Thunderstar 1200 tdi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mik@

New member
Ensi askeleitako dieselin suuntaan kyykkypuolella?

Linkki + kuvat

Kuvia

Tästä pitäisi avautua *.pdf dokumentti

Moottorina 1200 kuutioinen kolmisylinterinen VW Lupo TDI. Chipattuna n. 90 heppaa ja 210 Nm.
Jos oikein osasi hollannin tekstistä lukea, niin painoa pyörällä 210 kg, hepat +/- 100 ja vääntö 230 nm, huiput 250 km/h ja 2.5 l/ 100 km eli normaalikäyttäjälle riittävät. Ei ainakaan heti tule samanlaista vastaan.
 
No erikoinen kapistus on kylla
omg.gif


Mut taytyy myontaa, ulkonako ei miellyta, ja senverran oon kylla tykastyny nykyiseen konetyyppiinkin, etta en kylla kieli pitkalla odottele
biggrin.gif
 
Erittäin, erittäin hyvä idea!

Varmasti hauska...mutta... ongelmia on!

-> Maavara, noin leveä kone ottaa auttamatta maahan kiinni jo hieman reippaammassa menossa jousituksen painuessa. Näyttää huonolta, ei varmaa tietoa.

Elikkäs sporttisesta ulkonäöstä huolimatta aikasta Customi. Miksei tuollaista konetta laiteta vaikka matkavessaan? Joku BMW K1200GT diesel-moottorilla voisi olla huiman hyvä!
 
Aika hieno viritys! Eikä tuo kone nyt niin helvetin leveä ole, etteikö sillä tavallinen kadunkuluttajamotoristinplanttu(minä) pystyis ihan reilusti kanttailemaan. Tuskinpa sais koneen posket huutia... Eikä tuota varmaan uusille superhypersporttispurttiÄRRÄpyörille ole kilpailijaks tarkoitettukaan??

Vääntöä tuntuis piisaavan! I like it. Ulkonäkö ei kyllä miellytä mun silmiä, vaikkei tuo varsinaisesti rumakaan ole.
 
Uutta AutoStrada -lehteä kun lueskelin niin silmään pisti uusi 1,25 litrainen Fiat diesel-kone kun on kooltaan aika kompakti ja vaikka pyörän koneeksi. Vakiona 70 hp ja dieselin väännöt. Veikkaan ja toivon, että joku kaunis päivä saisin ostaa TDI-matkapyörän. Veikkaukseni on jotta sen tekee joku eurooppalainen valmistaja vaikkakin itäpyörätehtailla on paremmat resurssit sen kehittelyyn.
 
Ihan kannatettava ajatus.

Suurin ongelma jo olemassaolevien diesel-moottoreiden käyttöön moottoripyörissä taitaa olla niiden suuri koko ja apulaitteiden, kuten startin ja laturin sijoittelu.

Pitäisi melkeen suunnitella kokonaan uusi ja ulkomitoiltaan kompakti kone moottoripyöriin.

Teho ja vääntö ei ole enää ahdetussa dieselissä mikään ongelma. Paino ja tärinä on paljon haitallisempia ilmiöitä mp-käytössä.

Ei vaan isommilla moottoripyörävalmistajilla ole paljon kokemusta diesel-moottoreista ja Bmw:lle tuo voi olla liian suuri taloudellinen riski.
 
Tähän saakka on pyöriin sijoitettu yleensä joitakin paikalliskäyttöön tarkoitettuja dieseleitä esim Lombardi -merkkistä 17 hp konetta.
Taloudellisesti mielekkäin olisikin soveltaa jotakin jo olemassa olevaa auton pientä dieseliä ne kun on kaikikkein kehittyneimpiä. Tuossa Fiatin dieselissä on vääntöäkin 180 Nm eli kuin 2-litraisissa vapaastihenkittävissä bensakoneissa. Kokonaan uuden koneen kehittäminen on valtava investointi, johon japsi on ehjä haluton koska ajattelee aina ´vain kaupallisesti. Pienemmillä tehtailla taas ei riitä taloudelliset rahkeet jos halua olisikin.
Itse olen joskus miettinyt jotta tuollaiset 1,2 litraa tilavuutta ja vajaa 100 heppaa olisi matkapyörään aikas sovelias kone eli mitei kuin tuo Lupon kone. 3-mukinen menee pienempään tilaan kuin nelonen mutta nelonen kävisi tasaisemmin.
Mutta onko markkinoita, sehän se ratkaisee... Dieselin etuna olisi mahtava vääntö ja pieni kulutus ja sitä kautta mahtava toimintamatka. Toisaalta pyörä on harrastelaite eikä taloudellisuus ole aina ihan päällimmäisenä ratkaisemassa valintoja. Toimintamatka ja polttoaineena diesel olisi sopiva yhdistelmä harvaanasutuilla seuduilla koskapa dieseliä on aika hyvin saatavissa kaikkialla kun raskas kalusto ja traktorit käyvät samalla tavaralla.
Tahtoo tiisselin...?
 
Tähän saakka on pyöriin sijoitettu yleensä joitakin paikalliskäyttöön tarkoitettuja dieseleitä esim Lombardi -merkkistä 17 hp konetta. Taloudellisesti mielekkäin olisikin soveltaa jotakin jo olemassa olevaa auton pientä dieseliä ne kun on kaikikkein kehittyneimpiä.
Olihan BFG / Boccardolla Aero-tourerissaan PSA-yhtymän pikkudiesel, mikä löytyy pikku-Peugeottien ja -Sitikoiden pellin alta. Suurin osa Aeroista tosin bensakoneella (saman yhtymän TU-voimalaitos). Ei mikään myyntimenestys, mutta osoittaa ettei urakkana mahdoton. Koeajajat moittivat juurikin maavaraa...
 
Takavuosina oli keskemmällä Eurooppaa kaupan VAG TDI:llä varustettu sivaripaketti, merkkiä ja vuotta en muista, mutta muistaakseni tarjolla oli sekä 1,9 ja 2,5-litraiset laitteet ja automaatin kera haluttaessa. Vaunussa oli mm. ilmastointi. Kiinteästi rakennettuun tuo koneen asennut on tietty ihan eri juttu kuin oikeeseen mp:hen.
Omatekeleeseen voisi käytää voimanlähteenä vaikka jonkun sopivan aggregaatin tai maantiivistäjän konetta. Niitähän ne on ollut esim. Enfieldissä. Se Fujin 410 ccm -diesel oli siististi rakennettu. Oli joskun puolenkymmentä vuotta sitten näytillä MP-näyttelyssä. .
 
Ei tuo nyt niin hillittömän leveä ole. Kyllä vois joskus myöhemmin ajatella ajavansa tuollaisella. Painokaan ei ole paha. Tuo vääntö viehättää noissa koneissa. Tehoakin saa lisää kohtuu konsteilla. Nyt ensialkuun voi vaan olla pirun kallis, kun näytti sitä hiilikuitua olevan käytettynä melko paljon.
 
kyllä sillä toimintasäteellä on väliä. jos vedän täyden työviikon - kuten tällä viikolla- mä kerään liki 1000km laakista eikä mua huvita vierailla turhaan tankkaamassa kun järkihintaiset asemat ei osu matkanvarrelle älykkäästi. nytkin sinnittelin 380 km ennen laarin täydennystä (valo paloi 340 km ja jännitti...)

ongelmaksi tuossa varmaan tulee se hinta. mutta silti kiinnostaisi... pitääkö tollanen tehdä itte... ei kai ny lupon kone paljoo maksais :-)
 
Saksalaiset ovat tainneet pari diesel-fighteriä rakentaa, mutta tämä oli uusi ilmestys
eek.gif
 
No voi samppermentti!!   Just kun mä menin laukomaan, et toi Royal Enfield on ainoa todellinen "nakupyörä", niin nyt te tönäätte tällasta!?!?  
bawling.gif


Eipä silti, jostain just hiljattain kuin, että olivatten tehneet dieselmoottorisen pienlentokoneenkin, ja ihan täällä koto-Suomessa.
On varmaan kliffaa, kun voi tankata kerosiinia siinä kun suikumoottorivehkeetkin!  
biggrin.gif
 
1000km lenkin jälkeen, miten v.ssä sen dieselin hajun saa pois kamppeista?

ei kiitos.

mutta ei tuo pahan näkönen oo...
062802moto_prv.gif
 
Tuo vääntö viehättää noissa koneissa. Tehoakin saa lisää kohtuu konsteilla.
Arkisessa ajossa käsittääkseni ajellaan sillä 'väännöllä', eikä 'teholla'. Ja tuommoista diisseliä tuskin varsinaiseksi kierroskoneeksi hankitaan....
Dieselin "vääntö" ei käytännössä meinaa yhtään mitään, koska se joudutaan tappamaan erittäin pitkillä välityksillä, koska kone ei kierrä yhtään. Teho se oikeasti on, mikä vie eteenpäin.

Hienoja moottoreita nuo uudet dieselit sinänsä. Erittäin pieni ominaiskulutus ym. Ärsyttävää on oikeastaan vain se erittäin kapea vetoalue. Maantiellä vielä menee, mutta "aktiivisessa ajossa" todella perseestä. Kaikissa autotesteissäkin vain tuijotetaan sitä "hirmuista" vääntöä kampoiakselilta välillä 2000-3000 1/min.
 
Tuo vääntö viehättää noissa koneissa. Tehoakin saa lisää kohtuu konsteilla.
Arkisessa ajossa käsittääkseni ajellaan sillä 'väännöllä', eikä 'teholla'. Ja tuommoista diisseliä tuskin varsinaiseksi kierroskoneeksi hankitaan....
Dieselin "vääntö" ei käytännössä meinaa yhtään mitään, koska se joudutaan tappamaan erittäin pitkillä välityksillä, koska kone ei kierrä yhtään. Teho se oikeasti on, mikä vie eteenpäin.

Hienoja moottoreita nuo uudet dieselit sinänsä. Erittäin pieni ominaiskulutus ym. Ärsyttävää on oikeastaan vain se erittäin kapea vetoalue. Maantiellä vielä menee, mutta "aktiivisessa ajossa" todella perseestä. Kaikissa autotesteissäkin vain tuijotetaan sitä "hirmuista" vääntöä kampoiakselilta välillä 2000-3000 1/min.
Tästä asiastahan nyt on keskusteltu jo mm. suomi24.fi:ssä jo vaikka kuinka monessa topicissa.

Enpä ole omassa diesel-moottorisessa kyllä havainnut tuota "kapeata vääntöaluetta". Automaatti hoitaa vaihtamisen tarvittaessa ja veto alkaa jo ihan sieltä tuhannen kierroksen tuntumasta. Maksimi ilmoitettu vääntö on 500nm/1800 kierrosta, mutta kaipa sitä on hieman alempanakin vähäsen?

Ei ne pitkät välitykset kiihtyvyyttä tapa, jos kerran "voimaa" on kohtuullisesti.

Kaipa sitä samaan suorituskykyyn pystyy bensa-koneinenkin auto, jos vaan tehoa on sitten se sama yli 200hv ja jaksaa pykältää niitä vaihteita.

Kyllä semmoinen turbodiesel-matkapyörä olisi varmasti mielenkiintoinen kapistus.

Joku 100hv ja 250nm, niin eipä tarvitsisi montaa vaihdetta.

Ja mielellään ei sitten mitään ketjua tai kuminauhaa tuonne vetopuolelle

smile_org.gif
 
Back
Ylös