• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Toiminta laivalla

"Yhden pyörän penkin toppaukset meni viime vuonna paskaksi kun sedät veti liinan penkin yli."

Minulle on käynyt Suomenlahden ylitysten kanssa samoin, tänä keväänä uusin satulan päällisen enkä enää anna vetää hihnoja satulan yli vaan sen alta rungon päältä.

Ajelin viime kesänä lautalla Andenesista Senjan saarelle. Käskivät ajaa mopon poikittain menosuuntaan nähden, etupyörä seinään. Sitten kansimies kiristi sivutuella olleen pyörän neljällä liinalla paikalleen. Edestä sarvien juuresta, takaa sivulaukkujen kiinnikkeistä. Tuntui alkuun vähän hätävarjelun liioittelulta, mutta kun matka alkoi, ymmärsin kyllä. Keinuttaminen oli aikalaista, ei tahtonut kahvikuppi pystyssä pysyä. No, eipä tullut vaurioita.

Ulkomaan laivoilla ei sitten kannata uskoa että laivamiehet sitoo pyörän vaikka tuleevat kädestäpitäen kertomaan.

Tunisiasta Genovaan laivalla mies tuli kertomaan että he sitovat pyörän. Nakkasin pyörän keskituelle ja laiva kiikkui matkalla aivan h##tisti. Matkan päätyttyä ruumassa odotteli pyörä vieläkin ilman kiinnityksiä, pyörä oli pysynyt kyllä paikoillaan/pystyssä joten ei niitä pyöriä tarvitse "neuloa" kiinni ruumanseinään.

-mika-

Askarteluvinkki talvenajaksi:
Olen kiinnittänyt katteen/pleksin sisäpuolelle metallisen "pyykkipojan"
ruuvilla kiinni. Kun ajaa laivalle tarkastusten ym kautta, niin maihinnousukortti/laivaannousukortin voi kätevästi säilyttää siinä, ettei tarvi tunke taskuun, aina käsillä ja joskus jopa laivamies on ottanut läpyskän siitä irti, kun on ollut pykälä päällä.
Suosittelee Emil.

Minua hieman askarruttaa tuo laivaan meno mopon kanssa. Olen Toukokuussa lähdössä täältä Hollannista Suomeen, ja Rostockista-Hankoon suuntaa laivamatka. Tulevatko siellä neuvomaan, ja tarvitseeko varautua omien liinojen mukaanottoon? Aiemmin en ole laivaan mopolla päristellyt!
omg.gif

Hyviä ohjeita luin tästä viestiketjusta, mutta vieläkin hieman arvelluttaa tuo. Täytyykö sittenkin ajaa Tanskan ja Ruotsin läpi ja pohjoisesta Suomeen
smile_org.gif

Minua hieman askarruttaa tuo laivaan meno mopon kanssa. Olen Toukokuussa lähdössä täältä Hollannista Suomeen, ja Rostockista-Hankoon suuntaa laivamatka. Tulevatko siellä neuvomaan, ja tarvitseeko varautua omien liinojen mukaanottoon? Aiemmin en ole laivaan mopolla päristellyt!
omg.gif

Hyviä ohjeita luin tästä viestiketjusta, mutta vieläkin hieman arvelluttaa tuo. Täytyykö sittenkin ajaa Tanskan ja Ruotsin läpi ja pohjoisesta Suomeen
smile_org.gif
Ei tuossa laivahässäkässä ole mitään ihmeellistä. Kaupasta saat pari liinaa muutamalla eurolla niin ei tarttee niiden takiakaan jännittää.

Jos pyörä ei ole pakattu tyyliin "maailmanympäri" niin ei tuota tarvitse kovin ihmeellisesti sitoa.
Oma pyöräni oli täyspakattuna ilman mitään liinoja keskijalalla ja välimeren yli tuli pystyssä vaikka keikutti pahoinvoinnille asti
sad_orig.gif

-mika-

omg.gif

smile_org.gif
Älä murehdi suotta, aja laivaan vain. Itse en ole koskaan mitään omia liinoja laivaan vienyt, aina on ollut henkilökuntaa (sekä laivayhtiön liinoja) kiinnittämässä mopoa...

Rostockista lähtevä Superfast ajaa 01.01.2007 alkaen Helsinkiin, ei Hankoon.
smile_org.gif

Finnlinesilta sai myös smoton jäsenryhmänä alennuksen, olikohan se nyt mopo ilmaiseksi. Joulukuussa menin uudella paatilla Hesasta Travemündeen. Ainoa vaan, että oli perillä klo 21 ja mopo viimeisessä nurkassa, joten lähempänä 22 pääsin ulos. Tyhmä aika, kun heti pitäisi mennä etsimään hotellia. Itse suhasin kyllä suoraan Hollantiin kyläilemään.

Välillä Helsinki-Tallinna, kannattaa ainakin harkita mopon sitomista itse. Viime keväänä oli sellainen meri, että laivan kaupan hyllyiltä tuli viinakset lattialle. Ihmeen kaupalla pyörät eivät saaneet vahinkoja.
kaboom.gif

Joo, tosta pyörän sidonnastahan on väännetty kättä joka suuntaan mutt edelleen palautan mieliin ett mopon vaihde vapaalle ja sivuseisontatuelle, .............Ja tuo vaihde on tosiaan hyvä jättää vapaalle, pieni edestakainen nytkytys, jollaista koko laivamatka on, vaikkapa vain 12 tunnin ajan, ei ainakaan paranna vaihteistoa/voimansiirtoa.

hmmm.. tosta 'vapaa vai ykkönen' näytti olevan tasan kahta mielipidettä. voiko toi 'nytkytys' tosiaan muka rasittaa voimansiirtoa joka on valmistettu kestämään kymmenien tuhansien kilometrien rasitukset ja jopa isotehoisen koneen revittelyn? saisko vähän enemmän fysiikkaa perusteluihin...? oliko mielessä jotain sellaista että paikallaan ollessa öljy ei roisku rattaisiin, joten nytkyttävät kuivina???

"Yhden pyörän penkin toppaukset meni viime vuonna paskaksi kun sedät veti liinan penkin yli."

Minulle on käynyt Suomenlahden ylitysten kanssa samoin, tänä keväänä uusin satulan päällisen enkä enää anna vetää hihnoja  satulan yli vaan sen alta rungon päältä.
Mä olen yleensä laittanut ajohanskat penkin ja liinan väliin suojaamaan. Auttaa ainakin naarmuihin ja likaan, jota usein irtoaa p..kasista hihnoista.

Toinen kätevä käyttökohde hanskoille on käyttää niitä lukitsemaan etujarrukahva.
-Kyseessä on siis käsinejarru, jonka saa aikaiseksi kietomalla hanskassa usein olevan Velcro ranneremmin tiukalle kahvan ja jarrukahvan ympäri.

Joo, tosta pyörän sidonnastahan on väännetty kättä joka suuntaan mutt edelleen palautan mieliin ett mopon vaihde vapaalle ja sivuseisontatuelle, .............Ja tuo vaihde on tosiaan hyvä jättää vapaalle, pieni edestakainen nytkytys, jollaista koko laivamatka on, vaikkapa vain 12 tunnin ajan, ei ainakaan paranna vaihteistoa/voimansiirtoa.

hmmm.. tosta 'vapaa vai ykkönen' näytti olevan tasan kahta mielipidettä. voiko toi 'nytkytys' tosiaan muka rasittaa voimansiirtoa joka on valmistettu kestämään kymmenien tuhansien kilometrien rasitukset ja jopa isotehoisen koneen revittelyn? saisko vähän enemmän fysiikkaa perusteluihin...? oliko mielessä jotain sellaista että paikallaan ollessa öljy ei roisku rattaisiin, joten nytkyttävät kuivina???
Vai että vielä vaihdelaatikko/voimansiirto kärsii tuosta? kesän paras vitsi..

Nämä on taas sarjassamme tietämättömän ihmisen kuulopuheet kiertoon  
baaa.gif

-mika-

Entinen pitkäkeula kulki ruottin välit ilman liinoja. Mopon keula vain kohti laivan kylkeä, vaihde päällä sivuseisontatuelle (ei muuta ollukkaa) Yksi pyöräkiila potkaistiin napakasti seisontatuen vastakkaiselle puolelle runkoputken alle. Siinä se. Tää tietty vaatii matalan ja katteettoman mopon.

Täällä monet ovat antaneet vihjeitä vettenpäällä liikkumista varten. Tässä kokemusta junalla matkustamisesta.

Menneenä kesänä tuuppasin moponi pohjoisen junaan. Vaunua lastatessa kävi ilmi, että mopojen kohdalla VR ei ota vastuuta sitomisesta eikä siten mahdollisista vahingoista. Apua kyllä sateli kahden asemamiehenkin voimalla.

Sitomisohje oli poikittain (oikea kylki menosuuntaa), sivutuelle ja neljällä liinalla kiinni, onneksi uunituorreessa autovaunussa oli puhtaita liinoja riittävästi tähän sitomisleikkiin. Edestä mahdollisimman ylhäältä, käytännössä tangosta, yksi liina vasemmalle ja toinen oikealle etuviistoon lattiaan niin pitkälle kuin ylettyi. Takarungosta vastaavasti vasemmalle ja oikealle takaviistoon lattiaan kiinni.

Kaikki mikä pyörään jäi piti olla tulevasti kiinni. Liinoista punottuun hämähäkinverkkoon sivulaukut eivät enään sopineet kiinni, joten laukut oli roudattava matkustajavaunuun.

Pyörät olivat takuulla kiinni - hyvä olikin, sillä matkalla juna nykäisi kerran siihen malliin, että heppoisemmin kiinnitetty mopo olisi ollut nurin.

Toinen kätevä käyttökohde hanskoille on käyttää niitä lukitsemaan etujarrukahva.
-Kyseessä on siis käsinejarru, jonka saa aikaiseksi kietomalla hanskassa usein olevan Velcro ranneremmin tiukalle kahvan ja jarrukahvan ympäri.
Minä tein tuollaisen koukun ennen reissulle lähtöä, kun sattui autotallin perältä sopivan vahvaa rosterilankaa löytymään. Jarrukahvan kohdalle piti laittaa vielä kutistemuovia, mutta sopivaa ei sattunut olemaan. Kun koukkua ei tarvi, sen voi helposti sujauttaa (ainakin pannarissa) vasemman puoleiseen "hanskalokeroon".

jarrupidin.jpg

jarru2.jpg

Back