• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Titaanin hitsausta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopokesa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mopokesa

PärinädorkaritAri
Nyt tarttis tietoo kuka hitsaa Tampereen seudulla titaania? Olis alkukäyrässä pieni ratkein.

Kannattaa soittaa johonkin metallipajaan tai putkiliikkeeseen. Jos tavoitat vaan ammattihitsarin niin hän kyllä tietää.

Kuulemma titaaneja on erilaisia.
Näin mulle kerrottiin, kun olin hankkimassa meille vihkisormuksia.
nixweiss.gif

Toisia on tosi hankalaa työstää, toisia vain hankalaa...?

Olen muutamalta pajalta kysynyt, eikä tietoa tunnu olevan. Putkissa on hitsaussaumoja jo olemassa, eli hitsauksen pitäisi onnistua. Mutta tietoa vielä tarvitaan jos joku tietää paikan mistä voisi kysyä.

kai tää on tyhjää parempi.. eli oon skolessa kerran hitsannut tigillä titaani palasta. Tigissä oli joku jaksotus toiminto ja lanka oli toki kyseiselle aineelle tarkoitettua. Lisäs tulis mieleen että pitäskö sinne putken sisään saada suojakaasu kanssa?? Meniskö pelkkä pieni halkeama vaan sulattamalla sen umpeen ?=? Jos se sopivasta langasta jää riippumaan työ.(joo en oo tosiaan tig-miehiä
wink.gif
)

autotalli heppuja kiinnostanee techno weldin mainos.

kai tää on tyhjää parempi.. eli oon skolessa kerran hitsannut tigillä titaani palasta. Tigissä oli joku jaksotus toiminto ja lanka oli toki kyseiselle aineelle tarkoitettua. Lisäs tulis mieleen että pitäskö sinne putken sisään saada suojakaasu kanssa?? Meniskö pelkkä pieni halkeama vaan sulattamalla sen umpeen ?=? Jos se sopivasta langasta jää riippumaan työ.(joo en oo tosiaan tig-miehiä
wink.gif
)

autotalli heppuja kiinnostanee techno weldin mainos.
Tää "jaksotustoiminto" oli varmaan vaihtovirta, joka rikkoo oksidikalvon titaanin pinnasta, samoin kuin alumiinissa? Putken sisään voi laittaa suojakaasua myös, parantaa sisäpuolen saumaa.

Ja technoweld tosiaan näyttäisi toimivan titaanillakin, sitä voi kokeilla ihan autotallivehkeilläkin. Saattaa toimia pienessä halkeamassa jopa paremmin kuin hitsaus, koska lämpötilasta johtuvia muutoksia ei tule niin paljoa sauman reuna-alueille kuin hitsauksessa.

soita petkos erikoishitsausliikkeeseen, siellä oon aluminia hitsaillut. joskus ongelma on siinä, että tigillä ne saa aineen hitsattua, mutta puuttuu täytelanka kyseiselle titaanille yms aineelle, eli voi joutua esim toisesta vastaavasta putkesta leikkaamaan siivuja joita sitten syöttää siihen täyteäaineeksi.

petkos

itse oon tuolla alumiinihommia hitsauttanut, se on kangasalalla.

Vaatii onnistuakseen pulssittavan TIG koneen... Siis sarjassa ammattipelit.
Jyväskylässä taitaa Rautatyö Gröger tehdä putkijuttuja, mutta titaania hitsaamaan, niin en tiedä...

Ei taida löytyä hitsaria tuohon hommaan, kaikki vain pyörittelee päätään ja sanoo helevetin vinnumaiseksi hommaksi...

Hitsasin GSXR1000 alkukäyrän Argonkaasulla ja TIGillä. Putket yhtä lukuunottamatta tukkoon, Argonia reilusti käyrästöön, viimeinenkin putki tukkoon ja hitsauskohta alimmaiseksi. Ei ollut TIG-hitsausta kummempaa.

Titaanin hitsauksessa ei ole mitään erityisen ihmeellistä. TIG:illä hitsaus on helppoa ja itse hitsasutapahtuma on helposti hallittavissa. Ainoa vaikeus on erittäin tiukat puhtausvaatimukset, sillä kuumennettu titaani reagoi hanakasti kaikenmaailman aineiden kanssa. Hapettuu myös herkästi ja siitä syystä kaasusuojaus on tarkkaa myös juuren puolelta.

Löytyiskohän Itä-Suomesta firmaa joka tekee titaanihitsauksia. Oli päässyt äänenvaimennin murtumaan putkien kiinnityskohdasta kun ei ollut takakiinnike paikoillaan. Eli jos jollakin tietoa firmasta/henkilöstä joka osaa kyseiset murtumat korjata niin pikaisesti tarvitsisin tietoa, että pääsisi ajelemaan kun kunnon kelitkin tulivat vähäksi aikaa.
sad_orig.gif

Onko kellään ylipäätään kokemusta koko asiasta? Ottaa päähän kun hyvät ajokelit menee ohi tällasen ongelman takia
mad.gif

Mulla löytyy ainakin titaanisia putken paloja, joita voit ostaa hitsaustarkoitukseen.. Esim. 16€ + postik. setti

Leikkaat rautasahalla vaikka tuosta yhdestä putkesta soiron ja kävelet näiden tarvikkeiden kanssa normaaliin TIG hitsausta suorittavaan pajaan ja ilmoitat haluaako joku kokeilla titaanin hitsaamista

Saat mukana harjoittelukappaleen (titaanisen kammiovaimentimen kammioputket) johon ko. herra voi soirolla lasetella...

Tämän jälkeen kun herra ikionnellisena on selvinnyt testistä, niin ajat pyörän parkkiin ja jatkatte siitä...

Kannattaa todellakin muistaa se suojakaasu.. Lisäksi titaani EI tartu muihin metalleihin..

Laita PM, jos kiinnostaa Titaanin hitsauksen harjoittelupaketti
wink.gif

Titaanin hitsauksessa ei ole mitään erityisen ihmeellistä. TIG:illä hitsaus on helppoa ja itse hitsasutapahtuma on helposti hallittavissa. Ainoa vaikeus on erittäin tiukat puhtausvaatimukset, sillä kuumennettu titaani reagoi hanakasti kaikenmaailman aineiden kanssa. Hapettuu myös herkästi ja siitä syystä kaasusuojaus on tarkkaa myös juuren puolelta.
Niin siis vaatiko se nyt sen ''pulssittavan'' koneen vai ei?

Tuolla olen hitsauttanut titaani käyrästöä... ammattimiäs!

http://www.btobpro.fi/query?w....rA%3DGS

Toimiikohan toi linkki... eli erikoishitsaus raatikainen. Taitaapi olla vieläpä siellä nurkilla.

t. Mikko

edit. olin parivuotta myöhässä mutta tuolla se onnistuu edelleenkin...

Löytyiskohän Itä-Suomesta firmaa joka tekee titaanihitsauksia. Oli päässyt äänenvaimennin murtumaan putkien kiinnityskohdasta kun ei ollut takakiinnike paikoillaan. Eli jos jollakin tietoa firmasta/henkilöstä joka osaa kyseiset murtumat korjata niin pikaisesti tarvitsisin tietoa, että pääsisi ajelemaan kun kunnon kelitkin tulivat vähäksi aikaa.
sad_orig.gif
Joku erikoishitsaamo on teollisuusalueella. Nimi vaan ei tule mieleen. Jotain kevutvalua kerran hitsautin.
Kysäse öljypisteen äijiltä. Muistaakseni sama omistaja kummallakin puljulla.

sad_orig.gif
Joku erikoishitsaamo on teollisuusalueella. Nimi vaan ei tule mieleen. Jotain kevutvalua kerran hitsautin.
Kysäse öljypisteen äijiltä. Muistaakseni sama omistaja kummallakin puljulla.
Tarkoitatko nyt Joensuuta. Siellä ainakin pitäisi olla sen niminen firma kun Sontitan, mutta kun 013- suuntainen numero ei ole käytössä ja kännykkänumerostakaan eivät ole vastanneet. Liekkö lomalla... Varkaudesta sainkin jo yhdestä firmasta miehen kiinni ja lähetettyä kuvankin sinne, mutta eipä ole sieltäkään kuulunut vastausta vaikka tänään piti tulla. No vielä on päivää jäljellä...

Mulla löytyy ainakin titaanisia putken paloja, joita voit ostaa hitsaustarkoitukseen.. Esim. 16€ + postik. setti

Leikkaat rautasahalla vaikka tuosta yhdestä putkesta soiron ja kävelet näiden tarvikkeiden kanssa normaaliin TIG hitsausta suorittavaan pajaan ja ilmoitat haluaako joku kokeilla titaanin hitsaamista

Saat mukana harjoittelukappaleen (titaanisen kammiovaimentimen kammioputket) johon ko. herra voi soirolla lasetella...

Tämän jälkeen kun herra ikionnellisena on selvinnyt testistä, niin ajat pyörän parkkiin ja jatkatte siitä...

Kannattaa todellakin muistaa se suojakaasu.. Lisäksi titaani EI tartu muihin metalleihin..

Laita PM, jos kiinnostaa Titaanin hitsauksen harjoittelupaketti  
wink.gif
Enpä viittis ihan harjoittelumeiningillä hoitaa tätä 1200 euron vaimenninta kuntoon
blush.gif

Back