Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

Kyllä bensa puolin pitäis olla ok, kaasareiden sisukset uusittu, ultra pesty ja synkattu...
Aikaisemmin oli epäilys että se uittaisi bensaa ja siten söisi tulpan... Tosin tässä pytyssä on nokinen tulppa mikä väliin pätkii.. Kuiva nokinen vois viitata heikkoon sytytykseen, muutenki huono juttu kun vika ei ole säännöllistä.
Alussa ongelma oli sellainen että toimi n.20km matkan ok, 100kmh-80kmh tie osuudella(jota ajan usein) ja sen jälkeen alkoi nykyttää, mutta häipyi kun antoi hanaa. Sitten on ollut sellaistakin että käynnistäessä ei ole toinen pytty saanut kipinää, tosin kun tulpan kun vaihtaa, niin taas kipinöi... Että tälläisiä mutta nämä taitaa olla vain haasteita![]()
Tässä pienessä mielessä mietin, että voiko sytysboksi hajottaa varsinaisesti tulppaa? Ja sitä että lämpimänä ja tietyn matkan kuluttua alkaa käynti temppuilla...
Kaikkea olen yrittänyt miettiä mikä voisi vaikuttaa tämän, yhtenä vaihtoehtona pidin ilmavuotoja venttiilin välistä, kun on tuota puristuspaine-eroa sylintereiden välillä, mutta tässä sylinterissä on kuitenkin paremmat paineetkin...
Tää sytytys toimii sillälailla (korjatkaa jos ja kun ajattelen väärin) että puolan ensiökäämiin (=sähkömagneetti) tulee 12 v sähkö. Sitten sen ensiökäämin takia puolan toisiokäämiin indusoituu magneettikentän kautta myös jännite jonka suuruus riippuu toisiokäämiin laitettujen kierrosten määrästä, mutta sen verran että tulppa saa kipinän... Mikä tapahtuu niin, että kun se ecu päättää katkaista ensiökäämistä sen 12 v sähkön, niin siihen toisiokäämiin indusoitunut iso jännite ei enää pysy ruodussa kun se sähkömagneettikenttä loppu. Tuloksena se että toisikäämin iso jännite lähtee/pääsee karkuun tulpanjohtojen kautta sytytystulpalle, missä jännite aiheuttaa kipinän. Ja sitten taas ecu antaa puolalle sähköä seuraavaa kipinää varten.
Niin tän perusteella ecu ei voi tuhota tulppaa muuten kuin ehkä totaalisen väärin ajoitetulla sytytyksellä joka sitten jotenkin kastelis tulpan kun kone ei käynnisty. Mutta ei minusta muuten.
Tämä on niin vanha ettei ole kaasuläpälle tunnistinta, mutta joskus mietin kalvoluistimen jumittamista kun tämä kaasutin on tämä vinomalli (BST) mutta pitäis kyllä toimia..
Kaasuttimet on synkattu vesipinnoilla(vesipullo mittari) ja saatu ok tilaan, mutta joskus kokeilin alipainemittareilla synkata, niin eipä tullut mitään järkevää..alipaine meni paineen puolelle muistaakseni ainakin toisella kaasuttimella, mutta luotan vesipintaan, koska jos siinä jää molemmat pinnat samaan eri kierroksilla.
Jos ecu:n tekemä katkaisu on tarpeeksi hidas niin sitten kipinän jännite jää myös alhaisemmaksi. Tuotahan
pystyisi skoopilla katsomaan minkälainen reuna siinä on. Tai jos se ecu jollain kierroslukualueella ei saa kunnolla triggausta niin sekin voi aiheuttaa pätkimistä joka sitten tuhoaa tulpan.
Jollei skooppia ole niin sitten kannattanee yrittää löytää jostain vastaava pyörä josta voi kokeilla vaihtaa osia, nuo osittaiset viat on joskus hankalia löytää.
Kyllä se nyt on niin että puolalle johdetaan 12 V jännite joka aiheuttaa virran ja magneettikentän ja kun jännite katkaistaan (aikojen alussa katkojan kärjillä) niis tämä tasavirran katkaisu aiheuttaa induktiivisesti sen, että yläjännitekäämiin indusoituu niin suuri jännite että tulpan kärkien yli hyppää kipinä. Mitä nopeammin virta saadaan katkaistua sitä paermpi on kipinä.