut sellaistakin että käynnistäessä ei ole toinen pytty saanut kipinää, tosin kun tulpan kun vaihtaa, niin taas kipinöi... Että tälläisiä mutta nämä taitaa olla vain haasteita:grin:

Mulla oli aikoinaan XJ 900:ssa saman tyyppinen ongelma,kaasarit putsattiin ja synkattiin, tulpat, sytytysjohtimet ja puolat vaihdettiin,kun sattui noita varaosia tallissa olemaan. Aina vain pätki ja "prötäsi". Koeajolla huomasin että ongelma esiintyy vain 2600- 2900 rpm-alueella ja välillä rundimittari putosi nollaan. Vaihdoin varaosapyörästä CDI-boxin ja kuntoon tuli.
 
Tässä pienessä mielessä mietin, että voiko sytysboksi hajottaa varsinaisesti tulppaa? Ja sitä että lämpimänä ja tietyn matkan kuluttua alkaa käynti temppuilla...

Kaikkea olen yrittänyt miettiä mikä voisi vaikuttaa tämän, yhtenä vaihtoehtona pidin ilmavuotoja venttiilin välistä, kun on tuota puristuspaine-eroa sylintereiden välillä, mutta tässä sylinterissä on kuitenkin paremmat paineetkin...
 
Jos ero puristuspaineessa on selkeä, eikä ihan mitään barin kymmenyksiä, niin sellainen tulee mieleen, että kaasareiden synkkaus alipaineella mitattuna menee väärin, koska sylinterit tuottavat erilaisen puristuksen vuoksi eri määrän imua. Ja tuosta taas voi periaatteessa seurata se, että jompikumpi käy laihalla tai rikkaalla, ja se rikkoo tulppaa. Mutta aika kaukaa haettu tämä toki on.
 
Tässä pienessä mielessä mietin, että voiko sytysboksi hajottaa varsinaisesti tulppaa? Ja sitä että lämpimänä ja tietyn matkan kuluttua alkaa käynti temppuilla...

Kaikkea olen yrittänyt miettiä mikä voisi vaikuttaa tämän, yhtenä vaihtoehtona pidin ilmavuotoja venttiilin välistä, kun on tuota puristuspaine-eroa sylintereiden välillä, mutta tässä sylinterissä on kuitenkin paremmat paineetkin...

Tää sytytys toimii sillälailla (korjatkaa jos ja kun ajattelen väärin) että puolan ensiökäämiin (=sähkömagneetti) tulee 12 v sähkö. Sitten sen ensiökäämin takia puolan toisiokäämiin indusoituu magneettikentän kautta myös jännite jonka suuruus riippuu toisiokäämiin laitettujen kierrosten määrästä, mutta sen verran että tulppa saa kipinän... Mikä tapahtuu niin, että kun se ecu päättää katkaista ensiökäämistä sen 12 v sähkön, niin siihen toisiokäämiin indusoitunut iso jännite ei enää pysy ruodussa kun se sähkömagneettikenttä loppu. Tuloksena se että toisikäämin iso jännite lähtee/pääsee karkuun tulpanjohtojen kautta sytytystulpalle, missä jännite aiheuttaa kipinän. Ja sitten taas ecu antaa puolalle sähköä seuraavaa kipinää varten.

Niin tän perusteella ecu ei voi tuhota tulppaa muuten kuin ehkä totaalisen väärin ajoitetulla sytytyksellä joka sitten jotenkin kastelis tulpan kun kone ei käynnisty. Mutta ei minusta muuten.
 
Viallinen tai väärin säädetty TPS (kaasuläpän asentoanturi) voisi kait aiheuttaa tuollaista. Ehkä. Sikäli kuin laitteessa sellainen on. Ainakin Banditissa tuo huhupuheiden mukaan myöhästää sytytystä jollain osakierrosalueella tietyllä kaasuläpän asennolla, koska melumääräykset. Kaasuun vastaavuus senkuin parani kun irrotti johdon...
 
Tää sytytys toimii sillälailla (korjatkaa jos ja kun ajattelen väärin) että puolan ensiökäämiin (=sähkömagneetti) tulee 12 v sähkö. Sitten sen ensiökäämin takia puolan toisiokäämiin indusoituu magneettikentän kautta myös jännite jonka suuruus riippuu toisiokäämiin laitettujen kierrosten määrästä, mutta sen verran että tulppa saa kipinän... Mikä tapahtuu niin, että kun se ecu päättää katkaista ensiökäämistä sen 12 v sähkön, niin siihen toisiokäämiin indusoitunut iso jännite ei enää pysy ruodussa kun se sähkömagneettikenttä loppu. Tuloksena se että toisikäämin iso jännite lähtee/pääsee karkuun tulpanjohtojen kautta sytytystulpalle, missä jännite aiheuttaa kipinän. Ja sitten taas ecu antaa puolalle sähköä seuraavaa kipinää varten.

Niin tän perusteella ecu ei voi tuhota tulppaa muuten kuin ehkä totaalisen väärin ajoitetulla sytytyksellä joka sitten jotenkin kastelis tulpan kun kone ei käynnisty. Mutta ei minusta muuten.

Jos ecu:n tekemä katkaisu on tarpeeksi hidas niin sitten kipinän jännite jää myös alhaisemmaksi. Tuotahan
pystyisi skoopilla katsomaan minkälainen reuna siinä on. Tai jos se ecu jollain kierroslukualueella ei saa kunnolla triggausta niin sekin voi aiheuttaa pätkimistä joka sitten tuhoaa tulpan.

Jollei skooppia ole niin sitten kannattanee yrittää löytää jostain vastaava pyörä josta voi kokeilla vaihtaa osia, nuo osittaiset viat on joskus hankalia löytää.
 
Tämä on niin vanha ettei ole kaasuläpälle tunnistinta, mutta joskus mietin kalvoluistimen jumittamista kun tämä kaasutin on tämä vinomalli (BST) mutta pitäis kyllä toimia..

Kaasuttimet on synkattu vesipinnoilla(vesipullo mittari) ja saatu ok tilaan, mutta joskus kokeilin alipainemittareilla synkata, niin eipä tullut mitään järkevää..alipaine meni paineen puolelle muistaakseni ainakin toisella kaasuttimella, mutta luotan vesipintaan, koska jos siinä jää molemmat pinnat samaan eri kierroksilla.
 
Yks jippo vois olla että kokeilee lämmittää ecua pyörän käydessä varovasti hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella. Toinen keino on jäähdyttäminen vaikkapa kylmäspräyllä, monesti esimerkiksi ecun sisäinen huono liitos alkaa oireilla lämmön muutoksella.

Käsittääkseni valtaosa ecuista katkoo maata, eli maadoitukset kannattaa tarkastaa ja mitata huolella. Jännite-eroa ei saisi maadoituspiteiden välillä juuri olla..


- T -
 
Tämä on niin vanha ettei ole kaasuläpälle tunnistinta, mutta joskus mietin kalvoluistimen jumittamista kun tämä kaasutin on tämä vinomalli (BST) mutta pitäis kyllä toimia..

Kaasuttimet on synkattu vesipinnoilla(vesipullo mittari) ja saatu ok tilaan, mutta joskus kokeilin alipainemittareilla synkata, niin eipä tullut mitään järkevää..alipaine meni paineen puolelle muistaakseni ainakin toisella kaasuttimella, mutta luotan vesipintaan, koska jos siinä jää molemmat pinnat samaan eri kierroksilla.


Onhan kalvot ehjät ? Mulla oli joskus xs1100 jossa oli nuppineulanpään kokoisia reikiä muutama. Kävi joillakin alueilla ihan ok mutta mustasi tulppia ja kulutti bensaa ihan hassusti, hiljaa ajaessa 8 -10l/100km, kovempaa ajaessa sitten meni vaan 6 l/100km. Valoa vasten tarkistamalla tuokin selviää, ei oikein muuten (synkkaus onnistuu mutat se menee pieleen kun kaasua avataan ja reiät alkaa vaikuttamaan satunnaisesti).
 
Jos ecu:n tekemä katkaisu on tarpeeksi hidas niin sitten kipinän jännite jää myös alhaisemmaksi. Tuotahan
pystyisi skoopilla katsomaan minkälainen reuna siinä on. Tai jos se ecu jollain kierroslukualueella ei saa kunnolla triggausta niin sekin voi aiheuttaa pätkimistä joka sitten tuhoaa tulpan.

Jollei skooppia ole niin sitten kannattanee yrittää löytää jostain vastaava pyörä josta voi kokeilla vaihtaa osia, nuo osittaiset viat on joskus hankalia löytää.

Kyllä se nyt on niin että puolalle johdetaan 12 V jännite joka aiheuttaa virran ja magneettikentän ja kun jännite katkaistaan (aikojen alussa katkojan kärjillä) niis tämä tasavirran katkaisu aiheuttaa induktiivisesti sen, että yläjännitekäämiin indusoituu niin suuri jännite että tulpan kärkien yli hyppää kipinä. Mitä nopeammin virta saadaan katkaistua sitä paermpi on kipinä.
 
Kyllä se nyt on niin että puolalle johdetaan 12 V jännite joka aiheuttaa virran ja magneettikentän ja kun jännite katkaistaan (aikojen alussa katkojan kärjillä) niis tämä tasavirran katkaisu aiheuttaa induktiivisesti sen, että yläjännitekäämiin indusoituu niin suuri jännite että tulpan kärkien yli hyppää kipinä. Mitä nopeammin virta saadaan katkaistua sitä paermpi on kipinä.


Sitähän yritin tuossa selittää että se katkaisunopeus on tärkeä. Ennen katkojalla pätkittiin miinus johtoa mutta sillä ei nyt ole mitään vaikutusta tähän keskusteluun, kunhan sähkövirta saadaan vaan katkaistua niin toisioon indusoituu jännite. Tuo katkaisunopeus on hankala selvittää mutta skoopilla sen näkisi. Mutta en usko että se tässä on ongelmana ( suurella todennäköisyydellä ) vaan seokset ovat pielessä eri kaasun alueilla. Muutaman muunkin tapauksen olen nähnyt joissa kalvoissa on ollut reikiä, aiheuttavat juuri hassuja seosmuutoksia.
 
Mukava, että aiheesta keskustellaan näinkin paljon, tietty tälläi talvella ei haittaa vaikka mopo vähän reistailee ja mietiskellä mikähän sitä vaivaa, mutta kesällä se ei ole enään niin kivaa:p

Vois olla, että hommaisin jonkun halvan boksin ebaystä ja sillai pääsis kokoilemaan.
Ohivuoto mittauksia ajattelin tehdä ja katsoa mistä vois puristuspaineet ja paine-erot johtua..
 
Back
Ylös