• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Techlusion vs. Power Commander

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JTTT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JTTT

New member
Ensimmäinen ruiskupyörä on tulossa itelle tänä keväänä ja tietysti himottaa heti siihen slipari laittaa ja säätöjäkin pitäis tietysti tehdä. Jonkin verran tullut viime aikoina luettua juttuja AFR:stä, seosmittareista sekä PC:stä ja techlusionista. Muutamia kysymyksiä on heräillyt mieleen, joten osaatteko te arvon motoristit kertoa vastauksia?

Tylyttäjä ainakin näkyy olevan "himosäätäjä" ja omistaa sekä PC:n että techlusionin, joten "jotain" tietoa noista varmaan irtoaa. Eikä varmaan oo ainoa tietäväinen tällä foorumilla.

a)Onko power commanderilla paljonkin vaikeampi itse säätää, kuin techlusionilla? Techlusion vaikuttaa varsin näppärältä laitteelta ja säätö periaatteet hyvin pitkälti samat kuin kaasaripelissäkin?

b) optimaalisten AFR:rien säätö ja haku onnistunee ajamalla seosmittarin sekä techlusionin avulla? Toki silloin ei ole käppyrää josta näkis miten teho ja vääntökäyrät menee, mutta saispahan säätää ite
smile_org.gif

c)Tällaisessa perus sääädössä (sliparin takia pitäisi todennäköisesti saada konetta rikkaammalle) riittänee perus lambda? Mitkä on perus lambdan ja laajakaistaisen erot?

d) Pyöränä on FZ6 yamaha, joten mitään maailman ennätys tehoja ei todellakaan olla hakemassa, vaan tarkoituksena on saada kampe pelaamaan nätisti ajossa slipareiden kanssa. Sekä tietysti opetella ruiskun säätämisen saloja. Käykö tuo R6:siin tarkoitettu Techlusion myös FZ:seen?

e) Pyörässähän voi co arvoja säätää jonkin verran myös mittaristosta, mutta kuinka paljon vaikutus oikeasti on ja mille alueelle tuo säätö vaikuttaa? Saako sillä suoraan lykättyä lisää soppaa, vai mitä sillä loppujen lopuksi oikein säädetään?
nixweiss.gif
Hommahan menee lukemani mukaan niin, että sillä kahta paria säätämään. Eka pari vaikuttaa 1-4 sylintereihin ja toka pari 2-3 sylintereihin. Yleisesti ottaen porukalla on ollut nuo säädöt siten, että 2-3 sylinterien arvot on ollut ~10% korkeammat kuin 1-4 sarjan. Mutta tuo kaikki on puoleksi arvailua, ja joku tolkku tuohon pitäisi saada =) Jos ei muuten, niin jokatapauksessa tulen tuotakin kokeilemaan, jahka pyörä saapuu kotiin. Pitää kysyä noilta huollon kavereilta tuosta. Ne kyllä tiesivät tuosta säädöstä, mutten ole kerennyt niitä vielä kunnolla jututtamaan. Joka tapauksessa säätö ei ole yhtä laaja kuin esimerkiksi Rykkösessä on, mutta jotain kumminkin voi roplata.

Jos tää himosäätäjä vastais jotain  
biggrin.gif

a) Powercommanderistakin löytyy napit kyljestä, joten sitä pystyy karkealla tasolla säätämään niilläkin. Ihan samaan tapaan kuin Techlusionia. PC:n paremmuus tulee kuitenkin nimenomaan ilmi siinä, että hieromalla sillä saa lähes viivasuoran lambdakäyrän, koska säädöt ovat niin tarkkoja.

b) Joo, lambdamittari on tärkein työkalu säätämisessä. Penkillä vaan mitataan tehot, eikä säätäjän tartte ajella tienpäällä koko ajan. Eli säätötyökalu siinä mielessä sekin, mittauksen lisäksi.

c) Kandee pistää suoraan laajakaistalambda. Halvat perus-lambdat ovat tarkkoja ainoastaan "stoich" alueen lähellä, eli A/F 14.7. Siinä kohtaa on paras polttoainetalous, mutta ei todellakaan parhaat tehot. Ne tulee yleensä siellä 12.8-13.0 kohdilla. Eli halpa peruslambda näyttää sen stoich-alueen ulkopuolella lähinnä vain onko se rikkaalla vai laihalla, mutta ei tarkkaa arvoa. Eli laajakaista-lambdassa on paljon laajempi tarkka mittausalue.

Tässä lisää: http://www.ztechz.net/id12.html
Eli tuo narrow band lambda ei pysty tarkasti näyttämään niitä 12.8-13.0 A/F arvojakaan. Näyttää vain rikasta. Toki eri sensoreissa on vähän eroja, mutta näin se menee pääpiirteissään.

d) Luulisin että se Techlusion käy myös FZ:aan. Se ei juurikaan ole malliriippuvainen, koska siinä pannaan johdot kiinni suoraan injektorien johtoihin, eli pyörän johtosarjalla ja liittimillä ei ole väliä.

e) Mun käsityksen mukaan noilla Yammun mittariston säädöillä pystyy kyllä vaikuttamaan koko alueelle, ainakin juuri siinä R1:ssä. Ja että alueet olis just saman tapaiset kuin Techlusionissa. Nää perustuu siihen mitä olen siitä lukenut. Lambda kiinni niin sillähän se selviää. Miksi sitten FZ:ssa ne säädöt vaikuttaisi ihan eri tavalla, kuulostaa oudolta..

kiitoksia tylyttäjällä erityisesti lambda selvityksestä. R1:sessä tosiaan muistaakseni valitaan ensin niitä alue jolle säädetään, ja sitten sile alueella annetaan arvot. Mutta tuossa faupalassa ei ole kuin ne kaksi kohtaa joille voi yleensäkään arvoja antaa, ja ne on 1-4 sylinteripari ja 2-3 sylinteripari, eli mun käsityksen mukaan siinä ei voi ollenkaan valita noita eri kierrosluku alueita. Tähän uskoon olen jäänyt, kun olen interwebin ihmeellisestä maailmasta tarinoita ja ohjeita lueskellut. Mutta tuo asia varmistunee sitten, kun käyn fasun hakemassa tuossa reilun viikon päästä ja jututan siellä huollon kavereita aiheesta.

Mites, pelittääkö tuo laajakaista lamba noiden itse tehtyjen mittareiden kanssa (20 lediset FMI "kopiot" jne.)?

Tuo laihennuksen puute techlusionissa oli tiedossa, ja se onkin yksi mietinnän paikka. Toisaalta todennäköisemmin tuommoinen pikku fasu kaipaa slipareiden kanssa enimmäkseen rikastusta, joten sikäli tuo "hoikennuksen" puute ei välttämättä muodostu suurimmaksi ongelmaksi. Mutta mutta, pitää miettiä..

BTW, jos jollain on FZ6:selle kelpaava PC tai Techlusioni kaupan, niin saa ilmoitella

Ja tuosta FZ6:sen tai R6:sen ruutan säätämisestä saa kans heittää kommenttia.
smile_org.gif

Back