• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tavoitteet Radalla 2013

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja qazwsx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eipä tuo paljon vielä renkaasta kerro jos on ensiasennus kumit alla. Voi olla mitä tahansa semisliksistä lähes touring-kumiin. Paisto tosin on vielä aika tuore. Itse tullut ajeltua 6 vuottakin vanhoilla käytetyillä slikseillä rataa ilman ongelmia. Mitkäs Pirellit on tulossa alle? Supersorsaa vai jotain muuta?

Brikkaren R10 ilmeisesti on aika pätevä ratakumi harrastelijalle, mutta itselläni ei siitä ole kokemusta. Viimeksi brikkaren kumi on ollut alla 5 vuotta sitten ja sekin vain katuajelussa. Ainakin silloin BT-020 on ihan yhtä hanurista kuin Pirellin Diablo (ilman mitään lisämääreitä).

Supercorsaa tulossa alle juu kun kerran hyväksi havaittu. Ei ne nyt mitkää slicksit ole, mutta joo ja tosta bridegestonesta on huonoja kokemuksia ennenkin. Piti olla joskus vuonna ´05 oikein hyväkin rengas BT-012R, mutta kun silloisella ZX6- RR kawalla väänsi tupin nurin nelosella niin löi vaan tyhjää. :O

Muoks. Kävin katsomassa mitkä rinkulat siinä alla nyt on niin ovat BT-016 R ( Hypersport ). Todella hypersportit kun noin liukkaat ovat. :O

Viimeksi muokattu:
tosta bridegestonesta on huonoja kokemuksia ennenkin. Piti olla joskus vuonna ´05 oikein hyväkin rengas BT-012R, mutta kun silloisella ZX6- RR kawalla väänsi tupin nurin nelosella niin löi vaan tyhjää. :O

Oma yhteistyö Bridgestonen kanssa päättyi myös melko lyhyeen. Vuonna -08 hommasin mopon käytännössä uutena ja alla oli tehtaalla asennetut Bridgestone Battlax BT 014. En muista koskaan ajaneeni yhtä huonoilla renkailla. Täysin pökkelöt tuntumaltaan ja märällä tiellä löi tyhjää vaikkei mitään rajuja kiihdytyksiä edes tehnyt. Radalle en uskaltanut mennä edes yrittämään. Nuo tuli aika äkkiä vaihdettua muistaakseni Metzelerin M3 joilla pyörä muuttui täysin erilaiseksi ajaa. Siitä sitten vielä kun vaihtoi Dunlopin Sportsmartteihin niin ajettavuus parani entisestään ja luottoa renkaisiin löytyy radallakin todella paljon. Sportsmartteja taitaakin olla jo kolmas kierros alla.

Varmasti Bridgestonelta löytyy hyviäkin renkaita mutta tuollaisen ensivaikutelman jälkeen tuskin koskaan ostan kyseiseltä valmistajalta mitään.

Huomioita tästä kaudesta:

Nyt kun on huomannut, että itse kuskilla on IHAN paska kunto ja tämä haittaa menoa ehkä eniten tällä hetkellä, eli ei voi puristaa kisoissa kuin sen ensimmäiset 4-5 kierrosta ja sen jälkeen ihan loppu. Ensikaudelle h*lvetin moista rääkkiä ukolle ja vähintään -10 kg painosta pois.. tämä varmasti parantaa tuloksia jo paljon.

Pyörään ei oikeastaan tarvitse tehdä mitään muuta kuin hommata oikeat välitykset radoille. Nyt on ajettu 16/40 väleillä koko kausi, mutta nyt tulossa motoparkkiin ja kemoraan oikeat välit, koska esimerkiksi motoparkissa tuli rajoitin vastaan ja vaihteiden vaihtamiset vähän hassuissa kohti.

Pyörä itsessään toiminut aivan loistavasti, mitä nyt kisoissa tullut omien "huoltojen" takia ongelmia jarrujen ja tyhjäkäynnin kanssa. Tiiviste huonosti jarrunestesäiliössä ja palat lasittuneet + liian kiree kaasuvaijeri, jonka takia piti tosissaan puristaa jarruja eikä silti pysähtynyt.. Sitten toinen oli se, että tyhjäkäynti kierrokset oli 4k, joka teki hitaat mutkat mielenkiintoiseksi ajaa tuommoisella vääntävällä twinillä.

Tuotakaan ei paikallaan käännellessä huomannut, vaan vasta kun oli pilttuusta ajanut 10 metriä.

Nyt on kuitenkin itse opetellut pyörän korjaamista ja huoltamista ihan sopivasti ja tietää enemmänkin tuon RC8R:n sielun elämästä.

Täytyy sanoa, että ihan mahtava laitehan se on :)

-Matti

Nyt on kuitenkin itse opetellut pyörän korjaamista ja huoltamista ihan sopivasti ja tietää enemmänkin tuon RC8R:n sielun elämästä.

-Matti

Ajatko ihan normi pumppubensalla vai vaatiiko se tuota tehtaan suosittelemaa 100oct kisabensaa?

Nyt kun on huomannut, että itse kuskilla on IHAN paska kunto ja tämä haittaa menoa ehkä eniten tällä hetkellä, eli ei voi puristaa kisoissa kuin sen ensimmäiset 4-5 kierrosta ja sen jälkeen ihan loppu. Ensikaudelle h*lvetin moista rääkkiä ukolle ja vähintään -10 kg painosta pois.. tämä varmasti parantaa tuloksia jo paljon.

Pyörään ei oikeastaan tarvitse tehdä mitään muuta kuin hommata oikeat välitykset radoille. Nyt on ajettu 16/40 väleillä koko kausi, mutta nyt tulossa motoparkkiin ja kemoraan oikeat välit, koska esimerkiksi motoparkissa tuli rajoitin vastaan ja vaihteiden vaihtamiset vähän hassuissa kohti.

Pyörä itsessään toiminut aivan loistavasti, mitä nyt kisoissa tullut omien "huoltojen" takia ongelmia jarrujen ja tyhjäkäynnin kanssa. Tiiviste huonosti jarrunestesäiliössä ja palat lasittuneet + liian kiree kaasuvaijeri, jonka takia piti tosissaan puristaa jarruja eikä silti pysähtynyt.. Sitten toinen oli se, että tyhjäkäynti kierrokset oli 4k, joka teki hitaat mutkat mielenkiintoiseksi ajaa tuommoisella vääntävällä twinillä.

Tuotakaan ei paikallaan käännellessä huomannut, vaan vasta kun oli pilttuusta ajanut 10 metriä.

-Matti

Mun motto on että "Itse teetin ja säästin" :smoking:

Itse kovasti sitä mieltä, että ei näillä kisakierroksilla vielä hirveesti kuntoa tarvitse. Uskon, että isompi ja nopeampi apu löytyy oikeasta ajoasennosta ja -tyylistä. Eli rentoa ajamista, oikeanlainen tuki alakropalla mm. jarruissa jne. Ei se etteikö hyvästä kunnosta olisi apua. Ja painoa pois, ettei maha estä kuskin painumista plexin taakse suorilla, niin auttaahan sekin.

Itse kovasti sitä mieltä, että ei näillä kisakierroksilla vielä hirveesti kuntoa tarvitse. Uskon, että isompi ja nopeampi apu löytyy oikeasta ajoasennosta ja -tyylistä. Eli rentoa ajamista, oikeanlainen tuki alakropalla mm. jarruissa jne. Ei se etteikö hyvästä kunnosta olisi apua. Ja painoa pois, ettei maha estä kuskin painumista plexin taakse suorilla, niin auttaahan sekin.

Kaikki yllämainitut pitää paikkaansa :) Ongelma on lähinnä se, että ukko on käytännössä kuollut 2 minuutin crosstrainer session jälkeen. Eli siis ihan sika huonossa kunnossa.. pienikin parannus kuntoon helpottaa huomattavasti ja nykyisin jaksaa ajaakin koko settejä (20 min), kun alkukaudesta meni 3-4 kierrosta ja varikolle..

Kaikki yllämainitut pitää paikkaansa :) Ongelma on lähinnä se, että ukko on käytännössä kuollut 2 minuutin crosstrainer session jälkeen. Eli siis ihan sika huonossa kunnossa.. pienikin parannus kuntoon helpottaa huomattavasti ja nykyisin jaksaa ajaakin koko settejä (20 min), kun alkukaudesta meni 3-4 kierrosta ja varikolle..

Vedin ennen ajokautta 6kk putkeen sekasin punttitreeniä ja kestävyystreeniä tasapuolisesti molempia. Treenit noin 40-50 min kerralla, sykkeet vaihteli välillä tosi matalasta (110bpm tasainen) intervalli treeniin. Puntilla kans vaihtelevaan treeniä koko kropalle. 10kg lähti, moposta loppuu nykyään vensa ennen ku kuski väsyy ja pystyy keskittymään itse ajamiseen, ei sen kestämiseen.

Kaikesta yllämainitusta huolimatta uskon rennolla ajotyylillä olevan enemmän vaikutusta siihen, miten jaksan ajaa. Pyörän päällä tulee liikuttua yllättävän vähän, eikä ainakaan tonnisella tartte juuri pitää kiinni jarruissa tai avauksissakaan.

Kaikesta yllämainitusta huolimatta uskon rennolla ajotyylillä olevan enemmän vaikutusta siihen, miten jaksan ajaa. Pyörän päällä tulee liikuttua yllättävän vähän, eikä ainakaan tonnisella tartte juuri pitää kiinni jarruissa tai avauksissakaan.

Totta.

Itsellä tuota korostaa vielä se, että ensimmäinen kausi kyykyllä, joten ajoasento ihan erilainen kuin Superdukessa.

-Matti

Itsellä on loppukauden tavoitteena nostaa ns. rentoa vauhtia, kunnon hyökkäys päällä kyllä kulkee itselle ajo ihan tarpeeks kovaa mutta ei sitä prkl jaksa ajaa kuin max 10 minuuttia, eikä ole kunnosta kiinni tällä kertaa kun viimeset vuodet tullut punttia, fillaria ja kaikkee muuta liikuntaa tasaisesti noin 10h viikossa.

Ensikertalaisena kieltäydyn kaikista tavoitteista.

Pystyssä pysyminen ei ole tavoite vaan lähtökohta.

Niinhän siinä sitten kävi että älyttömäksi kohkaamiseksi se homma heti meni. Luojan kiitos sain loistavaa palautetta kokeneemmilta (kiitos sinne, tiedätte keitä olette ja niin varmaan kaikki muutkin rataketjuja seuraavat :) ) ennenkuin ehdin rysäyttämään mihinkään ja nyt niitä tavoitteita sitten on:
1. Kohkaaminen eli "kovaa ajaminen" pois
2. Katseen käyttö kuntoon
3. Ajolinjat kuntoon (ja mutkaan kääntämisen ajoitus)

Hoksasin, että siellä Ahvenistollahan voi käydä ihan itsekseenkin ajelemassa "myymättömänä aikana" (onhan siitä täällä triidikin). Ens viikolla olis tarkoitus mennä, jos homma rokkaa niin ehkä useamminkin niin kauan kuin kesälomaa riittää.

Ehkä joskus yritän selittää "miten siinä näin kävi" vaikka Ajotaito II käyty, jos pystyn itsetutkiskelun jälkeen muodostamaan siitä jonkun järkevän kappaleen.

Back