• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

tonnin romut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ss454
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ss454

New member
Pidempään on itseä kiusannut mopokaupassa piilevä kupla joka ei ennustuksista huolimatta ota puhjetakseen.
Tai voihan olla, että olen ymmärtänyt talouden ihan väärin ja kummastelen omiani.

Moottoripyörien hintoja seuratessa ei yli 850cc pyörissä minkään ikäluokan laitteita tule alle 1000€ hintaisena vastaan.
Puhutaan nyt siis ajokuntoisista rekisterissä olevista pyöristä.
Jokainen voi tämän nettimotossa todeta pistämällä haun hinta min 500 max 1000 ja kuutiot yli 850.
Autopuolella tuolla hinnalla saa jo 98 ladaa ajokuntoisena. Jos laittaa haun 0-1000 niin tulee höpö höpö ilmoja.

Pelkona onkin, että tuhotaanko tuollaisia pyöriä vakuutuksen piikkiin ulosajettuina vai mitä niille tapahtuu?
Suoraa kummastelua tästä on, että joku 2004-2006 vuosimallin 15t€ aikoinaan maksanut mopo on nyt 5-6t€ hintaluokassa.
(eikä kauppa käy välttämättä tähänkään hintaan)
Tuossa siis hinnan tippuminen ollut suoraviivaista ja käytetyn ostajalle ihanteellista.
Mutta kun mennään tuosta 10 vuotta vanhempiin peleihin ei se hinta tipukaan sinne 1000 paikkeille vaan pysyy edelleen 3-4t€ luokassa.
Ja kyse ei kuitenkaan ole mistään klassikko pyöristä vaan jostain tusinalaitteista jotka mahdollisesti vielä huonolla huollolla ja auringonpolttamina.

En ole tuollaista halpapyörää ostamassa enkä omani myyntiä surkuttelemassa.
Ymmärrykseeni ei vain käy se tosiasia että jossain keinotekoisesti pidetään oikeasti 500€ arvoisten mopojen hintaa ylhäällä ja näin mahdollisesti
estetään hintakuplan puhkeaminen. Tuon hintaisia laitteita kun ei kannata tuoda ulkomailta, mutta hintojen laskeutuminen voisi lisätä osaltaan harrastajamäärää.
Tokihan siinä vielä riskinä, että ollaankin tilanteessa jossa prätkät kulkevat niin huonokuntoisina että katsastuspakko tulee pakolliseksi.
Tätä hintakuplaa kun jollekin kokkareilla kertonut, niin ollaan naama väärällään itkemässä että mutku tässä on sitä ja tätä.
Ei se perus prätkien toyota/lada eroa toisesta sillä että roikkuu karvanopat taustapeilistä.

Tiedän jo etukäteen että aihe voi olla joillekin turhan kiusallinen ja siitä hermostutaan.
Mielenkiinnolla odotan lukevani ihan oikeasti toiselta kantilta mietityn vastauksen joka mahdollisesti minullekin aukaisee silmät näkemään tätä asiaa toisin.
Tuttavapiirissä monet vain nyökytelleet omille kommenteille, niin sieltä vaikea lähteä asiaa tarkemmin pohtimaan ja ajatusta haastamaan.
 
Onkohan prätkissä niin, että alle tonnin paskat kannatta myydä osina... Itellä kax vanhaa kasari kawaa 900 sekä 1100 molemmat toimivia alle tonnilla saati kahdella ei kumpikaan tallista lähde, tosin en ole niistä luopumassakaan
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Nähdäkseni hinta vaan ei laske alle tonniin millään yli 600 kuutioisella vielä ajokuntoisella pyörällä. Vanhasta ryssän raadostakin saa 1000-1200€, saati omilla voimillaan kulkevasta japsista. Ne vaan viimein tippuvat pois rekisteristä ja liikenteestä. Silloin niitä ei edes vaivauduta myymään. Halvalle, vielä kulkevalle pyörälle löytyy vielä sen verran kiinnostuneita, ettei hinta pääse tippumaan alle tonniin.
 
Mikäli pyörä on vielä ihan ajokunnossa, on siitä täytynyt pitää huolta, ja hankalahan se on luopua pilkkahintaan jostakin mistä on huolehtinut ja laittanut siihen kiinni samalla rahaa ja aikaa.
Auto puolella sitä huolenpitoa ei sitten noissa halpureissa sitten välttämättä näekään. Prätkästä pienikokoisempana ja "paljaampana" on kenties helpompi havaita mahdolliset viat kuin monimutkaisemmasta autosta.
 
OT: sama "ongelma" näyttää olevan noissa kevareissaki, kun sellasta viime talvena juniorille ostattelin. Ei millään alle tonnin rekisterissä ja ns. "kunnossa" olevia ollu tarjolla. Eikä oikein myytykkään.

No, sattu silmhin sitten yksi joka oli muutaman kuukauen ollu myynnissä ja sopi ommiin spekseihin ja sopivasti tarjoamalla se sitten meille tuli.

Ja on hintasekseen täysin kunnossa, koko kesän poika sillä endurolla mettiä kolunnu, ainuasthan kytkinvaijeri uusittu...toishaalta ens kevväänä kun poika ajaa kortin, on siitä tarkotus tehä "supermoto" -mallinen, joten mennee luultavasti tonnin-kahen välille vanteisiin, renkaisiin ja muutamhin muihin muutoksiin...mutta katellaan mitä juniori sitten haluaa
tounge.gif


Ei noissakaan ole hinta tippunu vaikka samoja näyttää olevan Yamahan DT:ssä edelhenki myynnissä kuin vuosi sitten.
 
kevarien hintataso johtuu pitkälti hirveästä määrästä ostajia, joiden innokkuus lähentelee huippua, mutta tekninen tietotaito nollaa. tällöin ostetaan vanha kun se on halpa, vaikka pienellä lisäsijoituksella saisi paljon tuoreemman ja moottoriremppaan ei menisi sitten välttämättä rahaa yms korjailuun.

käytettyjen isojen pyörien hinta johtuu siitä, että jo osat maksaa isossa pyörässä melko paljon, ja suomipyörissä on myös kilvet, eli niistä on verot maksettu.
jos katsot vaikka jotain v
anhoja hondia saksasta, niin ei ne sielläkään ihan arvottomia ole.

pyörissä on myös se etu, kun varastointi vaatii pienin tilan, niin miksi se pitäisi myydä 500:eurolla, mieluummin pitää romua nurkassa ja haaveilee sen korjaamisesta. Auton romua taas harvempi pystyy pitämään nurkassa ja se ruostuu käsiin. pyörä ei ruostu.

toinen juttu on se, että 500 hintaisi pyöriä on, mutta ne menee suusta suuhun metodilla eteenpäin. ja jos ne tulis nettiin, niin ne menis varaosiksi tai projektiaihioiksi heti, ne ei ole siellä kuukausikaupalla kuten ne jotka siellä nyt näkyy.
 
Komppaan Jaket, katsoin juuri mobile.de saksassa ja eihän sielläkään tonnin "romuja " yli 750cc ollut kuin kymmenen, ja puhutaan pikkasen isommista markkinoista, nääkin pyörät oli järjestään -80 lukulaisia. Ja niin kauan kuin osat tosiaan maksaa jopa saksan edullisilla markkinoilla mitä maksaa ,sekä esim käytetty moottori 500-1800e -93 Yamahaan niin ei pidä ihmetellä Suomen käytettyjen pyörien hintoja. Mutta kyllä esim 1500-2000 e voi jo kannattaa lähteä Saksaan hakemaan, eihän verot ole paljon paskaakaan jostain -90 lukulaisesta. Autoihin nyt ei kannata verrata ollenkaan, autot on tosiaan jo romuja 10-15 v. vanhoina noin yleisesti kun katsoo ja ajettu 10x maapallon ympäri. En usko että mitään dramaattista laskua tulee käytettyjen hintoihin, paitsi jos katumopoilu aletaan kieltämään kokonaan. Siihen asti
062802moto_prv.gif
muutaman tonnin "romulla"
 
Yli 500cc pyöriä näytti löytyvän 17 kpl hintaluokassa 500-1000, kun taas hintahaarukassa 1000-2000 vehkeitä löytyi melkein 300.

Mikä tekijä määrittelee moottoripyörän käyvän arvon esim. pariin tonniin, jos vehje on päälle parikymmentä vuotta vanha, ajettu melkein 100tkm tai jopa yli ja huolloista ei ole mitään varmuutta muutakuin viimeisen omistajan osalta?
Pahimmassa tapauksessa pyörä on talvehtinut ulkona ja on täynnä hapettumia, tankki on ruosteessa sisältä, sähköjohdot ovat kovettuneet näkkileiväksi ja moottori vuotaa öljynsä, jossa on puolet vettä joukossa, pitkin pihaa. Silti vehje on tonnin- parin arvoine???

Vastaavan ikäinen ja kuntoinen auto myydään yleensä satasella-parilla joko peltoautoksi, tai sitten rompparimanneille paaliin vietäväksi. Pyörä on jotenkin vaan paljon arvokkaampi
smile_org.gif
 
Totta , kyllähän oikeat "romut" em. kuntoiset mitä mainitsit yllä pitäis lähteä tonnilla ja alle. Kallistahan se on alkaa rakentaa jostain raadosta, siitä tulee äkkiä se 2 tontun "romu"
 
Suurin hintavedätys tapahtui kun markka vaihtui euroksi.Yhtäkkiä 1500-2000 markan koneista tuli samanhintaisia euroissa.Tuskin koskaan historiassa hintojen totaalinousu on ollut niin nopeaa itseasiassa kaikilla kaupan aloilla kuin vuoden 2002 jälkeen.Ihmiset oli sokeita todellisille hintojen muutoksille ja hyödyn korjasi kaupat taskuihinsa.
 
Eiköhän se ole vain kysyntä ja tarjonta mikä määrittelee jonkun tavaran arvon... ei ole pakko ostaa eikä myydä... jos kauppa käy hinta on kohdillaan, muuten ei, se sen vaikeampaa ole. Katsokaa vaan esim. vanhojen Harrikoiden hintoja, onko niissä järkeä? Silti kauppa käy.

Eikä vanhan tavaran arvo vähene koko ajan kohti nollaa, jossain vaiheessa se alkaa jopa nousta... jos kysyntää on.

Moottoripyörien tarjonta on kuitenkin paljon pienempi kuin autojen, eikä tekniikkakaan ole niin dramaattisesti muuttunut. Kaikki ei edes halua uusinta ultrateknistä vehjettä.
 
Itselläni on myös tuollainen ns. tonnin romu toisena pyöränä. Sen myymistäkin olen joskus harkinnut, mutta loppupelin kuitenkin tuo n. 1000€ on niin pieni raha, ettei oikeastaan toimivaa peliä kannata siihen hintaan myydä. Pyörällä on kuitenkin enemmän käyttö- ja hupiarvoa tulevaisuudessa kuin tonnilla saisi tällä hetkellä. Toinen näkökulma asiaan on se, että tuotakin tonnin romua on juuri rempattu useammalla satasella eikä uusittujen osien hinnalla viitsi lahjoittaa eteenpäin.
 
Kyllä näyttäisi saavan jo hyviä kusiaisia alle 2k€ tuosta vuostuhannen vaihteesta joten tuommoisesta normi 80-90luvun alun pyörästä kannata maksaa tonnia enempää,siis tusinapyörästä,tulee vastaan nuo käyttökustannukset verraten ajettuihin kilometreihin ja tietty jälleenmyynti arvo jos semmoista yleensäkään jäljellä sitten.Myös mp:stä alkaa olla ylitarjontaa monen luopuessa harrastuksesta "kuumien" vuosien jälkeen eli tarjontaa on runsaasti.HD hintakin tullut alas suhteessa eli enää ei tartte laittaa 2 japsipyörän hintaa
sellaseenkaan,siis jos joku sellasen todella haluaa....vaikka kakkos mopoksi.
 
Eiköhän se ole vain kysyntä ja tarjonta mikä määrittelee jonkun tavaran arvon...
Näin mäkin tän ajattelen. Tosin johonkin on kadonneet myös tonnin autot - siis 1000mk katsastetut vanhat paskat. Melkein ne on nykyään 1000e tai vähintäänkin 500e hinnoissa.

Tosin pitää muistaa, että myös palkat on nousseet. Keskipalkka (= perusduunarin liksa) on liki 3000e / kk. Joku energisempi voi tarkistaa mitä tuo oli 10 tai 20 vuotta sitten, mutta veikkaan, että aika kaukana tuosta (markkoina n. 18 000mk / kk). Eli ostovoimaa on vähintään saman verran kuin ennen. 1000e on paljon pienempi raha, mitä 6000mk oli 1990.

(Oma veikkaus on, että kun tuo nyt on 1/3 keskikuukausipalkasta, se oli 1990 yli puolet siitä.)
 
Yli 500cc pyöriä näytti löytyvän 17 kpl hintaluokassa 500-1000, kun taas hintahaarukassa 1000-2000 vehkeitä löytyi melkein 300.

Mikä tekijä määrittelee moottoripyörän käyvän arvon esim. pariin tonniin, jos vehje on päälle parikymmentä vuotta vanha, ajettu melkein 100tkm tai jopa yli ja huolloista ei ole mitään varmuutta muutakuin viimeisen omistajan osalta?
Pahimmassa tapauksessa pyörä on talvehtinut ulkona ja on täynnä hapettumia, tankki on ruosteessa sisältä, sähköjohdot ovat kovettuneet näkkileiväksi ja moottori vuotaa öljynsä, jossa on puolet vettä joukossa, pitkin pihaa. Silti vehje on tonnin- parin arvoine???

Vastaavan ikäinen ja kuntoinen auto myydään yleensä satasella-parilla joko peltoautoksi, tai sitten rompparimanneille paaliin vietäväksi. Pyörä on jotenkin vaan paljon arvokkaampi  
smile_org.gif
Kaikki edellä mainitsemasi viat ovat varmaankin jo ihan silmämääräisesti nähtävillä siinä ostohetkellä?

Hyvin usein näkee 20 vuotta vanhan ajokin huomattavasti parempikuntoisena kuin toisen 5 vuotta vanhan, olipahan sitten kyseessä auto tai mopo. Tietyillä vanhemmilla malleilla hyvin pidettyinä ei vuodet näy, eikä tyylikään kärsi vuosien karttuessa, lähinnä käy päinvastoin.
 
Ei toi 1000 e romu välttämättä huono ostos ole, kun katsoin just tossa että joku oli saanut huoltotarjouksen 996 Ducatille, siis ihan joku normi huolto +1200e. Taskurahoja
biggrin.gif
 
Alustuksessa en huomannut kääntää tätä myös toisinpäin, että kuka haluaa maksaa yli tonnin siitä perustoyotasta joka valmistettu 85-98 (näitä vuosilukuja ei kannata nyt niin tarkkaan lukea). Mutta vastaavaan hintaan saisi uudempaa 2003- tekniikkaa ilman mahdollisia murheita. Voisi sanoa, että meillä kanssamotoristeilla joilta neuvoa kysytään prätkää ostaessa tulisi olla selkärankaa sanoa, että älä maksa liikaa prätkästä josta ei kuulu maksaa. Mikäli kaveri ihan oikeasti pidempään jo mopoja harrastanut sellainen tietää missä vanhojen pelien arvo on ja ehkä haluaa itselleen jonkun itselle selittämättömästi tärkeän klassikon. Mutta uusille tuttavamotoristeille tuollaisen "tonnin romun" suosittelu ostoon kalliimmalla on pahin mahdollinen virhe.
 
mä maksoin neljä vuotta sitten mun -90 vuoden i/ö 1100 giksusta 3000€.

sen jälkeen on tullu sijoitettua ko. laitteeseen lähemmäs 4000€ ja voin luvata että se on paremmassa kunnossa kuin monet uudemmat.

pitäiskö mun myydä tuo tonnilla
biggrin.gif

ei ihan riitä
smile_org.gif
 
täytyy myös huomioida se, että yleensä 500euron autot ovat jo sinänsä käsittämätön ilmiö. että tuollainen teknologia ja rautamäärä voidaan myydä 500eurolla on suoranainen ihme ja mahdollista vain siksi, että auto on niin laajasti tuotettu ja tarjonta on niin suurta, että vanhan arvo putoaa sen takia rajusti.

tämänhän takia ne raijaa niitä vanhoja hiaceita ja muita afrikkaan, niistä saa siellä enemmän. syinä juuri se, että se on arvokkaampi kuin 500euroa, kunhan yhtälöstä poistetaan autojen ylitarjonta.
 
Back
Ylös