Tankki- vai perälaukku? Mikä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Kertokaas miten olette ratkaisseet laukkuongelmat ja sitten mielipiteitä laukkujen hinta/laatusuhteesta? Ja mikä olis järkevä ratkaisu mun pyörään?

Ostin noin 1kk sitten Yamaha YZF 600R (Thundercat) vm.01.

Tänä kesänä olisi tarkoitus heittää pari parin päivän reissuu johonkin päin Suomee. Ihan sellaisia pyrähdyksiä vaan. Myöhemmin ehkä pidempiä...

Kun periaatteessa kohtalaisen kokoinen tankkilaukku saattaisi riittää sellaiselle 2pv. reissulle, mutta sitten on todella niukasti kamaa mukana. Lisäksi perälaukku olisi aikas arvokas, kun esim pysähtyy johonkin niin saa kypärän/kypärät sinne.

Molempi parempi, mutta olen ajatellut n.200-250 eerolla päästä laukkuongelmasta (renkaatkin ostettava piakkoin). Taakse en saa ikänä telinettä ja laukkua tohon hintaan...

Mitä eroo on monolock ja monokey:llä? Givi, Kappa vai Shad? 42L vai 46L, pilaako 46l laukku pyörän ulkonäön/vaikuttaako ajo-ominaisuuksiin (onko liian iso)?
 
Omasta mielestäni kiinteät laukkuratkaisut eivät oikein sovi sporttipyörään. Ostin itse Heldin magneettikiinnitteisen tankkilaukun All Right outletistä päätähuimaavaan hintaan 45. Sinne menee enemmän tavaraa kuin selkäreppuun eikä häiritse rauhallista ajoa. Siihen jos laittaa lisäksi normaalin selkärepun saa helposti viikon-kahden kamat yhdelle hengelle.
 
Jälleen kerran, jos yksin matkustat, niin helppo ja huokea (silti hyvä) ratkaisu on Bags-Connection, joko Rearbag (133 €, tilavuus 25 - 38 L), taikka Cargobag (112 €, 52 L).

*kliketi kliks*
 
Mulla on catissa GiVin V46-takalaukku. Mun mielestäni sopii mukavasti ja siihen sai lisäjarruvalonkin lisävarusteena turvallisuutta lisäämään (on muuten mukavan kirkas, vaikka aluksi vähän epäilinkin). Takapenkkiläinen saa laukusta myös selkänojan matkustusmukavuutta lisäämään.

Koko paketti kustansi 540 euroa, sisältäen telineen, laukun, lisäjarruvalon ja selkänojatyynyn. Eli menee yli tosta 200250 euron budjetista, mutta vastineeksi saa tukevan ja monikäyttöisen laukun. Ilman laukkua ajellessa teline sopii mielestäni catin muotoihin ihan mukavasti, eli ei pistä silmään.

Edit: Piti vielä sanomani, että tohon laukkuun menee kyllä kaksi kypärää sisälle, kunhan kummassakaan ei ole tuuletusventtiiliä (ainakaan kovin kookasta) päälaella. Huomattiin nimittäin, ettei Arain Viper ja Chaser mahdu yhtäaikaa sisään, koska Chaserissa on liian korkea tuuletusventtiili päällä.
 
Mitenkäs pehmeä laukku takapenkille?

Kappa näyttäisi valmistavan pätevän näköisiä laukkuja. Itse olen katsellut tuota TK710, mutta tuo TK711 näyttää myös hyvältä.
Linkit:
TK710
TK711

.Orgin kaupassa tuo TK711 on näköjään 98e. TK710 on 69e (ei myynnissä .Orgissa). Voisi kuvitella, että tuo putkimaisempi on tökerömmän näköinen kyydissä. Joten voipi olla, että itse tilaan tuon kalliimman, mutta nätimmän 11-mallin.

Kellään kokemuksia näistä laukuista?
 
Ite hommasin tuon Kapan TK710. Ihan pätevältä vaikuttaa poislukien se toisen pään kiristysremmi, jonka Italian poika on kyllä suunnitellu kahvitunnilla
biggrin.gif
Tarkoitus olis käytellä tuota R1:ssä pelkääjän paikalla. En oo vielä ehtiny kokeileen miten hyvin toimii käytännössä, mutta ihan lupaavalta siis vaikuttaa.
 
Minulla Tuollaiset Ajavat asiansa! Jos vielä pitää enempi saada tavaraa mukaan, niin sitten vielä tankkilaukku mukaan! Niillä pärjää
062802jumpie_prv.gif
 
Käytössä hyväksi havaittu TK710. Mahtuu yllättävän paljon tavaraa... tulee jopa otettua liikaakin vaihtovaatetta mukaan
lookaround_orig.gif
mutta toimii. Ja pysyy tukevasti kiinni.
 
Sama homma eli TK710 hommattu R1:een. Tuota vetoketjupään "kondomia" ihmettelin kanssa ja meinasin repiä pois mutta olkoon nyt sitten...
 
Moi

Moneykeyn ja Monolockin ero on seuraava: Monolock boksit on aluperin tarkoitettu skootterikayttoon, Monokey taasen ovat raskaampaa tekoa. Lukitusmekanismi hieman eri (ei juuri).
Huomaa sana 'alunperin'. Mun ukko teki pitkan ja rankan reissuun Kreikkaan (sis offroad, moottoritiekaahausta ja muutaman rysayksen) ja Monolock boksi on vielakin ehja. Ne ovat halvempia ja itse paadyin ostamaan sellaisen, kun olin todennut samanlaisen kestaneen kaytossa.
Givi sivusto

Mun uusi 45l Givi Monolock maksoi Ebayssa £80 postikuluineen. Punnan kurssin huomioon ottaen sieltakin voisit katsoa.
 
Sama homma eli TK710 hommattu R1:een. Tuota vetoketjupään "kondomia" ihmettelin kanssa ja meinasin repiä pois mutta olkoon nyt sitten...
Miten oot muuten tuo Tk710 laittanu rytköseen kiinni tavaraverkolla vai niillä mukana tulevilla remmeillä? Onko sun rytkönen penkin alta tulevilla putkilla ja jos on niin miten putket lämmittää laukkua/vaatiiko jotain lisäsuojaa? Entäpä onko kokemusta naarmuttaako katetta ja vaatiiko kontaktiviritelmiä alle?
 
Jälleen kerran, jos yksin matkustat, niin helppo ja huokea (silti hyvä) ratkaisu on Bags-Connection, joko Rearbag (133 €, tilavuus 25 - 38 L), taikka Cargobag (112 €, 52 L).
Hei, tämä oli hyvän kuuloinen vinkki! Pitääpä tutustua itsekin jos vaikka tänä kesänä tulisi Tre:lle eksyttyä. Joku laukkutsydeemi pitää kuitenkin hankkia pientä matkailua varten.
062802jumpie_prv.gif
 
Jos se ajatus on jompi kumpi, niin osta se tankkilaukku, sitä tarvii aina.
cool.gif
 
Vältä takalaukkua, jos harrastat moottoritienopeuksia. Kaksi päällä ihan ok, mutta yksin ajaessa takalaukku on hankala. Se on tavallaan purje, joka tuulen voimasta "heittelee" mopoa kovemmissa nopeuksissa. Tankkilaukku on ihan ok. On tästä täällä jauhettukin, mutta jauhetaan vaan lisää, jos on mielenkiintoa.
smile_org.gif
 
Itsellä oli 07 kesän reissuilla tavaraverkolla sellainen bägi siinä takapenkin ja perän päällä, hieman vettä ja kuraa väliin niin hienosti hankasi takakatteen ruvelle.
Jotenkin houkuttelisi kokeilla takapenkin tilalle laittaa kova laukku, silleen että se ei olis ihan niin takana kuin yleensä, reppu selässä ei kovinkaan montaa tonnia viitsi ajaa viikossa.
 
Toiset sanoo ,ettei takalaukku sovi ulkonäön puolesta , mutta kyllä se tankkilaukku on vielä rumempi.
confused_orig.gif
 
Toiset sanoo ,ettei takalaukku sovi ulkonäön puolesta , mutta kyllä se tankkilaukku on vielä rumempi.  
confused_orig.gif
Joo, mutta tankkilaukku on painojakauman, ilmavirtojen
ja sellaisten kannalta pal-jon pa-rem-pi.

Jos tankkilaukun laitat, niin jo aiemmin mainitulta Bags-connectionilta
löytyy ihan helkutin näppäriä tankkilaukkuja, jotka kiinnitetään
tankin täyttöaukon kehykseen ruuvattavaan hevosenkengän
muotoiseen "jalustaan" naps vaan. Ei tartte kikkailla minkään
hevon*un magneettien kanssa. Omassa mopossani ainakin
"Engage XL" -mallinen laukku istuu niin, että ei paljoa edes
kosketa tankkiin, kun etuosa makaa jalustakiinnikkeen päällä
ja takaosa satulan etuosan päällä. Ei taatusti naarmuta tankkia.
 
Mä laitoin fzr1000:n Givi:n V46 takaboxin, eikä se ulkonäköön vaikuttanut ainakaan huonontavasti. Boxi plus perälevy maksoi 220 egee ja telineestä maksoin 50 e. Eli 270 euroa koko paketti.
Täytyy sanoa, että boxi vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin siten huonontavasti, että pyörän perästä tulee maantienopeuksissa hieman "levoton". Pitää siinävaiheessa muistaa, ettei käännä kahvasta liikaa.
062802moto_prv.gif
 
itsellä tuo köpin linkistä löytyvä Rearbag takapenkillä ja edessä ihan normi halppis tankkilaukku, 3vk euroopan turnee meni noilla ilman ongelmia
biggrin.gif
 
Hyvä, että saatiin tästä mun avauksesta viel hyvää keskustelua, vaikkakin siitä ollaan varmaan monessa mutkassa jo puhuttukin.

Kova takalaukku mua kiinnostaa lähinnä jo sen vuoksi, että kypärä ym. tavara säilyisi siellä lukkojen takana nätisti esim. kun heittää kaverin töihin niin sais kypärän sinne tms. käyttötapoja miljoona.

Kuvien perusteella se ulkonäkö ei kovasta laukusta kauheesti kärsi, mutta epäillyttää kuinka se siellä takana halkoo tuulta ja ohjaa pyörää ihan varmaan v****ti. Laukuissahan on jotain suositus nopeuksia mitä ei saisi ylittää (ohjesääntöjä). Tietääkö joku paljonko?

Tarkoitus olisi heittää tänä kesänä Turun saaristo reitin tai/ja poiketa ahvenamaalla. Uskoisin, että tavaramäärä mahtuu helposti reppuun/tankkilaukkuun.

Mitä laukkumerkkiä suositte GIVI/KAPPA/SHAD/muu?
 
Back
Ylös