• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tänään ajelemassa

Motoristin tiekartasta insipraatioa haettuna: tuttuja teitä mutta enpä ole tuolla kulmalla käynyt, käydään nyt kurkkaamassa.

No, putosin sitten reitiltä - ja väliäkö hällä. Seikkailin ja sekoilin jossain Hämeenkyrön / Viljakkalan / Poikeluksen hujakkeilla enkä varmaan osaisi samaa reittiä toista kertaa ajaa :D

Mahtuipa siihen 18 kilsaa hiekkatietäkin. Hiljaa mentiin kun ei itsellä riitä usko...
 
Noniin. Tampereelta Kangasala - Sahalahti - Kuhmalahti - Eräjärvi - Länkipohja. Jossa satamaan lukemaan karttaa. Reitti selvä, matka jatkuu. Krunts. skviik. Krunts. skviik. Krunts. skviik. Krunts. skviik. Per etupyörän kierros. Tasaiselle parkkipaikalle työntelemään. Kuulostaa kiveltä jarrulevyn välissä. Ei löydy. Satula pois ? 14mm avain. Ei mahdu kääntymään. Tehdas on pakannut pellistä pokatun 14mm hylsyn mukaan. Ei kykene avaamaan, pyöristyy mutteri. Randomi heppu parkkipaikalla ei omista työkaluja. Seuraava omistaakin. Satula irti, edelleen krunts, krunts krunts. Kahteen mieheen etupyörää kannatellen ja pyöräyttäen: pyöränlaakeri paskana.

Edellisen omistajan syntejä - renkaat oli pakasta vedetyt kun tämän hommasin eli ilmeisesti ei ole rengasta vaihdettaessa tarkistettu laakeria. Tai voihan se muutenkin toki hajota.

Vakuutusyhtiöllä onneksi oli hinauspalvelu osakaskossakin. Odotellessa saikin sitten nauttia pussikaljaa 14mm hylsyn omistaneen kaverin kanssa.

Ei ihan sellainen mutkatiereissu kuin olisi odottanut mutta tuskin pääsee unohtumaan ihan heti :D
 
Paskimmista reissuista syntyy parhaat tarinat :p Tuttuja mutkia, ajan tuota kautta Ruovedelle ja siitä ylös aina kun olen menossa ystävän luo Ylistaroon
 
Lauhanvuoren näköalatornia suosittelen, on komeat maisemat. Merikarvian rantatie 2650 on yksi parhaita mutkapätkiä.
 
353666814_225190760443418_5282281973381096265_n.jpg
353643650_225197343776093_5372402276408105273_n.jpg

Tänään tuli tehtyä hiukka Juhannusajelua, ensin nuoremman juipin kanssa ns. Kopsuoring tietysti Pihamaan tilalla limpsat puolessavälissä, sen jälkeen vanhemman kanssa ajeltiin Vähä-äiniön kautta Padasjoen satamaan omenapiirakalle ja jätskille, paikallinen pelastuslaitos tarjosi sirkushuveja syödessä kiskomalla vastakkaisessa laiturissa oleviin veneisiin törmäilleen asuntolautan takaisin vieraslaituriin josta se oli ilmeisesti syystä tai toisesta päässyt irti. Kotimatkalla muutama pisara pleksiin muttei mitään oikeaksi sateeksi sanottavaa. Yhteensä 131km, ei kauheasti mutta nuo junnut pitää totuttaa hommaan vähän kerrallaan.
 
Vaikkei ole kuin maksiskootteri ni kyl se vaan on hauskaa kun välivuodenjälkeen kävi ajelemassa! Vähän ennakoin säätä, jos sataa ni meen skootterilla ennemmin töihin kun munamankelilla.
 
Muutama päivä tuli pyörittyä norskien rannikolla. Nordkapissa osui kohdalle helteinen ja kirkas päivä, se ei ole ihan tavallista. Siellä oli järkyttävä määrä asuntoautoja ehkä yli sadan. Olderfjordissa pidettiin kahvitaukoa, ja mp-liikenne oli todella vilkasta. On tainnu muutkin kattoo sääkarttoja.

Tänään ajeltiin etelää kohti. Hetassa tuli muutama pisara ja viimeiset 30 kilsaa aika reippaasti. Otettiin sitten mökki Äkäslompolosta, tässä saunan jälkeen tätä rapsaa naputtelen.
 
Ahkerasti on tullut suhattua tänä kesänä, vähemmän raportoitua kylläkin. Tänään ohjelmassa oli pyörän pesua ja sitten puhtaalla putkikyljellä Porkkalanniemeen :orgmp:
 
Tänään meinasi käydä 'klassisesti' - siis vilkuton traktori kääntyy ohitettaessa eteen :paikallatuulee:.

Olin jo vasemmalla kaistalla kun traktorikuski teki jonkin sellaisen liikkeen, jonka takia aloin epäillä josko se olisikin kääntymässä. Vilkaisin eteen päin ja näin vasemmalla puolen tietä liittymän pellolle, ja sitten rivakka jarrutus. Traktorin oma vilkku toimi kyllä.

Valitettavasti en siinä hetkessä tajunnut pysähtyä ja huomauttaa toimimattomasta vilkusta.
 
Tänään meinasi käydä 'klassisesti' - siis vilkuton traktori kääntyy ohitettaessa eteen

Risteysalue ei ole hyvä ohituspaikka noin niinkuin yleisesti ottaen, juurikin tästä syystä. Vaikka kyseessä olisi vähäisen peltotien ja päätien risteys. Useinhan näissä on ohituskielto mutta ei aina. Toki kääntyvän ajoneuvon vilkun käyttämättömyyttä ei voi perustella millään.
 
Risteysalue ei ole hyvä ohituspaikka noin niinkuin yleisesti ottaen, juurikin tästä syystä. Vaikka kyseessä olisi vähäisen peltotien ja päätien risteys. Useinhan näissä on ohituskielto mutta ei aina. Toki kääntyvän ajoneuvon vilkun käyttämättömyyttä ei voi perustella millään.

On käynyt niinkin että traktori on kääntynyt pellolle vasemmalle niin että siinä ei ole näkyvää liittymää. Itse ajan traktorin perässä "haistelemassa" kotvan aikaa ennenkuin uskallan rinnalle.
 
Jep. Lähtökohtaisesti kannattaa olettaa että traktori on hetikohta kääntymässä. Harvemmin niillä pitkiä siirtymiä ajetaan. Sivukylillä kulkijoita on harvassa, niin yleensä kun päkäkuski katsoo niin ketään ei tule, joten helposti jää katsomatta.

Jos vasemmalla puolen tietä on tiukka umpimettä ilman liittymiä, ehjä kaide tai kunnon huntta niin riskit ohituksessa on pienempiä. Koukkauksia saatta esiintyä, sillä päkän suuntavakavuus ei ole parhaasta päästä, orbitrol vuotaa ja ajaa ohjausta toiseen laitaan jossei koko ajan pyöritä rattia jne, joten nopeusero kannattaa pitää pienenä ja avata vasta rinnalla.
 
Ajelin tänään Päijälän kautta Ouninpohjaan ja sieltä edelleen Kuhmoisiin tankkaamaan. Keli oli mitä mainioin ja tiekin kohtuullisen hyvässä kunnossa. Jäljistä päätellen joku toinenkin motoristi oli ajellut hetkeä aikaisemmin samaa reittiä. Schön war's, sanoisi saksalainen. :)

AIL4fc9hafG1d6JQKvg3dmHFgkhi0GrodxcUiinWn90c539fb18NvqnMrmmWbJWl_AGEx1jraqB9pb9qq7vIuqgIWJqqcstucx-xwys98NDfRqF_meEJPlzInzhEdxxA7ohCtMQomLj_WOOuh6jJ4zF6m9gybyqW9L4tLZWzzlIpBTecpofLfOMpNYYShvoz5_hD6NyRMmG_7ZRzooiX71-7vqz7XqucMvapm0itF5dkzr8GP8thDLmaxosSEvuJd7cR7r6fTp_fe53-33F5iJc3JA00bhJtc8JAFIbytbFuccv4PcMTLQRqKz4SuhH-jfxTPYR6eEBZdzafci4-xBsYijLHXaeReRXr6AGv2dHx1fu38Hl8ENk8jtQD7MUH8MqzAhmX8-SSxoZO-kkCMyoRLPrHAok6q7tism04d4a9ZAwh53wEv26jZl7mWInycg-EoYhw3SXkuZGvWO2l7eV8qdGWlD97S1vVx-EXNPAK6tShdLGnEzOvKJdGFpmznW1wqdGdCynfIx3r1-KWMebcZGnJdk_y6CH4lFJ8M7kH7QYYe-3Q6TUtTxT0_F0oMZxPkuSgtZHSXAYfiGG7eDkeAntFOJRnSG74qsc-TWCl6zfll9hgjlH1iNHo2iGPprCGebhnjqHgB64Kmth7-jHNAgoSWH8oZqWEONRNv502pAID4s9GWYmZqkh181hPwZNn0nbyDVSzjBpaYU2ESrBdeDrndYYGW6zXOwpdWS3hCMRilEwJ_tUpPf4vorKcck_kDlYLfiMsEA4Z4xkrEQOY_CjwomwkLmWOTgEUrrMiSuzwVQh1xmqco7G1QpypEy95E0bd-b165g3F8dtUttLaJUT5o-iAu6IdSRSn1g_nnE7AxE8OoyGs9MAz44k6IdNKDx7uYWCVj6VzJlPV0z5SqA=w825-h619-s-no


AIL4fc_ulDjGe48Kx1hA6S_CTXOnJWSWQir-zsuiJ7_eUso2Q22TU8iQ9lJyfgfP7T6knVHmLM_SAS6q1SUvAy3tNiEb0HvaAo3SgxfoY8uAtPG0OWB1sCYBQjVi8OF92DNoRFemzr8t-gxWiJFejiHuF8XDNb1m2BF4Ru53V53BCFfrjGKQnKKNLMhgtl5QI2mdWdR4tx3c3MeIpALnMHrz9kwfcj-vUtoUcV0WPpeHdcLN_GjdybxVWL2I0mxk8usVA5Jzr4u-rr7BWHRLVKNGWw0XCFCW94yRvNtHHTxQYF52pG1Ix_f86LgL-58g4gtMNFLC20tTjIhXxxlWUW6iZizULeGl9m3sVu_yVVYf-TNrCJR4W_5VQT6AAdTO1wuUybfkVWsOJ8RTco95nkFbvKwn_bjP9kN-uCTwOTiP0az1fRT_cxXLaWZwOF0urqkL8BQKWtnmd4U13o7KcF4Vqb2_k3zdixW4OR-zVDwsG6-oz8HpogbhqDfv8uizfhAlAuiHTPBYP9mOHMQ7qQpv7s2wKPhrxb2MuwFyZGJcRF1RnpUzuxBqtgWkUn58mfmLZ5JnUgRhQM8sehzFr2N-w9ZIkiBweaus-GAV6hNk4smsJy-zOCMaLC3_33aAAD0VBhQM0RkwL_6wlxd2CYs9YszZ-8dgihqBPSwEzFY2A4oPKEKdu90TNa9-9ttfxRaFkf8E3CMwQn_CUvalYCyarN3o0MiTk5hc0vTXUQr8rh6APipGPhj-yDmZUaGXeG9l3gQa8y7H9HzfZK1Si1OSetOhh95gktJHYg1EMR60oTem42yhglcmHRYrV7bWfJkZYx6_08i2m-WiXM11behDa27wn2AUcFBoQVIzm_s4kYnvNeefDZtGHDxcAQbgI0kTL5l6MkU9yJNgEvvxyVpLmQ=w825-h619-s-no
 
Jep. Lähtökohtaisesti kannattaa olettaa että traktori on hetikohta kääntymässä. Harvemmin niillä pitkiä siirtymiä ajetaan. Sivukylillä kulkijoita on harvassa, niin yleensä kun päkäkuski katsoo niin ketään ei tule, joten helposti jää katsomatta.

Jos vasemmalla puolen tietä on tiukka umpimettä ilman liittymiä, ehjä kaide tai kunnon huntta niin riskit ohituksessa on pienempiä. Koukkauksia saatta esiintyä, sillä päkän suuntavakavuus ei ole parhaasta päästä, orbitrol vuotaa ja ajaa ohjausta toiseen laitaan jossei koko ajan pyöritä rattia jne, joten nopeusero kannattaa pitää pienenä ja avata vasta rinnalla.


Niin kyllä sen useimmiten huomaa jos traktori on pidemmällä siirtymällä kun alkaa jonoa kertyä perään. Joskus näkee muuallakin kuin sivukylillä
 
Niin kyllä sen useimmiten huomaa jos traktori on pidemmällä siirtymällä kun alkaa jonoa kertyä perään. Joskus näkee muuallakin kuin sivukylillä

Lauantaina Raaseporissa valveutunut traktorikusi, heti kun tuli sopiva paikka, pysäytti koneen ja päästi meidät, pari pyörää, ohitse turvallisesti. Kone kyllä täytti komeasti koko pikkutien.
 
Lauantaina Raaseporissa valveutunut traktorikusi, heti kun tuli sopiva paikka, pysäytti koneen ja päästi meidät, pari pyörää, ohitse turvallisesti. Kone kyllä täytti komeasti koko pikkutien.

Samaa voi sanoa lauantaina Maitoisten tiellä, oli pakettiauto etuautona pysähtyneenä sopivaan kohtaamispaikkaan kun vastaan oli tulossa koko tienlevyinen leikkuupuimuri. Kohtaaminen oli sujuva ja turvallinen, bonuksena iloinen kiitosvilkutus puimuria ajaneelta kuvankauniilta blondilta!
 
95:n polttoa pois tankista ja seuraavaksi 98:t tankkiin niin starttaa iloisesti keväällä, homma jatkuu vielä ainakin muutamana päivänä. Kaikenlaista viheltäjää on saanut väistellä, mutta tänään tuli ensimmäistä kertaa vastaantuleva taksi nokkineen omalle kaistalle. Onneksi pysähtyi, mutta piti tehdä väistöliike. Taksikuskeinahan on nykyisin monenkirjavaa sakkia ja kirjoa oli tässäkin.
 
Keskiviikkona 20.9. kokoonnuttiin taas Laukaan Kuusaan koskikahvilassa. Pikkusen yli parikymmentä pyörää. Kelit vaan lämpenee torstaina ja perjantaina. Mutta kyllä se talveen kääntyyn. Kesäkuun alussa hankitulla uudella Bmw R1250RS triple black pyörällä tullut jo 8900 km ajeltua. Mukava peli kun modasin 20 cm korkeammalla pleksillä.
Ässä löytyy vielä (Bmw K1200S vm 2005) ja sitä kaupitellaan ensi keväänä huhtikuussa. Sitten toukokuun reissu kolmen kuskin voimin Gibraltarille ja takasin. Sitä ootellessa ajellaan vielä hetki ja sit pärrät talviunille.
 
Back
Ylös