Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei tuossa laivahässäkässä ole mitään ihmeellistä. Kaupasta saat pari liinaa muutamalla eurolla niin ei tarttee niiden takiakaan jännittää.Minua hieman askarruttaa tuo laivaan meno mopon kanssa. Olen Toukokuussa lähdössä täältä Hollannista Suomeen, ja Rostockista-Hankoon suuntaa laivamatka. Tulevatko siellä neuvomaan, ja tarvitseeko varautua omien liinojen mukaanottoon? Aiemmin en ole laivaan mopolla päristellyt!
![]()
Hyviä ohjeita luin tästä viestiketjusta, mutta vieläkin hieman arvelluttaa tuo. Täytyykö sittenkin ajaa Tanskan ja Ruotsin läpi ja pohjoisesta Suomeen![]()
Älä murehdi suotta, aja laivaan vain. Itse en ole koskaan mitään omia liinoja laivaan vienyt, aina on ollut henkilökuntaa (sekä laivayhtiön liinoja) kiinnittämässä mopoa...Minua hieman askarruttaa tuo laivaan meno mopon kanssa. Olen Toukokuussa lähdössä täältä Hollannista Suomeen, ja Rostockista-Hankoon suuntaa laivamatka. Tulevatko siellä neuvomaan, ja tarvitseeko varautua omien liinojen mukaanottoon? Aiemmin en ole laivaan mopolla päristellyt!
![]()
Hyviä ohjeita luin tästä viestiketjusta, mutta vieläkin hieman arvelluttaa tuo. Täytyykö sittenkin ajaa Tanskan ja Ruotsin läpi ja pohjoisesta Suomeen![]()
Kiitos Köpi rauhoittelustaRostockista lähtevä Superfast ajaa 01.01.2007 alkaen Helsinkiin, ei Hankoon.![]()
Joo, tosta pyörän sidonnastahan on väännetty kättä joka suuntaan mutt edelleen palautan mieliin ett mopon vaihde vapaalle ja sivuseisontatuelle, .............Ja tuo vaihde on tosiaan hyvä jättää vapaalle, pieni edestakainen nytkytys, jollaista koko laivamatka on, vaikkapa vain 12 tunnin ajan, ei ainakaan paranna vaihteistoa/voimansiirtoa.
Mä olen yleensä laittanut ajohanskat penkin ja liinan väliin suojaamaan. Auttaa ainakin naarmuihin ja likaan, jota usein irtoaa p..kasista hihnoista."Yhden pyörän penkin toppaukset meni viime vuonna paskaksi kun sedät veti liinan penkin yli."
Minulle on käynyt Suomenlahden ylitysten kanssa samoin, tänä keväänä uusin satulan päällisen enkä enää anna vetää hihnoja satulan yli vaan sen alta rungon päältä.
Vai että vielä vaihdelaatikko/voimansiirto kärsii tuosta? kesän paras vitsi..Joo, tosta pyörän sidonnastahan on väännetty kättä joka suuntaan mutt edelleen palautan mieliin ett mopon vaihde vapaalle ja sivuseisontatuelle, .............Ja tuo vaihde on tosiaan hyvä jättää vapaalle, pieni edestakainen nytkytys, jollaista koko laivamatka on, vaikkapa vain 12 tunnin ajan, ei ainakaan paranna vaihteistoa/voimansiirtoa.
hmmm.. tosta 'vapaa vai ykkönen' näytti olevan tasan kahta mielipidettä. voiko toi 'nytkytys' tosiaan muka rasittaa voimansiirtoa joka on valmistettu kestämään kymmenien tuhansien kilometrien rasitukset ja jopa isotehoisen koneen revittelyn? saisko vähän enemmän fysiikkaa perusteluihin...? oliko mielessä jotain sellaista että paikallaan ollessa öljy ei roisku rattaisiin, joten nytkyttävät kuivina???
Eivät halunneet Eckeröllä antaa sidontaliinoja, hävikki on kuulemma niin suurta. Lopulta heltyivät. Olis meillä kyllä omatkin olleet, mutta ei jaksettu kaivaa esille.Välillä Helsinki-Tallinna, kannattaa ainakin harkita mopon sitomista itse.
Minä tein tuollaisen koukun ennen reissulle lähtöä, kun sattui autotallin perältä sopivan vahvaa rosterilankaa löytymään. Jarrukahvan kohdalle piti laittaa vielä kutistemuovia, mutta sopivaa ei sattunut olemaan. Kun koukkua ei tarvi, sen voi helposti sujauttaa (ainakin pannarissa) vasemman puoleiseen "hanskalokeroon".Toinen kätevä käyttökohde hanskoille on käyttää niitä lukitsemaan etujarrukahva.
-Kyseessä on siis käsinejarru, jonka saa aikaiseksi kietomalla hanskassa usein olevan Velcro ranneremmin tiukalle kahvan ja jarrukahvan ympäri.