JTTT
New member
Ensimmäinen ruiskupyörä on tulossa itelle tänä keväänä ja tietysti himottaa heti siihen slipari laittaa ja säätöjäkin pitäis tietysti tehdä. Jonkin verran tullut viime aikoina luettua juttuja AFR:stä, seosmittareista sekä PC:stä ja techlusionista. Muutamia kysymyksiä on heräillyt mieleen, joten osaatteko te arvon motoristit kertoa vastauksia?
Tylyttäjä ainakin näkyy olevan "himosäätäjä" ja omistaa sekä PC:n että techlusionin, joten "jotain" tietoa noista varmaan irtoaa. Eikä varmaan oo ainoa tietäväinen tällä foorumilla.
a)Onko power commanderilla paljonkin vaikeampi itse säätää, kuin techlusionilla? Techlusion vaikuttaa varsin näppärältä laitteelta ja säätö periaatteet hyvin pitkälti samat kuin kaasaripelissäkin?
b) optimaalisten AFR:rien säätö ja haku onnistunee ajamalla seosmittarin sekä techlusionin avulla? Toki silloin ei ole käppyrää josta näkis miten teho ja vääntökäyrät menee, mutta saispahan säätää ite
c)Tällaisessa perus sääädössä (sliparin takia pitäisi todennäköisesti saada konetta rikkaammalle) riittänee perus lambda? Mitkä on perus lambdan ja laajakaistaisen erot?
d) Pyöränä on FZ6 yamaha, joten mitään maailman ennätys tehoja ei todellakaan olla hakemassa, vaan tarkoituksena on saada kampe pelaamaan nätisti ajossa slipareiden kanssa. Sekä tietysti opetella ruiskun säätämisen saloja. Käykö tuo R6:siin tarkoitettu Techlusion myös FZ:seen?
e) Pyörässähän voi co arvoja säätää jonkin verran myös mittaristosta, mutta kuinka paljon vaikutus oikeasti on ja mille alueelle tuo säätö vaikuttaa? Saako sillä suoraan lykättyä lisää soppaa, vai mitä sillä loppujen lopuksi oikein säädetään?
Hommahan menee lukemani mukaan niin, että sillä kahta paria säätämään. Eka pari vaikuttaa 1-4 sylintereihin ja toka pari 2-3 sylintereihin. Yleisesti ottaen porukalla on ollut nuo säädöt siten, että 2-3 sylinterien arvot on ollut ~10% korkeammat kuin 1-4 sarjan. Mutta tuo kaikki on puoleksi arvailua, ja joku tolkku tuohon pitäisi saada =) Jos ei muuten, niin jokatapauksessa tulen tuotakin kokeilemaan, jahka pyörä saapuu kotiin. Pitää kysyä noilta huollon kavereilta tuosta. Ne kyllä tiesivät tuosta säädöstä, mutten ole kerennyt niitä vielä kunnolla jututtamaan. Joka tapauksessa säätö ei ole yhtä laaja kuin esimerkiksi Rykkösessä on, mutta jotain kumminkin voi roplata.
Tylyttäjä ainakin näkyy olevan "himosäätäjä" ja omistaa sekä PC:n että techlusionin, joten "jotain" tietoa noista varmaan irtoaa. Eikä varmaan oo ainoa tietäväinen tällä foorumilla.
a)Onko power commanderilla paljonkin vaikeampi itse säätää, kuin techlusionilla? Techlusion vaikuttaa varsin näppärältä laitteelta ja säätö periaatteet hyvin pitkälti samat kuin kaasaripelissäkin?
b) optimaalisten AFR:rien säätö ja haku onnistunee ajamalla seosmittarin sekä techlusionin avulla? Toki silloin ei ole käppyrää josta näkis miten teho ja vääntökäyrät menee, mutta saispahan säätää ite
c)Tällaisessa perus sääädössä (sliparin takia pitäisi todennäköisesti saada konetta rikkaammalle) riittänee perus lambda? Mitkä on perus lambdan ja laajakaistaisen erot?
d) Pyöränä on FZ6 yamaha, joten mitään maailman ennätys tehoja ei todellakaan olla hakemassa, vaan tarkoituksena on saada kampe pelaamaan nätisti ajossa slipareiden kanssa. Sekä tietysti opetella ruiskun säätämisen saloja. Käykö tuo R6:siin tarkoitettu Techlusion myös FZ:seen?
e) Pyörässähän voi co arvoja säätää jonkin verran myös mittaristosta, mutta kuinka paljon vaikutus oikeasti on ja mille alueelle tuo säätö vaikuttaa? Saako sillä suoraan lykättyä lisää soppaa, vai mitä sillä loppujen lopuksi oikein säädetään?