Tahtoo.. cafe racerin..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kisäkäyttöä on mielestäni turha käyttää laadun takeena kun puhutaan katukäyttöön sarjavalmisteena tehdyistä kulkimista.
Olen hiukan vältelly tästä avautumista, mutta kai on pakko.
Mitä on laatu? Kenen mielipide on paras? Miksi setä on setä, eikä täti?

Eli niin kauan, kun ei ole määritelty laatua siihen on turha vedota ja siitä on turhan jauhaa. Ja vaikka laatu määriteltäisiin, sen mittaaminen on erittäin hankalaa. Jo pelkästään "teknisen" laadun mittaaminen on erittäin hankalaa. Se miten laatu määritellään riippuu tietenkin määrittelijästä, se mikä on tehtaasta laatua ei välttämättä vielä kohdennu asiakkaaseen.
Jos lyhyesti koittas referoida niin laatu on niin kuin se on määritelty. Väännetään vielä rautalangasta: Jos joku fabriikki on tehnyt määrittelyn, että sen pitää pystyä tuottamaan hilavitkutinta 1000kpl kuussa ja korkeintaan 500 saa tulla taikaisin asiakaspalautuksian. Eli jos tehdään 1001 kpl josta tulee takaisin vaikka 499 on tehtaan laatu HEIDÄN TEKEMÄLLÄ MÄÄRITYKSELLÄ HUIPPU LUOKKAA.
Mitä tulee tuohon Ferrari heittoon, niin se oli vain vastaus sinun väittämään "Ei kai kukaan nyt tosissaan usko, että italialaiset tekee mitään aivan viimeisen päälle toimivia laitteita?". Esitin omasta mielestäni varsin hyvin perusteltavissa olevan FAKTAN tuohon väitteeseesi.
 
Eiköhän se laatu voida moottoripyörien kohdalla kohtuullisen yleispätevästi määritellä. Ja tehtaan sisäisesti määrittelemällä laadulla ei ole oikeastaan mitään merkitystä.
 
Pyysin tarjouksen mustasta TNT Sportista ja lähtis 19900€ !
smile_org.gif

( ovh 22900 ) Vuoden takuu ja huollon saa mihin haluaa??
omg.gif
 
Eiköhän se laatu voida moottoripyörien kohdalla kohtuullisen yleispätevästi määritellä. Ja tehtaan sisäisesti määrittelemällä laadulla ei ole oikeastaan mitään merkitystä.
No määrittelepä! Ja samalla pikku vaivalla varmaan voit myös esittää millä tavalla tätä määrittelemääsi "laatua" mitataan. Ylimalkaisia heittoja voi heitellä kuinka paljon, mutta jos istuu alas ja miettii pitempään kuin sen ohi menevän sekunnin niin tajuaa kuinka laajasta ja monisäikeisestä asiasta on kyse.

Tuollaisten laaja-alaisten asioiden määrittely, mittaaminen yms. ei ole niin yksinkertaista, kun voisi olettaa. Olen ollut nykyisessä työssäni specifioimassa, testaamassa ja todentamassa joitakin pikku juttuja. Ja esim. ko. vempeleen ympäristötesti raportista tuli n. 2500 sivuinen painos. Ja vielä muutama henkilö valitti, että kaikkea ei oltu dokumentoitu. Voit kuvitella mikä homma tuollaiset aineston analysoinnissa on ollut. Sama analogia on noissa laatuasiossa, paitsi että niiden mittaaminen voi olla vielä hankalampaa (riippuu tietysti alkuperäisestä "laatumääritteestä").

Tehtaan sisäsäisillä laatumääritteillä sitä vasta voi ollakin merkitystä. Kuten karrikoitu esimerkkini sen kertoikin.

Jos tästä saadaan järkevän oloinen debatti aikaan, niin lienee aiheellista siirtää se omaan topiciin..
 
Dääm, että on nätti! Tuossa toinen näkemys asiasta:
**Kuva tuossa ylempänä**
062802jumpie_prv.gif


Honda GB-500 on ihan älyttömän hieno ja munkin mielestä lähempänä sitä "oikeaa" cafe racer -tyyliä
tounge.gif

Isälläni on tuollainen Amerikasta uitettu. Eipä niitä taidettu "virallisesti" maahan (tai kaiketi edes eurooppaan) tuodakkaan. En ole päässyt kyllä kokeilemaan, kun se palvelee enemmänkin koristeena. Viime kesänäkään ei ollut vakuutuksissa ollenkaan.
bawling.gif
 
Ja tehtaan sisäisesti määrittelemällä laadulla ei ole oikeastaan mitään merkitystä.
*Off-topic jatkuu, sorry.*

Tottakai sillä on. Ihan niinkuin 750S tuossa kertoi. Jos valmistetusta 1000 kpl:n erästä vaikkapa 10 on viallisia niin tehtaalle se on 1%. Jos sulle sattuu yksi niistä huonommin onnistuineista niin sun otos on 100% ko. mopoista. Valmistajaa se ei silti harmita yhtään sen enempää.
Todellisuudessahan mitään laitetta, konetta, tms. ei valmisteta 100% laadulla. Siis niin, että kaikki tehtaalta lähteneet yksilöt olisivat virheettömiä. Tietyt toleranssit sallitaan jo ihan kustannussyistä. On paljon halvempaa korjata/korvata ne muutamat vialliset tuotteet kuin pyrkiä tuohon 100% virheettömyyteen.
Tottakai osa näistä viallisista jää kiinni jo tuotantovaiheessa ja testauksessa, mutta silti osa pääsee asiakkaille asti. Nykyinen markkinatalous ja kustannustehokkuus pitää huolen siitä että entistä useammin lopputestaus suoritetaan vasta käyttäjällä. Ikävä kyllä.
 
Back
Ylös