Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse olen käyttänyt takajarrua reipasvauhtisessa mutka-ajossa. Ei mitenkään paljon mutta sopivasti annosteltuna rauhoittaa pyörää mutkan alkuvaiheessa. Vastaava määrä etujarrua huonontaa mielestäni balanssia ja pilaa mutkan.
Itse olen käyttänyt takajarrua reipasvauhtisessa mutka-ajossa. Ei mitenkään paljon mutta sopivasti annosteltuna rauhoittaa pyörää mutkan alkuvaiheessa. Vastaava määrä etujarrua huonontaa mielestäni balanssia ja pilaa mutkan.
Sitä takajarrun käyttöä tiukoissa mutkissa, esim. alpeilla, sanotaan sitomiseksi. Sitä voit kokeilla vaikka parkkipaikalla, aja tiukka ympyrä ilman jarrutusta ja seuraavaksi kevyesti takajarrua käyttäen, huomaat varmasti eron.Ajosta tulee hallitumpaa, jämäkämpää ja tuntuu, että pyörä on "hanskassa".
En sitä sano etteikö alppiteillä takajarrulla olisi mulle uusia ominaisuuksia, mutta noin niinkuin reipasvauhtisessa mutka-ajossa radalla keulan painuminen parantaa kääntyvyyttä. Tietty alpeilla vii olla että alas tultaessa nenä on jo niin alasuuntaan että on paikallaan takajarrulla laskea peräkin vähän alemmas ettei ihan nenälleen tjlla?
En sitä sano etteikö alppiteillä takajarrulla olisi mulle uusia ominaisuuksia, ... Tietty alpeilla vii olla että alas tultaessa nenä on jo niin alasuuntaan että on paikallaan takajarrulla laskea peräkin vähän alemmas ettei ihan nenälleen tjlla?

Siihen se on "ehdoton", kun saa kallistettua helposti pyörän hitaassa vauhdissa, mutta veto on kokoajan "päällä" ja saa taas "vedätettyä mopon pystyyn, kun kone reagoi samantien.
. Kun käytin vielä vähemmän takajarrua (jos ollenkaan), niin aika nopsaan sain tämän pysähtymään. Kokeilin vauhdeista 40-80 km/h.
aja tiukka ympyrä ilman jarrutusta ja seuraavaksi kevyesti takajarrua käyttäen, huomaat varmasti eron.Ajosta tulee hallitumpaa, jämäkämpää ja tuntuu, että pyörä on "hanskassa".
Risteyksiin yms... ysikympin tiukkoihin käännöksiinhän ajetaan kadulla seuraavasti: Kova jarrutus etusella myöhään samalla kun lähdetään jo kääntämään hieman mutkan suuntaan, pari pykälää pienemmälle vikkelään ja tuntumaa luistoon takajarrulla ja kytkimellä. Vallan helppoa ja urheillullisen näköistä. Lisäksi otetaan myös tuntumaa takajarruun samalla kun lähdetään täysiä kiihdyttämään risteyksestä eturengas ilmassa.
Jos takajarrun käyttöä on opetellut paljon ja sen osaa annostella oikein, lyhentää se jarrutusmatkaa asvaltillakin hieman. Arviolta 95% motoristeista pysähtyy nopeammin pelkällä etujarrulla, kun ei tarvitse välittää paniikissa lukkoon poljetusta ja rinnalle tahtovasta takasesta. Uusimmissa mopoissa sitten elektroniikkaa hoitaa tuonkin, jolloin saadaan optimaalinen pysäys aina.Riittää tavallaan, jos ei ole hätätilanne - jarrutusmatka ilman takajarrua on vaan pitempi. Aika oleellista, onko ½ metriä auton takakontissa, vai ½ metriä sen ulkopuolella..