Takajarruun lisää tehoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En sitä sano etteikö alppiteillä takajarrulla olisi mulle uusia ominaisuuksia, mutta noin niinkuin reipasvauhtisessa mutka-ajossa radalla keulan painuminen parantaa kääntyvyyttä. Tietty alpeilla vii olla että alas tultaessa nenä on jo niin alasuuntaan että on paikallaan takajarrulla laskea peräkin vähän alemmas ettei ihan nenälleen tjlla?

Jeps noin ajo menee sulamammaksi alastulossa, pyörä pysyy paremmin balanssisa ja kääntyy helpommin, samalla etujarrua voi vähän säästää yli kuumenemiselta. Samalla käsipaino vähenee..
 
Arviolta 95% motoristeista pysähtyy nopeammin pelkällä etujarrulla, kun ei tarvitse välittää paniikissa lukkoon poljetusta ja rinnalle tahtovasta takasesta.
Tarkoittaaks tuo sitä, että 5% kannattaa jatkaa harjoituksia ja 95% kannattaa se aloittaa välittömästi? :right:
Ja tuohon takasen lukkiutumiseen kannattaa mielestäni totuttautua, ei se mitään haittaa äkkijarruissa kun lyhyellä matkalla jarrutetaan tosissaan. Sitten kun etunenkin suhahtaa viimeisellä 20 cm:llä tai takanen on oikeasti jonkun matkaa ilmassa, alkaa tuntuma omaan laitteeseen olemaan kohdallaan ja tietää myös missä kohti ne rajat menevät suurinpiirtein.
Tarkoittaa että oppii annostelemaan sitä myös niin, että takanen ei lukkiudu tai perä kippaa liian pystyyn jos tarve on vain hidastaa nopeasti ja kenties vielä väistää.
Aika suuri osa kadulla liikkuvista pyöristä on sellaisia, että takajarrulla on kuitenkin huomattava merkitys kokonaisuuteen äkkijarrutuksessa.
 
Mun oman EKUn laskentateho ei riitä annostelemaan kahta asiaa yhtäaikaa oikein.
Siksi käytän keskittymisen etujarrun annosteluun.
Asfaltilla, muut pinnat sitten erikseen...
 
Kokeilepas joskus sen takajarrun sijasta semmoista, että ajat sen mutkan veto päällä läpi.

Takajarrun käytöllä mutkassa pakkaat takajousitusta alas, jolloin pyörän kääntyvyys heikkenee. Vedolla
Näinhän se normaalisti meneekin. Eli kuten on ratapäivilläkin opetettu :;):. Tarkoitan vain että kun tulet mutkaan hieman liian reippaasti niin pieni takajarrun hipaisu ennen mutkaa auttaa. Ei tietenkään istu radalle jossa jarrutus on reippaampi. On varmaan ihan väärin kun tuntui herättävän paljon kommentteja :D. ps. Jännä miten nämä ketjut alkavat elämään omaa elämäänsä.
 
Däämn, tänäänhän olis voinut harjoitella rauhassa takajarruakin, kun ajoin yksin Motoparkissa. Ja kokeilla alustan säätöjä kunnolla. Muttakuei, ajoin vaan. Missähän kaikki oli.:paikallatuulee:
 
Däämn, tänäänhän olis voinut harjoitella rauhassa takajarruakin, kun ajoin yksin Motoparkissa. Ja kokeilla alustan säätöjä kunnolla. Muttakuei, ajoin vaan. Missähän kaikki oli.:paikallatuulee:

Tulin juuri Kirkkoniemestä, kiitos kysymästä. Mutta takajarrusta, Kytösen Vesku mulle neuvoi joskus vuonna 2000 kun ostin 640 smoton, että jarrutus aloitetaan takajarrulla. Tuntuu toimivan etenkin näillä pitkäjoustoisilla, etupää ei niiaa niin syvään (tai ainakin tuntuu ettei pyörä ole niin nenällään). Ja soralla tietenkin ehdoton.

Nyt kun takavuosina on soralla tullut ajettua enemmän kuin tervatiellä, on takisaloitus jäänyt nuppiin. Duksun takajarru on kyllä niin heikkotehoinen että se taitaa olla pelkkä tyyppikatsastusvaruste. Lukkoonhan se ei mene ja sitä paitsi absit estää sen vaikka kuinka polkee. Tosiasiassa en ole uskaltanut painaa niin lujaa jarrupoljinta (asvaltilla) että absin tykytys tuntuisi. Kotarissa takajarru on paljon tehokkaampi.
 
Back
Ylös