• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tervehtiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nwobhm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse morottelen käpälää nostamalla aina kun sen pystyy turvallisesti tehdä, mutta esim risteyksessä tms kun kytkinkäsi on varattu niin nyökkään. Motarilla jos huomaan vastaantulevan niin silloinkin.. Muutaman moposkootterinkin oon morjenstanu ennenkuin kohdalla huomannut että oho, eipäs ollutkaan prätkä
biggrin.gif

Bölli tuli kerran kotilolla perässä ja huomasi kuinka morotin hd'lle. Itse ajattelin jo ettei se vastannut, mutta oli kuulemma juuri kohdalla irroittanut käden stongasta. Muutenkin tuntuu että mulle kyllä moikkaa melkein pyörä kuin pyörä, mutta Böllille ei kuulemma paljon harrikat morjensta. Saattaako olla että ajoasusta tai koosta näkee että nainen sarvissa niin morotetaankin..

Naapuri tuli prätkällä vastaan pikkupoikansa kanssa, sieltä nousi nassikan tassu niin reiluun heippaan että
biggrin.gif
Itsekin kyydissä ollessani moikkasin vastaantulevia.

Kun ei tunnu kukaan tervehtivän kun tulen tuolla mopolla vastaan, niin taidan minäkin lopettaa kyseisen tavan. Vastahan sitä tuli 15v harrastettuakin.

Kyllä tulee moroteltua mutta ei läheskään aina tule katsottua nouseeko lapasta vastineeksi, eli en pahoita mieltä vaikka jäis vastamoikkaus saamattakin. Montakohan morotusketjua muuten löytyy täältäkin... Ei sillä etteikö saisi olla, jatkakaa
tounge.gif

Kyllä aina lapa nousee. Ja kunnolla ylös... Ei mitään laiskoja kaks sormee irti tangosta vaan kunnolla kättä pystyyn!!

Öh... mukavalta se tuntuu kun valtaosa vastaantulevista motoristeista morjestaa. Ite en kehtaa ekana nostaa kättä... kulkupelinä kun on skootteri.
Varmasti osa jättäisi morjestamatta jos tunnistaisivat kulkineen... Suitsan 400cc maxiskootteri näyttää nokastaan pyörältä, ainakin nopeesti katottuna.
No, vahinko tai ei, aina vastaan morjestukseen.
lookaround_orig.gif

Ei enää jaksa kuin vastata morjestuksiin.

70 -luvulla muuten oli tiukka jako: isojen pyörien kuskit eivät morjesta piikkikuskeja ja piikkikuskit EIVÄT SAA morjestaa isompia.

Tervehdin kaikkia jotka ajavat yli 125cc pyöriä.  
tounge.gif
Ja vastaankin yleensä aina tervehdykseen, jos en vastaa, niin sitten en ole huomannut, huomannut liian myöhään tai on jotain muuta tärkeää menossa, ettei nyt liikene käsiä tai kypärää liikutella.

Tervehtiminen luo yhteishenkeä  
062802jumpie_prv.gif

Kerran jäi tervehtimättä yhtä KTM Super Duke kuskia tässä joku aika sitten (pari viikkoa), ajoin Halikontietä Prismaa kohden tekemään ruokaostoksia ja katsoin kaukaa, että näyttää lampun perusteella isolta pyörältä, mutta tummat katteet vasten tummaa pöpelikköä luulin kyseessä olevan kuitenkin joku skootteri tj. Sitten siinä kohdalla vasta tajusin ja kuski morotti oikein kovin ja itse en sitten kerennyt enää morottamaan kun siinä vasta kelailinkin, että perhana.. sehän oli SuperDuke.. jäi kaivelemaan.

Viime vuonna myös Vanhalla Turuntiellä [nyk. Kuninkaantie] kun ajelin sen aikaisella Zetallani, tuli Ikeläntien kohdalla joku enskakuski vastaan puna-valkoisissa tamineissa ja lapanen nousi niin komeasti ja korkealla, etten vielä tähän päivään asti nähnyt yhtä hyvää morotusta. Jäi vähän vaisuksi oma "nostetaan sormia kytkinkahvalta", että sekin jäi harmittamaan, kun en yhtään olettanut niin roimaa tervehdystä.. Tulipas nyt sitten purettua itseä  
tounge.gif

Jos kyseiset kuskit lukevat tätä palstaa, niin ensikerralla morotan näin ->
062802jumpie_prv.gif

Tervehdin jos vain ehdin, mutta aina ei jaksa. Pyörät on lisääntyneet vuosien varrella sen verran että alkaa käydä jo työstä.
sport05.gif

Noviiseja ollaan vielä molemmat, isäntä nostaa vain sormia, mutta minä morotan kyllä ihan kunnolla. Ja itelle tulee hyvä mieli, kun muut morottaa takas. Morottavat, vaikka mulla on vielä keltainen liivikin päällä
biggrin.gif

Ja heilutan kyllä peppuakin, jos siitä jollekulle iloa on
wink.gif

Enkä tykkäis huonoa, vaikka joku joskus uskaltais jotain mulle vielä puhuakin
smile_org.gif

Kyllä käsi heilahtaa sivulle itseltä ja matkustajalta kun tien päällä ollaan, myös motarilla. Ehkä piikit ja mopot jää vähemmälle, jos ollenkaan.
wink.gif

Voisikohan mopoilijoiden ja kevytmoottoripyöräilijöiden tervehtimättä jättämiseen olla syynä se, että heidän motorismin aitous ei ole kovin selvää. Mopolla ajetaan siksi, kun ei ole ikää tai varaa moottoripyörään, ja kevytmoottoripyörällä ajetaan ehkä siksi, kun ei ole ikää autolla ajamiseen. Ei voi olla mitenkään varma siitä, että mopoilija aidosti muuttuu oikeaksi motoristiksi, kun huomaa, miten kivaa on kylmällä säällä ajella lämpöisellä autolla ilman tasapaino- ja keliongelmia. Kaveritkin pääsevät kyytiin, eikä tarvitse ostella kypäriä tai mitään muutakaan varustetta.

Isolla moottoripyörällä ajava on oikeasti tehnyt valintansa auton ja moottoripyörän välillä, jolloin on selvempää, että hän ei ole "pakkomotoristi", vaan ihan omasta tahdostaan haluaa ajaa moottoripyörällä, joten motorismi on selvempää. Myös ajovarusteet kertovat asiaan vihkiytymisestä.

Kevytmoottoripyörällä ajava on kuitenkin käynyt autokoulun ajotunnit ja käsittely- ja ajokokeen, joten hänellä on paljon paremmat tiedot liikenteestä kuin mopoilijoilla, joilta ei vaadita muuta kuin teoriakoe. Lisäksi toistaiseksi skootterimopon kanssa ei ole opittu vaihteiden käyttöä nopeuden mukaan. Isoissa moottoripyörissä on vielä aika harvassa automaattiset vaihteet, joten vaihtaminen vaatii myös oman aivolohkonsa käsittelytaidoissa. Mopojen liikennesäännöt ovat aika lähellä polkupyöriä, joten siinä on myös eroa ajo- ja pysäköintitavoissa.

Sinällään ei ole väärin tervehtiä kaikkia kaksipyöräisellä vastaantulevia. Suurin osa heistä on vastuullisia tienkäyttäjiä; pitäisi olla ainakin kypärä ja ajatus siitä, että pitää jonkin verran katsoa eteensä ja ympärilleen. Nykyään on vaikea erottaa isokokoisia mopoja pienimmistä moottoripyöristä. Joskus se on aivan mahdotonta ilman tarkempaa tutkiskelua. Lisäksi tervehtimisen pitäisi kohdistua kuljettajaan eikä allaolevaan pyörään.

Autolla ajaminen on minusta liian helppoa, että helposti unohtuu sään ja tien pinnan vaikutus ajo-olosuhteisiin, ja lisäksi autoissa on näkyvyyttä haittaavia palkkeja. Autoja on todella paljon liikenteessä, ja autoilijat saattavat olla täysin tietämättömiä sellaisista asioista, joita moottoripyöräilijöille opetetaan jo autokoulussa, kuten ajoonlähtötarkistuksessa huomioitavat asiat. Siksi autot pitää katsastaa. Moottoripyörä tulee vuosikatsastettua lähes automaattisesti. Siksi vastuu itsestä, ajoneuvosta ja muista tiellä liikkujista näkyy aidoista motoristeista jo kauas.

Moottoritiellä ei pitäisi tulla mopoja vastaan, mutta nämä kehätiet ja itäväylät ovat hankalampia tapauksia. Niiden vierellä taitaa olla Sallittu mopoille -pyörätiet.

Kyllä minä morjestelen lähes aina...tänään tuli vastaan "siniasuinen ja valkokypäräinenkin" jolla käsi liikkui hienosti olkanivelestä. Myös töistä palatessa illansuussa oli liikkeellä muutama motoristi, joilla käpälä heilahti reippaasti yläviistoon, siitäpäs tuleekin hyvä mieli! Eipä sen silti väliä, miten morjesteleee, mutta aina vaan nuo laajimmat kaaaret kertovat vastaantulijan hyvästä mielestä, tuskin kukaan kiukkupäissään niin viitsii "huitoa" vieraille ?

näin hiljaisena pointtina, että ei kaikki piikkikuskit ole niitä "ei ikä riitä autolla ajamiseen"..terveisin Tiina 26v, jolla B-kortti, ajaa pärräkorttia piikillä (eli saan toivottavasti sen "välivaiheen" kortin) ja pihassa odottaa piikki.
Voin toki olla moikkaamattakin, jos yleinen mielipide vaatii minun piikkikuskin olevan hiljaa ja häpeissäni..
biggrin.gif

Back