Tee Se Itse "Seat cowl"

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Macke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Macke

New member
Jooh eli viilettäjä kyseli chatissa että miten ois hyvä lähtee valmistamaan suojakupua mopoon jakkaran lyhentymisen jälkeen ettei silmiin paistaisi tökerön näköinen runko. Näitä tekniikoita olen käyttänyt itse vastaavanlaisissa hommissa ja autostereoita pykätessä omiin ja kamujen autoihin. Saattaa tietty olla parempia / ammattimaisempiakin tapoja, mutta tässä yksi. Tällä kertaa jää selittämättä kehikko-sukkahousu-hartsi metodi =) Ehkäpä tästä on hyötyä jollekkin! Here goes nothing:

1. Otat sen jakkaran pois että se runko on näkyvillä
2. Otat käteesi purkin polyuretaani vaahtoa mitä käytetään rakentamisessa esim ovenkarmien rakojen tiivistämisessä. Mihkä tahansa K-Rautaan ku kävelet sisään ni tätä löytyy
3. Ota ehjä ja riittävän iso muovipussi, ja pursota polyuretaania siihen pussiin
4. Kun vaahto on vielä löysää ja tuoretta ja turpoamassa, niin työnnät sen muovipussin paikalleen siihen runkoa vasten jolloinka sen pohja muotoutuu rungon ja onkaloiden mukaan. Kun olet työntäny sen "hollilleen", niin annat sen kovettua paikallaan siinä rungon päällä
5. Kun vaahto on kovettunut niin voit ottaa sen pois paikalta ja ruveta muotoilemaan yläpuolta haluamasi muotoiseksi
6. Kun muoto on kohdillaan niin seuraavaksi on aloitettava lasikuidun laminointi. Materiaaleina siis lasikuitumatto ja epoksi hartsi. Näitäkin saanee samaisesta K-Raudasta ja luulen että polyuretaanin ja lasikuidun ainakin löytää myös vaikkapa piilteemasta. Nyt sulla onkin sitten päätettävänä että jätätkö sen uretaanin sinne lasikuidun sisään tukevoittamaan vai valatko kuidusta pelkän kuoren. Jos jätät vaahdot sisään niin laminoit suoraan lasikuitumattoa hartsin kanssa siihen muotoillun polyuretaaniklöntin päälle. Jos halajat kuoren tehdä, niin helppo tapa erottaa lasikuitu siitä klöntistä on laittaa väliin aluminifoliota jolloin lasikuitu ei tartu siihen polyuretaaniin kiinni. Näin ollen ne saa erotettua toisistaan.
7. Sit onkin edessä jonkinmoisten kiinnikkeiden teko. Jos sulla on se uretaaniklöntti siel sisäpuolella, ni kaiverra puukolla vaikka kolot ja upota haluamasi kiinnitysraudat sinne sekä täytät taas loput uretaanilla ja näin ollen kiinnitysrauta on "kiinni". Tuo ei älyttömiä rasituksia kestä mutta koska olet tekemässä vain suojakupua niin homman pitäis toimia. Jos etenet lasikuitukuori-kautta niin taivuttelet haluamasi kiinnitysraudat kehiin ja laminoit ne sitten taas kiinni lasikuidulla kuoreen.
8. Tämän jälkeen enää edessä ulkopinnan siloittelu ja värin ruuttaaminen. Pakkelii, hiekkapaperii, maalia ja kaljaa sepälle ni homma hoitunee =)
9. Menet ylpeänä kavereille esittelemään itse tehtyä, ainoata laatuaan olevaa suojakupua!

Unohtu sanoa, että otappas Viilettäjä kuvia jos ja kun projektiin ryhdyt ni saadaan muutkin ihastella homman edistymistä!

JP-800 : Seuraava lisätty tähän myöhäisemmästä ohjeesta..

No mutta tuossahan on jo "kädestä pitäen"-ohjeet Toki selittämättähän on se lasikuidun laminointi, mutta sehän menee lyhyesti ja ytimekkäästi tyyliin:

1. Sekotat hartsin ja kovettimen, ei liikaa kovetinta koska silloin se kuivaa liian nopeasti ja kestävyys kärsii. Viel enemmän jos laitat kovetinta ni se on nopeesti koko basa tulilla, eli kantsuu varoa. Älä myöskään sekoita kovetinta suoraan hartsipurkkiin vaan teet sen erissä.
2. Pensselillä sudit sitä hartsia siihen sen pinnan päälle mikä olis tarkoitus kuiduttaa.
3. Kun siinä on hartsia niin seuraavaksi laitat lasikuitumattoa kerroksen minkä olet mahdollisesti mieluisiksi palasiksi leikellyt
4. Tämän kerroksen päälle taas pensselillä "töpötät" hartsia jotta lasikuitumatto kastuu läpikotaisin hartsilla ja töpötät niin että väliin ei jää ilmaa
5. Taas lasikuitumattoa kehiin
6. Ja taas sivellään sekä "töpötetään" hartsia ja varmistetaan ettei jää ilmakuplia lasikuitumattokerroksien väliin.

Tuota samaa hartsi-lasikuitu rumbaa jatkat kunnes omasta mielestäsi on riittävästi paksuutta laminoinnilla. Sen jälkeen annat kuivahtaa ja siitä sitten loppuviimeistelyyn. Voit tietty jälkikäteen vahvistaa luomustasi jos se onkin liian ohut, mutta parempi on kun yhteen putkeen lätkit ne kerrokset siihen niin ettei hartsi kerkeä välissä kuivahtamaan. Töpöttelyllä meinaan sitä että pensselin kärjellä taputtelet/tumppailet sitä laminaattias jolloinka saadaan ne ilmataskut pois mattokerrosten välistä. Sellasia isompia taskuja siis eikä mitään mikronin kokoisia kuplia olis siis tarkoitus hätyytellä

Jos ei ole rahaa tarvikkeiden jälkeen enää kaljaan niin sniffaile sitä hartsia, kyllä siitäkin varmaan kaali sekasin menee
 
Pätevä ohje. Jos tuon suojakuvun ei tarvitse irrota ja haluaa pitää huolta ettei sen alta osat karkaile, voi jättää tuon muovipussin pois.  
biggrin.gif
Menee ehkä sitten vähän samaan suuntaan kun se tietsikka mikä oli kasattu uretaanin avulla.
 
Hei ja vielä semmonen jos joku tietää jonkun askartelu sepot sivun jossa käsitellään tarkemmin aihetta niin olisin linkistä todella kiitollinen
smile.gif
 
No mutta tuossahan on jo "kädestä pitäen"-ohjeet  
wink.gif
 Toki selittämättähän on se lasikuidun laminointi, mutta sehän menee lyhyesti ja ytimekkäästi tyyliin:

1. Sekotat hartsin ja kovettimen, ei liikaa kovetinta koska silloin se kuivaa liian nopeasti ja kestävyys kärsii. Viel enemmän jos laitat kovetinta ni se on nopeesti koko basa tulilla, eli kantsuu varoa. Älä myöskään sekoita kovetinta suoraan hartsipurkkiin vaan teet sen erissä.
2. Pensselillä sudit sitä hartsia siihen sen pinnan päälle mikä olis tarkoitus kuiduttaa.
3. Kun siinä on hartsia niin seuraavaksi laitat lasikuitumattoa kerroksen minkä olet mahdollisesti mieluisiksi palasiksi leikellyt
4. Tämän kerroksen päälle taas pensselillä "töpötät" hartsia jotta lasikuitumatto kastuu läpikotaisin hartsilla ja töpötät niin että väliin ei jää ilmaa
5. Taas lasikuitumattoa kehiin
6. Ja taas sivellään sekä "töpötetään" hartsia ja varmistetaan ettei jää ilmakuplia lasikuitumattokerroksien väliin.

Tuota samaa hartsi-lasikuitu rumbaa jatkat kunnes omasta mielestäsi on riittävästi paksuutta laminoinnilla. Sen jälkeen annat kuivahtaa ja siitä sitten loppuviimeistelyyn. Voit tietty jälkikäteen vahvistaa luomustasi jos se onkin liian ohut, mutta parempi on kun yhteen putkeen lätkit ne kerrokset siihen niin ettei hartsi kerkeä välissä kuivahtamaan. Töpöttelyllä meinaan sitä että pensselin kärjellä taputtelet/tumppailet sitä laminaattias jolloinka saadaan ne ilmataskut pois mattokerrosten välistä. Sellasia isompia taskuja siis eikä mitään mikronin kokoisia kuplia olis siis tarkoitus hätyytellä
wink.gif


Jos ei ole rahaa tarvikkeiden jälkeen enää kaljaan niin sniffaile sitä hartsia, kyllä siitäkin varmaan kaali sekasin menee  
tounge.gif
 
Loistava ohje. Tälläisiä enemmän tänne MP-Tallin puolelle. Sen verran hyvä, että nostetaanpa ylös.

Macke : Editoin tuota sun ensimmäistä viestiäsi eli laitoin tuon lasikuidun laminoinnin tuonne ensimmäiseen viestiin kanssa. Jos lisää tulee vielä tarkentavia ohjeita niin laitappa tuonne ensimmäiseen viestiisi kanssa niin löytyy kaikki samasta viestistä.
 
Tottahan tosiaan sen ois voinu laittaa siihen ekaan jos ois oikein vähän ajatellutkin! Ens kerral sit tajuun lisätä suoraan alkuperäiseen ohjeeseen
biggrin.gif
 
Sen verran lasikuituhommiin vielä lisäksi,että kannattaa laittaa
pensselit ja muut releet likoamaan nesteeseen jossa on nestemäistä mäntysuopaa(reilusti) ja vettä (pehmentää ja irrottaa hartsia).Kannattaa runnoa voimakkaasti pensseliä astiaa vasten.Likoamisen jälkeen hinkkaa voimakkaasti vaikka lautaa vasten niin säästyy pensseli seuraavaa laminointikerrosta varten.Metallitelarullat puhdistuvat myös mainiosti.

Jos haluaa helpottaa maalausta niin hartsiin voi sekoittaa väripastaa...saa rautakaupasta(litra maksaa pirusti,mutta mulle on myyneet vähemmän).Pastaa menee vähän.Muistettava on ,että jokaisella laminointikerroksella väri voimistuu.Eli viimisen hionnan jälkeen,käsitellään aihio pelkällä pastasekotteisella hartsilla.
 
...Pensselit ja telat puhdistuu kätevästi myös asetonilla....

Hyvät askartelijat kun pelaatte lasikuidun ja polyesterihartsin kanssa niin muistakaa käyttää suojahanskoja ja naamaria, koska höyryt mitä ko. aineesta nousee on oikeesti myrkyllisiä, ja kovetin vie näön välittömästi joutuessaan vääriin paikkoihin. Kannattaa kuidutus hommat tehdä aurinkoisella säällä ulkosalla ja varjossa, sillä haju tarttuu aika tehokkaasti kaikkeen. En tässä halua sen enempää jeesustella mutta tiedän näistä niiden kanssa pelanneena.

Mikäli haluat "terveellisemmän" ja "helpomman" vaihtoehdon polyesterimämmille, niin sellainen araldiit pohjainen hartsi kuin,yllätys yllätys, Araldit M on olemassa, tämän aineen kanssa pelaa hienosti ohuet punosmatot. Ainoana miinus puolena M:n kohdalla on hinta, mutta plussia on miedompi haju ja helpompi käsiteltävyys.

Mikäli sinulla sattuu olemaan kiiltäväpintainen (kiiltäväpinta=se mikä on lopullisen kappaleen ulkopinta) ja hyvin viimeistelty muotti haluamastasi kappaleesta, niin kannattaa harkita hartsin värjäämistä "sprii-petsillä" esim. tummanharmaaksi, täten saat ns. carbonlook juttuja. Kiiltäväpintaisesta muotista on aina lopputuloksena lähes lakkapinnan veroinen ulkopinta. Hyvä lopputulos vaatii mattojen tarkkaa asettelua ja laminointia. Hartsi ei juuri vaikuta kuidun kovettumiseen.

Uretaani muotin päälle voi myös levittää puuliimaa...erikeepper tahi vastaava.....muutamat tasaiset ja tiiviit kerrokset, tämä estää hartsin pääsyn uretaanille ja sulkee pois uretaanin sulamisen.
 
Hei, tuohan oli hieno ohje, jota soveltamalla vain mielikuvitus on rajana mopeetin modaukselle!! Eikun uretaani-hartsi-kuitukauppaan samantein
062802jumpie_prv.gif
 
Itse olen havainnut pienen telan kätevämmäksi kuin pensselin... Makuasia tieten, mutta halusin tämänkin vaihtoehtoisen tavan tuoda esille...

Lisäksi laminoinnin lopuksi olen ruukannut telailla reilusti hartsia luomuksen päälle... mielestäni helpottaa pohjatöitä ennen maalausta.
 
Nyt tarviis vinkkiä.

Ruvettiin tekemään kaverin xx:ään seat cowlia. Mutta muotin teko ei okein onnistunu.

Irrallisen penkin päälle kiristin suojamuovin ja pursotin uretanista nätin kakun päälle. Kun mössö oli kuivunu, niin irrotettiin muotti muovista. Eikä ollu onnistunu. Koko uretaani oli kohonnut penkin päältä noin sentin.
Miten tuo kohoamisen pystyis estämään, että saisi tiukan mallin penkistä.
Pitäisikö uretaania painattaa penkkiä vasten jollakin.

Etulokarin jatke on tehty jo lasikuidusta, mutta sen muotti tehtiin jo kovettuneesta uretaanista hiomalla ja vuolemalla.

Vinkkejä vinkkejä
nixweiss.gif
 
Sen verran lasikuituhommiin vielä lisäksi,että kannattaa laittaa
pensselit ja muut releet likoamaan nesteeseen jossa on nestemäistä mäntysuopaa(reilusti) ja vettä (pehmentää ja irrottaa hartsia).Kannattaa runnoa voimakkaasti pensseliä astiaa vasten.Likoamisen jälkeen hinkkaa voimakkaasti vaikka lautaa vasten niin säästyy pensseli seuraavaa laminointikerrosta varten.Metallitelarullat puhdistuvat myös mainiosti.

Jos haluaa helpottaa maalausta niin hartsiin voi sekoittaa väripastaa...saa rautakaupasta(litra maksaa pirusti,mutta mulle on myyneet vähemmän).Pastaa menee vähän.Muistettava on ,että jokaisella laminointikerroksella väri voimistuu.Eli viimisen hionnan jälkeen,käsitellään aihio pelkällä pastasekotteisella hartsilla.
Tota mistä noita metalliteloja saa ostaa kun en ole missään nähnyt? En ole tosin kysynytkään. Näin semmoisen uritetun telan yhdellä muoviäijällä ja sillä näytti saavan maton paremmin muottia vasten ja ilmakuplat lähti samalla. Nopeuttais hommaa kun ei tarttis töpötellä niin pitkään pensselillä. Toisaalta ilmaantuu lisää putsattavaa.

Onko niillä teloilla jotain muutakin käyttötarkoitusta kuituoperaatioissa?

-popeye-
 
Nyt tarviis vinkkiä.

Ruvettiin tekemään kaverin xx:ään seat cowlia. Mutta muotin teko ei okein onnistunu.

Irrallisen penkin päälle kiristin suojamuovin ja pursotin uretanista nätin kakun päälle. Kun mössö oli kuivunu, niin irrotettiin muotti muovista. Eikä ollu onnistunu. Koko uretaani oli kohonnut penkin päältä noin sentin.
Miten tuo kohoamisen pystyis estämään, että saisi tiukan mallin penkistä.
Pitäisikö uretaania painattaa penkkiä vasten jollakin.

Etulokarin jatke on tehty jo lasikuidusta, mutta sen muotti tehtiin jo kovettuneesta uretaanista hiomalla ja vuolemalla.

Vinkkejä vinkkejä  
nixweiss.gif
Miksei siihen sitten suoraan voi vaan latoa lasikuitua?

Laittaa alumiinifoliota penkin päälle ja latoo siihen sitten vaan lasikuitua. Sahailee kuivuttua ylimääräiset vaan pois. Yks vaihtoehto olis sitten tietty tehdä lasikuidusta se muotti. Mutta taas tarvii sitä pakkelia, nyt vaan toiselle puolelle. Sitten pitää tietty saada mahdollisimman sileä siitä muotista.

Ja väliin jotain tahnaa että saa muotin irti.

Jos muotista tulee hyvä niin sitten vaan sarjavalmistukseen..
 
No hieman ongelmia niinkuin boozeylläkin. Tuon uretaanin pursotus pussiin ei ole kovin hyvä idea. Kokemuksesta sanon nyt ettei kannata pursottaa pussiin ja sitten muotoilemaan. Uretaani on pehmeänä kuin tuulihattu ja sitä kun menee pitelemään se lässähtää. Niin ja tuolla muovipussissa se vaahto on nyt ollut 2vrk ja vielä on pehmeää. Eli en suosittele.
033102ass_1_prv.gif
En kyllä valitettavasti osaa vielä sanoa ratkaisua, kun on kokeilut kesken, mutta käyttämällä tyroksia ja siihen paino päälle ja sitten pursottelemaan sitä uretaania sinne rungon ja tyroksin väliin ilman liikutteluja ja hipelöintejä vois pelittää... Neuvoja otetaan vastaan...
confused_orig.gif
Jonninnäköinen muotti pittää kyllä tehdä tässä kunhan vain pähkäilen ensin ennen kuin tyhjennän taas uuden 5€ ureapurkin
withstupid.gif
 
Taitaa olla ongelma ton uretaanin kuivumisen kanssa siinä, että kovettumisprosessi vaatii vettä (elikäs ilmankosteutta).
Umpinaisessa pussissa se ei sitä saa ja letkeänä pysyy.
 
No hieman ongelmia niinkuin boozeylläkin. Tuon uretaanin pursotus pussiin ei ole kovin hyvä idea. Kokemuksesta sanon nyt ettei kannata pursottaa pussiin ja sitten muotoilemaan. Uretaani on pehmeänä kuin tuulihattu ja sitä kun menee pitelemään se lässähtää. Niin ja tuolla muovipussissa se vaahto on nyt ollut 2vrk ja vielä on pehmeää. Eli en suosittele.
033102ass_1_prv.gif
En kyllä valitettavasti osaa vielä sanoa ratkaisua, kun on kokeilut kesken, mutta käyttämällä tyroksia ja siihen paino päälle ja sitten pursottelemaan sitä uretaania sinne rungon ja tyroksin väliin ilman liikutteluja ja hipelöintejä vois pelittää... Neuvoja otetaan vastaan...
confused_orig.gif
Jonninnäköinen muotti pittää kyllä tehdä tässä kunhan vain pähkäilen ensin ennen kuin tyhjennän taas uuden 5€ ureapurkin
withstupid.gif
Tässä on jo selvitelty aika paljon eri vaihtoehtoja, mutta yhtä juttua kannattaa kans kokeilla.
Eli hakee vaikka Etolasta (löytyy hartsit ja kuitumatot uretaani levyt) juuri tuota uretaani levyä. Se uretaanilevy on paljon tiiviinpää kuin tuo pursotettava uretaani vaahto, eli kun sitä vuolee/muokkaa ei tule mitään "ilmakuoppia" vastaan. Ja tulee sileää pintaa helpolla mihin voi kuiduttaa jos suojaan pinnan vaikka erikeeperillä. Jos tekee tarkan muotin tuosta uretaanista ja kuiduttaa suoraan sen päälle menee homma täysin reisille.

Sitä levyä löytyy eri paksuisia malleja ja sitä on helppo muokata terävällä puukolla, karkealla santapaperilla ja rättilaikalla.

Kokeilkaa ja kertokaa miten luonaa. Autoon on ainakin helppo muovata spoilerita ym.

Lopuks
033102beer_1_prv.gif
1 asennus kalja ei enempää.
 
Onko kukaan tehnyt ihan valmiiksi asti moista...? Jos on löytyykö kuvamateriaalia?
En oo seat cowlia väsännyt, mutta undertailin tein viime talvena, laitan kuvat pyörän perseestä heti kun saan sen pestyä ja lainattua jostain digikameraa. Voi mennä pitkään...
Onko kuvat jo otettu?
Jos on niin laita ihmeellä linkkiä...
Samoin jos joku muu näistä projekteista on valmistunut.
 
Back
Ylös