• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Takinkääntö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GuessWho

Mopoton ja veneetön mies
Käväsin sitten Hailacilla koeajelemassa muuatta kawasakia. Ihan mielenkiintoinen testi. Mutta sitten...

Talo tarjosi alle kokeiltavaksi uuden Streetfighter S Ducatin. Olen aina pitänyt kys merkkiä hieman raakileena, ja omituisesti muotoiltuna mopona, jonka tyhjäkäynti antaa kuvan että pian kurkkaa kiertokanki kiusaajaansa, tai ainakin kilo metallia valuu tuossa tuokiossa asfaltille.

Peli käyntiin ja siinä se taas tuli, kamala länkästys, kilinä ja kalina. Ukki rattaille ja pykälä pesään.

Ja taivas varjele ja herra siunaa... Kokemus oli mieletön. Törkeää vääntöä ja brutaalia voimaa, yhdistettynä maailman parhaaseen alustaan ja jarruihin (joita ei tosin tanakan konejarrutuksen kanssa juurikaan tarvitse kiusoitella).

Muotokieli oli vähintään luokkaa "go ahead Punk, make my day". Öhlins on loihtinut alustan jolla routapatti saadaan maistumaan berliininmunkilta, olipa vauhti sitten 60 tai 160 kilsaa tunnissa, yks lysti. Ykkösellä tuppea väännettaessä keulan pitäminen maassa vaatii hillittyä hallintaa, kakkosella sitä ei edes malta pitää maassa, koskapa tällä mopolla snadi keuliminen on asian syvin olemus.

Käykää ihmeessä kokemassa tämä nakupyörien jumalainen ikoni, jos vaan saatte siihen mahdollisuuden.

Miksi en ostanut ? Noh, keksin 26 tuhatta hyvää syytä siihen että mopo jäi vielä liikkeeseen. Mutta lupaan pyhästi: Jos luoja suo asioiden ajautuvan siihen pisteeseen että raaskin ostaa itselleni kakkosmopoksi tuollaisen mutkateiden fileerausveitsen, teen sen silmääkään räpäyttämättä.

Kertakaikkiaan mielettömimpiä ajokokemuksia ever...

Mutkateiden fileerausveitsi
biggrin.gif

Loistava arvostelu näin maanantai aamuksi!

Äijä kyllä made my day!
thumbs-up.gif

Se on toisinaan mieletön fiilis, kun todellisuus onkin täysin päinvastainen verrattuna odotuksiin.
Mulla on näin käynyt vain Triumph Rocketin ja Ducatin kanssa
smile_org.gif

Jos rahat ei streetfighteriin riitä, niin kehottaisin kokeilemaan myös halvempia Ducateja, esm. Hypermotard voisi olla silmiä avaava kokemus.

Pitää pakosti hehkuttaa, että aikanaan itselläkin oli tosi mielettömät fiilikset koeajosta
inlove.gif
. En osannut ajaa SF:llä pätkääkään
biggrin.gif
, mutta se tarjosi kuljettajalleen ihan täysin erilaisen maailman mitä mikään pyörä tähän mennessä!

Laite tuntui todella haasteelliselta laitteelta jopa kilokyykkyjen omistamisen jälkeen. Voimaa siinä on, se on hyvänä vertauksena kuin muskeliauto. Repivä, raaka. Ei samanlaista hienostunutta kuminauhamaista vetoa kuin rivinelosissa japanilaisissa. Ja ajotuntuma, se on erikoinen. Istut "tyhjän päällä" ja lennät asfaltin yllä, koska pyörä on lyhyt ja kapea, et näe sitä kuskinpaikalla altasi
biggrin.gif
.

Ja "tahattomat" powerwheeliet olivat varsinkin omistamisen alkuaikoina arkipäivää
biggrin.gif
blush.gif
. Tämä laite on tehty puhtaasti vain ja ainoastaan hauskanpitoon
thumbs-up.gif
!

Saattaapi olla fjr :n jälkeen moni muukin kevyt/ tehokas pyörä ihmeellinen.  
smile_org.gif
loistava havainto toippari, tuossa yksi syy miksi koeajo innostikin. Tosin takana on tuhansia kilometrejä viime kesältä vaikkapa Kotarin 990 SMT:llä, muilla supermotoilla, kuin toki hoodeellä ja zzr:lläkin.

Eli vertailupohjaa toki löytyy muualtakin. Mutta olet sikälitse varsin oikeassa että FJR:n jatkeeksi kontrasti on niin iso että en edes katsonut tarpeelliseksi mainita asiaa  
biggrin.gif

Joskin, pakko sanoa että fjr on sekin varsin nopsajalkainen mutkapyörä, kunhan vaivautuu tekemään mittavat säätötyöt alustan kanssa, ei pelkää taittaa tonnin (kuten joku hyvin mainitsi) malmikasaa, ja muistaa rengastaa menopelin oikealla tavalla. Niin ja + että hyväksyy sen tosiasian että fjiiärrä syö ne gummit noin 4 - 5 tuhannen välein
biggrin.gif

Jos rahat ei streetfighteriin riitä, niin kehottaisin kokeilemaan myös halvempia Ducateja, esm. Hypermotard voisi olla silmiä avaava kokemus.
Tutkiskelin tuota ehdottamasi hypermotardia, tosin vain hetken, sillä innostus lakkasi alkuunsa. Kaikella kunnioituksella, mutta tuolla ei ole muuta takemistä streetfighterin kanssa kuin nimitarra tankissa. Ruma kuin fan (niin itse mopo kuin erityisesti moottori), tehoton (mikäli ilmoitettu 83 hv pitää kutins), ja tuo mieleeni lähinnä derbi-mopon. Arkkiesimerkki juuri siitä mitä Ducati on aiemminkin tuonut mieleeni.

No hard feelings, mutta never...

Myllytyshän tästä lähtee, mutta jos on sana vapaa minulla, olkoon se sitä muillakin
cool.gif

Eri pyöriähän ne on, eikä suoranaisia vaihtoehtoja toisilleen. Jos streetfighter kiinnostaa, niin kannattaa katsella ulkomailta käytettyjä. Eiköhän niitä jo ihan "kohtuulliseen" hintaan saa.

Kuolailin promo-kuvia silloin kun tuo pyörä tuli/oli tulossa markkinoille.
buttrock.gif

Jos olisi massia niin ostaisin kyllä tuommoisen jo ihan ulkonäön takia, täytyy joskus yrittää päästä koeajoille...täälläpäin tuskin onnistuu.

Onhan näitä hienoja vehkeitä minkä voisi ostaa, joka viikko erilainen.  
biggrin.gif

Tutkiskelin tuota ehdottamasi hypermotardia, tosin vain hetken, sillä innostus lakkasi alkuunsa. Kaikella kunnioituksella, mutta tuolla ei ole muuta takemistä streetfighterin kanssa kuin nimitarra tankissa. Ruma kuin fan (niin itse mopo kuin erityisesti moottori), tehoton (mikäli ilmoitettu 83 hv pitää kutins), ja tuo mieleeni lähinnä derbi-mopon. Arkkiesimerkki juuri siitä mitä Ducati on aiemminkin tuonut mieleeni.

Myllytyshän tästä lähtee, mutta jos on sana vapaa minulla, olkoon se sitä muillakin  
cool.gif
Tässä nyt maanantaista lähtien tuolla Monster S4R Testastrettalla ajaneella voisi sanoa, että tästä ei nyt ihan heti lopu paukku kesken. Tuo on minusta hyvä käytetty vaihtoehto paljon kalliimmalle Streetfighterille.

Tehtaan dynokäppyrä lupailee noin 150 hp ja 118 Nm Ducati Performance -paketilla. Vakiossa on muistaakseni 128 hp ja 104 Nm.

On se hauska kuinka ihmiset voi arvioida asiantuntevasti pyöriä ajamatta niitä
biggrin.gif

Esimerkiksi Ducateissa mennään usein metsään kun tuijotetaan kotona netistä sitä hevosvoimamäärää, laskekaapa teho/painosuhteita ja miettikää mitä eroa on Fiatilla ja Ferrarilla
smile_org.gif
Mutta sanoohan harrikkamiestenkin puskuritarra että "I could explain, but you would not understand"
biggrin.gif

Tuo edellisen kirjoittajan vertailu Monsterin ja Streetfighterin välillä ontuu hieman sekin: sen verran eri peleistä on kysymys.

Ja kyllä, olen ajanut molemman tyyppistä pyörää. Ja ne ovat molemmat hyviä pyöriä. Mutta ne eivät ole toistensa vaihtoehtoja...siis omasta mielestäni! Eläköön sananvapaus
biggrin.gif

On se hauska kuinka ihmiset voi arvioida asiantuntevasti pyöriä ajamatta niitä
biggrin.gif

Esimerkiksi Ducateissa mennään usein metsään kun tuijotetaan kotona netistä sitä hevosvoimamäärää, laskekaapa teho/painosuhteita ja miettikää mitä eroa on Fiatilla ja Ferrarilla
smile_org.gif
Mutta sanoohan harrikkamiestenkin puskuritarra että "I could explain, but you would not understand"
biggrin.gif

Tuo edellisen kirjoittajan vertailu Monsterin ja Streetfighterin välillä ontuu hieman sekin: sen verran eri peleistä on kysymys.

Ja kyllä, olen ajanut molemman tyyppistä pyörää. Ja ne ovat molemmat hyviä pyöriä. Mutta ne eivät ole toistensa vaihtoehtoja...siis omasta mielestäni! Eläköön sananvapaus
biggrin.gif
No joo, en ole ajanut Streetfighteria, mutta pidän silti tuota vesijäähdytteistä S4R-mallia kohtuullisen urheilullisena vaihtoehtona. Ainakin mitä nyt tällä viikolla olen kerennyt mutkapätkiä ja Alastaron hitaassa ryhmässä ajelemaan.

Edit: Esim Super Duke R ja Streetfighter esiintyvät samoissa testeissä ja ainakin tuohon tavalliseen Super Dukeen verrattuna S4R tuntuu huomattavasti kiihkeämmältä. SD kuitenkin sopiii hyvin urheilulliseen mutkapätkäajoon. Siitä minulla on myös ajokokemuksia 30 000 km edestä. Tein siis niinsanotun valistuneen arvauksen muidenkin kuin pelkkien teholukemien perusteella.

cool.gif
Kaikella kunnioituksella, mutta... käy nyt koittaan tuota hyperiäkin... vaikka ihan salaa tai vahingossa hondan koeajoreissulla.  
bowdown.gif

Toisaalta, v*ttuako noita rumia suotta polkee.  
062802moto_prv.gif

cool.gif
Hyperin ja Monster 1100:n moottoreissa ei kovin suuria eroja ole. Hyperiä en ole omistanut, mutta ajellut jonkun kerran. Pyörät on erilaisia ajaa monestakin syystä ja jos olisin lottomiljonääri niin omistaisin varmaan edelleen Monsterin, minkä lisäksi Hyperin, SF:n ja uuden Multin. Kaikki aivan erinomaisia pyöriä.

Mutta siihen paperitietojen mukaan haukkumaasi moottoriin... Tuo 1100 ilmajäähykone on mun makuun ollut todella hieno moottori. Ducatin putki-ecu-putsari-setillä se iskee kuin nyrkki silmään. Tehot on nopeasti ja helposti käsillä ja voima ihme kyllä riittä melkoiseen iloitteluun. Nestejäähy kiertää pidemmälle ja käytettävä kierrosalue kovassa ajossa on laajempi, mutta ilmajäähy on jotenkin viehättävän brutaali ja karski. Voiman tunne on erilainen ja se on nopeammin saatavilla normaalissa ajossa. Vääntöä on tosi nopeasti ja paljon. Ja nämä pyörät on ihan aikuisten oikeasti kevyitä pyöriä.

Ja jos tuntuu vaikealta uskoa, niin kannattaa kokeilla. Kokemuksien myötä saattaa viisastua. ;)

Ulkonäköseikat on asia erikseen. Makuja on yhtä paljon kuin katsojiakin. Joku tykkää isosta matkalehmästä, toinen muovikuorista moottorin ympärillä, kolmas isosta läjästä laukkuja pyörän takana. Onneksi erinäköisiä pyöriä on näinkin paljon markkinoilla.

Mitenköhän tuo fjr rautakasa taittuu mutkapätkällä hyperiin nähden? Pakkohan sen on voittaa kun on niitä hevosvoimia enemmän, eukko vielä kyytiin ettei lähde lapasesta!
biggrin.gif
.

Ylipäätänsä nuo japanilaiset saisivat keskittyä painonpudotukseen, melko ylipainoista  
tounge.gif

Mitenköhän tuo fjr rautakasa taittuu mutkapätkällä hyperiin nähden? Pakkohan sen on voittaa kun on niitä hevosvoimia enemmän, eukko vielä kyytiin ettei lähde lapasesta!
biggrin.gif
.

Ylipäätänsä nuo japanilaiset saisivat keskittyä painonpudotukseen, melko ylipainoista  
tounge.gif
Molemmilla ajaneena ja toisen noista omistavana täytyy todeta että kyllä tuo Hyperi tuntuu normiajossa huomattavasti FJR:ää tehokkaammalta vaikka paperilla sitä tehoa ei olekkaan. Ja ennen kaikkea se on HUOMATTAVASTI kevyempi.

biggrin.gif
.

tounge.gif
Tämä oli jotenkin nähtävissä  
biggrin.gif

Siis se että streetfighter s:n kokemuksista puhuminen ajautuu siihen että aletaan vertailla kahden täysin erilaisen mopon, ja täysin erilaiseen käyttötarkoitukseen suunnitellun vehkeen ominaisuuksia.

Pitänee ehdottaa ducati-kauppiaille että antakaa jokaiselle ostajalle itsetunto kaupanpäälle.

Eli se tästä hiekkalaatikkoleikistä.

Summa summarum: MINUN mielestäni Streetfighter S, on mieletön laite, niin teknisesti kuin optisesti arvoiden.

Se että MINUN mielestäni 26 tuhatta nakupyörästä on vitsikäs veto, ei tarkoita sitä etteikö siihen olisi varaa.

Se että MINUN mielipiteeni mukaisesti muut näkemäni ducatit eivät houkuttele edes kokeilemaan taas johtuu siitä että MINÄ en halua ostaa mopoa joka aiheuttaa MINULLE kakomisreaktion pelkällä ulkoisella olemuksellaan. Enkä kuulu siihen kansanosaan joka koeajelee huvikseen liikkeiden fillareita. Tämäkin SF kokeilu lähes pakkoajatettiin, josta toki Hailacille suuri kiitos.

Mutta se että SINÄ alat vertailla FJR:ää johonkin riisuttuun kaupunkiporaan, on lähinnä sama kuin vertaisi Fiat Punto Abarthia S-sarjan mersuun. Siksi en alunperinkään puhunut vertailuista mitään, vaan puhtaasti omasta kokemuksestani SF:sta. Mutta ei hätää, menkööt uhosi nuoruuden ja kokemattomuuden piikkiin  
wink.gif

olisi huiman houkuttelevaa aloittaa "meidän isä on vahvempi kuin teidän isä" vääntö, mutta annetaan moisen nyt olla.

Back