tonnin romut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ss454
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onhan pyörien hinta tullut alas. Moniko muistaa vielä vuodet 2003-2005? kun nettimotot ja muut alkoi olla arkipäivää.
Ostin itselle silloin pyörän ja alle kahdella tonnilla ei saanut kevaria isompaa edes pahvilaatikossa.
Nyt samanlaiset pyörät (ajokuntoiset) maksaa 1500-2500€.

Silti ihmetyttää pyörien hintataso, mutta kai siihen vaikuttaa uuden vastaava hintataso. Sen takia varmaan 80/90 luvun vaihteen 600cc customit maksaa 3000€, vaikka niiden arvo on oikeasti se tonni.

Jos haluaa hintoja ihmetellä, niin kannatta etsiä jostain 70-luvun venelehti katsoa sieltä 30 jalkaisen purjeveneen hinta ja etsiä vastaava nettiveneestä. Ne on Nokiaa parempia sijoituksia.
 
olen ymmärtänyt talouden ihan väärin ja kummastelen omiani.
Kyllä, juuri näin on tapahtunut.

Tonnin romuja löytyy ihan varmasti. Normimarkkinoilla kuitenkin halvan pyörän omistaja ennemmin myi pelinsä osina tienaten kenties enemmän, kuin myimällä linttansa kaipaamallasi tonnilla. Ei tuo sen ihmeellisempää talouden ymmärtämistä vaadi.

Mistään "kuplasta" on ihan naurettavaa turista.
 
täytyy myös huomioida se, että yleensä 500euron autot ovat jo sinänsä käsittämätön ilmiö. että tuollainen teknologia ja rautamäärä voidaan myydä 500eurolla on suoranainen ihme ja mahdollista vain siksi, että auto on niin laajasti tuotettu ja tarjonta on niin suurta, että vanhan arvo putoaa sen takia rajusti.

tämänhän takia ne raijaa niitä vanhoja hiaceita ja muita afrikkaan, niistä saa siellä enemmän. syinä juuri se, että se on arvokkaampi kuin 500euroa, kunhan yhtälöstä poistetaan autojen ylitarjonta.
Markka-aikaan oli kyllä kolmen tonnin autoja paljonkin ja 500mk:lla saattoi löytää kärryn, joissa oli vielä leimaakin. Eipä nykyään saa 100 eurolla.
 
paljonko "markka-aikaan" maksoi auton vuosikatsastus? paljonko oli käyttömaksu? paljonko edellämainitut maksaa nyt?
tuota miettimällä keksii helposti syyn minne ne parinsadan euron katsastetut autot ovat joutuneet, jos vuosikatsastuksen hinta lähentelee jo 100€ niin ei monikaan viitsi myydä 150€ katsastettua autoa, sitten taas kehnoimmat paaliin tai kilvettömänä ladontaakse menneet on ...

pyörien suhteen en asiaa ole niin paljoa miettinyt ,ja silloin kun olen ,en ole ymmärtänyt.
toisten laitteiden hinta tuntuu vain tippuvan hitaammin sinne nollan lähelle.
 
80-luvun puolivälin tuntumassa kun kortin sain ostin ekan auton escortin (12v vanha täys mätä)  maksoi joku 2500mk, ajokortti (abc) maksoi vähä päälle 4000mk. saikohan viidelläkympillä automaatista 10l bensaa.

googlesta: uusi Civic maksoi noin 60000mk. Voi maksoi 1985 yli 18 markkaa - nyt noin kolme euroa. Kahvin hinta oli yli 22 markkaa, nyt alle kolme euroa.
Koko elinkustannusindeksin kerroin vuodesta 1985 vuoteen 2010 on noin 1,7


Katsastusmaksuja en kyllä muista mutta ei kyllä montaa kymppiä maksanut, ja vakuutukset olivat naurettavan halpoja... joku 50mk osakasko vuodessa.
 
80-luvun puolivälin tuntumassa kun kortin sain ostin ekan auton escortin (12v vanha täys mätä)  maksoi joku 2500mk, ajokortti (abc) maksoi vähä päälle 4000mk. saikohan viidelläkympillä automaatista 10l bensaa.
18.58 litraa löysin jonkin kuitin 92:sta vuodelta 1987, viidelläkympillä.
Niin minäkin muistaisin että kolmellakympillä olisi saanut 10 litraa, joskus vuonna 84-85.

toi 50mk/10litraa löysin googlettamalla.


ja olikohan toi osakasko, siis ilman liikennettä, muutaman kympin vaan. liikenne oli varmaan joku satasen... ei nyt varmaksi muista.
 
Uudet pyörät on kyllä halventuneet selvästi reilussa 10 vuodessa. Vanhassa TM:ssa vuodelta 1998 sattuu olemaan CBR1100XX hinta 123.000mk (20.000€), samaan aikaan suomalaisten keskipalkka oli 11.300mk/kk eli n.11xkk-palkan verran maksoi tuo pyörä.

Nyt vastaavan (tai paremman) taitaa saada n.17.000€ (Busa), mutta keskipalkka on nyt 2900€/kk eli alle 6xkk-palkan.

Palkkataso on noussut siis 1,5 kertaiseksi.

Bensa maksoi 1998 5,5mk/L (0,9€), nyt 1,4€/L eli reaalisesti ihan saman hintaista.

Katsastuksesta maksoin markka-aikaan jotain 100-150mk.
 
Uudet pyörät on kyllä halventuneet selvästi reilussa 10 vuodessa. Vanhassa TM:ssa vuodelta 1998 sattuu olemaan CBR1100XX hinta 123.000mk (20.000€), samaan aikaan suomalaisten keskipalkka oli 11.300mk/kk eli n.11xkk-palkan verran maksoi tuo pyörä.

Nyt vastaavan (tai paremman) taitaa saada n.17.000€ (Busa), mutta keskipalkka on nyt 2900€/kk eli alle 6xkk-palkan.

Palkkataso on noussut siis 1,5 kertaiseksi.

Bensa maksoi 1998 5,5mk/L (0,9€), nyt 1,4€/L eli reaalisesti ihan saman hintaista.

Katsastuksesta maksoin markka-aikaan jotain 100-150mk.
Jos joku vielä välttämättä haluaa markkoja muutella euroksi, niin kerroin on kuulemma vitosen (5) luokkaa.
On kuulemma arvo tippunut, jotain tämmöistä olisin epähuomiossa Kauppalehdestä tavannut.
 
Kaikilla pyörillä on elinkaaressaan alin hinta, joillakin se voi jäädä pysyvämmäksi ja toisilla hinnan nousu voi olla todella huimaa. Etupäässä käyttöikä alentaa pyörän arvoa, sen jälkeen alkaa hinta joka määräytyy pyörään tehtyjen muutosten ja korjausten sekä mallin harvinaisuuden takia. En puutu näihin malleihin sen enempää koska kirjoitustila ei riitä, mutta maailmalla julkaistaan vuosittain hinnastoja sekä kirjoja jotka osaavat neuvoa minkä pyörän hinta pysyy vakaana tai nousee lähiaikoina. Onnea opiskeluun..
cool.gif
 
Joku kumman syy nostaa nimenomaan juuri näiden puolivalmisteiden hintaa. Mitä keskeneräisempi tekele, ja heikkolaatuisimmista raaka-aineista valmistettu, sen taatumpi on hinnan nousu.
eek.gif
 
Jos joku vielä välttämättä haluaa markkoja muutella euroksi, niin kerroin on kuulemma vitosen (5) luokkaa.
On kuulemma arvo tippunut, jotain tämmöistä olisin epähuomiossa Kauppalehdestä tavannut.
Sen takia koitinkin muuntaa ne valuutat kk-palkoiksi. Tämä tietysti toimii vain keskituloisilla palkansaajilla. Totta on että inflaatio laskee koko ajan rahan arvoa, mutta rahahan on vain vaihdon väline työlle
wink.gif
 
Jos joku vielä välttämättä haluaa markkoja muutella euroksi, niin kerroin on kuulemma vitosen (5) luokkaa.
Alunperinhän kerroin oli 5.94573 eli onko tuohonkin inflaatio iskenyt?
On ja ei. Vanhojen hintojen muuntaminen markoista euroiksi ei enää ole ihan täsmällistä kun liian moni asia on muuttunut.

Mutta jos vielä omistaa markkoja niin Suomen Pankki kyllä vaihtaa ne euroiksi ihan tuolla alkuperäisellä kertoimella (29.2.2012 asti).
 
Noi tonnin romut on sentään halvempia kuin ne uutena oli ( pois lukien itä pyörät
tounge.gif
) Kattokaapa mopojen pyyntejä, euroissa sama tai enemmän kuin maksoi markkoina.
omg.gif
 
Toinen ihmetys on, että mihin kaikki paljon ajetut pyörät joutuvat? Vai ruuvataanko niistä mittaria. Löytyy paljon yli 10 vuotta vanhoja pyöriä jotain 30 tuhatta km mittarissa... Eli ajomäärää olisi useimmissa vain alta 3 tuhatta vuosi jne.. Ja kuitenkin äänestysten perusteella jengi ajaa enimmäkseen vuositasolla 10 tkm ++
omg.gif
?!? Missä ovat ne lähemmäs 100 tuhatta ajetut laitteet? Romiksella??
 
Toinen ihmetys on, että mihin kaikki paljon ajetut pyörät joutuvat? Vai ruuvataanko niistä mittaria. Löytyy paljon yli 10 vuotta vanhoja pyöriä jotain 30 tuhatta km mittarissa... Eli ajomäärää olisi useimmissa vain alta 3 tuhatta vuosi jne..
Ei välttämättä aina ruuvata, vaikka voihan joku niinkin tehdä. Veikkaan, että yleisempää on vain yksinkertaisesti kytkeä mittarin vaijeri irti.

Jonkun tilastonikkarin pitäisi joskus kyhäillä taulukko, missä näkyisi myynnissä olevien pyörien ajokilometrit per vuosi. Siitä voisi paistaa aika veikeästi se, mitenkä kilsojen kertyminen tuppaa omituisesti iän myötä lakkaamaan, vaikka laite olisi ihan aktiivikäytössä.

Kaikki myyjät eivät tietenkään ole epärehellisiä, mutta haasteena on erottaa, ketkä ovat.

Tämä homma tulee muuten tulevina vuosina pikkuhiljaa muuttumaan, koska mp-puolelle on tulossa käyttöön samanlaiset huoltotietosysteemit kuin autoissa jo on. Eli huollossa käydessä km-lukematkin tallennetaan, mikä varmaan pistää ainakin muut kuin paatuneimmat huijarit hieman miettimään, kannattaako. Mutta menee toki vielä aikaa, ennen kuin tällainen on laajamittaisesti käytössä.
 
Löytyy paljon yli 10 vuotta vanhoja pyöriä jotain 30 tuhatta km mittarissa... Eli ajomäärää olisi useimmissa vain alta 3 tuhatta vuosi jne..
Ehkä nämä vähän ajetut yksilöt on olleet mulla käytössä. Mulla on ollut tallissa useamman vuoden 3 pyörää, keskimääräinen ajosuorite vuodessa yhteensä ~10 kkm. Esim. viime kesänä 1 pyörällä 0 km, toisella 2,5kkm, kolmannella 2kkm ennenkuin vaihtui neljänteen jolla 5kkm.
 
Toinen ihmetys on, että mihin kaikki paljon ajetut pyörät joutuvat? Vai ruuvataanko niistä mittaria. Löytyy paljon yli 10 vuotta vanhoja pyöriä jotain 30 tuhatta km mittarissa... Eli ajomäärää olisi useimmissa vain alta 3 tuhatta vuosi jne.. Ja kuitenkin äänestysten perusteella jengi ajaa enimmäkseen vuositasolla 10 tkm ++ :O?!? Missä ovat ne lähemmäs 100 tuhatta ajetut laitteet? Romiksella??
Minusta tuntuu, että nämä sivustot vääristävät aika rajusti noita keskimääräisiä km/a.
Ne jotka pyörivät .ORG sivulla (ja varsinkin jotka osallistuvat ajomäärä äänestyksiin) ovat luultavasti motoristien aktiivisemmasta päästä.
Tuntuisi, että perusmotoristi ajaa yleensä <5tkm/a.
Ja jos ei tee pidempiä reissuja(kuten perusmotoristit harvemmin tekee), saa tuohon 5tkm:kin ajella aika paljon lähitienoon teitä.
 
Back
Ylös