Tähän hätään jäähdytinnestettä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Motard
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Le Motard

New member
Melkein alarajassa on paisuntasäiliö ja ajattelin, että pitempää lenkkiä silmälläpitäen varmaan olisi hyvä vähän täydentää. Nyt on vain niin, että homman pitäisi hoitua jo tänään, eikä ole kuin huoltamot auki.

Nesteen jäähdytinnesteissä ei mainita, ovatko soveliaita alumiinimoottoreille. Markkinanimet olivat "Jäähdytinneste" ja "Jäähdytinneste Super", joka oli punaista.

Shellin GlycoShell Longlifessä taas sanotaan, ettei saa sekoittaa muihin jäähdytysnesteisiin.

Mitä siis lisään tähän hätään, ei ole tietoa mitä nestettä siellä on tällä hetkellä, joten mitä sinne uskaltaa kaataa ja jos tuota GlycoShelliä laittaa, niin miten siinä sitten voi käydä? Neste saostuu? Seossuhde on ohjekirjan mukaan 50/50, ja tällaista tavaraa ainakin Shellin hyllystä löytyy, mutta siinä ei mainita halaistua sanaa alumiinikoneista.
 
Paisuntasäiliö saakin olla alarajalla kylmänä, ei haittaa mitään kunhan syyläri vaan on täynnä. Ja jos glykolia haluaa lisätä, niin saman väristä kuin vanha, niin ei hirveästi voi osua pieleen. Tämä siis mopojen tapauksessa, jossain automerkeissä oli muistaakseni ihan omat nesteensä joita sekoittaessa saattaa maailma kaatua.
 
Paisuntasäiliö saakin olla alarajalla kylmänä, ei haittaa mitään kunhan syyläri vaan on täynnä. Ja jos glykolia haluaa lisätä, niin saman väristä kuin vanha, niin ei hirveästi voi osua pieleen. Tämä siis mopojen tapauksessa, jossain automerkeissä oli muistaakseni ihan omat nesteensä joita sekoittaessa saattaa maailma kaatua.
Näin itsekin pähkäilin, mutta ei ole vielä mitään kokemusta noista mopon jäähdyttimistä muuta kuin tuo nestepinnan ihmettely. Ohjekirjassa nyt sanottiin vaan, että alumiinimoottorille tarkoitettua jäähdytinnestettä, jonka seossuhde 50/50.
 
Paisuntasäiliö saakin olla alarajalla kylmänä, ei haittaa mitään kunhan syyläri vaan on täynnä. Ja jos glykolia haluaa lisätä, niin saman väristä kuin vanha, niin ei hirveästi voi osua pieleen. Tämä siis mopojen tapauksessa, jossain automerkeissä oli muistaakseni ihan omat nesteensä joita sekoittaessa saattaa maailma kaatua.
Näin itsekin pähkäilin, mutta ei ole vielä mitään kokemusta noista mopon jäähdyttimistä muuta kuin tuo nestepinnan ihmettely. Ohjekirjassa nyt sanottiin vaan, että alumiinimoottorille tarkoitettua jäähdytinnestettä, jonka seossuhde 50/50.

Tämä pakkasnesteen värijuttu kävi hämmentämään ja tutkin vähän asiaa. Ainakin -04 Hondassani pitäisi wirallisen korjaamomanuaalin mukaan käyttää etyleeniglykolipohjaista, silikaattivapaata jäähdytinnestettä 50/50 suhteella. Mistään väreistä tai muista ominaisuuksista ei sanota mitään.

Kaupassa myydään vaikka mitä nesteitä, mutta hyvin harvassa putelissa lukee, että onko siinä näitä pirullisia silikaatteja vai ei. Moni brändi väittää olevansa alumiinimoottoriin sopivaa. Etiketistä ei kuitenkaan useinkaan käy ilmi mitä ainetta niissä etyleeniglykolin lisäksi on, eikä varsinkaan mitä ainetta niissä ei ole.

Lopulta speksit täyttävää ainetta löytyi nimellä Zero Long Life. Se on kuitenkin väriltään punaista, kun taas koneessa oleva alkuperäinen neste on sinistä.

Sanotaan että erivärisiä aineita ei pitäisi sekoittaa keskenään. Nyt kuitenkin alan olla vakuuttunut, että värikoodit ovat nykyään vähän mitä sattuu. Niihin ei voi luottaa 100%. (Juttua aiheesta). Värikoodien alkuperäinen ajatus oli erottaa toisistaan IAT ja OAT lisäaineistetut jäähdytinnesteet, joita ei saa hyytelöitymisvaaran vuoksi sekoittaa keskenään. Minulle on kerrottu että näitä voi kuitenkin sekoittaa esim. 1/10 suhteella ilman mitään vaaraa, joten nesteen lisäyksessä ei asiasta tarvitsisi olla huolissaan, en tiedä?.

Alkuperäisten nesteiden aika on täynnä (4v) ja vaihto edessä keväällä, joten valutan vanhat liemet kokonaan pois ja korvaan Zero Long Lifella. Sitten ainakin tiedän tarkalleen mitä siellä koneessa on.
 
Melkolailla voi sanoa että nykyisin kaikki jäähdytysnesteet sopii alumiinimoottoreille. Lohkot ja kannet on kuitenkin ollu alumiinia jo varsin pitkään auto ja mp puolella. Mutta tuo punainen käy kyllä ihan hyvin kunhan huuhtelet jäähdytysjärjestelmän huolellisesti ennen noiden laittoa koneeseen. Itekkin vaihtanu nuo vihreät nesteet punaisiin. Kalliimpaahan tuo on mutta kuitenkaan kyse ei ole kuin parista litrasta niin ei paljoa merkitystä ole.

Eli tilanteissa joissa tarvii nestettä lisätä niin aina samanväristä nestettä koneeseen niin tuskin tulee ongelmia niinkuin Ghotrider tuolla jo totesi.

Ja paisuntasäiliössähän nestepinta on aikalailla lähellä minimiä kylmässä koneessa.
 
Melkolailla voi sanoa että nykyisin kaikki jäähdytysnesteet sopii alumiinimoottoreille. Lohkot ja kannet on kuitenkin ollu alumiinia jo varsin pitkään auto ja mp puolella. Mutta tuo punainen käy kyllä ihan hyvin kunhan huuhtelet jäähdytysjärjestelmän huolellisesti ennen noiden laittoa koneeseen.
Monessa purkissa kyllä sanotaan että ovat alumiinimoottorille sopivia, mutta noista silikaateista todetaan Hondan manuaalissa näin:

"Using coolant with silicate inhibitors may cause premature wear of water pump seals or blockage of radiator passages". *

IAT-jäähdytinnesteet ovat näitä silikaatteja sisältäviä. Voi tosin olla niin, että jos ostaa vähän parempaa jäähdytinnestettä niin ongelmia ei tule, oli se sitten minkä väristä vaan. Tuo varoitus voi olla vähän samaa luokkaa kuin ohjekirjojen "muista pestä ajoneuvo jokaisen käyttökerran jälkeen ruostevaurioiden ehkäisemiseksi"-neuvot.

* "Viiliön käyttäminen silikoni-ehkäisimien kanssa voi aiheuttaa varhaiskypsää vesipumppuhylkeen pukeutumista ja säteilevien käytävien palikoitumista".
 
Shell Advance Coolant jos sinisenväristä litkua haluaa. Löytyy hyvinvarustelluilta huoltoasemilta ja mm. Tokimotolta.
 
Nostetaanpas vähän kun asia on ajankohtainen.

Jäähdytintä käytin irti ja tyhjensin järjestelmän ja putkiston. Katsoin, että vihertävää tavaraa siellä oli ja ostin paikallisesta halpa-talosta vastaavaa tavaraa, korroosio-inhiboitua alumiinimoottorille sopivaa etyleeniglykolia, tiivisteenä. Tais olla jotain "CRYSTAL" ja lumihiutaleenkuvia. Paketissa luvataan -36 astetta kestoa 50/50 suhteella, joten varmaan Hondani kestää halkeamatta talvellakin  
biggrin.gif


Meneekö pahasti metsään, jos täytän tuon järjestelmän ilman huuhtelemista, vai tuleeko sitten jo jäähdytin ja vesipumppuremonttia? Huuhteleminen näin talvisaikaan suht rasittava projekti ja sitten pitää purkaa koko laaki taas jotta saa putket tyhjennettyä. Pääkysymyksenä siis, että jos tuolla on jotain huonompaa/parempaa ainetta ollut, niin ovatko mitkä reaktiot mahdollisia?
 
Tuo ostamasi tavara on sitä perinteistä jäähdytysnestettä mitä siellä on näemmä ollutkin, koska kerroit tavaran olleen vihreää. Ellei se vanha neste näytä erittäin paskaiselta, ei sun nyt välttämättä tarvitse sitä huuhtoa...tosin huuhtominen nyt ei ole mikään amerikantemppu. Koska ostit tiivistettä, heitänkin nyt vastakysymyksen, lantraatko sen akkuveteen (=tislattuun) vai vesijohtoveteen. Itse olen käyttänyt tislattua aina.

Kohta joku tulee itkemään ettei sillä ole mitään väliä. Nää on näitä elämän vaikeita päätöksiä.

Ja mitä sun pitää purkaa: alin vesiletku alemmasta päästään irti, syylärin kaulasta vettä sisään ja se tulee alavesiletkusta ulos, en oo itse kovin montaa litraa tarvinnut läträtä kunnes vesi on ollut kirkasta ulos tullessaan.

Oon myös kerran huuhtomatta täyttänyt uudestaan.
 
Taidan käyttää ihan vesijohtovettä, tämänikäiselle laitteelle tuskin on mitään hyötyä käyttää tislattua kun ei tosiaan tiedä, mitkä liemet siellä on olleet.

Joo, ei se kova temppu ole se huuhtominen, paria klemmaria tosin täytyy käyttää auki ja alavesiletkun alapää on sen verran tiukasti kiinni, että sitä en jaksa väkivallalla ruveta repimään, mutta yläpää lähtee sen enempiä ihmettelemättä.

Tarkemmin ajatellen olisi kannattanut ostaa suoraan semmonen 5 litran valmiiksi sekoitettu pönikkä, kuin ruveta lotraamaan noiden tiivisteiden kanssa.
 
nestepinta pitää tarkastaa koneen ollessa lämmin, koska neste laajenee lämmetessään...sit voi lisätä, jos tarvii...jos se on alarajassa niin tuskin sinne montaa desiä menee, joten sama laittaa vettä...ainakin silloin ku pyörä on lämpimässä säilytyksessä...lisäyksen jälkeen on hyvä käyttää konetta, että se lisätty vesi sekoittuu sinne entisen nesteen sekaan...

tislattu vesi on akkuvettä...jota lisätään akkuun tarvittaessa....jäähdytysjärjästelmässä kannattaa käyttää ainakin jonkin verran jäähdytin-nestettä veden seassa, ettei seisoessaan rupea ruostumaan niin helposti tms...
 
^ DargoNi: Kylmänä se syyläri täytetään, niinkuin itsekin sanoit, laajenee lämmetessään jolloin tilavuus pienenee jäähtyessään = kylmänä vajaa.

Syyläri täytetään kylmänä täyteen, jonka jälkeen korkki kiinni ja annetaan pyörän käydä minuutti-pari, kaasua muutaman kerran avaten, tällöin (vesipumpun pyöriessä) systeemi ilmaa itse itsensä. Tämän jälkeen koneet seis, korkki auki, odota että kone jäähtyy, mikäli on lämmennytkään ja kaada syyläri täyteen mikäli on vajonnut. Vajoaminen kertoo ainoastaan siitä että systeemi on ilmannut itsensä koska vesipumppu on pyörinyt ja pakottanut nesteen liikkeelle.

Tämän jälkeen voi täyttää paisarin, syylärin korkki kiinni. Ylempään merkkiin täytetään paisarikin kylmänä tai puoliväliin vähintään. Siinä paisarissa on niin paljon tilaa että ylämerkin jälkeen mahtuu vielä laajenemaan!

Sanoinkin että tislattu vesi on kauppanimeltään akkuvettä. Sitä käytän ainakin itse kattilakiven ym. muodostumisen estämiseen. Siis 50 % tislattua vettä, 50 % jäähd. nestettä.

Kohta joku kommentoi ettei ole mitään väliä käyttääkö vesijohtovettä tai akkuvettä. Faktisesti sillä on väliä, mutta käyttäkää mitä käytätte.
 
Akkuvesi Biltemassa 3,99 euroa / 4 litraa, joten ei ole syytä olla käyttämättä.
 
^ DargoNi: Kylmänä se syyläri täytetään, niinkuin itsekin sanoit, laajenee lämmetessään jolloin tilavuus pienenee jäähtyessään = kylmänä vajaa.

Syyläri täytetään kylmänä täyteen, jonka jälkeen korkki kiinni ja annetaan pyörän käydä minuutti-pari, kaasua muutaman kerran avaten, tällöin (vesipumpun pyöriessä) systeemi ilmaa itse itsensä. Tämän jälkeen koneet seis, korkki auki, odota että kone jäähtyy, mikäli on lämmennytkään ja kaada syyläri  täyteen mikäli on vajonnut. Vajoaminen kertoo ainoastaan siitä että systeemi on ilmannut itsensä koska vesipumppu on pyörinyt ja pakottanut nesteen liikkeelle.

Tämän jälkeen voi täyttää paisarin, syylärin korkki kiinni. Ylempään merkkiin täytetään paisarikin kylmänä tai puoliväliin vähintään. Siinä paisarissa on niin paljon tilaa että ylämerkin jälkeen mahtuu vielä laajenemaan!

Sanoinkin että tislattu vesi on kauppanimeltään akkuvettä. Sitä käytän ainakin itse kattilakiven ym. muodostumisen estämiseen. Siis 50 % tislattua vettä, 50 % jäähd. nestettä.

Kohta joku kommentoi ettei ole mitään väliä käyttääkö vesijohtovettä tai akkuvettä. Faktisesti sillä on väliä, mutta käyttäkää mitä käytätte.
juuh...kyl mie tiesin...

en vaan lukenu kaikkia kirjotuksia ennenkuin ite kirjotin....

itellä sitäpaitsi öljy/ilma jäähdytteinen...
 
^ DargoNi: Kylmänä se syyläri täytetään, niinkuin itsekin sanoit, laajenee lämmetessään jolloin tilavuus pienenee jäähtyessään = kylmänä vajaa.

Syyläri täytetään kylmänä täyteen, jonka jälkeen korkki kiinni ja annetaan pyörän käydä minuutti-pari, kaasua muutaman kerran avaten, tällöin (vesipumpun pyöriessä) systeemi ilmaa itse itsensä. Tämän jälkeen koneet seis, korkki auki, odota että kone jäähtyy, mikäli on lämmennytkään ja kaada syyläri  täyteen mikäli on vajonnut. Vajoaminen kertoo ainoastaan siitä että systeemi on ilmannut itsensä koska vesipumppu on pyörinyt ja pakottanut nesteen liikkeelle.

Tämän jälkeen voi täyttää paisarin, syylärin korkki kiinni. Ylempään merkkiin täytetään paisarikin kylmänä tai puoliväliin vähintään. Siinä paisarissa on niin paljon tilaa että ylämerkin jälkeen mahtuu vielä laajenemaan!

Sanoinkin että tislattu vesi on kauppanimeltään akkuvettä. Sitä käytän ainakin itse kattilakiven ym. muodostumisen estämiseen. Siis 50 % tislattua vettä, 50 % jäähd. nestettä.

Kohta joku kommentoi ettei ole mitään väliä käyttääkö vesijohtovettä tai akkuvettä. Faktisesti sillä on väliä, mutta käyttäkää mitä käytätte.
Aivan oikein.
bowdown.gif
 
Back
Ylös