oraniyan
New member
Palataas vielä vanhaan aiheeseen, kun löytyi taas jotain uutta kiinnostavaa.
Ja kun tuossa oraniyan ihmetteli, miksi vilkuille pitää olla erillinen off-kytkin, niin siihenkin on ihan looginen selitys. Jos vilkku menisi pois ja päälle samasta nappulasta, niin silloin tulis varmaan vilkuteltua tahattomasti ja merkkivaloista pitäis seurata oliko ne vilkut nyt päällä, vai pois. Ja kun ne vilkut sitäpaitsi lakkaa vilkuttamasta ihan automaattisesti, niin silloinhan vilkun vois laittaa huomaamattaan uudestaan päälle.
Jepulis, nyt kyllä ymmärrän ton kolmannen namiskuukkelin logiikan, tai siis ymmärsin jo huhtikuussaEn silti ole täysin samaa mieltä, ainakaan sellaisen pyörän kohdalla, jossa ei sitä automaattista palautusta ole. Esim. nykyisessä pyörässäni (R 1150 RS) ei ole, edellisessä (R1110 S) taas oli.![]()
Touratechin kataloogista kekkasin hienon vekottimen, jolla on suuri vaikutus vilkun toimintaan: Flash Back LC -niminen pieni vihreä kirppu, joka asennetaan vilkkuyksikön ja siihen tulevien johtojen väliin.
http://www.touratech.de/Shop/en-us/dept_494.html#item_10300
(Ei siis se samalla sivulla oleva isompi vilkunpalautussysteemi, vaan se pienempi, 29 euron)
Vilkkukytkimiä voi asennuksen jälkeen käyttää kuten ennenkin, mutta pari uutta mukavaa ominaisuutta on käytössä: kun esim. kaistanvaihdon yhteydessä pitää vilkkukytkintä alaspainettuna, vilkku vilkkuu, ja sitten kun kytkimen vapauttaa, vilkku kytkeytyy itsestään pois päältä. YES!!!
Vilkkukytkintä kerran painamalla vilkku menee päälle normaaliin tapaan - painamalla sitä kahdesti (niinkuin tuplaklikkaus) vilkku kytkeytyy pois päältä. Toinen YES!!
Tänä aamuna tuon asensin paikalleen, ja toimii just niin kuin pitää. Mietin vähän ton tuplaklikkauksen toimivuutta, mutta tuntuu sopivan ainakin mulle. On se pirun paljon ergonomisempaa kuin peukalon nyrjäyttäminen sinne kolmannelle vimpstaakille.
Ei minulla sinällään ole mitään näitä vilkkuja vastaan - ne ovat erittäin loogiset. Paina vasemmalle, kun käännyt vasemmalle, paina oikealle kun käännyt oikealle. Logiikka, joka toimii ihmismielen kanssa yhteen aika hyvinErgonomiakin on vilkkukytkimien kohdalla mielestäni niin kuin pitää, mutta juuri toi vilkunpalautuskytkin on mua aina hiertänyt. Se on ihan väärässä paikassa - sen käyttö on liian hankalaa. No, nyt se loppu mun osaltani![]()
![]()
Tämän vekottimen tarjoaman toiminnallisuuden myötä en voi kuin ihmetellä, mikseivät BMW:n äärettömän viisaat insinöörit ole tehneet vilkkua alun perin toimimaan niin kuin se toimii Flash Back LC:n kanssa. Kun vilkkuyksikkökään ei ole rele, vaan tuollainen piirikortti, niin sinne ei tarvitsisi kovin monta osaa lisätä, jotta vilkkujen käyttö olisi todella paljon mukavampaa.