ss454
New member
Pidempään on itseä kiusannut mopokaupassa piilevä kupla joka ei ennustuksista huolimatta ota puhjetakseen.
Tai voihan olla, että olen ymmärtänyt talouden ihan väärin ja kummastelen omiani.
Moottoripyörien hintoja seuratessa ei yli 850cc pyörissä minkään ikäluokan laitteita tule alle 1000€ hintaisena vastaan.
Puhutaan nyt siis ajokuntoisista rekisterissä olevista pyöristä.
Jokainen voi tämän nettimotossa todeta pistämällä haun hinta min 500 max 1000 ja kuutiot yli 850.
Autopuolella tuolla hinnalla saa jo 98 ladaa ajokuntoisena. Jos laittaa haun 0-1000 niin tulee höpö höpö ilmoja.
Pelkona onkin, että tuhotaanko tuollaisia pyöriä vakuutuksen piikkiin ulosajettuina vai mitä niille tapahtuu?
Suoraa kummastelua tästä on, että joku 2004-2006 vuosimallin 15t€ aikoinaan maksanut mopo on nyt 5-6t€ hintaluokassa.
(eikä kauppa käy välttämättä tähänkään hintaan)
Tuossa siis hinnan tippuminen ollut suoraviivaista ja käytetyn ostajalle ihanteellista.
Mutta kun mennään tuosta 10 vuotta vanhempiin peleihin ei se hinta tipukaan sinne 1000 paikkeille vaan pysyy edelleen 3-4t€ luokassa.
Ja kyse ei kuitenkaan ole mistään klassikko pyöristä vaan jostain tusinalaitteista jotka mahdollisesti vielä huonolla huollolla ja auringonpolttamina.
En ole tuollaista halpapyörää ostamassa enkä omani myyntiä surkuttelemassa.
Ymmärrykseeni ei vain käy se tosiasia että jossain keinotekoisesti pidetään oikeasti 500€ arvoisten mopojen hintaa ylhäällä ja näin mahdollisesti
estetään hintakuplan puhkeaminen. Tuon hintaisia laitteita kun ei kannata tuoda ulkomailta, mutta hintojen laskeutuminen voisi lisätä osaltaan harrastajamäärää.
Tokihan siinä vielä riskinä, että ollaankin tilanteessa jossa prätkät kulkevat niin huonokuntoisina että katsastuspakko tulee pakolliseksi.
Tätä hintakuplaa kun jollekin kokkareilla kertonut, niin ollaan naama väärällään itkemässä että mutku tässä on sitä ja tätä.
Ei se perus prätkien toyota/lada eroa toisesta sillä että roikkuu karvanopat taustapeilistä.
Tiedän jo etukäteen että aihe voi olla joillekin turhan kiusallinen ja siitä hermostutaan.
Mielenkiinnolla odotan lukevani ihan oikeasti toiselta kantilta mietityn vastauksen joka mahdollisesti minullekin aukaisee silmät näkemään tätä asiaa toisin.
Tuttavapiirissä monet vain nyökytelleet omille kommenteille, niin sieltä vaikea lähteä asiaa tarkemmin pohtimaan ja ajatusta haastamaan.
Tai voihan olla, että olen ymmärtänyt talouden ihan väärin ja kummastelen omiani.
Moottoripyörien hintoja seuratessa ei yli 850cc pyörissä minkään ikäluokan laitteita tule alle 1000€ hintaisena vastaan.
Puhutaan nyt siis ajokuntoisista rekisterissä olevista pyöristä.
Jokainen voi tämän nettimotossa todeta pistämällä haun hinta min 500 max 1000 ja kuutiot yli 850.
Autopuolella tuolla hinnalla saa jo 98 ladaa ajokuntoisena. Jos laittaa haun 0-1000 niin tulee höpö höpö ilmoja.
Pelkona onkin, että tuhotaanko tuollaisia pyöriä vakuutuksen piikkiin ulosajettuina vai mitä niille tapahtuu?
Suoraa kummastelua tästä on, että joku 2004-2006 vuosimallin 15t€ aikoinaan maksanut mopo on nyt 5-6t€ hintaluokassa.
(eikä kauppa käy välttämättä tähänkään hintaan)
Tuossa siis hinnan tippuminen ollut suoraviivaista ja käytetyn ostajalle ihanteellista.
Mutta kun mennään tuosta 10 vuotta vanhempiin peleihin ei se hinta tipukaan sinne 1000 paikkeille vaan pysyy edelleen 3-4t€ luokassa.
Ja kyse ei kuitenkaan ole mistään klassikko pyöristä vaan jostain tusinalaitteista jotka mahdollisesti vielä huonolla huollolla ja auringonpolttamina.
En ole tuollaista halpapyörää ostamassa enkä omani myyntiä surkuttelemassa.
Ymmärrykseeni ei vain käy se tosiasia että jossain keinotekoisesti pidetään oikeasti 500€ arvoisten mopojen hintaa ylhäällä ja näin mahdollisesti
estetään hintakuplan puhkeaminen. Tuon hintaisia laitteita kun ei kannata tuoda ulkomailta, mutta hintojen laskeutuminen voisi lisätä osaltaan harrastajamäärää.
Tokihan siinä vielä riskinä, että ollaankin tilanteessa jossa prätkät kulkevat niin huonokuntoisina että katsastuspakko tulee pakolliseksi.
Tätä hintakuplaa kun jollekin kokkareilla kertonut, niin ollaan naama väärällään itkemässä että mutku tässä on sitä ja tätä.
Ei se perus prätkien toyota/lada eroa toisesta sillä että roikkuu karvanopat taustapeilistä.
Tiedän jo etukäteen että aihe voi olla joillekin turhan kiusallinen ja siitä hermostutaan.
Mielenkiinnolla odotan lukevani ihan oikeasti toiselta kantilta mietityn vastauksen joka mahdollisesti minullekin aukaisee silmät näkemään tätä asiaa toisin.
Tuttavapiirissä monet vain nyökytelleet omille kommenteille, niin sieltä vaikea lähteä asiaa tarkemmin pohtimaan ja ajatusta haastamaan.