Tankki- vai perälaukku? Mikä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos säkkityyppisestä tykkää, niin linkistä löytyy hyvä ja kohtuuhintainen kassi. Leveä rullattava suuaukko laukun päällä tekee käytön paljon helpommaksi perinteiseen säkkiin verrattuna. Thaimaan reissulla testattu ja uskallan suositella. Kassista on myös isompi ja pienempi malli, mutta tuo 49 litrainen lienee useimmille sopiva.

http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=18955&nimi=Ortlieb+Rack-Pack+-putkikassi+L+%2849L%29

Perinteisessä säkissä on se hyvä puoli, että vaikka se on puolityhjä saa sen rullattua aina tiukaksi. Mites tässä mallissa, saako sen rullattua tiukaksi vajaana? Perinteisen rullan joutuu käytännössä aina tyhjentämään, kun sieltä jotain hakee, joten päältä avattava olis kyllä paljon käytännöllisempi. Noi Ortliebit on kyllä laadukkaita, se perinteinen on mukana kulkenut kymmeniä reissuja.
 
Louisilta saa myös. Tämä malli ajaa asiansa varsin hyvin eikä maksa paljoa...

http://www.louis.de/_302157b2d4a43158b18f15aa1b52cc75cb/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10024012

Tuohon nämä mukaan, niin ei ole kaikki samassa läjässä

http://www.louis.de/_302157b2d4a43158b18f15aa1b52cc75cb/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10024011


Louisilla myös vinotpinot reppumallisia...

Tuossa vielä oolspraitin Kappa reppu. Mopokäyttöön tarkoitettu ja toimii. Hyvät hihnat vyötäröllä ja rinnassa. Ei mene tuuli selän ja repun väliin. (taitaa kyllä olla melko samanlainen kuin tuo Rapala)

http://issuu.com/allrighteurope/docs/street-fi_2012?mode=window
 
meikäläisellä kanssa ens kesälle tuo tankkilaukku ostoslistalla. Lisäks entinen ajossa ja kaikessa muussa urheilussa käytetty selkäreppu sano sopimuksensa irti, joten pitää varmaa sellastaki alkaa kahtelemaan. Ei oo ittee ainakaa toi selkäreppu haitannu vielä tässä vaiheessa. toisaalta pisimmät siivut mitä oon ajanu ni on jääny tollaseen 600km.

Lähes mutkapätkä ajoa on toi meikäläisen matka-ajaminenki ni nuo mitkään taakselaitettavat laukut ei oikeastaan tuu kysymykseenkään. Eniten oikeastaan mietityttää tuo kiinnitys ja jälkien jääminen tankkiin.. mopo on 12r kawa ja maalipintaan on nähty sen verran vaivaa, että en mielellään ota siihen yhtäkään ylimäärästä naarmua. Toiseks sitte tuo kiinnittäminen... Kun on muovikuori tankilla ni voi magneettiviritelmät unohtaa.

kertokaas kommentteja, jos löytyy jotain niksipirkkaa tms tuohon naarmuuntumiseen. Maksan kuitenkin ennemmin euroja laukusta joka ei tee naarmuja tankkiin kun, että maalaan koko mopedin uusiks. Ei meinaan löydy sävytyksiä kenenkään maalikartoista, joten tankin maalaaminen pelkästään oikeaan väriin on mahdotonta.
 
Lähes mutkapätkä ajoa on toi meikäläisen matka-ajaminenki ni nuo mitkään taakselaitettavat laukut ei oikeastaan tuu kysymykseenkään. Eniten oikeastaan mietityttää tuo kiinnitys ja jälkien jääminen tankkiin.. mopo on 12r kawa ja maalipintaan on nähty sen verran vaivaa, että en mielellään ota siihen yhtäkään ylimäärästä naarmua. Toiseks sitte tuo kiinnittäminen... Kun on muovikuori tankilla ni voi magneettiviritelmät unohtaa.

kertokaas kommentteja, jos löytyy jotain niksipirkkaa tms tuohon naarmuuntumiseen. Maksan kuitenkin ennemmin euroja laukusta joka ei tee naarmuja tankkiin kun, että maalaan koko mopedin uusiks. Ei meinaan löydy sävytyksiä kenenkään maalikartoista, joten tankin maalaaminen pelkästään oikeaan väriin on mahdotonta.

Sanoisin että ihan ilman niksipirkkaa paras ratkaisu on Bagster. Eli systeemiin kuuluu tankkinahka, joita saa eri väreissä, ja erilaisia ja -kokoisia tankkilaukkuja. http://www.bagster.com/en/ , maahantuoja Jutako.
 
LEM:in tankkilaukku tuli viimekesänä ostettua, toimii eikä ole aiheuttanut tankkiin uusia naarmuja. Ensi kesänä näkee sitten että miten tuon käyttö jälkiä aiheuttaa kun mopoon uusi maalipinta tulee :D
 
Jotkut laittaa tankin ja laukun väliin ihan vaan puhtaan kankaan palan niin ei jää hiekanmuruset raapimaan väliin. Toki kun käyttää puhdasta liinaa ja puhdistaa pinnat ennen laukun laittoa.
 
Kertokaas kommentteja, jos löytyy jotain niksipirkkaa tms tuohon naarmuuntumiseen. Maksan kuitenkin ennemmin euroja laukusta joka ei tee naarmuja tankkiin kun, että maalaan koko mopedin uusiks. Ei meinaan löydy sävytyksiä kenenkään maalikartoista, joten tankin maalaaminen pelkästään oikeaan väriin on mahdotonta.

Ootko kyselly autoteippaamoista, erityisesti niistä jotka tekee niitä "maisemateippauksia"
yli koko auton ?

Saattais onnistua ihan hyvin paistaa tankkiin kirkas kalvo siten, että näyttäisi
vielä ihan asialliselta.

Hieman haastetta taitaa tosin tuo muovitankin "hengittävyys", mutta löytyyhän tuohonkin ratkaisuja.

Kookkaampi tankkilaukku on siitä hieman konstikas, että se tahtoo (ainakin itsellä) olla
hiemankaan rehvakkaammin mutkaillessa aina tiellä.

Viime kesän eurooppaturneet, josta varmaan viitisen donaa mutkaa, mentiin pakaasi "takapenkille"
pitkittäin köytettynä. Ei tuo lisää painoa hanurille, ei ole sylissä mutkapainissa.
Parantaa itse asiassa jopa aerodynamiikkaa (lastitapauksissa ajatellen) kun selkä/perspyörre vähenee.
"Mukavuusnopeus" nakulla nousi harvoilla motarisiirtymillä n. 30 kmh, eikä paketti aiheuta
minkäänlaista "jakamista" esim. peräboxin tapaan kovemmissakaan vedoissa.

OK, kaikki lisäpainohan olisi hyvä saada mahdollisimman alas, mutta alemmas se jää kun
tankin päällä.
Toisaalta.... jos pakkauksessa on käytännössä rättiä, ei se paino ongelmaksi muodostu.

Kokonaisuutena totesin jopa niinkin ison nyytin kun 60+20 litraa möhkösuikan päällä em. tavoin lastattuna
kokonaisuutena parhaaksi ajojen kannalta..... kaikista jo muista kokeilluista jutuista kunnollisia
ja erilaisia laukkusarjoja myöten.

Takapenkillä ja perän päällä pitkittäin etupainoisesti pakattu Ortliebin Duffle 60 (reppuhihnat) ja
sen päälle "pohja eteenpäin" Ortliebin pienempi Fly reppu.

Olihan tankin päällä tietty Lemmin pikakiinnitteinen, halpa mutta toimiva, pieni "pillerirasia"......
kameraa, puhelinta, paperikarttaa sun muuta pikkunippeliä varten.
Se on kuitenkin kooltaan niin miniluokkaa, ettei tule syliin millään kohtaa ja on nips-naps
irroitettavissa mukaan kaffepausseille sun muille.
 
Moi,

Bags Connection tankkilaukku Heinolta. Ei ole halvin, mutta toimii. Laukkuja on erilaisia, isoja ja pieniä.

Kiinnittyy kiinteästi asennettavalla hevosenkangällä tankin päälle, ei naarmuta ja on helppo ottaa irti.

Itse renkaan asennus oli n. 5 minuutin homma, itse otin kuitenkin version jossa laukun sisälle tulee virran ulosotto, joten sitä piti vähän askarrella. Mutta tuohon tankkilaukkuun kiinnittyvä gps tasku on ihan näppärä, ja voihan sillä ladata vaikka kännykkää.

Janne
 
Bags connection laukun melko varmasti investoisin, mutta eihän tuossa 12r:ssä ole mihin hevosen kenkää kiinnittää...

Tuo Bagster vaikuttais ihan toimivalta systeemiltä, mutta jutako vaikuttaa puolestaan paskalta firmalta. Nettisivujen pohjalta ihan arvioin. Jos firman viimesin tankkilaukku hinnasto on vuodelta 2009 ja se ei ilmota nettisivuillaan aukiolo aikaa tai edes osoitetta, niin saa mun puolesta pitää laukkunsa. Täytyyhän tuota nyt päästä sovittamaan mopon päälle, että näkee mahtuuko siinä enää laukun asennuksen jälkeen ajamaan..

Toi kalvon vetäminen tankin yli ei kuulosta yhtään huonommalta ajatukselta ja tuskin mitään hengittävyys ongelmia tulee, koska tankkimuovihan on pelkkä kate, jonka alla on sitten peltitankki. Mutta ehkä kalvon vetäminen on kuitenki vähän ylimitotettu operaatio. puhutaan kuitenki parista kesäreissusta maksimissaan per kesä, koska koko kesähän tehdään kuitenkin taas töitä..

Täytyy varmaan MP-messuilla käydä ihmettelemässä, jos siellä vaikka sattus silmään jotain kiinnostavaa tai joltain löytyis jonkin sortin absoluuttinen ratkasu meikäläisen ongelmiin.
 
Ensi kesän Euroopan reissua suunnitellessa, mietin tuota kuljetuskapasiteettia. Pyöränä sigun R1 ja pitäisi parin viikon kamat saada mukaan. eBaysta löysinkin jo sopuhintaan oxfordin 30litran vedenpitävän selkärepun, mutta se ei taida yksinään riittää. Pitäisi siis löytää joko tankkilaukku tai takaritsille tuleva laukku. Ei mitään kamalan isoa, koska se ei saa vaikuttaa pyörän ajettavuuteen mutkatiellä tai huippujen ottamiseen autobahnilla:orgmp:

https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/355_1247/products_id/12524

Tuo sopisi pyörän väriin ja olisi pieni, mutta onko liian pieni ? Vaikea hahmottaa kokoja, kun en ole koskaan tankkilaukkua omistanut. Mikään yli 100 euron härpäke ei tule kysymykseen.

Eli onko porukalla suosituksia, miten sitä kyykyllä kannattaa tavaraa kuljettaa ?
 
Liian pieni.
Mahtuu siihe tietty useiten tarvittavat himmelit, passit pikkurahat jne...

Vähä isompi, laakeempi, joku 10-15 litraa vois olla jees.
Sellanen minkä saat näppärästi selkärepuksi.
Mulla ittellä oli se LEM:in slide system, ihan pätevä hintaansa nähden. Joku perusmallin laukku se oli, mut yllättävän kätevä.
Vähä joudut mittaileen ja visioimaan, jottei laukku peitä näkyvyyttä mittaristoon, mutta muuten oli aika ongelmaton.
Eikä maksanu mitään älyttömyyksiä.

Ja loppu roju sitten tavararullaan, mikä laitetaan pitkittäin! siihen taakse kiinni...
Ei poikittain, vaan pitkittäin.
Tai siihen reppuun, minkä sitte köytät siihen mopoon kiinni.
 
Kuulostaa huimalta 30l reppu selässä Saksan motarilla 250:taa ei vaikuta pyörän ajoominaisuuksi? Eipä käy iso tankkilaukkukaan kun ukko ei mahdu katteen suojaan. Katsele niitä Kartza vaihtoehtoja ne on hyviä tosin jostain voi löytyä halvempia kertakäyttöön, takapenkille sopiva laukku jonka leveys ole enempää kuin perseen leveys, mahdollisimman pieni tankkilaukku jotta mahdut kateen suojaan ja mahdollisimman hyvät varusteet sinne kassiin joita on hellpo huoltaa (pestä). Ei siellä euroopassa koko karderoopia tarvii mukana vaikka alpeilla joskus on viileetä.
 
Jos itse lähtisin kyykkypyörällä (tai millä tahansa mopolla) kahden viikon reissuun Eurooppaan, jättäisin suosiolla kaikki selkäreppuviritykset. Pieni tankkilaukku, johon saa lompakot, kamerat, sadevehkeet, juomapullot yms. Takapenkille sitoisin pitkittäin tuollaisen vesitiiviin rullan. Sellaiseen saa mukavasti ahdettua farkkua, kenkää ja muuta ryönää, eikä edes maksa paljoa tuollaiset.
 
Viimeksi muokattu:
... Takapenkille sitoisin pitkittäin tuollaisen vesitiiviin rullan. Sellaiseen saa mukavasti ahdettua farkkua, kenkää ja muuta ryönää, eikä edes maksa paljoa tuollaiset.

Tuolta voipi katsella. Itse olen ostanut 30 l pötköjä melontaan. Sellaisen saa hyvin tavaraverkolla kiinni pyörän takaosaan. MIllaisia vauhteja tuo sitten kestää niin jää muille arvioitavaksi. Itse olen ajanut 150km/h pitkän pätkän ilman ongelmia.

http://www.northwestimport.fi/kuivasaumlkit.html
 
Kuulostaa huimalta 30l reppu selässä Saksan motarilla 250:taa ei vaikuta pyörän ajoominaisuuksi? .



En tiedä niin. Reppua en siis vielä ostanut, mutta mutta, ajattelin 30l olevan about sopiva koko ? Kyllähän se varmasti saattaa vähän purjeena toimia, jos ei saa todella tiukalle selkää vasten. Hetkellisesti olen ajanut yli 250kmh kyllä ihan perus dakinen selkärepun kanssa:grin:

Tuo rulla takaritsille kävi itsellä mielessä myös, mutta mitenkä siihen tuuli ottaa kiinni kovemmassa vauhdissa ? Ei kovin kiva, kun pitkin autobahnia kalsarit..

Autolla on tullut senverran reissattua pitkin keski- ja etelä-eurooppaa, että about tietää, mitä siellä nyt välttämättä mukana tarvii. Eihän se reppu tosiaan pakollinen ole, mutta ajattelin, että pieni reppu + tankkilaukku vaikuttaa ehkä vähiten ajamiseen, mutta ehkä se ei niin sitten olekaan ?

Eli siis, esim. tuo ixs speed 5l tankkilaukku + takaritsille rulla on se kombo, mitä kannattaisi alkaa jalostamaan ?
 
Vaikka en mitään pitempää tourinkia ole ajanutkaan, niin tollanen rulla takana on kyllä aika hyvä. Kunhan sen muistaa sitoa sillälailla ettei se ala työntämään kuskia. Olen sellasessa kuskannut mattojakin pesuun. Jos oikein ohjailla meinaa niin en kyllä reppuun laittais muuta kun sadevaatteet ja on se tankkilaukkukin silloin tiellä. Nykyään olen aika usein laittanut tankkilaukun pelkäjän paikalle, siinä kun on kiinnikkeet sidontanauhoille jotka saa kivasti takarunkoon kiinni.
 
Back
Ylös