TDM kuumetta taas pukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Transalp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Transalp

New member
Kuumetta pukkaa, en tiedä onko kovin vakavaa kun tuo nykyinenkin palvele ihan moitteettomasti vuodesta toiseen. Mutta eihän sitä tiedä mitä talvi tuo tullessaan  
talktohand.gif

-Elikkä, Mitä eroja on viimmeisissä 850 ja 900 malleissa? Siis muuta kuin kone?

-Onko tuo r2 moottori lähempänä r4 vai v2 konetta luonteeltaan ja ääneltään? Voipi olla vaikeaa vastata, mutta en muista tuollaista koskaan nähneeni käynnissä. Onko veto tasaista alusta loppuun vai herääkö kone vasta korkeilla kierroksilla

-Miten menee soralla? Erityisesti "oikealla" katuendurolla ajaneiden kommentit kiinnostaa. Varmasti on parempi kuin katupyörä ja huonompi kuin katuenska, mutta kuinka paljon?

Kaverilla 850 TDM .
Omat testailun perusteella äänet ei oikein osu kumpaankaa R4 tai V2. Koneen ääni on enempi "töröttävämpi" "täryttävämpi". Kone ei ole niin pehmeä käyntinen kuin R4 tai niin tasasen potpottava kuin V2 tyhjäkäynnillä.
Kone on kyllä tasaisesti vääntävä nollasta punarajalle.
Erittäin helppo ja yllätyksetön koko moottoripyörä.
Matkaa pyörällä voisi tehdä varmasti helposti.
Uskoisin että erittäin samantyyppinen kuin Transalp isommalla koneella ja pienemmillä katurenkailla.

TDM:ssä on muistaakseni 270 asteen kampura, joten käynti on periaatteessa kuten 90 asteen V2. Samanlainen käynti on transalpissakin, joka on sytytykseltään myös ajoitettu 270 asteeseen.

Minulla on tuliterä TDM 900 tallissa. Olen ajanut vasta n. 100km, mutta jotain voin kommentoida. Minulla oli juuri Transalp ennen tätä, joten voin jo hiukan vertailla.

Ensivaikutelma: Kevyt! näyttää painavammalta. Samaa luokkaa kuin TA. Hyvä istuma-asento! Jälleen samaa luokkaa kuin TA

Moottoritiellä ajamisesta: Kun ajaa 100km/h Transalp'in kone kiertää noin 5000rpm viitosella, TDM:n noin 3500rpm kuutosella. Vääntöä tuntuu olevan hyvin kun siitä lähdetään kiihdyttämään. Siinä on jo eroa matkustusta ajatellen, ja TA tärisi jossain siinä satasen paikkeilla hiukan, mutta tämä taas ei, on muuten aika tärinävapaa oli kierrosluku mikä tahansa (en ole kokeillut yli 4000rpm, koska on sisäänajo käynnissä)

Vaikka isompi kone niin kulutus sama samoilla vauhdeilla, johtuen kierrosluvuista - väittävät.

Tykkään erityisestä käynnistämisen helppoudesta. Ei muuta kuin virta päälle ja painaa nappulaa ja ruisku ja elektroniikka hoitelee loput.

Soratieominaisuuksista en osaa sanoa mitään. Mutta TA on ehkä parempi pienissä nopeuksissa mm. kaupunkiliikenteessä, tosin TDM:ään tottumuksen puutetta esiintyy vielä.

Ostin tämän koska TA:n enduro-ominaisuuksista en niin välittänyt, vaan ajo-ominaisuudet matkustelua ajatellen olivat tärkeämmät.

Äänistä Moto-Ykkönen numero 1/2006 sanoo: "Sen ääni on mukavan matala, rauhoittava twinin jumpsutus - monien mielestä se oikea moottoripyörän ääni". Olen samaa mieltä.

Lisää ehkä myöhemmin...

TDM:ään tuli vuonna, huonon muistin takia tää on arvaus, ~1997 samanlainen kampuran jako kuin TRX:ssä oli jo aiemmin eli se 270. Siis vanhemmissa jako 360 astetta.

1997 ja uudempi TDM ois kyllä hieno ajopyörä, kun vaan mahtuis tonne mopohuoneeseen...mutta sitä ennen tarvis saada yks XJR lisää roplauspyöräksi sinne...
ghostface.gif

...varastolla olis ylimääräinen muutama tonni ajettu TDM,oisko04 vai -05 vuotinen??...broidin pyörä ,saa kuulemma myydä sopivasti.täältä saa nummeron jos on tarvetta.

Sain eilen tdm 850 -98:n. Kokemusta ei ole kuin kotikadulta, kilvet ilmestyvät perään vasta keväällä. Ääni on mukavan kuuloinen, kuulostaa aika paljon v-koneelta. Omassani on bsm tehoputket, jotka tietystä vähän auttavat asiaa. Asiaan: onko jollain huoltokirjaa tai muuta manuaalia mitä vois opiskella tietoja talven aikana? Siis lähinnä paikkaa mistä vois sellaisen imuroida. Ensimmäisenä tarvitsisin tiedon öljyn tarkistamisesta. Pyörä ilmeisesti pitää olla pystysuorassa silloin kun linssistä tarkistetaan öljyn tasoa?

Mä paransin kuumeeni ostamalla sen ja on se on makuuni ihan mahtava peli. Se kutsuu mutkatietä kodikseen.

Mä en tiennyt itselläni olevankaan kuumetta, kunnes näin pyörän liikkeessä
biggrin.gif
. Nyt se on omalla pihalla.
Kilometrejä on tullut muutamassa päivässä about 500 km ja hyvältä tuntuu. Ja on hyvät äänet, vakioputkillakin
biggrin.gif
.

Ei tolla pyörällä voi ajaa kuin suunpielet ylöspäin suunnattuna. On se sen verran upea laite.

Itsellä on nyt tullut mittariin TDM:ään runsaat 4000 km. Pyörä on toiminut hyvin ja on hyvä ajettava matkan päällä. Omalla pyörällä on nyt mittarissa 62000 km, mutta en tiedä miten ajetut kilometrit pyörässä näkyy/ajossa tuntuu. Itsellä tullut em. kilsoista mainitut 4000+.

SS 2000 Finlandin juuri ajaneena kyseisellä pyörällä muutama havainto:

- satula ei liene optimoitu meikäläisen perseelle. Sen verran paljon takamus puutui. Puutuminen tuli noin 500 ajetun kilometrin jälkeen ja sitä sitten kesti loppuun saakka (itse asiassa vieläkin 16.5 h ajojen jälkeen sama olotila jatkuu).
Satula on mitä ilmeisemmin liian kapea meikäläisen ahterille. Olisikohan lisäksi hiukan kovempi satula parempi?

- loistavan pieniruokainen: 3581 km maantietä = 4,7 ltr/100 km
(100 kg äijä + 52 litranen takalaukku + tankkilaukku). Ajonopeus tuollaiset 10-20 yli sallitun (mittarin mukaan)

- Ohitukset sujuvat tarpeeksi jouheasti, kunhan heittää pienempää pykälää

Summa summarum: Osta itsellesi loistava härpäke, jolla taittuu pidempikin matka tarvittaessa. Pyörä on loistava
bowdown.gif

Hyvin olen minäkin tyytyväinen mopooni vielä 6tkm:n jälkeen.  
biggrin.gif

Sattuisiko joku tietämään saako siitä äänenvaimentajia purettua muuten kuin rälläkällä ?

Mitenkä pleksi toimii matkavauhdissa 180 cm pituisella kuskilla?

Tuleeko tuuli kypärään vai ylittääkö?

Mitenkä pleksi toimii matkavauhdissa 180 cm pituisella kuskilla?

Tuleeko tuuli kypärään vai ylittääkö?
Itselläni pituutta 183 ja mielestäni ajoviima tulee eniten pleksistä tuohon ylärintaan. Kypärä on ainakin mulla ihan rauhallinen ja hiljainenkin verrattuna esimerkiksi vaikkapa 900 Diversioniin ja moneen muuhunkin.

Nyt kun oma TDM vihdoin on pihassa, on ilmennyt lisää kysymyksiä.
Mitä eroa on seuraavilla TDM 900 malleilla:
RN81, RN84, RN111, RN114, RN184?

Mitä erilaisia ja merkkisiä renkaita olette on kokeilleet ja todennut hyväksi tai huonoksi? Mulla on jotku Michelinit, joita edellinen omistaja kehui huomattavasti paremmiksi kuin (alkup.?) Bridgestoneja.

En ole montaa sataa kilometriä kerennyt omallani ajelemaan, kun nakkasi lumet maahan. Ensituntuma kuitenkin on, että aivan verraton kampe tuli ostettua. Todella tukevan oloinen ajaa, mutta silti kevyt kääntää mutkaan. Tehoakin tuntuu olevan aivan riittävästi. Ainut miinus on, että kääntösäde on valtava Transuun verrattuna. Vaikeuttaa hidasajoa ja pienten pyörähdysten tekoa.

Noista malleista en osaa sanoa ja joskus itsekin miettinyt niitä.

Mulla oli viime kesän tehtaan jäljiltä Dunlopit ja olin sen verta tyytyväinen että ostin myös uudet Dunlopin Roadsmartit täksi kesäksi. Katsotaan sitten että onko Roadsmart saman väärti kuin 220ST.

Nyt kun oma TDM vihdoin on pihassa, on ilmennyt lisää kysymyksiä.
Mitä eroa on seuraavilla TDM 900 malleilla:
RN81, RN84, RN111, RN114, RN184?

Mitä erilaisia ja merkkisiä renkaita olette on kokeilleet ja todennut hyväksi tai huonoksi? Mulla on jotku Michelinit, joita edellinen omistaja kehui huomattavasti paremmiksi kuin (alkup.?) Bridgestoneja.
Malleissa on isompia ja pienempiä eroja. Niistä tietoja löytyy TDM -kotisivuilta, joita Keski-Euroopassa on useita. Viimeisin iso ulkonaköön ja moottoriin vaikuttanut mallimuutos oli 2004, jolloin RN08 vaihtui RN11:ksi.
Mun renkaat on tehdassasennuksen jäljiltä Metzeler ME Z4. Mielestäni ne on ihan jees, mutta en ole muita kokeillut. Ilmanpaineen pitää olla riittävä (mulla 2,7 bar), vajaa rengas "vatkaa".

Malleissa on isompia ja pienempiä eroja. Niistä tietoja löytyy TDM -kotisivuilta, joita Keski-Euroopassa on useita. Viimeisin iso ulkonaköön ja moottoriin vaikuttanut mallimuutos oli 2004, jolloin RN08 vaihtui RN11:ksi.
Onko heittää linkkiä tai voitko kertoa jotain eroja mitä näissä eri malleissa on?
Onkohan maahantuojalla yhteenvetoa mallimuutoksista? Jos tietoa kaipaa jostakin tietystä vempaimesta, auttavat TDM-kotisivut, mm.
http://www.tdm-forum.net/main.php (mun suosikki)
http://www.tdm-trx.nl/
http://www.carpe-tdm.net/tdm/mainmenu.asp
http://bikes.no-ip.info/TDM900/
http://jbx9.free.fr/tdm/index.php
http://www.tdmitalia.net/eng/index.php?u=home
http://westcom.no-ip.info/bikes/

Eri vuosien manuaaleista ja varaosaluetteloista saa nippelitason tietoa. Manuaaleja löytyy täältä .ORGista ja mm. toisena luettelossa olevasta, englanniksi (ks. werkplaats/werkplaatsboeken). Vallan hyvä TDM -manuaalien sivu on ollut luettelon viides (äsken sen linkit eivät toimineet). Suurpiirteisempää juttua on lehdissä, esim.
Moto 1/2002, Bike 6/2003, Moto1 1/2006 ja MP Maailma 1/2006.

Back