• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

tonnin romut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ss454
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli noista hinnoista mieleen, että kun olin 14v. eli vuonna 1993, isä osti PV:n hirveellä ruinaamisella. Pevekki oli '86 ja maksoi 1500mk. Nyt kun katoin, niin halvin projektikuntoinen käyntivikainen maksaa 350€.
omg.gif
Oispa sillon ollut massia ostaa varasto täyteen pikkkumopoja ja odotella 2000-lukua...
 
Tuli noista hinnoista mieleen,  että kun olin 14v. eli vuonna 1993, isä osti PV:n hirveellä ruinaamisella. Pevekki oli '86 ja maksoi 1500mk. Nyt kun katoin, niin halvin projektikuntoinen käyntivikainen maksaa 350€.  
omg.gif
Oispa sillon ollut massia ostaa varasto täyteen pikkkumopoja ja odotella 2000-lukua...
Tuskimpa olisit pystynyt näennäisellä myyntivoitolla kattamaan edes varastointikustannuksia.
 
luulisin että hintoja pitää ylhäällä suhteellisen kalliit huolto-/ylläpitokustannukset.

vanhaan, paljon ajettuun pyörään voi joutua pistään 500+ euroa kuluvien osien vaihtoon joka talvi, kun taas ne vanhat korollat voi korjata rautalangalla, jeesusteipillä ja uretaanilla.
 
Toinen ihmetys on, että mihin kaikki paljon ajetut pyörät joutuvat? Vai ruuvataanko niistä mittaria. Löytyy paljon yli 10 vuotta vanhoja pyöriä jotain 30 tuhatta km mittarissa... Eli ajomäärää olisi useimmissa vain alta 3 tuhatta vuosi jne.. Ja kuitenkin äänestysten perusteella jengi ajaa enimmäkseen vuositasolla 10 tkm ++
omg.gif
?!? Missä ovat ne lähemmäs 100 tuhatta ajetut laitteet? Romiksella??
Ei mitään uutta varsinkaan nykypäivinä. Tiedän ihan lähipiirissäkin 5-6 vuotta vanhoja pyöriä joilla on ajettu reilusti alle 10tkm ... yhdelläkin esim vain 5v vanhalla n.5tkm.. on ostettu pyörä siksi että voidaan kehuskella omistavansa pyörän ja pyörä seisoo pääasiassa pihassa. Tosin on myös niitäkin jotka haluaisivat ajaa mutta jotkin elämäntilanteet vaan ei anna siihen aikaa.

Meidänkin firmassa on paljon henkilökuntaa joilla on pyöriä ja monet kuuluvat juttujen perusteella siihen kuppikuntaan jotka käyvät vain Kaivopuiston Mutterilla aurinkoisella säällä. Eli ei siinä hirveesti ehi kesässä kilometrejä kertymään.

ja tosiaan itse kun olin ostamassa bläkkäriä keväällä 2006, oli Sipoossa myytävänä 2003 mallinen jossa oli 3tkm mittarissa.. eli tuhat km/vuosi... ja myös omani jonka sitten ostin, 2002 mallin vehe jolla oli ajettu 12tkm eli n.3tkm/v

Mutta veikkaan että tämän päivän motoristeista, jotka ajavat vähintään sen 10tkm/vuosi on suuri vähemmistö verrattuna koko motoristi/moottoripyöräkantaan
 
Kaverilla oli 3 pyörää 3 kesän aikana ja yhteensä niihin tuli kilsoja alle 5000km.

"ku ei sillä pyörällä oikein voi viedä kamaa ja ei oo kiva kun sataa"
biggrin.gif
 
luulisin että hintoja pitää ylhäällä suhteellisen kalliit huolto-/ylläpitokustannukset.

vanhaan, paljon ajettuun pyörään voi joutua pistään 500+ euroa kuluvien osien vaihtoon joka talvi, kun taas ne vanhat korollat voi korjata rautalangalla, jeesusteipillä ja uretaanilla.
Niinpä. Tästäpä muistuikin mieleeni eka pyöräni, CB 350 twini. Siitä kosahti kone ilmeisesti laakerivian takia ja koska tiedän omat rajani remontin tekemisen suhteen, kyselin mp- korjaamoilta, mitä laakeriremppa olisi maksanut. Maksoin pyörästä markka-aikaan 6 tonnia ja remontti olisi maksanut 1000e, joten pyörä lähti varaosa käyttöön sellaista tarvitsevalle.
Juuri tämän kokemuksen takia en oikein ymmärrä wanhojen vehkeiden kovia hintoja, kun ei ole varmaa tietoa tekniikan kunnosta.
 
Tai voihan olla, että olen ymmärtänyt talouden ihan väärin ja kummastelen omiani.
Toisaalta ymmärrän mitä ajat takaa, mutta eipä niitä moottoripyöriä varmaan kovin monella ole tarve myydä pois ihan lahjoitushintaan, tai siltä se varmaan juuri tuntuu ja se Suzuki tai Jammu jää sit vaan varastoon odottelemaan omaa ajoinspiraatiota tai parin satasen kunnostusta.

Ja Tojo lähtee vaikka lampeen sieltä tilaa viemästä tai pihaa rumentamasta.

Eli silkkaa kysynnän ja tarjonnan suhdetta, kun ei ole pakko päästä eroon. Jos joku tonnin maksaa, niin olkoon menneeks, se on jo jonkinlainen raha...

Enkä minäkään puolustele oman myyntikohteeni ylihintaa, vaan noin luulen sen ajatuskulun liikkuvan.
 
Tänä vuonna tuli ekalla mopolla tuhannen mailia ja tokalla saman verran kilometrejä. Ens vuonna lisää. Prätkä on sitä varten että voi ajaa silloin kun huvittaa, ei siksi että sillä olisi pakko ajaa. Ja vanhakin on eikä likelläkään sitä tonnia, ens vuonna tulee täysikäiseks eli 18v ja maksaa edelleen enemmän kuin moni uusi. Emännän mopo taas tulee ensvuonna jo 21v eikä moinen maksa montaakaan tonnia, kummallisia yhtälöitä.

Jos jollakulla on ehjä & toimiva iso pyörä niin miksi siitä pitäisi ilmaiseksi luopua? Sit jos se jää täysin käytöttömäksi niin yleensä omistaja vaihtuu jopa iliman nettimotoja tms palstoja. Voi vaihtua halvallakin "tutulle" kun johan turhakkeena seisovan mopon vakuutuksetkin on äkkii sen arvoinen menoerä.
 
Juu, myönnänpä heti itsekin että aika vähän on kilometrejä pyörään tullut viime aikoina, vähän yli 3000 edellisen kahden kesän aikana. Kummasti sitä oli enemmän aikaa ajeluun silloin kun vielä asusti itsekseen kerrostalokämpässä...  
smile_org.gif

(ja pyörällähän on ikää nyt 7v ja 40tkm, joista sen eka omistaja ajoi 2v aikana 24tkm...)

Toissakesänä kävi jopa mielessä ajatus siitä että myisin koko vehkeen pois kun ei kilometrejä silloin tullut edes tuhatta, mutta onneksi ajatus katosi seuraavan ajelun aikana saman tien  
biggrin.gif
 
Juu, parina viime kesänä ajot olleet n. 2000 km per kesä. En siis ihmettele yhtään jos viisitoistakesäisellä pyörällä väitetään ajetun esim. 35 000.
 
Juu, parina viime kesänä ajot olleet n. 2000 km per kesä. En siis ihmettele yhtään jos viisitoistakesäisellä pyörällä väitetään ajetun esim. 35 000.
Usein taalla lukenut etta jos se on vaikkapa Saksasta tuotu niin mahdotonta...    
biggrin.gif
Aivan,ja saksalaisten tulotasonkin kun tietää niin monella saksalaismotoristilla on useempikin pyörä ajossa.Joten ei niihin niitä kilometrejä kaikkiin voi tulla paljoakaan.Tosin sekin vähä ajo voi olla kovaa(autobahn) ja onhan ajokausikin pitempi.Joo tää ei liity topikkiin mitenkään
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
Jos se vanha yli 850 kuutioinen raato on osina arvokkaampi kuin tuon tonnin, jonka se on aivan varmasti, niin miksi se pitäisi myydä alle sen? Varsinkin kun kaupaksi menevät muutenkin.

Runko, kone, iskarit, vanteet ajokunnossa niin millä järjellä se on alle tonnin arvoinen? Pelkät jarrulevyt voivat maksaa toista sataa tsipale.
 
Posti toi Huimapyörän ja siinä oli juttua rompepäivistä Englannin nummilla.
Yamaha FZR 1000£
Yamaha XJ 600 1990 475£
Joku katettu 90-lukulainen 600?? Suzuki 695£
Triumph Trident 900 ja Trophy 900 90-luvun alkupuolelta 975£/kpl
Kuvista päätellen pyörät oli aika siistejä käyttövehkeitä.

Noilla hinnoilla (vaikka ne muuttaisi €:ksi) alkaa pyörien todelliset arvot olla lähempänä totuutta.
Meillä on vero- yms. tunnearvojuttuja, mutta silti! ! !
Paljon on veroa "jäljellä" 20-vee pyörässä.


Onneksi Suomessa pyörät ei ole noin halpoja, pitäisi tallia laajentaa muutama sata neliötä, että mahtus kaikki pyörät tallin suojiin...
 
On "typeryyttä" verrata suomen hintoja jonkun muun maan hintoihin käy vaan vituttaa ja markkinathan sen hinnan määrää millä puoti käy
idea3.gif
idea3.gif
 
Toinen ihmetys on, että mihin kaikki paljon ajetut pyörät joutuvat? Vai ruuvataanko niistä mittaria. Löytyy paljon yli 10 vuotta vanhoja pyöriä jotain 30 tuhatta km mittarissa... Eli ajomäärää olisi useimmissa vain alta 3 tuhatta vuosi jne.. Ja kuitenkin äänestysten perusteella jengi ajaa enimmäkseen vuositasolla 10 tkm ++
omg.gif
?!? Missä ovat ne lähemmäs 100 tuhatta ajetut laitteet? Romiksella??
Ei mitään uutta varsinkaan nykypäivinä. Tiedän ihan lähipiirissäkin 5-6 vuotta vanhoja pyöriä joilla on ajettu reilusti alle 10tkm ... yhdelläkin esim vain 5v vanhalla n.5tkm.. on ostettu pyörä siksi että voidaan kehuskella omistavansa pyörän ja pyörä seisoo pääasiassa pihassa. Tosin on myös niitäkin jotka haluaisivat ajaa mutta jotkin elämäntilanteet vaan ei anna siihen aikaa.

Meidänkin firmassa on paljon henkilökuntaa joilla on pyöriä ja monet kuuluvat juttujen perusteella siihen kuppikuntaan jotka käyvät vain Kaivopuiston Mutterilla aurinkoisella säällä. Eli ei siinä hirveesti ehi kesässä kilometrejä kertymään.

ja tosiaan itse kun olin ostamassa bläkkäriä keväällä 2006, oli Sipoossa myytävänä 2003 mallinen jossa oli 3tkm mittarissa.. eli tuhat km/vuosi... ja myös omani jonka sitten ostin, 2002 mallin vehe jolla oli ajettu 12tkm eli n.3tkm/v

Mutta veikkaan että tämän päivän motoristeista, jotka ajavat vähintään sen 10tkm/vuosi on suuri vähemmistö verrattuna koko motoristi/moottoripyöräkantaan
Edellinen pyöräni vuosimallia -99. Mittarissa ostettaessa 21.500. Myin viime kesänä, silloin mittarissa 29.500. Edelliselle omistajalle tullut keskimäärin 3000 km / kausi. Itselleni keskimäärin 2000 km / kausi. Oman aikani nyt tiedän justiin ja huoltohistoria ennen itseäni vaikutti uskottavalta. Tasajako 11 vuodelle saadaan noin 2700 km / kausi. Itsellä pieniä muksuja jotka vaativat oman aikansa. Muutenkin lähden ajelemaan suurinpiirtein vain silloin kun kaikki natsaa kohdalleen. Fiilis, keli, riittävästi aikaa ym. puitteet. Todellinen irtiotto arjesta. En siis juurikaan aja työmatkoja, kauppareissuja, kyläreissuja jne. Toisin sanoen en halua arkipäiväistää harrastustani ajelemalla verenmaku suussa niin paljon kilometrejä kuin mahdollista kesässä. Saatikka kehuskella niillä kaikille jotka jaksavat tai ei jaksavat kuunnella. Todennäköisesti kilometrimäärät kuitenkin tulevat kasvamaan kun lapset tulevat niin vanhoiksi etteivät tarvitse enää vanhempaa joka mutkaan. Nyt kun bensa, rengas ym. vastaavat käyttökulut pysyvät elämäntilanteen johdosta siedettävällä tasolla, tasaa se hieman vakuutuksiin menevän rahan kanssa menoja. Sitten kun tulevaisuudessa käyttömenot mahdollisesti nousevat kilometrimäärien kanssa, on edes vakuutusten bonukset tapissa. Tietenkin jos vahinkoja ei tule.
 
Toisaalta jos se pyörä on huollettu ja kunnossa niin miksi pelätä vaikka siellä kellossa olisikin kierros mennyt? Mulla kertyy eniten kilometrejä kahteen pyörään joilla molemmilla mennään jo pitkällä toisella kierroksella. Toinen jonkunlainen katuenduro ja toinen matkasportti. Molempiin tuli miltei samanverran viime kesänä.Kertaakaan ei ole tielle jättänyt kun ne ovat molemmat vuosia olleet on tekniikka tuttu samoinkun ne pyörän yksilökohtaiset jutut. Ihan saman nautinnon niillä on saanut kuin kalliimmillakin vehkeillä.. Yhteensä noiden kaupallinen arvo on ehkä 5000-6000 euroa.
 
Sivutaan aihetta hieman ettei tarvii uutta topiccia tehdä. Eli suosituksia kaivataan 2000e ja alle hintaluokkassa. Tarkoitus olisi hankkia ensimmäinen "iso" pyörä. Ajokokemusta kevarista lähtien 6 vuotta + mopoilut. Nykyinen pyörä honda cb 350 -87. Tarkoitus jättää vanha kakkos pyöräksi. 600cc luokassa tuohon n.2k€ hintaan saisi "järkevillä" kilsoilla olevia xj600 jamppuja esim. tuleeko muita mieleen? Cb500 honda? Gs500 suiza? Tehoja ei tarvii nyt kauheesti olla mutta ei niistä haittakaan. Pystyyhän tästä harrastuksesta pienemmilläkin tehoilla nauttimaan
cool.gif
Pää asia ettei tulis pommia ostettua jota sais koko ajan olla huollattamassa kun kausi suomessa tuppaa olemaan lyhyt. Hinnoissa huomioon otettavaa että pyörän hankin maalis-huhtikuun taitteilla.
 
Back
Ylös