• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tiemaksusta

oliver hardy

yrittäjä
Helsingin Sanomat uutisoi päivän lehdessä tuoreen ruuhkamaksuselvityksen suosituksista sekä sen myötä mahdollisesti valtakunnassa siirryttävälle kilometripojaiselle hinnoittelulle.  

Ajoneuvon verottamisesta siirryttäisiin entistä enemmän ajoneuvon käytön verottamiseen tarkoituksena tuoda liikennepolitiikan päättäjien käyttöön tehokas ohjauskeino.

Ensiaskeleet voitaisiin ottaa pääkaupunkiseudulla siten, että vyöhykkeeseen kuuluisi Helsingin lisäksi neljätoista ympäröivää kehyskuntaa Hyvinkäätä myöden.

Autoilija pulittaisi enintään kuusi euroa päivässä ja yöksi kolehtihaavi pantaisiin nurkkaan.  

Tiedä pitäisikö asialle itkeä vai nauraa.

On tässä varmasti pureskelemista myös meillä Orggilaisilla, mutta ehkä löydämme asiasta ne meille kaikille tarpeelliset positiiviset puolet.  
buttrock.gif
 
Rantautuu Euroopasta Suomeen? Täällä on toistaiseksi toimittu eniten verorahoilla. Seuraavaksi tulee moottoritiemaksut ja tietullit ja..??
 
Optimisti näkee tässä hyvät puolet, liikennemäärät voivat pienentyä (tai kasvu hidastua) ja saa ajella tyhjemmillä teillä!

edit: Tukholmassa käytetään rekkareiden lukua. Ja liikennemäärät vähenivät jopa 1/4.
Siis mitä vittua? Koitan myöhemmin keksiä jotain rakentavampaa, mutta tämähän on vain iso paskanhaistatus ja rahastuskeino. Lisäksi hieman haiskahtaa vuoden 1984 meiningiltä, tälläinen 24h seuranta.
 
Sitä tosiaan ihmetellyt kun kehäkolmosen sisällä tai laitamilla käyny, että mihin hittoon siellä autoo tarvii?

Meilläpäin tulee/lähtee kaks bussia, vielä sentään jokapaivä.

Siellä missä liikennevirrat on ongelma sais vallan mainiosti kerätäkin niitä tulleja ja muitakin maksuja.

Suurin osa ruikuttaa jostain muutamista kympeistä, saattas tiestökin olla parempaa tai pysyä parempana, kun turhanpäiväinen ajelu vähenis.
 
Suurin osa ruikuttaa jostain muutamista kympeistä, saattas tiestökin olla parempaa tai pysyä parempana, kun turhanpäiväinen ajelu vähenis.
Eihän toi 6 euron päivätaksa missään tunnu - jos vaikka sattuis autoilemaan vuoden joka päivänä, niin sehän tekee vaivaset 2190 euroa vuodessa - ihme ruikutusta
033102ass_1_prv.gif
 
Sitä tosiaan ihmetellyt kun kehäkolmosen sisällä tai laitamilla käyny, että mihin hittoon siellä autoo tarvii?
Tulevaan työpaikkaan 15km työmatkaa Kehä III:n sisällä (Espoo-Konala). Työmatka-aika autolla 15-25min ja työmatka-aika julkisilla 1h 20min. Laske siitä kummalla tulen kulkemaan.
Ja kun julkisetkin ovat ajallaan aina paitsi talvella, vesisateella, aurinkoisella säällä, maanantaisin, sorsastuskauden aikaan, täydellä kuulla, kello 15.13 ja joka kolmas perjantai.
 
Sitä tosiaan ihmetellyt kun kehäkolmosen sisällä tai laitamilla käyny, että mihin hittoon siellä autoo tarvii?
Tulevaan työpaikkaan 15km työmatkaa Kehä III:n sisällä (Espoo-Konala). Työmatka-aika autolla 15-25min ja työmatka-aika julkisilla 1h 20min. Laske siitä kummalla tulen kulkemaan.
Duunimatka länsi-Vantaalta Espooseen omalla autolla suuntaansa noin vartti. Julkisilla (edellyttäen, että ei sada vettä tai paista auriko tai ole oravanpaskaa kiskoilla tai jotain, niin että VR kulkee) noin tunti ja vartti. Vaikea valinta - not.

Br, Mikko
 
aivan turha käyttää tiestön parantamis korttia, jollei reilulla 6 miljardilla eurolla saada sitä tiestöä pysymään kunnossa jotka nyt kerätään autoilijoilta eri konsteilla niin siinä ei joku sata milliä vaikuta.
sensijaan se on vain uusi verotus muoto valtion pohjattomaan kassaan, jonne se piikuhiljaa häviää.
varmaan alussa summasta isoin osa käytetään tiestöön mutta kuten aina on käynyt, kohta sillä tuetaan esm oopperaa helsingissä, harvojen herkkua.
silloin ymmärrän jos tuolla otetaan pois muita veroja ja siirretään ajeluun, mutta 99.99% varmuudella näin ei tule käymään.

jos tarvetta? kohdennetaan vero sille alueelle jossa sitä ruuhkaa on, pidempään kuin vajaan tunnin, jos sellainen suomesta löytyy?
tosin saadaan munkin asuinpaikkaan ruuhka aikaiseksi jos helsingistä otetaan tänne liikennesuunnittelijat, reilulla sadalla autolla.

käsittääkseni tukholman kokeilu on tehnyt lähes persnettoa, laitteet maksaneet hunajaa, ja joskus lukemani mukaan edes niitä ei saada maksettua käyttökustannusten ohessa kymmeniin vuosiin?.

jep, ruuhkamaksut vain koko suomeen, käytän julkisia kun joku näyttää millaisia ne on, ei ole tullut pahemmin vastaan, tosin ei pahemmin muita autojakaan "ruuhka-aikaan"
smile_org.gif
 
Suomessa teiden rakentaminen ja kunnossapito ovat niin kallista
touhua,että yhteiskunnalle tulee paljon edullisemmaksi unohtaa
tiehommat ja maksaa näin säästyvistä rahoista kansalaisille palkka
kotiin.
Rahaa jää vielä kehitysapuun ja pakolaisten vastaanottoonkin.
 
eipä kovin yllättävältä kuulosta, näitä pakkoraossa olevia kun on niin helppo verottaa, kitinää kuuluu, mutta mitä sitten.
 
Täällä on varsin paljon venäläisiä autoja, loppiaisen tienoilla lähes joka toinen. Milläköhän tekniikalla ruuhkamaksut koskisivat kaikkia autoilijoita tasapuolisesti ? En oikein jaksa uskoa, että joku gps tulee pakolliseksi kaikille, myös ulkomaalaisille Suomessa ajellessaan. Enkä usko, että rekisterin automaattisella lukemisella saataisiin laskut lähtemään ympäri maailmaa. Amerikkalaistyylinen rahastuskoppisysteemi lienee ainoa vaihtoehto.
 
Täytyyhän sitä rahaa jo pikkuhiljaa alkaa keräämään uutta Guggenheim-museota varten.
 
Tuo "Ajoneuvon verottamisesta siirryttäisiin entistä enemmän ajoneuvon käytön verottamiseen tarkoituksena tuoda liikennepolitiikan päättäjien käyttöön tehokas ohjauskeino" tarkoittaa käytännössä sitä että entiset maksut pysyy ennallaan PLUS sitten tulee jotan tietulleja
062802jumpie_prv.gif
 
Pitää se silti maksaa, vaikka semmoinen ihme kävisi, että tuon voisi vähentää.

Tasavero vaan kaikille ilman tukia ja vähennyksiä. Byrokratia tippuisi murto-osaan ja kerätyistä verovaroista jäisi enemmän hyötykäyttöön. Nyt kaikista kumminkaimantyttärenflunssavähennyksistä tekee joku konttorirotta viikon töitä, että sosiaaliloinen saa vähennettyä kaksi euroo.
 
Tuo "Ajoneuvon verottamisesta siirryttäisiin entistä enemmän ajoneuvon käytön verottamiseen tarkoituksena tuoda liikennepolitiikan päättäjien käyttöön tehokas ohjauskeino" tarkoittaa käytännössä sitä että entiset maksut pysyy ennallaan PLUS sitten tulee jotan tietulleja  
062802jumpie_prv.gif
Juuri näin.

Tämänsuuntaiset lausunnot jättäisin kuulijan omaan harkintaan, muistaen vielä väliaikaiseksi suunnitellun yhä voimassaolevan autoveron.
 
Jos ajatellaan yksityisautoilua esim. 10 v eteenpäin niin..

Sähköautoilu tulee kasvamaan merkittävästi etenkin kaupungeissa.
->polttoaineen myynnistä saatavat verotulot pienenevät
-->sähkön verotusta ei voida nostaa määräänsä enempää, koska ainakin toistaiseksi edullinen sähkö on merkittävä kilpailutekijä Suomen teollisuudelle.
---> Vaikea uskoa, että sähöautojen käyttövoimaveroa nostettaisiin merkittävästi, ja ohjailtaisiin näin suosimaan perinteisiä bensa- ja dieselautoja.
----> Edullinen yksityisautoilu johtaisi julkisen liikenteen rapistumiseen.
----->
idea3.gif
TIETULLIT/TIESTÖN KÄYTTÖMAKSU
 
Back
Ylös