Telarin purku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Murina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Murina

Ei se siitä.
Mox..

miten tuollaisesta perus USD iskarista irtoaa (näyttää irtoavan kun myydään osia) se alapää johon akseli tulee kiinni? Eli liukuputki irti tuosta...
 
WP:n ohjeiden mukaan putki kiinni ruuvipenkkiin, sellaisilla hienoilla alumiini suojilla ettei naarmuunnu ja varmasti pysyy.
Lämpöä irrotettavaan osaan ja ihan pyörän omalla etuakselilla ruuvataan alapää irti putkesta
Muistaakseni samoilla metodeilla sekä USD että RSD keulat.

Eiköhöhän ne muunkin merkkiset osat erkaannu suunnilleen samoilla tempuilla.
 
Vähän OT, mutta ainakaan itse en osannut yhdistää otsikkoa USD-keulaan. Telari = teleskooppi? Jos jota kuta muuta kiinnostaa tämä aihe myöhemmin niin kannattaisi otsikkoon panostaa sen verran, että se kuvaa ketjua muutenkin kuin kansankielellä etäisesti kolmen mutkan kautta mietittynä.
 
Otsikon perusteella ei sano mitään jutusta,mutta lukiessa selvisi.
..Suzuki TL:n purku,telaketjun purku..onhan näitä :)
Mutta hyvä että irroitus ohjeet selvisi :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Jaa.... No mää nyt ajattelin että kun ollaan oikeen moottoripyörä voorumilla niin telarit olisi aika selkee käsite...

Jatkan samalla linjalla niin maalaisetkin oppii että puhutaan etuiskunvaimentimista :peukutpystyyn:

Kawan alapäässä näyttää lisäksi olevan lukko ruuvi joka on niitattu paikalleen, eli pitää vähän poraan ensin ja sitten ruveta lämmön kanssa kiertämään.
 
Ei siihen löydy ohjeita, vaikka netistä?
Ihan vaan varmistukseksi, ettei tule irroitusvaiheessa kalliita ääniä ja helvetillistä kiroamista...

Ja tänne (vahingoniloisia) kirjoituksia euron säästöstä ja monen vahingosta... :p
 
Kawan alapäässä näyttää lisäksi olevan lukko ruuvi joka on niitattu paikalleen, eli pitää vähän poraan ensin ja sitten ruveta lämmön kanssa kiertämään.

Jep, tuolla metodilla purkaantui ainakin 90-luvun alun Suzukin USD-keula. Tosin lämmittämisen jälkeenkin sai käyttää voimaa ihan reippaasti. Ilmeisesti kierrelukite oli sellaista vähän jämäkämmän puoleista. Taisin kyllä kasata nuo ihan perustason lukitteella ja siitä huolimatta ovat pysyneet hyvin.
 
Ja tänne (vahingoniloisia) kirjoituksia euron säästöstä ja monen vahingosta... :p


Tämä on niin tätä:jippikaijee:
Itse meinasin myös purkaa keulaputket talvenaikana mutta katsoo nyt ensin jos sen koneen alakerran sais purettua kasaan ja paikalleen:jpstyle:
Ja jos jumitun konerempan suhteen niin ainhan sit keulatputkilla voi jatkaa... :D
 
Mox..

miten tuollaisesta perus USD iskarista irtoaa (näyttää irtoavan kun myydään osia) se alapää johon akseli tulee kiinni? Eli liukuputki irti tuosta...

Liukuputkea ei ole tarkoitus irrottaa siitä valuosasta vaikka se eri palaa onkin. Varaosana myydään kokonaisena.
 
Liukuputkea ei ole tarkoitus irrottaa siitä valuosasta vaikka se eri palaa onkin. Varaosana myydään kokonaisena.

Miksei?

Ainakin kotarin käyttämiin WP:n putkiin myydään tuo alapää ja putki eri osana, tiivisteitä myöten.
Mitään valmista pakettia ei muistaakseni löydy, joko kasa irto osia tai sitten koko iskari täydellisenä.
Ja huolto ohjeissa irroitetaan/kiinnitetään reippaasti tuo alapää.
Niin USD kuin RSD malleissa.
Eikä ole valuosa kaikissa malleissa... :p

Ilmeisesti merkkikohtaisia eroja..
 
Mox..

miten tuollaisesta perus USD iskarista irtoaa (näyttää irtoavan kun myydään osia) se alapää johon akseli tulee kiinni? Eli liukuputki irti tuosta...

Tuu hakeen harjoituskappale. Pari niitä katkenneita a-mallin löytyy harjoitteluun. t. lippa
 
Joo, luin huolimattomasti kun oli maininta suzuki tl:stä. Suzukin TL:ään ei saa alaosaa erikseen. Muihin kai sitten saa.
 
Jaa.... No mää nyt ajattelin että kun ollaan oikeen moottoripyörä voorumilla niin telarit olisi aika selkee käsite...

Menee kyllä aiheen vierestä, mutta itse kuulen todennäköisesti ensimmäistä kertaa kenenkään puhuvan telarista kun tarkotetaan USD-keulaa. Mopojen ja moottoripyörien kanssa on kuitenkin tullut pyörittyä ~10-vuotiaasta alkaen. Missä murrealueella tota termiä käytetään?
 
Menee kyllä aiheen vierestä, mutta itse kuulen todennäköisesti ensimmäistä kertaa kenenkään puhuvan telarista kun tarkotetaan USD-keulaa. Mopojen ja moottoripyörien kanssa on kuitenkin tullut pyörittyä ~10-vuotiaasta alkaen. Missä murrealueella tota termiä käytetään?

Wikipedian määritys moottoripyörän etupyörän tuennasta:
"Teleskooppihaarukka muodostuu ohjausakselista, kolmiopaloista ja kahdesta teleskoopista. Teleskoopit ovat kaksi sisäkkäistä putkea jotka pääsevät liukumaan toisiinsa nähden joustoliikkeen aikana. Teleskoopit yhdistävät pyörännavan kolmiopaloihin, kolmiopalat kiinnittävät teleskoopit ohjausakseliin ja ohjausakseli yhdistää kolmiopalat ohjauslaakerin kautta runkoon. Teleskooppihaarukat voidaan jakaa RSU (Right Side Up) ja USD (Up Side Down) tyyppeihin. RSU-keulassa sisempi liukuputki kiinnittyy kolmiopaloihin ja ulompi putki pyörännapaan. USD-keulassa sisempi putki kiinnittyy pyörännapaan ja ulompi vastaavasti kolmiopaloihin."

Kyllä se on teleskooppi (telari), oli se sitten oikein- tai väärinpäin :)
 
Menee kyllä aiheen vierestä, mutta itse kuulen todennäköisesti ensimmäistä kertaa kenenkään puhuvan telarista kun tarkotetaan USD-keulaa. Mopojen ja moottoripyörien kanssa on kuitenkin tullut pyörittyä ~10-vuotiaasta alkaen. Missä murrealueella tota termiä käytetään?

Et oo sitten vissiin Motovillen kanssa jutellut... :D
 
Menee kyllä aiheen vierestä, mutta itse kuulen todennäköisesti ensimmäistä kertaa kenenkään puhuvan telarista kun tarkotetaan USD-keulaa. Mopojen ja moottoripyörien kanssa on kuitenkin tullut pyörittyä ~10-vuotiaasta alkaen. Missä murrealueella tota termiä käytetään?


sä oot niin nuari :grin:


Telarihan oli ihan kansankieltä 70 - 80 luvulla. Joskin itseänikin hymyilytti kun vanha termi putkahti uudelleen esille. Telarilla eroteltiin mopoaikana modernit sikanopeetvehkeet pappatunskista joissa oli joku hemmetin keinuhaarukkahässäkkäsydeemi.
 
sä oot niin nuari :grin:


Telarihan oli ihan kansankieltä 70 - 80 luvulla. Joskin itseänikin hymyilytti kun vanha termi putkahti uudelleen esille. Telarilla eroteltiin mopoaikana modernit sikanopeetvehkeet pappatunskista joissa oli joku hemmetin keinuhaarukkahässäkkäsydeemi.

Olihan (ja on edelleen) siinä pappatunskassa ne telarit:
Teleskoopit ovat kaksi sisäkkäistä putkea jotka pääsevät liukumaan toisiinsa nähden joustoliikkeen aikana.

Iskari on hieman liian hieno nimitys sen ajan virityksille.
 
Back
Ylös