Tankki- vai perälaukku? Mikä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo rulla takaritsille kävi itsellä mielessä myös, mutta mitenkä siihen tuuli ottaa kiinni kovemmassa vauhdissa ? Ei kovin kiva, kun pitkin autobahnia kalsarit..

Jos tuon rullan kiinnittää kiinnitysverkon läpi (kahva kuskia kohti) niin ei pitäisi kovin paljoa ottaa tuulta itseensä eikä sisällön levitä pitkin ajobaanaa. Luonnollisesti edellyttää, että verkko kestää. Itsellä on sellainen, jonka sain lehden mukana "kylkiäisenä" ja hyvin on toiminut.:thumbup:

Reppuna itsellä ajaessa Haglöfsin 30 l tight evo, jonka saa riittävän tiukalle kuskiin kiinni ja jos ei pakkaa aivan täyteen, niin yläosa jää matalalle eikä tuuli ota siihen juurikaan kiinni. +200 vauhdista en tosin tiedä, mutta eiköhän se käyttäydy samoin...

Perälaukut on ihan perheestä. Koskaan soutanu niin paljoa kun ajaessa Fjr:llä laukkupatterin kanssa. Hyvä vinkki: Heitä irtohihnoilla merimiessäkki tai putkikassi tankkilaukun lisäksi peräpenkkiin kiinni. Ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin.

Perälaukut on ihan perheestä. Koskaan soutanu niin paljoa kun ajaessa Fjr:llä laukkupatterin kanssa. Hyvä vinkki: Heitä irtohihnoilla merimiessäkki tai putkikassi tankkilaukun lisäksi peräpenkkiin kiinni. Ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin.

Tuo on toiminu minullaki hyvin. Pienehkö tankkilaukku ja joku kangaskassi pitkittäin taakse esim.verkolla ja parilla mustekalalla. Pysyny reilu 200 vauhdissa hyvin mukana.

Ja itse olen viikon reissuja tuolla konstilla tehny.

Jeps, elikkäs tilasin nyt tuon IXS Speed tankkilaukun, kun oli hyvässä tarjouksessa. Nyt sitten vielä pitäisi löytää joku takaritsille laitettava pötkö :thumbup:

Tai laittaa sen takalaukun siihen takapenkin kohdalle. Mulla toimii oikein hyvin vielä +200 kmh vauhdissa.

Pyöräkohtainen juttu. Toivottavasti uudistetussa FJR:ssä tilanne on korjattu.
12VFR orggistakaboksilla, sivulaukuilla ja tankkilaukulla menee kahtasataa kuin juna vaikka kuinka pitkään.
Tuossa 210 - 220 kmh vauhdissa sitten rupeaa jo arveluttamaan. Toki suositushan on 130 kmh, mutta sehän on vain suositus.:orgmp:

Kyykkypyörällä tuollainen takasitsin paikalle kiinnitettävä laukkusysteemi on hyvä, vaikka kieltämättä vähän rujon näköinen. Tavarat pysyy kuivana ilman muovikasseihin pakkaamista ja laukun saa majaan mukaan ilman ketjurasvasta paskasia sormia.
Olen itse ainakin oppinut ottamaan sen verran tarkasti tavaraa mukaan että tällaisella pärjää sellasen kahden viikon ulkomaan reissun ihan ok.
Nopeustestattu sinne asti mitä RSV4 kulkee, ei irronnu.
Tankkilaukkukin toimii mutta kannattaa muistaa että sen kanssa ei voi paljon yli kahden sadan pitää vauhtia, jos ei ole painijan niska:)

Tankkilaukkukin toimii mutta kannattaa muistaa että sen kanssa ei voi paljon yli kahden sadan pitää vauhtia, jos ei ole painijan niska:)
Nämä parinsadan ja päälle, vauhdinpidon jaksamiset edellyttävät myös siihen suunniteltua kypärää. Paljonhan on eroja kypärissä, miten ne ravistavat kun vauhti nousee.

Minä olen sellainen stressaaja, että ehdottomasti kovat laukut, jotka saa lukkoon. Nähtävyyksiä katsellessa muuten menisi aina hermot, että jotain kamoja varastettaisiin.... Ainakin iso rosvo kulki kolmen kovan laukun kanssa kuin juna Saksassa motarilla 180 kmh. Kovempaa en uskaltanut ajaa, kun laukuissa oli ne tarrat max 130 kmh tjsp

Pystypyörissä tuplaa "siedettävän" matkanopeuden kohtuullisen kokoisella
tankkilaukulla ja taakse pitkittäin kasatuilla nyyttti+pikkureppu seteillä.
Tarpeeksi kauan nakuillessa tietty käy niin, että siinä "karaistuu" joten
mikä se siedettävä sitten milloinkin on ja kenelle.

Edestä vähenee tuulenpaine rinnasta ja hieman kiilamaiseksi kasattu
takanyytti täyttää selän taakaa "tyhjiön".
Tuosta setistä ei aiheudu mitään vastaavia vispaamisia kuin takalaukusta.

Kykässä tietty tankkilaukun tilavuus tahtoo väkisin jäädä varsin maltilliseksi.
Perän puolella tuo "pyrstökartion" rakentaminen taas toimii ihan hyvin.
Periaatteessa tiukalla ja sopivan mallisella repullakin pääsee,
mutta lisäpaino kiinni pyörässä on ehkä kuitenkin parempi kuin kuskissa, etenkin
kun ajellaan aktiivisemmin..... hanurin paineesta nyt puhumattakaan.

Mitä sitten tulee "painijan niskalihaksiin"...... :D.

Jos nyt vähänkään on tottunut kulkemaa elontiellä pystypäin.... Nou roplem :;):.

Tässä omat matkalaukkukokeilut viime kesän ajeluista, jos tästä kuvasta saa selvyyden koko paketista. Eli päivittäisessä ajossa mulla on tankkilaukku kiinnitettynä taakse remmeillä. Siellä kulkee välttämättömät tarvikkeet. Näppärä noin päin mun mielestä. Sitten takatelineeseen saa Givin laukun jos tarvitsee vähän isompaa osaa kuljettaa. Ja pitkällä matkalla sitten rullasäkki vielä verkolla ja remmeillä kiinni. Ei kaikkein nätein, mutta jonkin verran sai tavaraa mukaan.

Pyrin liikkumaan mahdollisimman pienen tavaramäärän kanssa ja ilman selkäreppua. Mutta ainahan sitä tavaraa kertyy mukaan ja tiukkaa tekee.

Minä olen sellainen stressaaja, että ehdottomasti kovat laukut, jotka saa lukkoon. Nähtävyyksiä katsellessa muuten menisi aina hermot, että jotain kamoja varastettaisiin....

Syksyllä tuli vaihdettua pyörä, eikä uudessa mopossa ole laukkuja. Eli puhtaalta pöydältä sai taas aloittaa laukkuhankinnat. Pehmeitäkin sivulaukkujakin mietin, mutta kovat tuli nyt tilattua. Kyllä ammattirosvo tuollaiset kovatkin laukut tempaisee auki alta sekunnin, jos sikseen tulee. Että lukot on näissäkin niitä rehellisiä ihmisiä varten...?

Mulla ollut 7 vuotta takalaukku givin 45 litranen ja 4 vuotta ixs:n tankkilaukku muistaakseni 20-25 litranen
ei ole harmittanut kun on pidenpää reissua heittänyt ja kypäriin ostin partioaitasta vaijerilukon niin saa hetken kierrellä nähtävyyksiä ilman potan mukana raahaamista, ainakin hidastaa voroja hetken:right:
ainiin tankkilaukun saa näppärästi hihnalla kantoon
Pyöränä zzr-600 satku

Sain eilen sovittua vuorotteluvapaasta kesälle. Luonnollisesti ajattelin lähteä tutustumaan maailmaan tai ainakin Eurooppaan moottoripyörän selästä käsin. Viime kesänä oli kotimaan puolipitkällä biimerin oma pehmeä laukku takana, joka aikakin kotimaisessa kaatosateessa piti vettä. Ulkomaan turneella pikkuisen pelottaa tavaroiden säilyminen taukojen aikana. Kävin eilen katsomassa oikeita laukkuja, mutta laukkujen hinnalla reissaa miltei viikon. Ja toisaalta en tiedä tuleeko todellista tarvetta niille tämän reissun jälkeen. Lisäksi rivitaloasujana säilytystila on kortilla, sadan litran vetoiset lootat vie varastosta tilaa tolkuttomasti.

Pääsääntöisesti olen ajatellut kiertää suurkaupungit, mutta Budapest ja Amsterdam on alustavassa suunnitelmassa. Lisäksi Romania ja Italia herättää mielikuvia nopeasti paikalta poistuvista vikkeläkinttuisista pojanklopeista.

Onko kokemuksia ja ohjeita miten pitää tavaroiden omistussuhteet kondiksessa? Hidastaako sellainen vaijeriverkko tai lukitseminen nurkasta lukolla yhtään?

Edit: Linkki tuollaiseen suojaverkkoon.

Tauoilla ollaan aina kiinnitetty takit ja kypärät vaijerilukoilla mopoon. Koskaan ei ole mitään meiltä viety, mutta eipä tollaiset vaijerilukot tai pacsafetkaan ammattivarkailta suojaa, nips naps ja tuollaiset ohuet vaijerit on leikattu poikki alta ohmin. Vielä jos mopo on parkissa syrjäisellä sivukujalla, niin saa työkalujen kanssa puuhailla rauhassa. Mutta ehkä juuri tuollaiset vikkeläkinttuiset pojanklopit valitsee helpomman kohteen :paikallatuulee:

Moottoripyörä on kevyttä kauraa hiiabille, eikä kauaa nokka tuhise kun pyörä on lavalla kohti kotitallia. Varsinkin kun pikku kolhuista ei tarvitse välittää.

Ostin jo kovan takalaukun, mutta sen meinasin pitää melko tyhjänä kypärälle, kameralle naville yms. Loppureleet pitäisi kuljettaa jossain. Ja kun ei ole kyytiläistä ei tavaraa niin mahdottomasti tule mukaan, varsinkin kun ajatellut teltassa nukkua.

Onneksi tilanne ei ole päällä, ehtii vielä pohtimaan ja koepakkaamaan. Pitää messuilla käydä kyselemässä vakuutusyhtiön kommentteja aiheen tiimoilta.

Pystypyörissä tuplaa "siedettävän" matkanopeuden kohtuullisen kokoisella
tankkilaukulla ja taakse pitkittäin kasatuilla nyyttti+pikkureppu seteillä.
Tarpeeksi kauan nakuillessa tietty käy niin, että siinä "karaistuu" joten
mikä se siedettävä sitten milloinkin on ja kenelle.

Edestä vähenee tuulenpaine rinnasta ja hieman kiilamaiseksi kasattu
takanyytti täyttää selän taakaa "tyhjiön".
Tuosta setistä ei aiheudu mitään vastaavia vispaamisia kuin takalaukusta.

Kykässä tietty tankkilaukun tilavuus tahtoo väkisin jäädä varsin maltilliseksi.
Perän puolella tuo "pyrstökartion" rakentaminen taas toimii ihan hyvin.
Periaatteessa tiukalla ja sopivan mallisella repullakin pääsee,
mutta lisäpaino kiinni pyörässä on ehkä kuitenkin parempi kuin kuskissa, etenkin
kun ajellaan aktiivisemmin..... hanurin paineesta nyt puhumattakaan.

Mitä sitten tulee "painijan niskalihaksiin"...... :D.

Jos nyt vähänkään on tottunut kulkemaa elontiellä pystypäin.... Nou roplem :;):.
Nakussa tosiaan tankkilaukusta on apua, tuulenpaine ja pyörteily vähenee. Kyykyssä tuulenpaine kanssa vähenee, mutta eipä se kyllä sitten kannakaan. Summa summarum, nakussa matkakamat eteen, kyykässä taakse.
Nim. mahtuuko sivulaukut tankin päälle. :grin:

Hidastaako sellainen vaijeriverkko tai lukitseminen nurkasta lukolla yhtään?

Vaijeriverkolla signaloit näppärästi että tässä laukussa ei olekkaan pelkkiä paskasia kalsareita vaan jotain pöllimisen arvoista.

Suosittelen mopon parkkeerausta näkyvälle & vilkkaalle paikalle. Pakaasit useamalla remelillä kiinni ettei ihan juoksemalla lähde vaan tartee puukkoo. Mukaan ei pakata niitä hienoimpia D&G-bilebyysia, vaan perusfarkut. Jos on pakko olla mukana arvokkaampaa (teltta tms.) niin vakuutukset on sitä varten, toki omavastuu & vaiva vituttaa. Mut jos haluu lähtee reissuun niin sit ajatus varkaudest (epätodennäiköinen) pitää vaan hyväksyy et niin voi käydä.

Viimeksi muokattu:
Back