aika monessa nykypyörässä takajarrut on ihan syvältä ja tehottomia, ilmeisesti painonsäästö ja turvallisuushakuisuus, ettei menisi lukkoon, mutta lopputulos on se, että sen annostelu on vaikeaa, koska painaa saa paljon ja jos yrittäisi tehdä ns stappisladi käännöksen asfaltilla, niin heittää highsidet jos takajarru ei pidä ja päästää takapyörän pyörimään.
thunderacessa on hyvä takajarru, iso levy ja helppo annostella ja saa lukkoon helposti. ja sitä pystyy annostelemaan.
speed triplessä taas on ihan huono, saa painaa reilusti ja on tehoton. (jos ajaa vain tällä, niin sitä ei huomaa, mutta jos ajaa paremmalla, niin sitten sen huomaa)
itselle tilanne on sama kuin etujarruissa, eli vanhoissakin pyörissä saa kyllä etusen lukkoon, mutta voimaa vaatii rajusti ja sen takia annostelu on vaikeaa.
kyllä hyvä takajarru on tärkeä, etujarru voi vaikka hajota. lisäksi jos on painava pyörä ja matkustaja niin takajarru on jo iso osa hidastuvuutta. jossain eturenkaalla makaavissa kyykkypyörissä tietysti sille ei ole muuta virkaa kuin varajarru/kaarrehidastus/ylikeulimisen esto.