T-Bird -95 rykii

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Union Jack
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Union Jack

New member
1. Sylinterin pakoputkesta pukkaa nokista savua, syttytulppa yhtä musta kuin mielikin
bawling.gif

kone käy katkonaisesti alakierroksilla, yläreservissä vetää hyvin mutta savuttaa silloinkin.
Tehty-listalla tähän mennessä: Uusittu repaleiset kumikurkut, huolellinen ultrapesu 1.kaasarille, puristuspaineet tasaiset, arvot oli n.8 yksikön pinnassa kaikilla kolmella sylinterillä, syttytulpan vaidolla toimii hetken aikaa jotenkin kunnes rykiminen alkaa taas. Edellisestä venttiilien säädöstä ei ole tietoa, 35 tkm mittarissa, 10 tkm omia ajoja. Sama onko K&N tai orkkis suodatin asennetuna, kaikki näyttäis olevan ok mutta kun knowhow tekniikassa on sitä sun tätä niin mitäs muuta kun utelemaan josko jollain olisi kokemuksia/tietoa vastaavasta häiriöstä.
 
1. Sylinterin pakoputkesta pukkaa nokista savua, syttytulppa yhtä musta kuin mielikin
bawling.gif

kone käy katkonaisesti alakierroksilla, yläreservissä vetää hyvin mutta savuttaa silloinkin.
Tehty-listalla tähän mennessä: Uusittu repaleiset kumikurkut, huolellinen ultrapesu 1.kaasarille, puristuspaineet tasaiset, arvot oli n.8 yksikön pinnassa kaikilla kolmella sylinterillä, syttytulpan vaidolla toimii hetken aikaa jotenkin kunnes rykiminen alkaa taas. Edellisestä venttiilien säädöstä ei ole tietoa, 35 tkm mittarissa, 10 tkm omia ajoja. Sama onko K&N tai orkkis suodatin asennetuna, kaikki näyttäis olevan ok mutta kun knowhow tekniikassa on sitä sun tätä niin mitäs muuta kun utelemaan josko jollain olisi kokemuksia/tietoa vastaavasta häiriöstä.
Hmm...

- 1. Pytystä venttiilinohjuri irti tai ohjurin kumi (onkohan tässä vehkeessä moisia?) irti/palasina.

- 1. Pytystä männän öljyrengas poikki tai useammassa osassa.


Kun kerran puristuksia ja vetoja koneessa on, kaasaripuoli on kunnossa(?) ja vika ilmenee vain yhdessä pytyssä ei vaihtoehtoja kauhiasti jää.

Öljyä siellä siis palaa? Onko tulppa öljyinen, kuluuko öljyä normaalia enempää, onko savutus öljysavua? Toinen vaihtoehto on että kaasaripuolella on jotain häikkää ja 1. pytty saa kohtuuttomasti liikaa bensaa...

Onko tuossa koneessa venttilinkoppa vaikea irroittaa? Jos pääset näkemään ja tarkastamaan sieltä venttiilinohjurit ja ohjurinkumit, niin sekin selviäisi.

Pahimmillaan homma voi kyllä tarkoittaa kevyttä koneremonttia, mutta älä vielä heitä kirvestä kaivoon!
biggrin.gif

On sitä mystisempiäkin juttuja korjattu muutamassa minuutissa...
 
Samoja ongelmia ollut/on, mulla Adventurer -96 mutta sama kone ja samat Mikunin kaasarit (kai ?)
On sitten todella tarkka tuosta bensanpintojen korkeudesta. Tsekkaisin ekana bensanpinnan korkeuden 14,5mm (kaikista kaasareista). Huolellisella bensanpinna säädöillä sain omani ajettavaksi mutta vieläkin pölläyttelee sen verran mustaa katsoin parhaaksi tilata myös uudet neulaputket >  jotka oli silminnähden kuluneet soikeiksi (vaikka pyörällä ajettu vasta n.8000km). Itselleni oon antanut kertoa että on kai noissa Mikuneissa jonkinlainen "tyyppiominaisuus" siis nuo nopeasti kuluvat neulaputket.
Siis lyhyesti, KAASARIT huolelliseen syyniin laittaisin  
cool.gif

-bensanpinnat
-neulaventtiilit
-kohotsydeemi ja sen o-renkaat
-neulaputket
-neulaputken/luistirungon alapäässä oleva o-rengas
nää kaikki sellasia mitkä voi antaa ylimäärästä gasoa läpi
sen olen myöskin huomannu että näiden kaikkien o-renkaiden ja muiden kanssa ei voi koskaan olla liian huolellinen
 
Samoja ongelmia ollut/on, mulla Adventurer -96 mutta sama kone ja samat Mikunin kaasarit (kai ?)
On sitten todella tarkka tuosta bensanpintojen korkeudesta. Tsekkaisin ekana bensanpinnan korkeuden 14,5mm (kaikista kaasareista). Huolellisella bensanpinna säädöillä sain omani ajettavaksi mutta vieläkin pölläyttelee sen verran mustaa katsoin parhaaksi tilata myös uudet neulaputket >  jotka oli silminnähden kuluneet soikeiksi (vaikka pyörällä ajettu vasta n.8000km). Itselleni oon antanut kertoa että on kai noissa Mikuneissa jonkinlainen "tyyppiominaisuus" siis nuo nopeasti kuluvat neulaputket.
Siis lyhyesti, KAASARIT huolelliseen syyniin laittaisin  
cool.gif

-bensanpinnat
-neulaventtiilit
-kohotsydeemi ja sen o-renkaat
-neulaputket
-neulaputken/luistirungon alapäässä oleva o-rengas
nää kaikki sellasia mitkä voi antaa ylimäärästä gasoa läpi
sen olen myöskin huomannu että näiden kaikkien o-renkaiden ja muiden kanssa ei voi koskaan olla liian huolellinen

Smoke on nokista, ei öljyistä joten kaasaripuolelle tässä edelleen keskitytään.
Tyyppivian syyksi neulaputkien herkän kulumisen osalta arvelen Mikunin erikoisen muotoista litteätä luistia joska ei pysy kuosissaan yhtähyvin kuin perinteinen pyöreä malli.
Samoilla kaasareilla on pata näissä vanhemmissa Adventurerissa ja T-Birdissä.
Taitaa ne bensanpinnat olla nyt vähän sinnepäin, n. millin toleransseilla ne mittasin ja niputin hyvässä uskossa jotta hyvä tulee, neulat ja neulaputket jäivät tarkastamatta.
Jokatapauksessa kaasarit puretaan vielä kerran kun kohokammion tiivisteet tulivat osatilauksessa vääränlaisena, kuin myös kumikurkut tuli ensin tosi rankasti kuristettuina, kakskolmasosaa oli kurkun pinta-alasta tukittu
eek.gif

Seuraavassa toimitetussa kumikurkkuversiossa oli enää 6 mm kuria, sen hyväksyin ja asensin paikalleen ainakin toistaiseksi.
Niin se 1# kohokammio on vuotanut  tiivarista hieman jo pitemmän aikaa, haiskahtaa sille että bensan pinta on tapissa.
Seosruuvit on olleet 1 3/4 kierrosta auki, moottorin käydessä niitä ei ole säädetty vaan perusasetuksena olen ne kiertänyt auki kasausvaiheessa, onkohan edes lähelle oikein?
Säätämisestä seoksien ja synkronoinnin osalta on menetelmien ja arvojen osalta kaikki tieto arvokasta.

Kerran vielä kunnon kaasarijumppaa ja uusittujen osien listalla on lopulta seuraavan osatoimituksen saavuttua.

-kohot neulaventtiileineen
-kaikki o-renkaat
-neulat
-neulaputket
-kohokammion tiivarit
-kumikurkut
-airboxille uudet kumit
-airbox
-K&N suodatin

halpaa kun saippua jos näillä saadaan peli rokkaamaan
buttrock.gif
 
Itse tekisin noiden vaihtolistalla olevien osien kohdalla seuraavat poikkeukset:

- turhaa vaihtaa koko airboxia, ellei se ole rikki. Vaihda se alkuperäinen vaahtomuovisuodatin vain pois ja tilalle K&N. Muuten maksat suotta tuplahinnan.
- osta kumikurkuiksi versiot numerolla T1240086, toimii kaikissa kaasarikoneissa parhaiten, ellei kuristusta välttämättä tarvita
- jos löydät jostain Keihinin kaasaripaketin, mielestäni toimii paremmin
- bensapintojen ja seosten tarkka säätö ennen penkitystä tosi ammattilaisella, ja saatat jopa yllättyä siitä, kuinka pyörän luonne muuttuu.

K&N ei ole tie onneen ellei muitakin muutoksia ole tehty, eli esim. vaimentimia vaihdettu. Pelkkä puhdas vakio airbox ja nuo em. kurkuttuovat halpoja hevosia. Tietenkin tuo alussa kuvailtu ongelma pitää ensin selvittää.


puuppapekka@hotmail.com
 
Trident3666:n kanssa samaa mieltä tuosta airboxista. Jos ehjä niin uus suodatin sisään, kaasarin ja boxin välissä olevat kumit huolellisesti paikalleen ettei ime ohi.
K&N suodattimen käyttö yksistään ei vaadi vielä seoksen rikastusta. Jos sulla on vakio putkisto yrittäisin ensin tehtaan asetuksilla (suuttimet,neulat,seosruuvi) saada pelin toimimimaan ja vasta sen jälkeen mahdolliset "viritykset".
Jos ei muutoksia tehty aiemmin niin pitäis löytyä:
-pääsuutin, #90
-välialue, #40
-neulat, 5E1 kolmannessa lovessa
-seosruuvit, 1 1/2 kierrosta auki
-bensanp. 14,5mm
suuttimien puhdistus ja uudet o-renkaat niin näillä pitäis toimia.
thumbs-up.gif

Jos tulee paremmaks mutta ei hyväks on neulaputket mitä ilmeisimmin vaihtokunnossa.

Omassa pyörässä tällä hetkellä settaus:
-pääsuutin, #102
-välialue, #40
-neulat, Dynojet ylimmässä lovessa
-luistireiät porattu/tulpattu
-seosruuvit, 1 kierros auki
-bensanpinta ~15mm
-K&N-suodatin, airboxissa yksi halk.40mm ylim.reikä sekä
 jatkoboxi poistettu
-Thunderbike 3-1 putkisto

näillä kiekuu ihan mukavasti mutta edelleen pölläyttelee mustaa, kulutus n.8L/100km ja tulpat mustat sekä alakierroksila vääntö ei paras mahdollinen mutta ihan ajettava jo.
Viimeisimmällä kerralla kun kaasarit oli auki, älysin vasta katsoa noita neulaputkia oikein tarkasti ja soikeat ovat. Uudet neulaputket tilattu ja sadepäivän sattuessa pidetään taas kaasarisulkeiset  
cool.gif
 
Ulkomaisilla sivuilla/keskustelupalstoilla moittivat erityisesti vanhempien T-Birdien puolien(coils) toimivuutta. Saattavat kestää hyvinkin pitkään, tai sitten ei. Jos yksi pettää, niin seuraava tod.näk. piiputtaa myös pian: kannattaa siis vaihtaa kaikki kerralla. Nologyn puolat on yleisesti ollut heidän vaihtoehto Trumpan omille.
Jos tämä voisi olla vaihtoehto, niin vaihdapa puolien paikkaa, josko ongelma siirtyisi ko. pyttyyn...
 
Airbox oli aika resuisessa kunnossa, kromiposkien kiinnitysholkit vinksallaan ja muovit halki kun joku väkisin liian pitkillä kiinntyspulteilla asennellut, ebay/UK löysin talvella uuden boxin suodattimineen kohtuu hinnalla.
Putkisto on nyt vakio oikella puolella, vasenta en ole vielä vaihtanut mutta siinä on paikallaan vakio vaimennin johon porailtu lisää n.10mm reikiä sisäpuolelle vaimentimen laippaan, näkyy suoraan läpi ja äänet on sen mukaiset.
Olin jo aloittamassa puolien vaihtoruletin kuten CJ totesikin, sillä kertaa tuli päivän tunnit täyteen ja jäi tekemättä, mutta hyvä pointti sekin.

-luistireiät porattu/tulpattu
Ymmärsinkö oikein että luistissa olevat ilmareijät on tukittu, eikös luistin rungossa kuulu olla pienet reijät (2kpl) että alipaine pääsee kalvon päälle sitä kautta ja saa luistin liikkeelle? varmaan jotain muita reikiä tarkoitit, mielenkiintoista..
Muuten kiitos noista tiedoista, ovat erittäin tarpeellisia
bowdown.gif

Olisko jossain räjäytyskuvat noista mikuneista, Haynesin kuvat on aika seikkaperäisiä, tekstikin kielitaidottomalle ylimäräinen haaste.
withstupid.gif
 
sanoi:
Ymmärsinkö oikein että luistissa olevat ilmareijät on tukittu, eikös luistin rungossa kuulu olla pienet reijät (2kpl) että alipaine pääsee kalvon päälle sitä kautta ja saa luistin liikkeelle? varmaan jotain muita reikiä tarkoitit, mielenkiintoista..

Kyllä samoista reikäsistä kyse.
Dynojetin suutinsarjan ohjeen mukaan näissä Mikunin kaasareissa nuo kaksi luistin reikää (halk.n.6mm) tulpataan ja niihin tulppiin porataan n.3mm reikä. Eli reiät piennennetään.

Räjäytyskuvia löytyy TÄÄLTÄ

Noi puolat on tietysti yx heikko paikka mutta ne pystyy mittamaan ihan yleismittarilla, silti voi käydä niin että mittarin mukaan ehjä mutta "kuormitettuna" ei toimikaan, nää on sit jo aika hintavia rasioita  
crazy.gif


ps.multa löytyy yhdet ylimääräiset vakioita äänekkäämmät tarvikevaimentimet, laita yv:tä jos tarvetta/kiinnostaa

niin ja onkos tää Triumph MC Forum jo tuttu  
cool.gif
 
Huom!

Ellet aio asentaa Dynojetin suutinsarjaa, niin noiden reikien täyttö/porailu noilla arvoilla on turhaa. Jos edelleenkin pidät kaasarisi vakioina, riittää noiden luistien reikien mitoiksi 2.5 mm., edellyttäen että vaihdat kaasarin kumikurkuiksi nuo mainitsemani osat.
Dynojet on taas oma maailmansa, omine suuttimien mittoineen ja neulojen muotoineen päivineen, mutta ei sen enempää siitä. Korostan edelleenkin, että huolellinen säätäminen tehopenkissä tuottaa enemmän tulosta, kuin nimekkäät tuotteet ja niiden värikkäät tarrat kypärässä ;-))

Muutama vakiopuola lojuu hyllyllä ylimääräisenä, jos vika paikallistuu puolaan, löytyvät Helsingin Kampista.



puuppapekka@hotmail.com
 
Ja yks tyyppivika mitä tuolla ulkomaisilla palstoilla usein ehdottavat on puola. Yks malli niistä tuppaa kuulemma olemaan herkempi hajoamaan. Nologyn puolia ovat vaihdelleet. Ihanan kallista
confused_orig.gif

Ei kun joo, tuollahan siitä olikin jo joku maininnut.
 
Tuli mieleen sellainenkin, että voisiko 1. pytyn tulppa olla jossain vaiheessa kastunut? Nykybensa vaikuttaa tulppiin tappavasti, eli niiden toiminta muuttuu epävarmaksi. Jos kuitenkin uudella tulpalla olet kokeillut, niin bensapuolelle menee....


puuppapekka@hotmail.com
 
Mikunit avattu ja tutkittu taas kerran, nyt ajan kanssa ja huolella osia odotellessa.

Muutamia havaintoja:
-Usimmat kumikurkut joita aiemmin arvelin kuristetuiksi ovat valmistenumeron perusteella oikeat versiot, T1240086 on sport mallin kurkut, teknisesti sopii muihinkin malleihin ilman muuta.
-Luistin reijät alkuperäiset 4mm
-Neulaputkissa soikeutta ja neuloissakin kulumisjälkiä

Bensanpinnan säätövalmistelut

-Säätötyökaluksi suunnittelin ja valmistin sapluunan 1/2mm pellistä joka on mitoitettu tiivistetason pinnasta 14.5 mm ja kohdistetaan kohon alapinnan alimpaan kohtaan.

Kuvassa sapluunan keskivaiheilla olevassa kolossa näkyvä pultti/prikka yhdistelmä vedetään tyhjästä neulaputken reijästä vastamutterille varovasti kiristäen ettei muovinen koho/neulaventtili komponentti väänny, mutta painuu kuitenkin kaasarin runkoa vasten tiukasti vastaamaan asetusta joka simuloi tilannetta kohokammion ollessa kiinnitettynä, näin haluttu säätöarvo saavutetaan tarkasti, pelkästään o-renkaiden varassa asetettuna komponentti ei pohjaa runkoa vasten vaan heiluu miten sattuu ja mittaustulos on epätarkka.

EDIT
Voi myös painaa talttapäisellä ruuvimeisselin kärjellä  neulaventtiilin edestä runkoa kohti.


Hauska yksityiskohta näin menetellessä oli se että kohoista toinen oli mitattavissa pari kymmenystä eri tasoon, kumpaankohan yrittäisi tähdätä  
crazy.gif


Etualalla näkyvä matalaksi shopattu 10mm kiintolenkkiräikkä #24 thorx päällä varustettuna on tarkoitettu airboxin alinna olevan keskimmäisen ruuvin avaamista/sulkemista varten.

Näillä yritetään mennä  
tounge.gif



Mittauskalustoa.jpg
 
biggrin.gif
samat näyttää olevan sunnuntaiharrasteet, juuri tulin tallista ja kaasarit mullakin taas pöydällä vaikka kone vielä iltalenkistä lämmin. Uudet neulaputket tulossa alkuviikosta.

sanoi:
Kuvassa sapluunan keskivaiheilla olevassa kolossa näkyvä pultti/prikka yhdistelmä vedetään tyhjästä neulaputken reijästä vastamutterille varovasti kiristäen ettei muovinen koho/neulaventtili komponentti väänny, mutta painuu kuitenkin kaasarin runkoa vasten tiukasti vastaamaan asetusta joka simuloi tilannetta kohokammion ollessa kiinnitettynä, näin haluttu säätöarvo saavutetaan tarkasti, pelkästään o-renkaiden varassa asetettuna komponentti ei pohjaa runkoa vasten vaan heiluu miten sattuu ja mittaustulos on epätarkka

Vaihdoitko uudet o-renkaat ? Onko niin tiukka ettei kohoasetelma napsahda "pohjaan" ?
Joka tatapauksessa erittäin hyvä huomio toi kiristyssysteemi  
thumbs-up.gif
 
Tuossa lista osista, tulossa alkuviikolla.
Kohon o-renkaita ei ollut saatavilla erikseen joten uskon niiden kuuluvan siihen kohoasetelmaan.


-kohot neulaventtiileineen
-kaikki o-renkaat
-neulat
-neulaputket
-kohokammion tiivarit
 
Tota neulaputken ja neulojenkin kulumista ihmettelen edelleen.
Olisiko mahdollista asentaa neula hieman vinoon?
Neulan säätö/lukkoprikan alle tulevan nylonprikan ulkokehällä on pieni kolo joka pitää kohdistaa luistiin tarkasti että ko. kolo kohdistuu luistin pohjalla olevaan nystyrään, jos kohdistus menee ohi niin tämä luistin nystyrä saattaa kammeta jousipaineessa olevan neulan hieman vinoon ja näin aiheuttaa ylimääräistä hankausta neulan ja neulaputken välillä.
Tarkkuutta vaativaa puuhaa tuo neulojen paikoilleen asettelu.

..osia odotellessa voi todeta säätilan muuttuvan vähitellen aurinkoiseksi
biggrin.gif

Jos ei ajohommiin pääse niin terassi kutsuu
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
sanoi:
Union Jack Lähetetty Touko. 31 2007,14:53
--------------------------------------------------------------------------------
Neulan säätö/lukkoprikan alle tulevan nylonprikan ulkokehällä on pieni kolo joka pitää kohdistaa luistiin tarkasti että ko. kolo kohdistuu luistin pohjalla olevaan nystyrään, jos kohdistus menee  ohi niin tämä luistin nystyrä saattaa kammeta jousipaineessa olevan neulan hieman vinoon ja näin aiheuttaa ylimääräistä hankausta neulan ja neulaputken välillä.
Tarkkuutta vaativaa puuhaa tuo neulojen paikoilleen asettelu.

Huomasit heti ton homman mitä ei missään "oppaissa" kerrota, kai ?  
thumbs-up.gif


Mulla oli varmaan jo kolmatta kertaa kaasarit auki kun tuon huomasin että nylonitkin pitää "pukea" oikein päin  
veryangry.gif
 
Kaasarit on nyt kunnostettu ja kasattu huolella säätöihinsä.
Pauke ja savustus jatkuu eli rykii edelleen.
Seuraavaksi voisi kokeilla uusilla puolilla parannusta vaivaan.
EDIT:
Nology mainittiin aikaisemmin, kaasutinexpertillä kolme mallia olisi tarjolla, tietääköhän kukaan mikä on oikea puola thunderbidiin kun puolan pienjännitenapojen resistanssi on ratkaiseva tekijä.
experttikään ei tiennyt, mutta mittaamallahan se selviää.

PFC-03S  CD ignition 0,3 Ohm, single outlet  152 001 130  
PFC-06S  0,6 Ohm, single outlet  152 001 060  
PFC-30S  3,0 Ohm järjestelmään (2,4 Ohm todellinen), single outlet  152 051 300
 
Noita puolia epäilin minäkin omassani viaksi kun tuo rykiminen alkoi. Puolat mitattiin, OK, mutta tulpanjohdoista yksi oli "pimeenä". Sähköjutuista en mitään tiedä mutta kaveri neuvoi että yleismittarilla 20k-ohmiasteikolla pitäis ehjän puolan näyttää n.10-10,5 ?? ja tulpanjohdon n.4,5 -5 ??
Tulpanjohdot kannattais ehkä vielä kattoo.
"Rikkinäisen" johdon uteliaisuuttani "avasin", liitin joka on tulpanhatun päässä (samanlainen kuin puolan päässäkin) oli aivan sinivihreessä eli jostain ilmeisesti tonne tulpanhatun sisään päässy kosteutta tai jotain. Johto lähti hatusta irti ihan vetämällä mutta takas sitä ei sit saanutkaan eikä niitä hatun sisuksia saanut putsattua.
Röpeltely jatkui kuitenkin uusista johdoista huolimatta.
Nyt on Mikuneissa uudet neulaputket ym. ja tuntuis toimivan suht ok. Alakierroksilla vielä seokset ehkä vähän rikkaalla mutta ei nyi eikä pätki kulutuskin n.6L/100km lienee ok ? (suutinsarja, vap.filsu ja putki vaihdettu)
 
Back
Ylös