Teho rajoitus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miro

New member
Kuinkahan moni nykyisistä motoristeista lopettaisi luupaavan motoristi uransa, jos otettaisiin käyttöön teho rajoitus.

Ajatellaanpa tilannetta, jossa yli 750 kuutioinen ja 80 heppanen
moottoripyörä olisi kielletty. Luulen lukemieni viestien perusteella ainakin kolmasosan lopettavan ajelun siihen paikkaan.
Olenkohan oikeassa?
Tuleehan pitkänmatkan linjureihinkin turvavyö pakko. Samalla kaavalla ajatellen ei ole ollenkaan kaukaa haettua teho rajoituksen käytöön otto.
 
Niin no, onhan nytkin käytössä 11kW ja 25kW tehorajat. Kuulemani mukaan kukaan ei ole niitä koskaan rikkonut, joten oletan että tuota 80 kaakin rajaakaan ei kukaan uskaltaisi uhmata.
 
Aivan sama jos sellainen tulee. 34kw on tehoja ja kuutioita 650, jotka molemmat riittävät aivan mainiosti mulle.
biggrin.gif
En usko noista rajoituksista olevan hyötyä, koska kyllä sitä pienemmälläkin teholla saa vaaratilanteita aikaiseksi ja hengen pois itseltään. Linjureiden turvavyöhomma on kyllä ihan ok, koska samat fysiikan lait pätevät niin linja-autossa kuin henkilöautossakin, linjurissa vaan on enempi sitä sakkia, joka lähtee lentelemään kolaritilanteessa.
nixweiss.gif
 
Eihän suuret tehot ole vaaratekijä,vaan niiden loppuminen on.
Miksi siis rajoittaa "turvallisuusvarusteita".
Jos tällainen päätös kuitenkin tehtäisiin,joutuisi nykyisellä Bläkkärillä ajamaan maailman tappiin.
Ei kai vanhoja vehkeitä tarvitse kuristaa,eihän?
 
Jos näin surkeasti pääsee käymään, niin laittomalla mopottimella alkaisin ajelemaan!!! Siis jos sanktiot kuristusten poistamisesta olisi kohtuulliset. Sakkojahan voisi pitää vaikka "lupamaksuna"
confused_orig.gif

Muuten kyllä loppuis katumotoristin ura ja pärrä vaihtuis kilvettömään!!!
 
Jos tämä olisi tilanne niin vaihtoehtoja olisi tasan 3. Jokainen sisältää kilvettömän, mutta lisäksi joko

a) supermoto
b) iso customi (pääsin tuossa sellaista kokeilemaan eikä se niin älyttömältä tuntunut kun olin ajatellut - tämä tietenkin olettaen että ns. matalan riskin mopoille sallittaisiin yli 750 kuutiota, kunhan tehoraja ei pauku)
c) auto
 
Jos tosiaan tulis tehoraja johonkin 60-80 hp alueelle,niin mopo menis välittömästi myyntiin.Tilalle voisin ottaa kilvettömän uuden ison kotarin nelari moottorilla.Sellaista tekis muutenkin kyllä mieli,mutta ovat perkeleet niin arvokkaita.

Customia en tule elämäni aikana omistamaan.
 
Niin no, onhan nytkin käytössä 11kW ja 25kW tehorajat. Kuulemani mukaan kukaan ei ole niitä koskaan rikkonut, joten oletan että tuota 80 kaakin rajaakaan ei kukaan uskaltaisi uhmata.
hmm.... ei kukaan koskaan rikkonut
biggrin.gif
Kyllä niitä rikotaan aika yleisesti yli puolet kevareista on yli 11kw ja välimallin mopottimen yleisesti ovat yli 25kw
 
Mitä te tommosta surette?? Jos tommonen tehoraja tulee, ei se tule taannehtivasti kuitenkaan. Siirtymäaikaa on kuitenkin jotain 5-10 vuotta. Kaikki vahat mopot olis edelleen olemassa, sitten ei vaan osteltais uusia mopoja.
 
joo noi on ihmeellisiä noi tehorajotukset itelläkin on vaan 8kw mutta tuntuu kulkevan silti aika haipakkaa kumma juttu
lookaround_orig.gif
 
Suomessa kyllä liikaa ihannoidaan kovia tehoja ja kuutioita. Tästä johtuen Suomessa on hälyttävän vähän alle 750 pyöriä verrattuna esim. Keski-Euroopan maihin (joissa esim. nopeusrajoituksen puolesta saa jopa ajella ihan kunnon nopeuksia ilman sakkojen pelkoa) ja rakkaaseen naapuriimme Ruotsiin. Jos käytettäsiin pienempiä pyöriä, voisi olla että on enemmän harrastajia kun hinnat olisi pienempiä. Periaatteessa olen rajoituksia vastaan ja minusta tässä harvassa kohtaa jenkit tekee oikein: koneet on vapaita, mutta nopeusrajoitukset on alhaisia ja niitä valvotaan (vrt. Saksa, jossa koneet on rajoitettuja mutta nopeusrajoutkset osin vapaita). Varsinkin kuutiotilavuuden rajoitus nyt on ihan järjetön, siihen loppuisi esim. Harrikka-harrastukset.
buttrock.gif
 
Kyllähän noita nykyisiäkin tehorajoja rikotaan aika laajalti. Täystehosia ne pyörät ainakin noilla kavereilla oli sillon kevari aikaan. Ja millähän mahtaa polliisi setä tätäkin hommaa valvoa siis jos tollaset teho rajat tulee ja millä perusteella "liian kova ääni lähtee mopostas"
033102bebe_1_prv.gif
Niin tai eihän sitä tiiä jos niillä on sitten jatkossa volkkarin paksissa joku penkki missä ne sitten rängyttää ihmisten pyöriä
062802jumpie_prv.gif
 
Kummallista. Kyl aina nuorille hemmoille tehorajoituksia annetaan prätkiin yms. yms. Mutta missä on AUTOJEN tehorajoitukset? Kun olet 18-vuotias saat suoraan hypätä 400heppasen m5:sen rattiin..
nixweiss.gif
PAljonkohan laskisi nuo autoilijoiden kuolemat kun laitettais tehorajoitukset niihinkin.!
 
Niin no, onhan nytkin käytössä 11kW ja 25kW tehorajat. Kuulemani mukaan kukaan ei ole niitä koskaan rikkonut, joten oletan että tuota 80 kaakin rajaakaan ei kukaan uskaltaisi uhmata.
hmm.... ei kukaan koskaan rikkonut  
biggrin.gif
Kyllä niitä rikotaan aika yleisesti yli puolet kevareista on yli 11kw ja välimallin mopottimen yleisesti ovat yli 25kw
Joku vissiinkin missasi sarkasmin?
 
Kummallista. Kyl aina nuorille hemmoille tehorajoituksia annetaan prätkiin yms. yms. Mutta missä on AUTOJEN tehorajoitukset? Kun olet 18-vuotias saat suoraan hypätä 400heppasen m5:sen rattiin..  
nixweiss.gif
PAljonkohan laskisi nuo autoilijoiden kuolemat kun laitettais tehorajoitukset niihinkin.!
Mahtaako olla kuitenkin niin, että moottoripyörällä ajo vaatii enemmän tottumista? Ja aika paljon vähemmän tulee vastaan vaikkapa mainitsemiasi M5:sia kuin näitä +130 heppaisia pyöriä.

Ja ihan yleisenä huomiona, alkaa tuntua siltä, että pitkällä tähtäimellä olisi moottoripyöräilylle eduksi, jos tehorajoja tulisi. Se voisi jo itsessään karsia aika paljon pois näitä wannaberacereita kadulta pois, koska vaikkapa alle 100 heppaiset eivät olisi niiden mielestä yhtä pornoja ja hauskoja pelejä kuin nämä uudet heppa/kilo leikkikalut. Etuina olisi ehkäpä edullisemmat vakuutukset ja vähempi kyttääminen viranomaisten taholta, kun pahimmat huligaanit ja vetomiehet siirtyisivät muiden harrasteiden pariin.

Hmm, ihan kohtuullinen vaihtoehto ja vaihtokauppa kun oikein ajattelee perskohtaisesti. Jos meininki pyörien parissa palautuisi vaikkapa siihen mitä se oli kymmenkunta vuotta sitten, niin voisin mielelläni vaihtaa pienempitehoiseen värkkiin, silloin ei poliisitkaan kytänneet suurennuslasilla mitä kaksipyöräiset liikenteessä touhusivat. Eikä mihinkään pieniin keulimisiinkaan puututtu, tai vaihdettuun putkeen. Mitään kilpiäkään ei kyylätty, kun se ei ollut eka tuunauksen kohde. Nämä kaikenmaailman pampperssit ja karkuun ajavat vetomiehet ovat saaneet muutettua pelin sääntöjä ihan viimeisten 3-5 kesän aikana. Nyt siitä on tullut kummallista propagandasotaa ja kyttäämistä. Ja tietysti moottoripyöriä vastaan.

Sama juttu kävi rata-ajon kanssa, vakuutusyhtiöt eivät vielä 2000-luvun alussa mutisseet mitään, vaikka joku joskus kippasikin radoilla, mutta kun näitä pikkurosseja alkoi ilmaantua radoille konttaamaan pari kertaa kesässä uuden ärränsä lunastukseen, niin peli vihellettiin poikki. Luulin joskus aikoinani, että kasvuun lähteneet pyörät olisivat eduksi lajille, mutta paskan marjat, mitä enemmän tulee uusia koheltajia, sitä tukalammaksi tilanne käy. Kesä kesältä.

Hitto, kun kaikki vapauksien perään huutelijat ymmärtäisivät, että siihen vapauteen liittyy aina myös vastuu tekemisistään. Mutta ei, aina onnistutaan siihen omaan murokuppiin kusemaan, ja kaupan päälle syytetään kaikkia muita paitsi sitä mikä sieltä peilistä takaisin katsoo.
 
Sellasta sen on kun vanhempana turtuu elämään ja vaihtaa alleen kustompyörän. Ollaan sitä niin rauhallisia sitten joo eikä sitten enään haittaa tehorajoitukset. Yök.
033102beer_1_prv.gif
 
Sellasta sen on kun vanhempana turtuu elämään ja vaihtaa alleen kustompyörän. Ollaan sitä niin rauhallisia sitten joo eikä sitten enään haittaa tehorajoitukset. Yök.
033102beer_1_prv.gif
Vähemmän tehoa = custom?

Enkä usko, että iän karttuessa on kyse elämään turtumisesta. Lähinnä kai siitä, että alkaa se putkinäkö helpottamaan ja ymmärtämään, että omat tarpeet eivät voi ajaa kaikkien muiden ihmisten tarpeitten ja arvojen edelle. Mutta täydellisen tietämättömyyden suomalla itsevarmuudellahan voi yrittää maailmaa pyörittää oman navan ympärillä.

Jos isoa kovaa ajaminen on ainoa mikä pyörissä viehättää, miksi vetomiehet eivät hanki kilvettömiä pyöriä radalle? Ei montaa tonnia maksa ja saa ajaa juuri niin lujaa kuin osaa/uskaltaa. Kausikortti Alastarolle maksoi v.2001 muistaakseni hiukan toista tonnia markkoina, eli ei kauhean kallista sekään. Vai onko kyse yleisön puutteesta? Alfauros ei pääsekkään tultasyöksevän ratsunsa kanssa näyttämään työmatkaruuhkassa mateleville kotiloille mistä kana kusee?

Ja ole huoleti, jos pääsi ei ole umpiluuta, niin tulet huomaamaan itsekin, että maailmassa on muutakin kivaa kuin varttimaili alle 10 sekunnin, liikenteen joukossa.
 
Back
Ylös