• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tekasin sliparin.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hans_81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Reikäputken tein 0.8mm haponkestävästä levystä johon on porattu 2.6mm rei'itys 4.8/4mm jaolla. Vaippa on 2mm haponkestävää levyä.

Päädyt on myös 2mm levyä. Väliputken rohmusin edellisestä vaimentimesta, päätylaippa on hitsattu putkeen kiinni. Ulostulopää hitsattu umpeen, väliputkessa oleva päätylaippa tulee poppareilla kiinni vaippaan. Ulostulopäässä näkyvä pieni "putki" menee n. 10mm myös sisäpuolelle, että kiinnittyy reikäputkeen kun vaimentimen kokoaa.
Onkos nuo mitoitukset ihan hatusta vedetty, vai onkos virtaukset myös optimoitu..? Tein itse, säästin?
Ei oo sen kummemmin optimoitu mittoja. Pari vuotta sitten kun tein edellisen niin jossain huoltsikan pihassa oli samanlainen pyörä kun mulla ja siinä oli Yoshin tai Akran kannu. Siitä otin mitat, eli reikäputken halkaisian ja pituuden (mahto omistaja ihmetellä kun joku tönärin kanssa touhuaa pyörän kimpussa...).  
biggrin.gif
Nyt on muuten samanlainen kuin edellinen paitsi vaipan ulkohalkaisia on suurempi, paremman näkönen tuli kun se edellinen koska on vähän paksumpi.

Yleensä nuo "race"-vaimentimet on mun käsittääkseni ollu suoralla läpi menevällä reikäputkella. Tuon rei'ityksen koon arvoin ihan ite. En viittiny kovin tiheää tehdä tuosta rei'ityksestä, OP (open area) 27.6% (1.3mm*1.3mm*3.14= 5.3066mm2  Esim. 480mm leveä levy ja 400mm pitkä: 480mm*400mm=192000mm2 (480mm/4.8mm)*(400mm/4.0mm)=10000   Eli 5.3066*10000=53066m2  53066mm2/192000mm2*100%=27.6% ). Tuota kokoluokkaa (2-3mm) oon nähny noitten reikien olevan tehdasvaimentimissakin, oman järjen mukaan ei kannata suurentaa reikäkokoa koska villat saattaa lähtee kävelee hyvinkin pian.

Hyvin se edellinenkin kannu toimi mulla pyörässä ja äänet oli hyvät. Perinteisillä virityksillä tuli penkistä viime keväänä 130RWHP. Ei siinä edellisessä ollu mitään vikaa, villan vaihdolla ois saanu taas kuin "uuden". Mutta siihen tuli pari ruttua viime syksynä... Tämä uudempi on paremman näkönen kun on paksumpi ja tulee vähän pystympään/ylemmäks.

Juu, tein ite ja säästin.  
lookaround_orig.gif
Mutta eipä oo mun pyörään pelkkiä slipareita saatavana, pitää ostaa koko putkisto. Alunperin mulla oli joku hiilaripönttö pyörässä, mutta se oli jo huonossa kunnossa.

E: tulipas sekavaa tekstiä vasta heränneenä.
eek.gif

Reikäputken tein 0.8mm haponkestävästä levystä johon on porattu 2.6mm rei'itys 4.8/4mm jaolla. Vaippa on 2mm haponkestävää levyä.

Päädyt on myös 2mm levyä. Väliputken rohmusin edellisestä vaimentimesta, päätylaippa on hitsattu putkeen kiinni. Ulostulopää hitsattu umpeen, väliputkessa oleva päätylaippa tulee poppareilla kiinni vaippaan. Ulostulopäässä näkyvä pieni "putki" menee n. 10mm myös sisäpuolelle, että kiinnittyy reikäputkeen kun vaimentimen kokoaa.
Onkos nuo mitoitukset ihan hatusta vedetty, vai onkos virtaukset myös optimoitu..? Tein itse, säästin?
Ei oo sen kummemmin optimoitu mittoja.
Mikäs siinä, jos dynon perusteella homma toimii. Ite tykkään enemmän titaani/hiilari-pinnoista.. kiiltävät pinnat kuuluu kustomeihin
tounge.gif
Hyvä puoli tossa tosiaan on, että viranomaiset saattavat luulla vakioputkeksi
smile_org.gif

miten meinaat nimetä ton putken. kyllä kai sulla on sille joku hassu nimi jo keksittynä?
smile_org.gif

bowdown.gif

Asiallisen nakoinen.

Eihan virittaminen edes ole epaonnistut, jos aanet kasvavat ja teho tippuu alle 10%:lla. Jos enemman tehoista sailyy, niin sit on tapahtunut kaaosteoreetikoidenkin mukaan IHME!

Ei oo sen kummemmin optimoitu mittoja. Pari vuotta sitten kun tein edellisen niin jossain huoltsikan pihassa oli samanlainen pyörä kun mulla ja siinä oli Yoshin tai Akran kannu. Siitä otin mitat, eli reikäputken halkaisian ja pituuden (mahto omistaja ihmetellä kun joku tönärin kanssa touhuaa pyörän kimpussa...).  
biggrin.gif
Nyt on muuten samanlainen kuin edellinen paitsi vaipan ulkohalkaisia on suurempi, paremman näkönen tuli kun se edellinen koska on vähän paksumpi.

Yleensä nuo "race"-vaimentimet on mun käsittääkseni ollu suoralla läpi menevällä reikäputkella. Tuon rei'ityksen koon arvoin ihan ite. En viittiny kovin tiheää tehdä tuosta rei'ityksestä, OP (open area) 27.6% (1.3mm*1.3mm*3.14= 5.3066mm2  Esim. 480mm leveä levy ja 400mm pitkä: 480mm*400mm=192000mm2 (480mm/4.8mm)*(400mm/4.0mm)=10000   Eli 5.3066*10000=53066m2  53066mm2/192000mm2*100%=27.6% ). Tuota kokoluokkaa (2-3mm) oon nähny noitten reikien olevan tehdasvaimentimissakin, oman järjen mukaan ei kannata suurentaa reikäkokoa koska villat saattaa lähtee kävelee hyvinkin pian.

Hyvin se edellinenkin kannu toimi mulla pyörässä ja äänet oli hyvät. Perinteisillä virityksillä tuli penkistä viime keväänä 130RWHP. Ei siinä edellisessä ollu mitään vikaa, villan vaihdolla ois saanu taas kuin "uuden". Mutta siihen tuli pari ruttua viime syksynä... Tämä uudempi on paremman näkönen kun on paksumpi ja tulee vähän pystympään/ylemmäks.

lookaround_orig.gif
Mutta eipä oo mun pyörään pelkkiä slipareita saatavana, pitää ostaa koko putkisto. Alunperin mulla oli joku hiilaripönttö pyörässä, mutta se oli jo huonossa kunnossa.

eek.gif
Mahdollisia tuotekehitysvinkkejä villojen kestoon ja vaimentimen toimintaan:
Termin vaimentimissa on reikäputken ympärille kääritty melko tiivis metalliverkko pidentämään villojen elinikää ja reikäputki on kartion mallinen kaventuen ulostuloa kohti. Kartiomaisuudella kai haetaan hajujen virtausnopeuksia ja putkiston "huuhtelun" parantamista työtahtien välillä.

Oma työ kunniaan.

biggrin.gif

Yleensä nuo "race"-vaimentimet on mun käsittääkseni ollu suoralla läpi menevällä reikäputkella. Tuon rei'ityksen koon arvoin ihan ite. En viittiny kovin tiheää tehdä tuosta rei'ityksestä, OP (open area) 27.6% (1.3mm*1.3mm*3.14= 5.3066mm2 Esim. 480mm leveä levy ja 400mm pitkä: 480mm*400mm=192000mm2 (480mm/4.8mm)*(400mm/4.0mm)=10000 Eli 5.3066*10000=53066m2 53066mm2/192000mm2*100%=27.6% ). Tuota kokoluokkaa (2-3mm) oon nähny noitten reikien olevan tehdasvaimentimissakin, oman järjen mukaan ei kannata suurentaa reikäkokoa koska villat saattaa lähtee kävelee hyvinkin pian.

lookaround_orig.gif

eek.gif
Mahdollisia tuotekehitysvinkkejä villojen kestoon ja vaimentimen toimintaan:
Termin vaimentimissa on reikäputken ympärille kääritty melko tiivis metalliverkko pidentämään villojen elinikää ja reikäputki on kartion mallinen kaventuen ulostuloa kohti. Kartiomaisuudella kai haetaan hajujen virtausnopeuksia ja putkiston "huuhtelun" parantamista työtahtien välillä.

Oma työ kunniaan.
Sitte niitten Lampaankarvojen tilalle ku laittaa Haponkestävää sorvin lastua, ni ei pala pois ja kestää isältä pojalle
k035.gif

Tekeekö työnantajasi vastaavanlaisia kiillotustöitä ns. käteisasiakkaille esim. motoristeille vai onko se alihankintakonepaja tms? Jos ei tee niin tiedätkö muita paikkoja jossa kys. töitä tehdään? Ostin uudet rosteriputket mopoon ja työn jälki on aika ruovia. tuollainen kiillotus sopisi oikein hyvin viimeistelyksi. Onhan tässä pääkaupunkiseudulla näitä yrityksiä mutta jos jollain on tietoa niin säästyy ehkä pettymyksiltä jos löytyy heti oikea putiikki..

Tekeekö työnantajasi vastaavanlaisia kiillotustöitä ns. käteisasiakkaille esim. motoristeille vai onko  se alihankintakonepaja tms? Jos ei tee niin tiedätkö muita paikkoja jossa kys. töitä tehdään? Ostin uudet rosteriputket mopoon ja työn jälki on aika ruovia. tuollainen kiillotus sopisi oikein hyvin viimeistelyksi. Onhan tässä pääkaupunkiseudulla näitä yrityksiä mutta jos jollain on tietoa niin säästyy ehkä pettymyksiltä jos löytyy heti oikea putiikki..
Ei tee "tavallisille asiakkaille", eikä tuo kiillotus oo meidän "päätuote", vaan yksi loppukäsittely vaihtoehto. Ja luulisin että jos tehtäis niin hinta nousis korkeeks.

Luulisin aika monessa paikassa olevan kyseiset laitteet. Esim. missä tehdään ruokailuvälineitä, kattiloita, tiskipöydän kansia, yms.. Luulis hinnankin olevan kohdallaan niissä paikoissa, varsinkin jos löytyy joku pikkupaja.

Minkäslaista vaimennustavaraa laitoit sinne sisään? Teräsvilla vai jotain muuta? Ja mistä tuo teräsvillaa/muuta vaimennusainetta oikein saa edukkaasti? Rautakapassa kävin ja siellä oli teräsvillaa hiontaa varten valmiissa pakkauksissa, mutta pakkaukset maksoi yli kympin kpl ja niitä joutuis melko monta sliparin sisään tunkemaan.

Itelläkin tuo oma valmiste projekti alkamassa. Kaiken tarvittavan saan töistä, tuota villaa lukuunottamatta.

Sitten kun saa tuon sliparin tehtyä, niin pitäis vielä 600 banditiin keksiä sopivat (sinnepäin kohdallaan olevat) suuttimet ja säädöt, ennenkuin alkaa seosmittarin kanssa säätämään.. Jos jollain on heittää tuohon säätö hommaankin jotain vinkkiä, niin kaikki neuvot on tervetulleita..

Minkäslaista vaimennustavaraa laitoit sinne sisään? Teräsvilla vai jotain muuta? Ja mistä tuo teräsvillaa/muuta vaimennusainetta oikein saa edukkaasti? Rautakapassa kävin ja siellä oli teräsvillaa hiontaa varten valmiissa pakkauksissa, mutta pakkaukset maksoi yli kympin kpl ja niitä joutuis melko monta sliparin sisään tunkemaan.

Itelläkin tuo oma valmiste projekti alkamassa. Kaiken tarvittavan saan töistä, tuota villaa lukuunottamatta.

Sitten kun saa tuon sliparin tehtyä, niin pitäis vielä 600 banditiin keksiä sopivat (sinnepäin kohdallaan olevat) suuttimet ja säädöt, ennenkuin alkaa seosmittarin kanssa säätämään.. Jos jollain on heittää tuohon säätö hommaankin jotain vinkkiä, niin kaikki neuvot on tervetulleita..
Ihan äänenvaimenninvillaa laitoin.
biggrin.gif

Ostin MP-tarvikepuljusta.

biggrin.gif

smile_org.gif
No niimpä niin..
smile_org.gif

Tuota sen verran vielä kyselen, että paljonko sitä meni tohon sun slipariin?

Ajattelin vain, että kun joudun kumminkin sen tavaran tänne tilaamaan, niin tietäis edes suurinpiirtein paljon sitä tarvii, niin eipähän lopu sitten kesken.

Äkkiseltään löysin tämmöistä:
http://motovelhot.fi/shop....e2032ae

Tiedä sitten onko tuo kallista vai halpaa?
smile_org.gif

biggrin.gif

smile_org.gif
No niimpä niin..
smile_org.gif

Tuota sen verran vielä kyselen, että paljonko sitä meni tohon sun slipariin?

Ajattelin vain, että kun joudun kumminkin sen tavaran tänne tilaamaan, niin tietäis edes suurinpiirtein paljon sitä tarvii, niin eipähän lopu sitten kesken.

Äkkiseltään löysin tämmöistä:
http://motovelhot.fi/shop....e2032ae

Tiedä sitten onko tuo kallista vai halpaa?
smile_org.gif
Aika kallista oli tuo linkin villa.
omg.gif

Ite ostin semmosta maton tapasta villaa. Makso muistaakseni 10€ paketti. Niitä meni kaks pakettia, tai entisestä vaimentimesta otin n. puolet koska oli kuin uudet.
smile_org.gif

Back