• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Toinenkin väliluokka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suomessa on maksiminopeusrajoitus 120. Kyllä hieman (paljon) pienemmilläkin tehoilla noihin nopeuksiin päästään.
Niin, saattaahan olla että joku, jos et sinä, harrastaa rata-ajoa, eikä ole varaa pitää kahta pyörää rataa ja muuta harrasteajoa varten.

Toisaalta kyllähän Customillakin radalle pääsee  
033102bebe_1_prv.gif

Tuli tässä mieleen että miksei moottoripyörissä voisi olla samantien toista väliluokkaa. Vaikkapa 50kW jollaista pääsee ajelemaan ajettuaan vuoden 25kWllä. Kaikkien kannaltahan tämä olisi hyvä ratkaisu. Vakuutusyhtiöille korkeampia maksuja tehopainosuhdehinnoittelun takia. Liikkeille rahaa kuristusten muuttamisesta. Nostaisi samalla kynnystä ottaa kuristukset kokonaan pois ja ajaa laittomasti ja parempihan se on siirtyä tehokkaan pelin sarviin väliportaan kautta, 25kW -> 100kW on kuitenkin melkonen loikkaus noin esimerkkinä.
idea3.gif
Mitä niillä tehoilla tai niiden puutteella on vaikutusta, päästä se on kiinni  
nixweiss.gif
Jokainen vääntää sitä tuppia "kykyjensä" mukaan. Luonnollista poistumaa...  
bowdown.gif

Nooh, poliisit kerää näitä motoristien kortteja talteen ihan kiitettävästi, ajakaa siellä normitiellä rajoitusten mukaan ja kun haluaa huimailla niin kuristukset pois ja radalle. Siellä saa vetää ihan niin kuin kyvyt riittää
tounge.gif
Muista kuitenkin tarkistaa että korvaako sinun vakuutusyhtiö ratalipat
biggrin.gif

Tarvitaanko ylipäätään tehoa 100kw, onkin toinen juttu, mutta tossa on kyllä ajatusta. Se vaatii varmaan rautaisen itsehillinnän olla vähän kokeilematta miten lähtee, jos 25kw vehkeen jälkeen pääsee täystehoisen pyörän puikkoihin. Lopputulos päätyy helposti kynttiläketjuihin, vakuutusmaksut nousevat ja iltapäivälehdet saavat taas jeesustelun aihetta.
veikkaan että riskit ovat suurempia kun siirrytään kotilon ratista 100kw pärrän päälle niin kuin noilla vanhoilla korteilla voi tehdä. tuo koko 25kw luokka tuntuu järjettömälle kevarin jälkeen kun suurimmassa osassa kevareita tuntui olevan tuo noin 25kw omina piikki aikoina ja sittenkö vielä toiset 2 vuotta alitehosella mopolla ei kiitos
033102ass_1_prv.gif
saisi olla sillai että kun on 2 vuotta kevarilla kituuttanut ei tarvitsisi enään mitään väliluokan pelejä näpertää vaan ainoastaan "uusmotoristeille" millä ei ole ajokokemusta mistään moinen rajoitus. vaan tuntuupa tuo 25kw olevan samaa sarjaa nykypäivänä kuin 45km/h mopolla ja 11kw kevarissa
tounge.gif
Nyt ei malta olla ronkkimatta juttua.
Moni uusiomotoristi on ihan oikeasti omistanut mp-kortin.
Ehkäpä silloiset pyörät opettivat enemmän kuin nykyiset.
Kyllä meistä monet viettivät "Ollin oppivuosia" ja lipat vedet-
tiin muutama kerta kesässä. Joku siirtyi pilvenreunalle, joku ontui jalkaansa, jotkut ontuvat vieläkin. (Minäkin). Kyllä mie-
lestäni tämä kuristettu aika on ihan hyvä pointti.
En kyllä laittaisi hanttiin sitä, että meille vanhan kortin kuskeil-
lekin olis joku pakollinen kertauskurssi, ei se ainakaan pahasta
olisi. Toki uusiomotoristien joukossa on sellaisia jotka ostavat
ison pyörän, vaikka kokemus on nolla. Siis paljon huonommassa
lähtötilanteessa kuin nykyiset kevaripojat.Moni nuori on ajanut
jo mopolla ja ajaa vielä lain vaatiman ajan kevarilla, Poika ajoi
kahdeksan vanhasta krossia ja oppi todella hyvän tuntuman
pyörän hallintaan. On hänelläkin omat ongelmansa. On vähän
liian hyvä ja vauhtia riittää. Tahtoo itsevarmuutta olla liian
kanssa. Moni ikäiseni vanha äijä leikkii todella isoilla pyörillä
ja kun kysyy mihin niitä tehoja ihan oikeasti tarvitaan, on vas-
taukset ympäripyöreitä. Itsellä on busa, mutta niin vaan
useimmin ajelen seiskapuolikkaalla customilla, koska se sopii
paremmin ajotaitooni. Busa on hyvä pitkänmatkan ajoon ja
taitajan käsissä hyvä pyörä. Ei minun. Pyörä tuli yhden auto-
kaupan osamaksuna ja olen sitä pitänyt pari kesää, poika on
sillä joskus kurvaillut.
Yhtenä kesänä Liedon motoristikirkossa pappi kertoi asian jon-
ka olen sisäistänyt jo silloin kun aloin uudestaan harrastaa la-
jia:
Muista että taitosi ovat rajalliset ja kun sen tunnustat itselle-
si saatat selvitä jokaiselta matkaltasi elävänä. Kyllä hän lisä-
si siihen kyllä varjeluksenkin, mutta se on minulle vieras asia.
Ehkäpä tehoja parempi luokitus on se mitä haet harrastuksel-
tasi. Vauhtia ja rajojen kokeilua vai kukkahattu tyylistä krui-
sailua. Kaikki me maantielle mahdutaan. Kuinka me sieltä pa-
lataan on jokaisesta itsestä kiinni, pyörällä vai Monosen kyy-
dissä.

On ne tehorajat ihan hyviä. Ongelmahan ei ole siinä, etteikö kaasua oppisi vääntämään päivässä. Mutta jos aivot eivät osaa hahmottaa paljonko sitä nopeutta on ja koska pitää jarruttaa ja missä sitä 'saa' tykittää, niin sitä silmää nopeuksien arviointiin ei synny päivässä, eikä ihan vuodessakaan.

Itsellä lukee rekisteriotteessa 110KW:a ja eihän se mee edes eteenpäin kunnolla. se on semmoinen mukava yleiskäyttöteho.

Tehorajat on ihan ok, mutta ovat byrokratiaa! Ikävä kyllä järki on kuitenkin se , joka pelastaa jos sekään. Meinaan 25 kW riittää sellasiin nopeuksiin, että henki lähtee, jos eei oo järki mukana. Mulla on sellanen kuva asiasta, että abaut 99% onnettomuuksista johtuu aivan muista jutuista kuin tehoista. "Hartialukosta", autoista, hirvistä ja siitä, että mietitään muita juttuja kuin ajamista. Omissa pyörässä tehot vaihtelevat 4kW-129kW (vm. -35 ... -06) ja ajelen kaikilla niillä samalla tavalla (noin osapuilleen, matkanopeudet ovat tietysti vanhemmissa pienemmät), varoen ja ennakoiden.

Tarvitaanko ylipäätään tehoa 100kw...
Jopas oli...

Eihän prätkiäkään tarvita.
Myy pois  
biggrin.gif
Niinpä, mistä näitä kukkahattutätejä ja jeesustelijoita oikein sikiää  
033102ass_1_prv.gif

Vittu, hankkikaa elämä  
kaboom.gif

MENKÄÄ TUONNE
Ai mistäkö meitä sikiää.
Mähän just kirjoitin, että saat ihan itse päättää kuinka sieltä
maantieltä palataan ajamalla vai kaukalossa.
Kyllä meillä on elämä ja hyvä onkin. Ei sua kukaan kyttää sen-
kun luukutat. Variksenpoikaakin opetetaan tuulessa lentämään.
Aina ei vaan opi lentämään ja pudotus tekee kipeää. Joskus
päättyy lento lyhyeen ja elämä on siinä. Jos tämä ei mene sun
päähäs, ei sinne mikään neuvokaan uppoa. Olen minä hyssyt-
tänyt omaakin poikaa, mutta, mutta. Kuin hanhen selkään kaa-
tais vettä, kaikki valuu korvien kautta ulos.
Meidän elämä on lähes täydellistä. Nautimme kovakorvaisten
lastemme kautta vähäisistä makupaloista elämämme iltapuh-
teen ja ihmettelemme kuinka vähän olemme tietoa ammenta-
neet vaikkapa kuudenkymmenen vuoden aikana.
Maailma kehittyy ja lapset oppivat jo kahdessakymmenessä vuodessa kaiken sen minkä oppimiseen meni meiltä neljä-
kymmentä vuotta enemmän. Mutta älä ole huolissasi, en mei-
naa käyttää jäljellä olevia vuosia Sinun kyttäämiseesi, Äitisi
huolehtii sen osan elämääsi. Niistää nenäsi ja laulaa Nalle Puh
laulun iltaisin kun peittelee sut sänkyyn ja kertoo kuinka viisas
poju on sattunut sikiämään perheeseen.

Jopas oli...

Myy pois
biggrin.gif
033102ass_1_prv.gif

Vittu, hankkikaa elämä
kaboom.gif

MENKÄÄ TUONNE
Kukkahattu? Jeesustelija?
nixweiss.gif
Jos kaikki jotka ajavat alle 100kw mopolla, eivätkä tarvi lisätehoja kioskin kulmilla elvistelyyn ovat edellä mainittuja, myönnän suurella ylpeydellä olevani vaikka molempia
062802jumpie_prv.gif
elämää sen sijaan mun ei tarvi enää hommata, kun olen sen kauan sitten saanut ja aion siitä pitää myöskin kiinni, enkä tuhlata sitä ajamalla +200 km/h johonkin kiinteään tai vastaantulevaan hidasteeseen ylihintaisella miehuudenjatkeella. Jos tunnet jonkun kyttäävän sinua tällaisten nettijuttujen perusteella, on todennäköisesti kyseessä skitsofrenia ja toivoisin pikaista lääkitystä vaivaasi. Nykyajan lääketiede osaa auttaa yllättävän monessa vaivassa- pois sulkematta tietenkään sähköshokkien ja lobotomialeikkauksen mahdollisuutta
idea3.gif
Jatka kuitenkin valitsemallasi linjalla
bowdown.gif

Täytyy kyllä sanoa tähän...että vähän ajan jonka olen viettänyt täällä foorumilla, niin tämä aihe on jo puitu ainakin 10 kertaa... totta on tuo yllä kirjoitettu että se ketä pyörää käskee on ihan itse vastuussa siitä, meneekö kotiin huilailemaan vai pilven reunalle. Olipa sitten alla busa tai pv50.

Täytyy kyllä sanoa tähän...että vähän ajan jonka olen viettänyt täällä foorumilla, niin tämä aihe on jo puitu ainakin 10 kertaa... totta on tuo yllä kirjoitettu että se ketä  pyörää käskee on ihan itse vastuussa siitä, meneekö kotiin huilailemaan vai pilven reunalle. Olipa sitten alla busa tai pv50.
Niinpä. oli aivan pakko alkaa provoilemaan tuolla alussa, kun alkaa vituttamaan nää samat aiheet. En mä sitä, etteikö asioista saisi/pitäisi keskustella, mutta näitä ketjuja alkaa olemaan vähän liikaa.

Jopas oli...

Myy pois
biggrin.gif
033102ass_1_prv.gif

Vittu, hankkikaa elämä
kaboom.gif

MENKÄÄ TUONNE
nixweiss.gif
Jos kaikki jotka ajavat alle 100kw mopolla, eivätkä tarvi lisätehoja kioskin kulmilla elvistelyyn ovat edellä mainittuja, myönnän suurella ylpeydellä olevani vaikka molempia
062802jumpie_prv.gif
elämää sen sijaan mun ei tarvi enää hommata, kun olen sen kauan sitten saanut ja aion siitä pitää myöskin kiinni, enkä tuhlata sitä ajamalla +200 km/h johonkin kiinteään tai vastaantulevaan hidasteeseen ylihintaisella miehuudenjatkeella. Jos tunnet jonkun kyttäävän sinua tällaisten nettijuttujen perusteella, on todennäköisesti kyseessä skitsofrenia ja toivoisin pikaista lääkitystä vaivaasi. Nykyajan lääketiede osaa auttaa yllättävän monessa vaivassa- pois sulkematta tietenkään sähköshokkien ja lobotomialeikkauksen mahdollisuutta
idea3.gif
bowdown.gif
Tunsitko piston itsessäsi? Kun noin osui? Mistä luulet että tarkoitin kukkahatulla yms.. juuri sinua. Tarkoitus oli kyllä sanoa yleisesti kukkahatuista yms.. Olsi pitänyt vastata eikä lainata, huomasin mutten jaksanut editoida.

Ei en tunne kenenkään kyttäävän minua. Kyttääjät foorumista voisivat ko. henkilöt löytää samanhenkistä porukkaa.
Ei ole minunkaan mopossa 100kw:tä
sad_orig.gif
Enkä tarvitsisi moisia tehoja kioski elvistelyyn, koska olen elvis muutenkin
tounge.gif

Toivon sinulle leppoisaa kesänjatkoa vaikka sitten sähköshokkien parissa, jos se sinua helpoittaa.
Itse lähden tarkistamaan lääkeannostukseni
tounge.gif

Kas kun kukaan ei vaadi autoihin noita tehorajotuksia uusille kuljettajille? Noita potentiaalisia juuri kortin saaneita miinoja 300kW saksantuontibemareineen on maantiet täynnä! Mulla ei oo tollasta bemaria, joten ei muillakaan saa olla!
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Jopas oli...

Myy pois
biggrin.gif
033102ass_1_prv.gif

Vittu, hankkikaa elämä
kaboom.gif

MENKÄÄ TUONNE
nixweiss.gif
062802jumpie_prv.gif
idea3.gif
bowdown.gif
Tunsitko piston itsessäsi? Kun noin osui? Mistä luulet että tarkoitin kukkahatulla yms.. juuri sinua. Tarkoitus oli kyllä sanoa yleisesti kukkahatuista yms.. Olsi pitänyt vastata eikä lainata, huomasin mutten jaksanut editoida.

Ei en tunne kenenkään kyttäävän minua. Kyttääjät foorumista voisivat ko. henkilöt löytää samanhenkistä porukkaa.
Ei ole minunkaan mopossa 100kw:tä
sad_orig.gif
Enkä tarvitsisi moisia tehoja kioski elvistelyyn, koska olen elvis muutenkin
tounge.gif

Toivon sinulle leppoisaa kesänjatkoa vaikka sitten sähköshokkien parissa, jos se sinua helpoittaa.
Itse lähden tarkistamaan lääkeannostukseni
tounge.gif
biggrin.gif
062802jumpie_prv.gif
biggrin.gif
Hyvin osui ja upposi toi 100kw heitto
biggrin.gif
samoin jatko meni putkeen
062802jumpie_prv.gif
taidanpa jatkaa tällä lääkityksellä, kun näin hyvin sopii
033102beer_1_prv.gif

...mutta koska lakeja ei tehdä marginaaliryhmille vaan kaikille, niissä pitäis olla joku tolkkukin.
öh, välillä kyllä tuntuu että tässä holhousvaltiossa tehdään lait aina marginaalin mukaan.
wink.gif
Naulan kantaan...silläpä sanoinkin tuon konditionaalissa.
Ehkä vielä joskus mennään johonkin saksanmalliin missä luokkia ja rajoituksia on kai miljoona.
Vaikkapa 25:n vuoteen asti omat luokkansa, mopo, 80cc, 125cc, 25kw, 50kw, 75kw, 100kw ja sen jälkeen jos on varaa järjettömiin vakuutusmaksuihin, saa hankkia niin tehokkaan kuin tahtoo...
Nopeudet maanteilla kannattaa myös rajoittaa 70:iin tai alle, ja asentaa gps-paikannin joka vekottimeen niin että valvontakin on absoluuttista. Päästään vielä nollatavoitteeseen ja ennen pitkää koko maailma on täynnä suomalaisia jotka eivät saa enää itteltään henkeä yrittämälläkään...

Luonnollinen poistuma on hyvä ja osuva ilmaus, mutta eihän se nyt sovi tekopyhään amerikanmalliseen moralismiin, jossa kukaan ei saa kuolla...

On ne tehorajat ihan hyviä. Ongelmahan ei ole siinä, etteikö kaasua oppisi vääntämään päivässä. Mutta jos aivot eivät osaa hahmottaa paljonko sitä nopeutta on ja koska pitää jarruttaa ja missä sitä 'saa' tykittää, niin sitä silmää nopeuksien arviointiin ei synny päivässä, eikä ihan vuodessakaan.

Itsellä lukee rekisteriotteessa 110KW:a ja eihän se mee edes eteenpäin kunnolla. se on semmoinen mukava yleiskäyttöteho.
Jos se sen nopeuden takia olis että pyöriä kuristetaan niin tehoraja pyöris varmaan siinä 11kW tienoolla?

Back