Tarvikejarrupalat.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fasu 1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fasu 1000

New member
Tulikohan "susi hankinta", tarvikejarrupalat edessä nyt ja jarru laahaa vaikka kaikki muuten ok?
Männät (8kpl) piti painaa ihan pohjaan,että palat mahtui paikalleen.
Säiliöstä nestettä vähemmäksi ja kansikin vielä auki,niin vivussa ei
oikeastaan ollenkaan välystä ja rengas pyörii eteen tosi nahkeasti.
Taaksepäin hieman helpommin.Alkuperäiset oli Yamahan omat
ja kuparoidut taustaltaan,mutta lopussa.
Löysääkö tuo ajamalla,vai tuleeko sillä lopuksi high siderit kun lämpiää ajossa?
 
Oma vastaus: Alkuperäiset sintteripalat tilaukseen ja paikalleen.
Säästöä väärässä paikassa.
mad.gif
 
Kannattaisikohan tuo kahvan pää myös tarkistaa, ei palojen paksuuden pitäisi neste jarruissa vaikuttaa mitenkään siihen onko kahvassa se normaali tyhjä liike?
 
Kaikki paikat on kateltu.Purkin kansi auki,ettei tule täyden säiliön tms.vuoksi painetta astiaan ja sieltä pääsylinteriin.
EBC-palat,joissa mustaa maalia oli levinnyt myös kitkapintoihin.
 
Tuossahan on monta mahdollisuutta. Tarvikepalat ovat ihan hyviä, jossain se Jamahakin palansa teetättää. Tavalliselle tallaajalle riittää massapalatkin oikein hyvin ja käy sitäpaitsi kaikille levyille. Yleensä aina joutuu jarrukaliberin sylinterit palauttamaan aivan sisään, ei ne mitkään palt muuten mene paikoilleen.

Se että pyörii nahkeasti usein johtuu siitä että jarrukaliberin sylinterit eivät liiku vapaasti vaan "nahkottuvat". Se taas johtuu siitä kun ne pitkän aikaa ollut työntyneenä ulos, pintoihin kertynyt epäpuhtautta tai jopa ruostetta. Tähän lääke on jarrusylinterien puhdistus ja kasaus. Samalla voi kattoa ne ulommaiset polysuojat ja sylinterin huulitiivisteet ja syöpymät. Tuosta kun aloittaa, pitäsi vian löytyä. Yleensä ei kannata käyttää mitään ihmeaineita vaan reilu purku ja puhdistus.

Se että nestettä tulee säiliöstä johtuu tietenkin siitä mäntien palauttaminen syrjäyttää nestettä. Nestettä on palojen vaihdon välillä lisätty. Se taas että kahva tuntuu "jäykältä" hm... voi johtua juuri siitä ettei palat palauta. Tyhjä liike kahvassa tietenkin pitää olla, se kuuluisa pulpautus. Mutta tyhjä liike aiheutuu myös jarrupalojen liikkeestä kohti levyjä. Jos palat valmiiksi on tiiviisti levyä vasten, tyhjää liikettä ei ole. Eli kaikki johtuu kaikesta.
 
Männät liikkui hyvin ja oli siistit,CRC:tä vähän voiteeksi.
Mopolla ajettu 29.000 km. Ei ruostetta havaittavissa.
Tarvikepala on kyllä paksumpi kuin originaali.
Vaihdan nyt kuitenki ne originaalit,kun niillä pystyi jarruttaan lukkiutumisen rajalla kovista nopeuksista. Tarvikepaloista kokemusta vain vanhemmista pyöristä, joissa ei tuollaisiin hidastuvuuksiin päässyt.
 
Männät liikkui hyvin ja oli siistit,CRC:tä vähän voiteeksi.
Voi voi.Siinä syy viallisiin jarruihin,ei palat.Kaveri tässä syksyllä pilas satuloittensa tiivisteet kyseisellä aineella,eikä valitettavasti oo ainut tällä aineella satulansa pilannut.Oire,jarrut alko laahaamaan.CRC turvottaa satulan mäntien silikoniset tiivisteet.Korjauksena uudet tiivisteet...
 
Eipä niitä mäntiä oikein voitelisi millään, kerää vaan hiekka yms. kaikenlaiset rasvat.
brace cleanerilla vaan jynssäämällä puhtaaksi vaikka hammasharjalla ja nippuun, tähän asti ainakin pelannu näin.
 
Männät liikkui hyvin ja oli siistit,CRC:tä vähän voiteeksi.
Voi voi.Siinä syy viallisiin jarruihin,ei palat.Kaveri tässä syksyllä pilas satuloittensa tiivisteet kyseisellä aineella,eikä valitettavasti oo ainut tällä aineella satulansa pilannut.Oire,jarrut alko laahaamaan.CRC turvottaa satulan mäntien silikoniset tiivisteet.Korjauksena uudet tiivisteet...
CRC:tä tuli tippa per mäntä,jonka kuivasin rievulla.Ei sitä ole holvattu mihinkään. Palojen myyjältä pyysin alkuperäistä vastaavat palikat ja antoi nämä halvimmat "peruspalat".
Pyörään olisi kuulunut sintteripalat heti alkujaan,joita myös EBC:llä on tarjolla ja joiden mittatarkkuus on parempi,löytyy vielä racing palojakin samalta valmistajalta. Tämä peruspala on yksinkertasesti liian paksu,eli männät on selkä seinää vasten jatkuvasti kun pala ja kitinälevy on välissä. Paikalleen ne meni survomatta,mutta välystä sinne ei jäänyt. Kyllä EBC:kin käyttää alihankintaa kuten kaikki muutkin ja peruspalikka ja racing eivät välttämättä ole samalta valmistajalta. Palataan asiaan kun on mitattua faktaa tiedossa.
 
"CRC turvottaa satulan mäntien silikoniset tiivisteet.Korjauksena uudet tiivisteet..."
Ns. Tociko/RBF ilmiö  
biggrin.gif
Tuosta on minuakin Motoville varoitellut. Tosin en ole huommannut oireita kun putsailen jarrusatuloita edes toisinaan ja multa on pölysuojat poistettu kokonaan.

Itse kokeilisin purkaa jarrusatulat kokonaan ja kunnon pesu sisä- ja ulkopuolelta. Samalla vaivalla kyllä sitten heittää uudet tiivisteet ja pölysuojatkin. Ei ne niin paljoa maksa.

En nyt osaa sanoa että mitkä EBC:t sulla on käytössä, mutta ainakin itse olen ollut niihin todella tyytyväinen. Pölyää vähemmän kuin orggis tai brembo, mutta pito ja tuntuma on mielestäni parempi kuin orggiksessa. Brembo on kyllä muuten hyvä, mutta ne tuntuu "kuluvan silmissä".

Ei kai kukaan tosissaan mitään CRC:tä tai vaseliinia jarruihinsa laita?
omg.gif
Jarruihin ei muita liukasteita kuulu kuin jarruneste.
 
Paljonko on paljon, sormilla kumit eteen 68euroa + posti. Just vaihoin. On ccr:llä jarrukliineriäki. Ei tosin sovi voiteluun mutta puhistukseen.
 
Back
Ylös